Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Mgr. Jiřina Bednářová Podzimní setkání zástupců CKP 7. listopadu 2017 Hotel Prokopka, Praha
2
Témata Co diagnostika sleduje: schopnosti dovednosti vědomosti
statická, standardizovaná statická, nestandardizovaná dynamická
3
PEDAGOGICKÝ PROCES - SYSTÉM PÉČE, který umožní:
dítě poznat, vycházet z toho, jaké dítě je, co již umí a zná, stanovit si výchozí bod společné cesty, míru a přiměřenost podnětů podporovat proces učení, zprostředkované učení, průběžně vyhodnocovat přijímání a zpracování podnětů vyhodnocení posunů dílčí, závěrečné
4
Statická (standardizovaná)
Diagnostika Statická (standardizovaná) Zjištění aktuálního výkonu dítěte Obsah vázaný na znalost, zkušenost Prezentace podnětového materiálu, sběr dat i jejich vyhodnocení probíhá podle striktních pravidel. Dynamická Důraz kladen na proces Zjištění potenciálu učit se Učení součásti diagnostiky Výkon s asistencí dospělého, zprostředkované učení
5
Diagnostika školní připravenosti, DIB Brno
Standardizovaná diagnostika Diagnostika školní připravenosti, DIB Brno Fonologické uvědomování– diferenciace, analýza, syntéza Základní matematické představy Zraková diferenciace Vnímání prostoru Grafomotorika Promítá se úroveň řeči, duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle); osobnosti (emociálně-sociální)
6
Ukázka vyhodnocení testu
Percentily Kriteriální norma
8
Standardizovaná diagnostika
výhody úskalí Poměrně rychlé získání informací Poměrně rychlá depistáž Zjištění aktuálního stavu, informace o oslabených schopnostech,dovednostech Správná interpretace dat Správné použití dat Nemusí zjistit výchozí bod stimulace v oslabené oblasti Často bez informací, jak k aktuálnímu stavu došlo (předpoklady dítěte, metodické chyby ve výuce…?)
9
Statická diagnostika bez standardizace (bez norem)
Často škály, dotazníky Položky ano – ne; umí – neumí Nutno sledovat vědomostní prostor , posloupnosti v řazení položek Při posloupném řazení – může obsahovat prvky dynamického přístupu
10
Příklady řazení položek
Orientace v prostoru Orientace v prostoru vpravo - vlevo nahoře dole vpředu – vzadu nahoře – dole vpředu – vzadu vpravo - vlevo
11
Dynamická diagnostika
Sledování a hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu Sledování a podpora postupy při řešení úkolů, sledování, zda dítě postupy používá vědomě, zda aplikuje na nové situace (metakognice). Sledování potřeby časové dotace k postupu do dalšího stupně obtížnosti Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje?
12
Předškolní věk Výchozími materiály mohou být diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.)
13
Přiřadí barvu (základní barvy)
Barva věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 1 Přiřadí barvu (základní barvy) 3 2 Na pokyn ukáže požadovanou barvu 3,5 Pojmenuje barvu (základní) 4 Přiřadí odstíny barev 5 Pojmenuje odstíny barev 6
14
nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně
Zrakové rozlišení (zraková diferenciace) věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 6 Odliší výrazně jiný předmět v řadě 3,5 7 Odliší předmět v jiné velikosti 8 Odliší jiný předmět v řadě 4,5-5 9 Odliší předmět v řadě lišící se horizontální polohou 10 Odliší podobný předmět v řadě 5-5,5 11 Odliší tvarem shodné a neshod. dvojice 5 12 Vyhledá dva shodné předměty 5,5-6 13 Odliší předmět lišící se vertikální polohou 14 Odliší vertikálně shodné a nesh. dvojice
15
„Zvládá s dopomocí“ dítě potřebuje opakované, event. další vysvětlení, delší zácvik potřebuje dopomoc, větší podporu od dospělého při vykonávání úkolu, činnosti, při uplatnění v položce popsaného vzorce chování provázet postupně od pasivní roviny chápání pojmů po aktivní znalost podpora dítěte v přijímání a zpracování podnětu hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu. sociální interakce, které umožňují a podporují vývoj složitějších poznávacích procesů dítěte, uplatňování zprostředkovaného učení
16
Pedagogická diagnostika
základ intervence podklad plánu pedagogické podpory (IVP)
17
HLAVNÍM CÍLEM projektu je zvýšit kvalitu předškolního vzdělávání, usnadnit přechod dětí na ZŠ, vytvořit podmínky pro lepší podporu potenciálu každého jednotlivého dítěte. Kvalitu předškolního vzdělávání zásadně ovlivňuje kvalita předškolního pedagoga. Projekt přispěje k posílení kompetencí učitelů v pedagogické diagnostice a ve stimulaci dítěte v oblasti čtenářské a matematické pregramotnosti, polytechnické výchovy, a bude směřovat ke sdílení profesních zkušeností učitelů a k jejich spolupráci mezi sebou a dále např. s učiteli prvního stupně ZŠ, rodiči a dalšími odborníky na předškolní vzdělávání.
18
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.