Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pracovní setkání s poskytovateli sociálních služeb v PK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pracovní setkání s poskytovateli sociálních služeb v PK"— Transkript prezentace:

1 Pracovní setkání s poskytovateli sociálních služeb v PK
Určeno pro příjemce dotace z dotačního titulu Podpora sociálních služeb dle § 101a zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok 2019 – Plzeňský kraj (dále také „dle § 101a“) Plzeň,

2 Vyúčtování dotace za rok 2018
Vysoká chybovost → cca 95 % předložených vyúčtování bylo chybně zpracováno, bylo nutné opakovaně vyzývat k opravám Chyby: chybné údaje v „hlavičkách“ formulářů zaokrouhlování údajů na celé Kč příloha 2a, 2b namísto rozpočtu dotace ze žádosti v OK služby vyplněna skutečná výše přidělené dotace nejasné nebo zavádějící názvy položek ve výsledovce náklady soc. služby zahrnovaly náklady nesouvisející s poskytováním základních činností soc. služeb nesoulad mezi totožnými údaji v různých formulářích navzájem Bezchybné vyúčtování pouze minimum poskytovatelů

3 Dokumentace dotačního titulu „dle § 101a“
Smlouva o poskytnutí účelové dotace Pověření výkonem SOHZ Metodika dotačního titulu pro poskytování dotací Zásady Plzeňského kraje k řízení o poskytnutí vyrovnávací platby Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách Nařízení vlády č. 98/2015 ze dne 22. dubna 2015 o provedení § 101a zákona o sociálních službách (neuznatelné náklady) Vyhláška č. 505/2006 Sb. k provádění zákona o soc. službách (základní činnosti sociálních služeb) Dokument Doporučené postupy (Pravidla a postupy při poskytování sociálních služeb jako SOHZ a při čerpání dotací v rámci dotačního titulu dle § 101a) na webových stránkách Plzeňského kraje Zasílání aktualit z webových stránek Plzeňského kraje (vlevo dole „Přihlášení k odběru novinek“)

4 Uzavírání dodatků k Pověření SOHZ
S ohledem na situace, kdy je nutné rozsah sociální služby přizpůsobit požadavkům ze strany klientů Navržená změna rozsahu služby musí být v souladu s údaji v SPRSS Písemná žádost – formulář na stránkách PK, řešeno individuálně. Bude uzavřen dodatek k Pověření SOHZ Žádost je možné podat třikrát do roka, a to k 31. 5., , Změna pak může nastat až k datu uvedenému v dodatku k Pověření SOHZ

5 Žádost o navýšení vyrovnávací platby
Řešeno v Zásadách Plzeňského kraje k řízení o poskytnutí vyrovnávací platby Pouze výjimečně, pouze v odůvodněných případech nepředpokládaných nákladů sociální služby Písemná žádost – formulář na stránkách PK, řešeno individuálně Odůvodnění potřebnosti navýšení vyrovnávací platby na základě skutečných nákladů a výnosů roku, ve kterém je o zvýšení vyrovnávací platby žádáno Bude uzavřen dodatek k Pověření SOHZ Je třeba řešit s předstihem s ohledem na data jednání ZPK

6 Žádost o převod dotace mezi soc. službami
Řešeno v Metodice pro poskytování dotací Pouze v případě, že se jedná o pobytové služby a důvodem je přesun kapacity mezi službami způsobený zhoršením zdravotního, resp. duševního stavu klienta/klientů tak, že mu/jim nadále nemůže být poskytována původní sociální služba Navržená změna kapacit sociálních služeb musí být v souladu s údaji v SPRSS Výše převáděných finančních prostředků bude vypočtena na základě výše poskytnuté dotace na lůžko/měsíc Bude uzavřen dodatek k Pověření SOHZ vč. změny výše vyrovnávací platby, dodatek ke Smlouvě o poskytnutí účelové dotace Je třeba řešit s předstihem s ohledem na data jednání ZPK

7 Účtování výnosů (V) a nákladů (N) souvisejících s částí služby v ZÁKLADNÍ SÍTI a v ROZVOJOVÉ SÍTI:
Povinnost odděleného účtování V a N v rozsahu Pověření SOHZ: V případě služeb s kapacitou v ZÁKLADNÍ i ROZVOJOVÉ SÍTI lze účtovat náklady a výnosy služby v ZÁKLADNÍ I ROZVOJOVÉ SÍTI dohromady, ale pouze v rozsahu daném Pověřením SOHZ Pokud je např. v Pověření uvedena kapacita služby v ZÁKLADNÍ SÍTI a pouze část kapacity v ROZVOJOVÉ SÍTI → budou dohromady účtovány pouze náklady v ZÁKLADNÍ SITI a části ROZVOJOVÉ SÍTĚ uvedené v Pověření → nezakládá povinnost odděleného účtování V a N v ZÁKLADNÍ SÍTI a v ROZVOJOVÉ SÍTI odděleně

8 Účtování výnosů (V) a nákladů (N) souvisejících s částí služby v ZÁKLADNÍ SÍTI a v ROZVOJOVÉ SÍTI:
Povinnost odděleného účtování V a N v rozsahu Smlouvy: Vyplývá z povinnosti odděleně účtovat dotaci, která je pro rok přidělena pouze na ZÁKLADNÍ SÍŤ → nezakládá povinnost odděleného účtování V a N v ZÁKLADNÍ SÍTI a v ROZVOJOVÉ SÍTI odděleně POZOR - náklady hrazené z dotace lze účtovat do části služby v ZÁKLADNÍ SÍTI pouze dle toho, jak je stanoven rozpočet dotace a na jaké náklady byla dotace účelově určena Z dotace přidělené na část služby v ZÁKLADNÍ SÍTI: Nelze hradit náklady na lůžka v ROZVOJOVÉ SÍTI Nelze hradit náklady na úvazky v ROZVOJOVÉ SÍTI → s výjimkou nákladů souvisejících s navýšením průměrné měsíční výše úvazků o 20 % → navýšení úvazků uvedených ve Smlouvě o 20 % je upraveno Smlouvou (viz Článek VI., odst. 16) → ať už jsou tyto úvazky odpovídající 20% navýšení uvedeny v ZÁKLADNÍ SÍTI nebo v ROZVOJOVÉ SÍTI, lze náklady na ně hradit z dotace.

9 Účtování výnosů (V) a nákladů (N) souvisejících s částí služby v ZÁKLADNÍ SÍTI a v ROZVOJOVÉ SÍTI:
Z dotace přidělené na část služby v ZÁKLADNÍ SÍTI: Neměly by být hrazeny ze 100 % tzv. společné náklady (společné pro část služby v ZÁKLADNÍ a ROZVOJOVÉ SÍTI) Poměr části společných nákladů v ZÁKLADNÍ SÍTI (hrazených z dotace) a společných nákladů v ROZVOJOVÉ SÍTI (nehrazených z dotace) stanoví příjemce dotace → poměr musí být zdůvodněn, stanoven na základě logických souvislostí nebo se bude řídit poměrem určeným rozpočtem dotace v žádosti v OK služby

10 Obecné informace Rozdílná výše úvazků v Pověření SOHZ a Smlouvě o poskytnutí účelové dotace: Povinnost udržet stanovenou výši úvazků/lůžek se týká pouze úvazků/lůžek uvedených ve Smlouvě → v případě jejich poklesu může dojit k vrácení dotace (viz Článek VI., odst. 16, 17 a 18 Smlouvy) JE POVINNOST UDRŽET ÚVAZKY/LŮŽKA UVEDENÁ VE SMLOVĚ O POSKYTNUTÍ DOTACE (MOŽNOST 20% NÁRŮSTU/POKLESU BEZ SANKCÍ) Úvazky/lůžka uvedené v Pověření je také nutné sledovat → budou předmětem vykazování monitorovacích ukazatelů pro analýzu nákladů a výnosů sítě soc. služeb NENÍ POVINNOST UDRŽET ÚVAZKY/LŮŽKA UVEDENÁ V POVĚŘENÍ VÝKONEM SOHZ

11 Obecné informace Hlášení změn údajů uvedených v žádosti (s výjimkou hlášení změny rozpočtu čerpání dotace) lze zaslat em (viz Smlouva) Hlášení změn rozpočtu čerpání dotace musí být i nadále zasláno písemně (podatelna, pošta, datová zpráva). Změny musí být nejprve schváleny ze strany PK a až poté prováděny příjemcem dotace Novinky ve Smlouvě o poskytnutí účelové dotace: Tabule povinné publicity - Článek IV. odst. 4 Smlouvy Povinnost dodržování Pokynů pro využívání webové aplikace „Sociální služby v Plzeňském kraji“ – evidence žádostí o poskytování sociální služby, týkající se vkládání údajů do aplikace Soc. služby v PK - Článek VI. odst. 10 Smlouvy Povinnost řídit se Doporučenými postupy (Pravidla a postupy při poskytování sociálních služeb jako SOHZ a při čerpání dotací v rámci dotačního titulu dle § 101a) - Článek VI. odst. 3 Smlouvy

12 Tabule povinné publicity
Článek IV. odst. 4 Smlouvy Povinnost v případě, kdy je poskytnuta dotace ve výši Kč a více Hranice Kč je sledována souhrnně za všechny dotované sociální služby poskytované jedním příjemcem dotace Pokud je na první službu poskytovatele přidělena dotace ve výši Kč a na druhou službu také ve výši Kč, je tabule povinné publicity nutná u obou služeb, protože příjemce dotace obdržel dotaci v celkové výši Kč Vzor tabule a manuál uložen ke stažení na:

13

14 Tabule povinné publicity
Název projektu = Druh sociální služby V případě, že je v budově poskytováno více dotovaných soc. služeb, uvést do názvu projektu všechny dotované poskytované služby → nemusí být vytvořena tabule pro každou s poskytovaných dotovaných soc. služeb zvlášť. Dotační program = Podpora sociálních služeb dle § 101a zák. č. 108/2006 Sb. o soc. službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok 2019 – Plzeňský kraj Dotační titul = Podpora sociálních služeb dle § 101a zák. č. 108/2006 Sb. o soc. službách, ve znění pozdějších předpisů pro rok 2019 – Plzeňský kraj Vzhledem k duplicitě údajů o názvu dotačního titulu lze v případě nedostatku místa uvádět na tabuli pouze Dotační titul a Dotační program neuvádět (odstranit i odrážku „Dotační program:“)

15 Tabule povinné publicity - VZOR

16 Novinky v Doporučených postupech (5. vydání)
Platnost pravidel stanovených dokumentem Doporučené postupy (viz článek VI., odst. 3 Smlouvy): dle Doporučeného postupu 5. vydání (zveřejněn 02/2019) účtovat již od , aby byla zachována přehlednost a používán shodný účetní postup po celou dobu účetního roku Pravidla stanovená Doporučenými postupy jsou platná pro rok, ve kterém došlo k jejich zveřejnění Nově doplněna tabulka obsahující soupis nákladů, které je možné hradit z dotace dle § 101a a nákladů, které z dotace dle § 101a hradit nelze a dále soupis nákladů, které lze účtovat do nákladů soc. služby a které do nákladů soc. služby účtovat nelze Kontinuální doplňování nových Doporučených postupů, týkajících se otázek na uznatelnost nákladů

17 Novinky v Doporučených postupech (5. vydání)
Doporučený postup č. 1 - oddělené účtování společných nákladů: Rozúčtování společných nákladů v okamžiku jejich vzniku - rozúčtován v předem stanoveném poměru bude každý účetní doklad. Rozúčtování společných nákladů bude prováděno v okamžiku jejich vzniku Rozúčtování společných nákladů čtvrtletně – vedení společných nákladů na zvláštním účetním středisku → nejpozději do 25. dne následujícího měsíce po ukončení předchozího čtvrtletí popř. pololetí dojde k jejich rozúčtování. Nemusí být rozúčtován každý účetní doklad → ve stanoveném poměru může být rozúčtována skupina nákladů (poštovné, energie apod.) Rozúčtování společných nákladů na základě podílu služeb a ostatních činností organizace – je možné zaúčtovat náklad do jedné služby s níž náklad největším podílem souvisí a až po zjištění podílu, provést přeúčtování z již zaúčtovaného celkového nákladu. Odúčtování nákladu na ostatní činnosti organizace musí být provedeno čtvrtletně

18 Novinky v Doporučených postupech (5. vydání)
Doporučený postup č. 18 – Náklady na zdravotní služby účtované na účetní středisko zdravotní služby mohou mimo povinných osobních nákladů na zdravotnické pracovníky, účetní a ředitele organizace a zdravotnický materiál zahrnovat i jiné přímé náklady a poměrnou část režijních nákladů Poměrnou část režijních nákladů nemusí příjemce dotace na středisko zdravotní služby účtovat, postačující bude zaúčtování přímých nákladů a povinných osobních nákladů na zdravotnické pracovníky, účetní a ředitele organizace a zdravotnický materiál

19 Otázky a odpovědi Je uznatelným nákladem v rámci dotačního titulu poplatek za vedení datové schránky, poplatek za datové zprávy, poplatek za kvalifikovaný certifikát (elektronický podpis)? Všechny výše uvedené poplatky mohou být hrazeny z dotace dle § 101a a mohou být také účtovány do nákladů sociální služby. Je možné poskytnout zaměstnancům podílejícím se na poskytování soc. služby tzv. indispoziční volno, respektive je uznatelným nákladem v rámci dotačního titulu mzda zaměstnance, pokud v daném měsíci využije indispoziční volno? Poskytování indispozičního volna máme upraveno ve vnitřní směrnici. Ano, poskytovatel soc. služby může svým zaměstnancům poskytnou benefit ve formě indispozičního volna. Mzdu/plat zaměstnance, který tento benefit v daném měsíci využije, je možné hradit z dotace dle § 101a.

20 Otázky a odpovědi Je uznatelným nákladem v rámci dotačního titulu poplatek za vstupní, periodickou a mimořádnou lékařskou prohlídku zaměstnance a výpisy ze zdravotní dokumentace zaměstnance? Poplatek za vstupní, periodickou a mimořádnou lékařskou prohlídku zaměstnance vč. souvisejících nákladů (např. výpis ze zdravotní dokumentace) je uznatelným nákladem a může být hrazen z dotace dle § 101a (může být také účtován do nákladů sociální služby). Je uznatelným nákladem v rámci dotačního titulu poplatek za výpis z rejstříku trestů? Poplatek za výpis z rejstříku trestů, který je pořizován za účelem ověření bezúhonnosti uchazeče o zaměstnání u poskytovatele sociální služby, není uznatelným nákladem a nemůže být hrazen z dotace dle § 101a (nemůže být ani účtován do nákladů sociální služby).

21 Otázky a odpovědi Jak přistupovat k problematice pracovní neschopnosti ve vztahu k výpočtu celkové průměrné výše úvazků? Je stanovena nějaká hranice, kdy jde již o dlouhodobou pracovní neschopnost (úvazek nemocného pracovníka se nezapočítává do celkových úvazků) a kdy se jedná pouze o krátkodobou pracovní neschopnost (úvazek nemocného pracovníka se započítává do celkových úvazků). Hranice počtu dnů pracovní neschopnosti, kdy již úvazek zaměstnance není započítáván do celkových úvazků, stanovena není. Situaci posuzuje příjemce dotace individuálně. Lze např. využít přístupu k tomuto ukazateli, který je uveden v Uživatelské příručce k Výkazům sociálních služeb, kde se do období výkonu pracovní pozice nezahrnují pracovníci z důvodu dlouhodobé nemoci trvající déle než 3 týdny.

22 Otázky a odpovědi Je možné zasílat dokumenty v rámci komunikace mezi příjemcem dotace (poskytovatel sociální služby) a poskytovatelem dotace (Plzeňský kraj) formou u, pokud bude podepsán uznávaným elektronickým podpisem? Ano, zaslání u podepsaného uznávaným elektronickým podpisem je oficiální způsob komunikace s poskytovatelem dotace, pokud podmínky dotačního titulu nestanoví jiný způsob doručení dokumentu! Tento způsob doručení dokumentu má stejnou váhu jako zaslání poštou, datovou zprávou a podání na podatelnu úřadu. Je třeba vzít v úvahu, že v případě doručení u na chybnou ovou adresu (např. úředníkovi, který neadministruje dotační titul dle § 101a), může dojít k výraznému zpoždění zpracování dokumentu. Doporučujeme tedy využít tento způsob komunikace v krajním případě nebo na základě výzvy poskytovatele dotace. I v takovém případě je účelné nastavení tzv. Potvrzení o doručení/přečtení ové zprávy!

23 Zpracovala: Mgr. Magdaléna Uzlíková Oddělení správní a realizace projektů Odbor sociálních věcí Krajský úřad Plzeňského kraje tel.:


Stáhnout ppt "Pracovní setkání s poskytovateli sociálních služeb v PK"

Podobné prezentace


Reklamy Google