Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadim Miloš Kadlec
1
Práva a participace dětí a jejich naplňování v praxi Konference Etická výchova jako součást života školy, Mgr. Petra Hubová
2
Obsah prezentace Co je Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí?
Co je Úmluva o právech dítěte? Participační práva dětí, co s nimi? Spolupráce se školami
3
Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí
Česká republika Tak trochu jiný orgán SPOD (§35 ZOSPOD) Kolizní opatrovník v soudních řízeních, která se týkají zahraničí Působnost po celé ČR Zahraničí Ústřední orgán Funkce obvykle vytvořená pro účely spolupráce na základě mezinárodní smlouvy nebo předpisu EU Témata: rodičovské únosy dětí, rodičovské spory, vymáhání výživného, mezinárodní adopce, sociální šetření aj. Spojující faktor – ochrana práv dětí
4
Úmluva o právech dítěte
5
Co to je? Mezinárodní smlouva = závazná Přijata OSN v roce 1989
Předchůdce Ženevská deklarace práv dítěte z roku 1924 a Deklarace práv dítěte OSN z roku 1959 – pouze proklamace Práce trvaly oficiálně 10 let (43 států) Unikátní dokument: Pomoc společenské změně: děti jsou lidské bytosti, nositelé svébytných práv, nejen objekty Téměř univerzální přijetí (aktuálně 195 států) Pouze 1 „vyspělý“ stát, který Úmluvu neratifikoval. Uhodnete, který?
6
Úmluva v číslech Sjednocení definice dítěte – „lidská bytost mladší 18 let“ 4 základní principy Odstranění diskriminace Nejlepší zájem dítěte Právo na život, přežití a rozvoj Respekt k názoru dětí 54 článků – z toho 45 práv – definujících občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva dětí 3 opční protokoly: děti v ozbrojených konfliktech, prostituce a pornografie, možnost nahlásit porušení práv
7
Potřebuji více informací
Česky Připravujeme dětský web Anglicky
8
Dítě a jeho názor
9
Článek 12 ÚPD 1. Státy, které jsou smluvní stranou Úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. 2. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo, nebo prostřednictvím zástupce anebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.
10
Článek 12 ÚPD – překlad Článek 12
„Právo říct svůj názor a dospělí by Tě měli vyslechnout a brát Tvůj názor vážně“ To znamená, že každé dítě má právo se vyjádřit, ale pozor to neznamená, že Tě někdo může nutit, aby ses k něčemu musel/musela vyjádřit. Jde o to, že pokud se Ti nelíbí, jak s Tebou např. zacházejí v dětském domově, a máš pocit, že porušují Tvá práva, tak máš právo se ozvat a říct, že se Ti to nelíbí. „Máš právo se vyjádřit ve věcech, které se tě týkají.“
11
Názor dítěte vs. zájem dítěte
„Chci jíst jenom lentilky.“ Zájem dítěte
12
Názor dítěte v soudním řízení
Děti: Potřebují vědět, že někoho zajímá, co si myslí Potřebují vědět, že mají nějaký vliv na svoji situaci Potřebují vědět, že v důsledku to nejsou oni, kdo rozhoduje Právo ne povinnost Zkušenost ze zahraničí: Britský soudce Peter Jackson v případě, kdy rozhodoval jinak, než si dítě přálo, vydal rozsudek formou dopisu tomuto konkrétnímu dítěti Stinné stránky Dezinterpretace Působení rodičů – snaha zneužít názoru a fakticky přenést zodpovědnost na dítě
13
Zkušenost UMPOD
14
Dítě v agendě právníka UMPOD
15
Projekt - Práva a participace dítěte v agendách Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí
Cíle: posílení participačních práv dětí v agendě systémová změna v řešení případů posílení kompetencí pracovníků v přímé péči při zapojování názoru dítěte plánování, tvorba a úprava postupů tak, aby zapojení názoru dítěte bylo integrální součástí všech rozhodnutí, která se v jeho zájmu na ÚMPOD realizují posílení interdisciplinárního přístupu a spolupráce při šíření dobré praxe Začátek: přesvědčení, že to má smysl
16
Výsledky zapojení dětí
Ukázky dopisů Pozitivní ohlasy od dětí – „konečně nám někdo řekl, co se děje“ Děti se zajímají o průběh soudního řízení, zajímá je, co se může stát. Překážky: Personální kapacity Jazyk Nespolupráce rodičů, neúměrná zátěž na děti ze strany rodičů
17
Spolupráce se školami
18
Možnosti zapojení škol
Pomoc při vyhledávání ohrožených dětí Spolupráce s orgány SPOD při vyhodnocování potřeb dítěte Spolupráce na tvorbě a realizaci individuálního plánu ochrany dítěte V účasti na případové konferenci Pomoc při zajištění pohovoru s dítětem Poskytování jedinečného pohledu na konkrétní dítě
19
Praktická zkušenost ÚMPOD
Řada učitelů a ředitelů zaujme ve prospěch dítěte jednoznačný názor, přestože znamená konfliktní vztah s rodiči či jinými vztahovými osobami Školy umožňují provádět pohovory s dětmi na půdě školy a zajišťují tak dětem bezpečné a šetrné prostředí Při účasti na případové konferenci učitel, školní psycholog nebo školní speciální pedagog přináší cenné informace o dítěti, ale často také nejlepší obecný náhled na situaci Zprávy ze škol o spolupráci rodičů i projevech dítěte mohou v obzvlášť konfliktních případech velmi pomoci
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.