Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPetra Horáková
1
Jak můžeme bránit spotřebitele před nekalými praktikami na základě stávající legislativy
Jak vymýtit nekalé praktiky při prodeji energií 11. prosince 2018
2
ENERGETICKÝ REGULAČNÍ ÚŘAD
zejména chrání oprávněné zájmy zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích vykonává dozor nad dodržováním energetického zákona v odvětvích elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství a povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele v elektroenergetice a plynárenství zákona o cenách v rozsahu podle zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen
3
ENERGETICKÝ REGULAČNÍ ÚŘAD
na základě zjištění porušení právních předpisů nebo porušení povinností z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu ukládá pokuty opatření k nápravě, jejichž účelem je odstranění protiprávního stavu zveřejňuje pravomocná rozhodnutí Energetického regulačního úřadu vydaná při výkonu dozoru v energetických odvětvích a dozoru v oblasti ochrany spotřebitele na úseku podnikání v elektroenergetice a plynárenství
4
PODNIKÁNÍ V ENERGETICE
předmětem podnikání v energetických odvětvích je výroba elektřiny, přenos elektřiny, distribuce elektřiny a obchod s elektřinou, činnosti operátora trhu, výroba plynu, přeprava plynu, distribuce plynu, uskladňování plynu a obchod s plynem a výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie podnikat v energetických odvětvích na území České republiky mohou za podmínek stanovených energetickým zákonem osoby pouze na základě licence udělené Energetickým regulačním úřadem
5
ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE
kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby nebo vyvíjejí jinou činnost podle zákona o České obchodní inspekci nebo podle zvláštního právního předpisu, pokud to tento zákon nebo zvláštní právní předpis stanoví provádí dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele, pokud není k výkonu dozoru oprávněn jiný orgán veřejné moci ukládá pokuty a jiná opatření podle zákona o České obchodní inspekci nebo podle zvláštního právního předpisu
6
OBCE Obec může vydat tržní řád formou nařízení obce
může nařízením obce stanovit, že některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu jsou v obci nebo v její části zakázány nestanoví-li zákon jinak, je správním orgánem příslušným k řízení o přestupku obecní úřad obce s rozšířenou působností přestupkem je společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin
7
ENERGETICKÝ ZÁKON Držitel licence je povinen
při výkonu licencované činnosti uvádět pravdivé a úplné informace o podmínkách dodávek energie vyúčtovávat dodávku elektřiny, plynu, tepelné energie a souvisejících služeb v případě smlouvy o dodávce, kterou uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy podle občanského zákoníku ode dne jejího uzavření je zákazník oprávněn bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou, ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu
8
ENERGETICKÝ ZÁKON zvýší-li držitel licence cenu za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změní-li jiné smluvní podmínky, je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek to neplatí, pokud držitel licence oznámí zákazníkovi zvýšení ceny nebo změnu jiných smluvních podmínek nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti a současně zákazníka poučí o jeho právu na odstoupení od smlouvy v takovém případě je zákazník oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy nejpozději desátý den přede dnem zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek
9
ENERGETICKÝ ZÁKON Obchodník (držitel licence na obchod) je povinen
dodržovat stanovenou kvalitu dodávek a služeb, vykazovat Energetickému regulačnímu úřadu úroveň kvality dodávek a služeb a zveřejňovat ji způsobem umožňujícím dálkový přístup sdělit neprodleně na žádost zákazníkovi v postavení spotřebitele, který vypověděl závazek ze smlouvy nebo odstoupil od smlouvy, jejímž předmětem je dodávka elektřiny, datum ukončení dodávky elektřiny při provádění úkonů nezbytných k uskutečnění volby nebo změny dodavatele elektřiny uvádět pravdivé a úplné informace a na žádost Energetického regulačního úřadu předložit údaje a podklady sloužící k jejich ověření
10
ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE
obchodní praktika je nekalá, je-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému je určena, nebo který je jejímu působení vystaven, ve vztahu k výrobku nebo službě nekalou obchodní praktikou se rozumí zejména klamavé konání nebo klamavé opomenutí a agresivní obchodní praktika obchodní praktiky, které se považují za nekalé za všech okolností, jsou uvedeny v příloze č. 1 a 2 tohoto zákona užívání nekalé obchodní praktiky před rozhodnutím ohledně koupě, v průběhu rozhodování a po učinění rozhodnutí se zakazuje.
11
ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE
obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům, okolnostem a omezením sdělovacího prostředku opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil
12
ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE
obchodní praktika se považuje za agresivní, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem výrazně zhoršuje nebo může výrazně zhoršit svobodu volby nebo chování spotřebitele ve vztahu k výrobku nebo službě, a to obtěžováním, donucováním včetně použití fyzické síly nebo nepatřičným ovlivňováním, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil obchodní praktiky jsou vždy považovány za agresivní, pokud prodávající požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal („setrvačný prodej“)
13
ZÁKON O NĚKTERÝCH PŘESTUPCÍCH
Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v nařízení obce nebo kraje uvede na obchodní listině údaje, které jsou způsobilé vyvolat klamavý dojem neoprávněně užívá obchodní firmu nebo jakékoliv označení zaměnitelné s obchodní firmou nebo označením příznačným pro jiného podnikatele
14
AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA
ERÚ v oblasti spotřebitelské problematiky nejčastěji řeší podomní a distanční prodej elektřiny a plynu složité a obsahově nejasné smlouvy a obchodní podmínky postupy při změně dodavatele, či změně odběratele vznik a zánik smluv, dodávky bez smluvního vztahu uplatňování smluvních sankcí ze strany dodavatelů vyúčtování dodávek elektřiny a plynu aplikace ustanovení energetického zákona na ochranu zákazníka
15
PODOMNÍ A DISTANČNÍ PRODEJ
Často se vyskytující praktiky prodávající nesdělí pravý důvod návštěvy a využívá důvěřivosti a bezbrannosti zejména seniorů prodávající se nepředstaví pravdivě prodávající nesdělí veškeré potřebné informace a nepředá veškeré dokumenty prodávající podmiňuje změnu dodavatele uzavřením smlouvy o zprostředkování/energetické aukci
16
ZPROSTŘEDKOVATELÉ v posledním roce narůstají aktivity zprostředkovatelů, energetických poradců a organizátorů výběrových řízení/aukcí energií spotřebitel uzavírá smlouvu o zprostředkování, většinou na dobu určitou s omezenou možností ukončení bez sankce zájemce o zprostředkování nebo aukci se většinou dopředu závazně zavazuje uzavřít smlouvu o sdružených službách dodávek energií s vybraným dodavatelem, kterého nemůže dopředu znát, a nemůže být ani seznámen s jeho obchodními a cenovými podmínkami na zprostředkovatele a zprostředkovatelské smlouvy se nevztahuje působnost energetického zákona
17
EFEKTIVITA STÁVAJÍCÍ LEGISLATIVY
obvykle se vyskytující jednání související s dodávkou energie spotřebiteli lze podřadit pod skutkové podstaty obsažené ve stávajících právních předpisech (energetický zákon, zákon o ochraně spotřebitele…) a to ve všech fázích kontraktačního procesu nabídka, uzavření smlouvy, plnění, ukončení smlouvy a vypořádání závazků existují účinné nástroje postihu prokázaného protiprávního jednání vůči spotřebitelům, např. pokuty dle energetického zákona do 15 mil. Kč, resp. 50 mil. Kč dle zákona o ochraně spotřebitele až do 5 mil. Kč dle zákona o některých přestupcích 50 tis. Kč, resp. 100 tis. Kč
18
PROBLEMATICKÉ OBLASTI
komplikovanou oblastí je identifikace a postih protiprávního jednání pokud uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu předchází uzavření jiné smlouvy mimo režim energetického zákona smlouvy o zprostředkování, o účasti v aukci apod. neexistují jiné důkazní prostředky k prokázání protiprávního jednání, než vyjádření prodávajícího a spotřebitele jedná se většinou o tvrzení proti tvrzení typické při uzavírání smluv při podomním prodeji
19
ŘEŠENÍ PROBLEMATICKÝCH OBLASTÍ
efektivních výsledků spočívajících v eliminaci negativních důsledků jednání, které lze jen složitě postihovat přímo, je možno často dosáhnout postihováním jednání, které mu předchází v mnoha obcích, kde došlo k uzavření smlouvy se spotřebitelem v jeho obydlí, je zakázán podomní prodej v řadě případů dochází k porušení povinností prodávajícího při uzavírání a naplňování smluv o zprostředkování a podmínek aukcí důslednými kontrolami a postihováním takových jednání lze omezit tyto způsoby prodeje energií a tím redukovat množství případů, kdy se spotřebitelé mohou stát objektem nekalých obchodních praktik při tomto druhu prodeje
20
ZÁVĚR Na základě stávající legislativy můžeme spotřebitele účinně bránit před nekalými praktikami Při řešení komplikovaných případů může být efektivní společný postup více orgánů Dnes již běžná praxe mezi ČOI a ERÚ rychlá vzájemná komunikace neprodlené postupování podnětů a zjištění výměna zkušeností pomoc při šetření přinášející dobré výsledky
21
Miroslav Rottner miroslav.rottner@eru.cz www.eru.cz
Děkuji za pozornost Miroslav Rottner
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.