Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Nové, připravované a aktualizované metodické pokyny a sdělení
Mgr. Pavel Machata Ing. arch. Lucie Poláková Porada s KÚ a MHMP, Malenovice,
2
Společný pokyn ČUZK a MMR pro spolupráci katastrálních úřadů, stavebních úřadů a úřadů územního plánování při revizi katastru nemovitostí ve znění dodatku č. 1 03/2017 Společný pokyn ČUZK a MMR 02/2018 Dodatek č. 1 03/2018 Společný pokyn ČUZK a MMR ve znění dodatku č. 1
3
Společný pokyn ČUZK a MMR ve znění dodatku č. 1
Pokyny pro spolupráci katastrálních úřadů (KÚ), SÚ a ÚÚP při revizi KN, Spolupráce KÚ s SÚ a ÚÚP může zásadním způsobem pozitivně ovlivnit výsledek revize KN, Povinnými předměty revize jsou hranice pozemků, obvody budov a vodních děl, druh pozemku, způsob využití pozemku, typ stavby a způsob využití stavby, Informaci o plánu revizí na každý rok předává KÚ dohodnutým způsobem, v dohodnutém předstihu příslušnému SÚ a ÚÚP. Návrhy na sloučení parcel nevyhovujících definici obsažené v § 2 písm. a) KZ předává KÚ k vyjádření ÚÚP v případech, kdy obec dosud nezajistila zveřejnění úplného znění ÚP nebo RP podle čl. II bodů 6. a 7. zákona č. 225/2017 Sb. ÚÚP se vyjádří, zda navrhované sloučení parcel nevyhovujících definicím pozemku a parcely podle KZ není v rozporu s ÚP nebo s RP RÚIAN – Registr územní identifikace, adres a nemovitostí § 2 katastrálního zákona (256/2013) Vymezení pojmů Pro účely tohoto zákona se rozumí a) pozemkem část zemského povrchu oddělená od sousedních částí hranicí územní jednotky nebo hranicí katastrálního území, hranicí vlastnickou, hranicí stanovenou regulačním plánem, územním rozhodnutím, společným povolením, kterým se stavba umisťuje a povoluje, veřejnoprávní smlouvou nahrazující územní rozhodnutí, územním souhlasem nebo hranicí danou schválením navrhovaného záměru stavebním úřadem, hranicí jiného práva podle § 19, hranicí rozsahu zástavního práva, hranicí rozsahu práva stavby, hranicí druhů pozemků, popřípadě rozhraním způsobu využití pozemků, b) parcelou pozemek, který je geometricky a polohově určen, zobrazen v katastrální mapě a označen parcelním číslem,
4
Společný pokyn ČUZK a MMR - změny po novele SZ ve vztahu k úřadům územního plánování
bod 5. písm. c) Katastrální úřad předá úřadu územního plánování v případech, kdy obec dosud nezajistila zveřejnění úplného znění územního plánu nebo regulačního plánu podle čl. II bodů 6. a 7. zákona č. 225/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, návrhy na sloučení parcel nevyhovujících definici obsažené v § 2 písm. a) katastrálního zákona k vyjádření; v případě vyjádření úřadu územního plánování, že navrhované sloučení není v rozporu s územním plánem nebo s regulačním plánem, nebo v případě, že se úřad územního plánování ve lhůtě 30 dnů nevyjádří nebo na základě vlastního takového zjištění katastrálním úřadem v případě zveřejněného úplného znění územního plánu nebo regulačního plánu podle čl. II bodů 6. a 7. zákona č. 225/2017 Sb., provede katastrální úřad sloučení parcel. Čl. II zákona č. 225/2017 Sb. Přechodná ustanovení 6. Obec, pro kterou byl vydán územní plán nebo regulační plán přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zajistí zveřejnění úplného znění této dokumentace do 30. června Pokud nebyla vydána žádná změna této dokumentace, zveřejní vydaný územní plán nebo vydaný regulační plán. 7. Obec, pro kterou byl vydán územní plán obce, územní plán sídelního útvaru, územně plánovací dokumentace zóny nebo jejich změna přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zajistí zveřejnění úplného znění této dokumentace do 30. června 2018; to neplatí, pokud k uvedenému datu bylo zahájeno řízení o nové územně plánovací dokumentaci, která má původní dokumentaci nahradit a není pořizována změna původní dokumentace.
5
Společný pokyn ČUZK a MMR - změny po novele SZ ve vztahu k úřadům územního plánování
bod 7. Úřad územního plánování se vyjádří, zda navrhované sloučení parcel nevyhovujících definicím pozemku a parcely podle § 2 písm. a) a b) katastrálního zákona, které katastrální úřad v případě, že obec dosud nezajistila zveřejnění úplného znění územního plánu nebo regulačního plánu podle čl. II bodů 6. a 7. zákona č. 225/2017 Sb., předá úřadu územního plánování dohodnutým způsobem (zpravidla v elektronické verzi ve strojově čitelném formátu), není v rozporu s územním plánem nebo s regulačním plánem. bod 8. Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. března 2018.
6
Metodické sdělení MMR k zveřejňování a ukládání územních a regulačních plánů, jejich změn a zprávy o uplatňování územního plánu zveřejněno (nahrazuje obdobné sdělení z 12/2014)
7
MS - zveřejňování a ukládání ÚP a RP, jejich změn a zprávy o uplatňování ÚP
MS ve věci aplikace § 165 odst. 1 a 3 SZ řeší zejména činnosti pořizovatele po vydání ÚP, RP a jejich změn, po vydání úplného znění ÚP a RP plánu a po schválení zprávy o uplatňování ÚP. shrnuje požadavky na jejich ukládání a zveřejňování, včetně zveřejňování na internetu, popisuje možnosti nahlížení do těchto dokumentů a jejich dokladové dokumentace. § 165 odst. 1 SZ Územní plán, regulační plán a jejich změny, včetně dokladů o jejich pořizování, ukládá pořizovatel u obce, pro kterou byly pořízeny; územní plán, regulační plán a úplné znění této územně plánovací dokumentace po vydání její změny opatřené záznamem o účinnosti poskytuje stavebnímu úřadu, úřadu územního plánování a krajskému úřadu, jemuž se uvedená dokumentace poskytuje rovněž v elektronické verzi ve strojově čitelném formátu. odst. 3 SZ Pořizovatel zajistí zveřejnění způsobem umožňujícím dálkový přístup územního plánu, regulačního plánu, jejich změny, úplného znění této územně plánovací dokumentace po vydání její změny a údaje o místech, kde je možné do této územně plánovací dokumentace a do její dokladové dokumentace nahlížet; toto oznámí dotčeným orgánům neuvedeným v odstavci 1 jednotlivě. Pořizovatel rovněž zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup zastupitelstvem obce schválenou zprávu o uplatňování územního plánu.
8
MS - zveřejňování a ukládání ÚP a RP, jejich změn a zprávy o uplatňování ÚP
Změny v právní úpravě výslovně se upravuje ukládání a zveřejňování i u změn ÚP, RP, krajskému úřadu se ÚP, RP a jejich úplné znění poskytuje rovněž v elektronické verzi ve strojově čitelném formátu poskytuje se rovněž úplné znění po změně ÚPD pořizovatel zajistí zveřejnění způsobem umožňujícím dálkový přístup nejen údajů o ÚP a RP, ale rovněž samotného ÚP, RP, jejich změny a úplného znění
9
Nové metodické sdělení MMR a MŽP k vyjádření úřadu územního plánování podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Sdělení se týká aplikace požadavků podle příloh k zákonu č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP, ve znění pozdějších předpisů Příloha č. 3, část H (Náležitosti oznámení) Příloha č. 3a, část „Přílohy“ (Oznámení podlimitního záměru) Příloha č. 4, část H (Náležitosti dokumentace) Přílohy č. 3, 3a, 4 zákona č. 100/2001 Sb. Vyjádření příslušného úřadu územního plánování k záměru z hlediska územně plánovací dokumentace – k oznámení (3) a k oznámení o podlimitním záměru (3a) Vyjádření příslušného úřadu územního plánování k záměru z hlediska územně plánovací dokumentace (ke skutečnostem jiným a novým vzhledem k oznámení) – k dokumentaci (4)
10
MS Vyjádření ÚÚP podle zákona o posuzování vlivů na ŽP
Povinnou přílohou oznámení, oznámení podlimitního záměru a dokumentace je „Vyjádření příslušného úřadu územního plánování k záměru z hlediska územně plánovací dokumentace“. Vyjádření ÚÚP musí obsahovat především informaci o tom, zda záměr je či není v souladu s ÚPD Vyjádření ÚÚP vydávané podle příloh k zákonu o posuzování vlivů na ŽP není závazným stanoviskem podle § 96b SZ Vyjádření je úkonem podle části čtvrté SŘ
11
MS Vyjádření ÚÚP podle zákona o posuzování vlivů na ŽP
Příslušným správním orgánem k vydání vyjádření k oznámení, oznámení podlimitního záměru a dokumentaci je podle zákona o posuzování vlivů obecní úřad obce s rozšířenou působností, úřad územního plánování. Je-li záměrem je dotčeno více správních obvodů obecních úřadů ORP, vydává každý ÚÚP vyjádření na tu část záměru, která zasahuje do jeho správního obvodu. Krajské úřady nejsou úřady územního plánování – nemají zákonné zmocnění, aby se vyjadřovaly k oznámení, oznámení podlimitního záměru a dokumentaci podle zákona o posuzování vlivů.
12
Směrnice o unikání výronů metanu z územně plánovací dokumentace
MMR ve spolupráci s ČBÚ vydalo v roce 2004 směrnici k vyznačování nebezpečných území z hlediska neřízených plošných výstupů metanu v ÚPD pro území ostravsko-karvinské oblasti Směrnice zastarala a její účel (určit postup poskytování a zapracování údajů o nebezpečných územích) plně nahrazena úpravou poskytování údajů o území ve stavebním zákonu. V současné době se připravuje směrnice, která uvedenou směrnici ruší.
13
Připravovaný metodický pokyn Prověřování aktuálnosti a úpravy územních a urbanistických studií
Novelou SZ je zavedena povinnost periodického ověřování aktuálnosti ÚS Pořizovatel nejpozději do 8 let od posledního vložení dat o ÚS do evidence prověří aktuálnost jejího řešení a případně zajistí, aby o této skutečnosti byla vložena data do evidence. § 30 odst. 6 SZ (územní studie, urbanistická studie, územní generel, územní prognóza) § 30 odst. 6 SZ Pořizovatel nejpozději do 8 let od posledního vložení dat o územní studii do evidence územně plánovací činnosti prověří aktuálnost jejího řešení a v případě možnosti dalšího využití územní studie zajistí o této skutečnosti vložení dat do evidence, jinak ministerstvo, popřípadě jím pověřená organizační složka státu, údaje o územní studii z evidence vypustí. Ministerstvo, popřípadě jím pověřená organizační složka státu, vypustí údaje o územní studii z evidence územně plánovací činnosti též v případě, že její obsah je v rozporu s právními předpisy.
14
MP Ověřování aktuálnosti studie
Do 31. prosince 2018 posoudit z hlediska aktuálnosti všechny studie, o kterých byla vložena data do evidence územně plánovací činnosti do 30. června 2010. Aktuálnost studie se potvrzuje jako celku. Za datum vložení dat o studii do evidence se považuje datum schválení možnosti využití, případně poslední potvrzení ověření aktuálnosti, které jsou evidovány v registračním listu studie. Prověření aktuálnosti je vhodné dokumentovat zápisem nebo záznamem o vyhodnocení a na prověřené studii její aktuálnost vyznačit.
15
MP Prověřování aktuálnosti studie
Kritéria pro posuzování aktuálnosti studie: je z hlediska obsahu aktuální není v rozporu s právními předpisy; respektuje současné limity využití území; je v souladu s platnou PÚR a ÚPD (netýká se studií, které byly pořízeny jako podklad pro aktualizaci/změnu); Studii a oznámení místa, kde je možné do ní nahlížet, pořizovatel zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zveřejnění studie pořízené před zajistí pořizovatel do 30. června 2018, nebo údaje o této studii z evidence územně plánovací činnosti vyřadí. Čl. II Přechodná ustanovení 8. Zveřejnění územní studie podle § 166 odst. 3 zákona č. 183/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a zveřejnění urbanistické studie, územního generelu a územní prognózy, pořízené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zajistí pořizovatel, který je příslušný k pořízení územní studie, do 30. června 2018, nebo údaje o této studii z evidence územně plánovací činnosti vyřadí.
16
MP Prověřování aktuálnosti studie
Změna ani úprava studie se nepořizuje. Studii lze buď ponechat v evidenci nezměněnou, nebo ji jako celek nahradit novou územní studií (nenazývá se změnou původní studie). Nová ÚS bude zapsána v evidenci na samostatném registračním listě. Když dílčí část řešení studie zastarala, není nutné pořizovat novou, od jejího řešení se lze v odůvodněných případech odchýlit.
17
Metodické sdělení MMR k postupu pořizování změny územního plánu vyvolané změnou mapového podkladu
Původní znění zveřejněno Aktualizované znění zveřejněno – provedeny úpravy zpřesňující vybrané formulace a úpravy související s novelou SZ zákonem č. 225/2017 Sb.
18
MS postup pořizování změny ÚP vyvolané změnou mapového podkladu
Sladění platného ÚP s nově digitalizovaným mapovým podkladem, když rozdíly oproti původnímu mapovému podkladu v měřítku ÚP jsou viditelné pouhým okem. Změna podmínek, na základě kterých byla ÚPD pořízena v případě, že vedení parcelní hranice bylo zjevně určující při vymezování hranic v grafické části ÚPD => povinnost pořídit změnu ÚPD (§ 5 odst. 6 stavebního zákona). Zpravidla stačí změna ÚP, možno pořídit i nový ÚP. Jen změna prvků, pro které byla hranice parcely určující. Nutno reflektovat i v textové části ÚP.
19
MS postup pořizování změny ÚP vyvolané změnou mapového podkladu
Pokud nejsou varianty, použít zkrácený postup (§ 55a a 55b SZ). do textu MS vložen nový odstavec: Pokud změna nevyžaduje zpracování variant řešení, použije se zkrácený postup pořizování podle § 55a a 55b SZ. Zkrácený postup navazuje na zprávu o uplatňování ÚP v uplynulém období, nebo na rozhodnutí zastupitelstva obce o pořízení změny ÚP a o jejím obsahu (§ 55a odst. 1 SZ). Rozlišit části změny vyvolané výhradně zpřesněním mapového podkladu, a části ostatní vyvolané i jinými okolnostmi. Lze uplatňovat připomínky, námitky a stanoviska.
20
Metodický pokyn Zadání územní studie Osnova zadání
10/2015 původní verze 03/2018 aktualizovaná verze
21
Zadání územní studie Zadání ÚS stručné a oproštěné od zbytečných formalit (podklad pro zpracování návrhu ÚS projektantem), Zadání pořizovatelem podepsáno s uvedením jména, příjmení, funkce + datum a razítko. Po zpracování zadání a předání zhotoviteli vyplnit registrační list. Projednání návrhu zadání ÚS ani schválení zadání zákon nevyžaduje, schvalování zastupitelstvem není přípustné. Konzultace jsou možné. Nově může pořizovatel v zadání ÚS stanovit, že ten, kdo hodlá změnu v území realizovat, může zajistit zpracování ÚS na své náklady (§ 30 odst. 4 SZ). § 30 odst. 4) SZ V zadání územní studie může pořizovatel stanovit, že ten, kdo hodlá změnu v území realizovat, může zajistit zpracování územní studie na své náklady.
22
Osnova zadání územní studie
Název územní studie Cíle a účel pořízení (podklad pro změnu či pořízení nové ÚPD vs. podklad pro rozhodování) Rozsah řešeného území (mapové podklady) Požadavky na obsah řešení (zda zpracovat DPR a následně možnost upřesnit požadavky na řešení ÚS, konkrétní věcné požadavky, zda jsou požadovány varianty…) Požadavky na formu obsahu a uspořádání textové a grafické části (kapitoly, výkresy, měřítka, počet výtisků, předání na CD/DVD ve strojově čitelném formátu .…) Další požadavky – nepovinné (kontrolní dny, termín; ten, kdo hodlá změnu v území realizovat, zajistí zpracování ÚS na své náklady)
23
Metodické sdělení MMR k souběžnému pořizování změn územního plánu a nového územního plánu
06/2016 původní verze 07/ aktualizace 02/ aktualizace
24
MS Souběžné pořizování změn ÚP a nového ÚP
Možnost pořizování změn platného územního plánu v době po rozhodnutí zastupitelstva o pořízení nového územního plánu. Zůstává nedotčena povinnost přijímat návrhy na změnu původního ÚP a předkládat je k rozhodnutí zastupitelstvu Dotyčná osoba je oprávněna podat návrh na pořízení změny ÚP a zastupitelstvo je povinno o tomto návrhu rozhodnout. Pořizovatel má předložit zastupitelstvu návrh na pořízení změny ÚP bezodkladně poté, co ho obdrží a posoudí jeho úplnost, resp. po případném odstranění nedostatků, spolu se svým stanoviskem (odůvodněným).
25
MS Souběžné pořizování změn ÚP a nového ÚP
Zastupitelstvo může pořízení změny ÚP buď zamítnout, nebo pořízení změny schválit. Zastupitelstvo nemůže nařídit pořizovateli, že nové žádosti nebudou přijímány a nebudou mu předkládány k rozhodnutí. Zastupitelstvo nemůže v předstihu schválit univerzální usnesení pro všechny budoucí návrhy na změnu, že nebudou pořizovány změny územního plánu. Zastupitelstvo může veškeré návrhy na pořízení změn zamítat. V zájmu procesní ekonomie, kontinuity a transparentnosti rozhodování je vhodné případné zájemce o změnu ÚP o této skutečnosti informovat.
26
Metodické sdělení MMR k vymezování ploch pro golfová hřiště v územním plánu
03/ původní verze 02/2018 – aktualizace
27
MS vymezování ploch pro golfová hřiště v ÚP
Zda vymezovat zastavitelnou plochu také pro tu část areálu golfového hřiště, která je určena pro vlastní hrací plochu. Celé území navrhované pro golfový areál nevymezovat jako zastavitelnou plochu. Převážná část hřiště jsou terénní úpravy, jejich výsledkem není stavební dílo. Odlišit část území, která se v ÚP vymezuje k zastavění (pro šatny, restaurace…) jako plocha občanského vybavení.
28
Děkujeme Vám za pozornost
Mgr. Pavel Machata Ing. arch. Lucie Poláková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.