Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE"— Transkript prezentace:

1 PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace Praha, duben 2018

2 Obsah Základní cíle RIA Proces RIA krok za krokem
RIA u implementačních předpisů Mezinárodní kontext RIA

3 zlepšení efektivity vládnutí
Základní cíle RIA zvýšení kvality právních předpisů i jejich tvorby posílení konzultací s veřejností a mimovládními subjekty profesní komory, spolky, spotřebitelské organizace, sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců, nevládní organizace ↓↓↓ zlepšení efektivity vládnutí

4 RIA Proces RIA - začínáme RIA = CELÝ cyklus legislativního procesu
Kvalitní RIA = stručnost + jasnost + adekvátnost RIA … je ukotveno v Legislativních pravidlech vlády a Obecných zásadách … je prováděno předkladateli návrhů právních předpisů … probíhají průběžné konzultace (dotčené subjekty, ÚV ČR, Komise RIA)

5 Proces RIA – začínáme Při provádění RIA je NUTNÉ zodpovědět si následující otázky: Jaká je povaha a rozsah problému? Proč je nutné současný stav změnit? Kdo by se měl v řešení problémů angažovat? Jaké cíle by se měly stanovit pro řešení problému? Jaké varianty řešení se nabízejí pro dosažení cílů? Jaké jsou předpokládané dopady variant? Jaké je porovnání jednotlivých řešení? Jakým způsobem by měl být nastaven budoucí monitoring a hodnocení účinnosti regulace?

6 Princip proporcionality
RIA se zpracovává na principu proporcionální analýzy: Za určení úrovně analýzy je odpovědný předkladatel. Je třeba zohlednit význam a rozsah řešeného problému a předpokládaných dopadů. Proporcionální analýza souvisí s rozdílnou hloubkou a rozsahem analýz při vyhodnocování a kvantifikaci potenciálních dopadů navrhovaného řešení, rozsahem sběru dat potřebných pro hodnocení dopadů, rozsahem konzultací dotčených subjektů, počtem posuzovaných variant, tedy s celým procesem RIA.

7 projednání a implementace
Proces RIA = cyklus přehled dopadů plán prací ex ante RIA konzultace Závěrečná zpráva RIA připomínkové řízení projednání a implementace ex post RIA

8 Proces RIA – příprava a zpracování
Přehledu dopadů – význam racionalizace a plánování kapacit předkladatele (zevrubné RIA pouze pro zásadní návrhy) avízo nových návrhů do plánů podklad pro žádost o výjimku ze zpracování ZZ RIA upozornění pro dotčené subjekty o obsahu připravovaných právních předpisů → přehledy dopadů je nutné pečlivě vyplnit, a podat tak všechny známé a požadované informace.

9 Šablona přehledu dopadů
1. základní identifikační údaje 2. definice problému 3. cíl návrhu právního předpisu 4. odůvodnění varianty přípravy legislativního návrhu 5. stanovisko předkladatele k zpracování RIA 6. přijetí prováděcích právních předpisů 7. dotčené subjekty 8. konzultace 9. dostupná data 10. charakteristika specifických dopadů: dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty dopady na mezinárodní konkurenceschopnost ČR dopady na podnikatelské prostředí dopady na územní samosprávné celky sociální dopady dopady na spotřebitele dopady na životní prostředí dopady ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů dopady na výkon státní statistické služby zhodnocení korupčních rizik 11. kontakty na zpracovatele

10 Proces RIA – příprava a zpracování
Přehled dopadů – zpracování předkladatel zpracovává ke každému návrhu* právního předpisu zpracován dříve než je rozhodnuto o způsobu řešení (prvotní posouzení dopadů) identifikuje vznikající nové a rozsáhlé dopady předkladatel navrhuje provedení zevrubné RIA (případně musí zdůvodnit proč navrhuje neprovedení RIA) na jeho základě se rozhoduje o provedení RIA (zpracování ZZ RIA) * i k nelegislativnímu, pokud je v závěrech navrženo legislativní řešení s věcnými dopady

11 Proces RIA – příprava a zpracování
Přehled dopadů – časté chyby nedůsledné či neúplné zpracování (nutné pro adekvátní posouzení nutnosti zpracovat RIA) formální definice problémů a variant šablonovitá zdůvodnění zaměňování kategorií popisu problému a cílů opomenutí vyplnění některých částí, zejm. jednotlivých kategorií dopadů

12 Proces RIA – příprava a zpracování
Přehled dopadů – desatero doporučení 1) Zpracovat včas pro možnost revize. 2) Vyvarovat se formálních definic problémů a variant řešení. 3) Spolupracovat s ústředními orgány státní správy u horizontálních témat a problémů. 4) Nezaměňovat kategorie popisu problémů za cíle. 5) Pozor na formální a šablonovité zdůvodňování (například u transpozičních předpisů). 6) Uvádět zdroje dat a analýz, ze kterých je vycházeno (včetně odkazů na metodické postupy). 7) Brát v úvahu princip časově omezené účinnosti právních předpisů a povinnosti přezkumu. 8) Vyplnit všechny části – včetně hodnocení administrativní zátěže či dopadů na spotřebitele. 9) Správně označovat implementační předpisy právních norem EU. 10) Využívat spolupráci s Úřadem vlády či Komisí RIA.

13 Proces RIA – příprava a zpracování
Plán legislativních prací a vyhlášek – příprava a posouzení každý rok (cca na začátku 4 Q.) předseda LRV oslovuje příslušné ústřední správní úřady (ÚSÚ) se žádostí o poskytnutí podkladů do plánů legislativních prací a vyhlášek podklady musí obsahovat přehledy dopadů se stanoviskem ÚSÚ ke zpracování RIA na základě přehledů dopadů Komise RIA a Odbor hodnocení dopadů regulace doporučí, u kterých legislativních návrhů má být provedeno (zevrubné) hodnocení dopadů regulace

14 Proces RIA – příprava a zpracování
Plán legislativních prací a vyhlášek – schválení plán legislativních prací je schvalován vládou (o provedení RIA rozhoduje vláda po připomínkovém řízení) plán vyhlášek je schvalován předsedou LRV (o provedení RIA rozhoduje předseda LRV) Komise RIA podává doporučení ke zpracování RIA

15 Proces RIA – příprava a zpracování
Plán legislativních prací a vyhlášek – předkládání mimo plány K návrhům právních předpisů předkládaných mimo plány se RIA zpracovává VŽDY vyjma případů: ústavních zákonů, zákonů o státním rozpočtu a závěrečném účtu, stavu legislativní nouze, krizových situací udělení výjimky předsedou LRV

16 Výjimky ze zpracování RIA
Výjimky – žádost Žádost o výjimku z provedení RIA: podává předkladatel návrhu právního předpisu předsedovi LRV MUSÍ obsahovat zdůvodnění a zpracovaný přehled dopadů ↓↓↓ návrh doporučení (stanovisko) k žádosti připravuje Sekce Legislativní rady vlády ÚV ČR o žádosti je rozhodováno bezodkladně (zasíláno elektronicky) Udělenou výjimku je nutné poznačit v předkládací zprávě

17 Proces RIA – příprava a zpracování
Ex ante RIA Hodnocení dopadů regulace zpracované pro návrh právního předpisu: ke všem návrhům právních předpisů, které byly označeny v uvedených plánech k návrhům právních předpisů předkládaných mimo plán, kterým zároveň předseda LRV neudělil výjimku ze zpracování RIA. předkladatel při zpracování RIA postupuje podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace výstupem z tohoto procesu je Závěrečná zpráva z RIA

18 Proces RIA – příprava a zpracování
Konzultace nezávislá kontrola relevantní data v průběhu celého procesu volná forma povinné

19 Proces RIA – příprava a zpracování
Konzultace - význam Nalézání nových perspektiv nahlížení na identifikovaný problém Vytipování dalších dotčených subjektů Identifikace dalších možných variant řešení Nalézání rovnováhy mezi protichůdnými zájmy Lepší odhad možných dopadů navrhovaného právního předpisu (z hlediska celé společnosti i jednotlivých společenských skupin a dalších oblastí) Nezávislá kontrola hodnocení možných dopadů Zmírnění rizika nepředvídatelných důsledků Lepší porozumění návrhu a připravenost dotčených subjektů (na implementaci právního předpisu) Získání potřebných relevantních dat (zejména pro vyhodnocení nákladů a přínosů)

20 Proces RIA – příprava a zpracování
Konzultace - metodiky Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů Manuál pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů

21 Proces RIA – příprava a zpracování
Konzultace Dotčené subjekty Komise RIA (konzultace v rámci přípravy ZZ RIA před MPŘ) Odbor hodnocení dopadů regulace ÚV ČR (metodická pomoc v rámci přípravy ZZ RIA před MPŘ) další možnosti: Databáze konzultujících organizací (DataKO) (seznam několika organizací, které se dobrovolně a aktivně chtějí podílet na procesu přípravy materiálu a je možné je využít pro konzultace skrze eKLEP) Veřejné konzultace

22 Proces RIA – příprava a zpracování
Zpracování Závěrečné zprávy z RIA – význam Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (ZZ RIA) je: výstup celého procesu RIA podklad pro informované rozhodnutí vlády samostatná část materiálu, kterou zpracovává předkladatel ↓↓↓ povinnou součástí je Shrnutí (u návrhů zákonů) (jeho účelem je shrnutí problematiky pro lepší orientaci) princip proporcionality

23 Proces RIA – příprava a zpracování
Zpracování Závěrečné zprávy z RIA – zpracování završení první fáze (vše, co bylo zjištěno má být představeno) zpracování do jednotné šablony* přehledná a logická struktura, srozumitelnost relevantní informační hodnota, transparentnost a ověřitelnost údajů *v případě řešení samostatných problémů v jedné úpravě zpracovat relevantní části zvlášť ZZ RIA = definice problému cíle řešení problému vymezení variant řešení volba nejvhodnější varianty

24 Proces RIA – příprava a zpracování
Zpracování Závěrečné zprávy z RIA – časté chyby chybí povinné části (např. zhodnocení rizika, implementace doporučené varianty) obsahuje nadbytečné části (v důsledku zkopírování povinných části důvodové zprávy) části jsou nevhodně spojeny (užití staré šablony nebo obsahuje jednotný text pro samostatně vymezené části) špatné zařazení a nepřehledné členění (např. problém je fakticky definován až ve zhodnocení rizika, jednotlivé části se vztahují k různému rozsahu těchto problémů, popis některého z aspektů analýzy zcela chybí a nelze sledovat logickou linii hodnocení)

25 Proces RIA – schvalování a implementace
Připomínkové řízení návrh právního předpisu včetně Závěrečné zprávy z RIA je předkladatelem vložen do eKLEPu probíhá standardní připomínkování celého materiálu ze strany ÚV ČR probíhá posouzení souladu ZZ RIA s Obecnými zásadami RIA → dojde-li v návrhu k věcným změnám, které mají vliv na hodnocení dopadů, je nutné Závěrečnou zprávu upravit a doplnit

26 Proces RIA – schvalování a implementace
Připomínkové řízení – projednání komisemi LRV návrh materiálu je následně předložen pracovním komisím LRV a LRV Komise RIA posuzuje kvalitu ZZ RIA – zda je vyhodnocení dopadů v souladu s Obecnými zásadami RIA (zasedá zpravidla 1krát za 3 týdny, příp. projednává per rollam) LRV následně posuzuje obdobné s ohledem na připomínky uplatněné ze strany Komise RIA a dalších komisí Stanovisko Komise RIA (připomínky) je zohledněno ve stanovisku LRV

27 Proces RIA – schvalování a implementace
Projednání a implementace schválení vládou* schválení parlamentem vyhlášení ve Sbírce zákonů implementace *V případě schválení návrhu právního předpisu ve znění stanoviska (předsedy) LRV je však případné připomínky k ZZ RIA v materiálu zohlednit po jednání vlády.

28 Proces RIA – zpětné hodnocení
Ex post RIA – význam Nedílná součást celého procesu RIA → každý přezkum musí mít oporu a plynule navazovat na hodnocení dopadů regulace z fáze návrhu – jde o logické navázání na provedenou ex ante RIA ex post RIA hodnotí splnění cílů dopady (skutečné vs. předpokládané) časovou relevantnost

29 Proces RIA – zpětné hodnocení
Ex post RIA – ukotvení Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (Metodika, část B – Hodnocení dopadů regulace, čl. 6. Přezkum účinnosti regulace) „Je nezbytné po určitém čase každý existující právní předpis podrobit přezkumu z hlediska účinnosti a naplňování daných cílů. Kritéria přezkumu účinnosti se stanoví podle povahy upravované problematiky.“ zákon č. 2/1969 Sb. – kompetenční zákon (§ 22) „Ministerstva zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek.“

30 Proces RIA – zpětné hodnocení
Ex post RIA – současný stav neprobíhá jednotně - nesystematické vyhodnocování (v 87 % předkladatelé nepoužívají žádnou interní metodiku) neexistuje jednotná praxe ohledně výsledků zpětného přezkumu a rozhodování o dalším postupu (91 % rezortů uvádí, že byla-li v rámci přezkumu zjištěna potřeba změny, jsou činěny kroky k zajištění výsledku) je připravována doprovodná Metodika přezkumu účinnosti právních předpisů (podrobný postup přezkumu, váže se na ZZ RIA, ale lze ji s modifikacemi použít i jako pomůcku pro přezkum právních předpisů bez ZZ RIA) ↓↓↓ rámec k provádění je nastaven, pro jeho využití však zatím nejsou stanovena sjednocující pravidla

31 RIA u implementačních předpisů
Implementační předpisy – zpracování RIA Riziko nadbytečné zátěže při implementaci práva EU: Implementační předpis bez možnosti diskrece a současně nejde nad rámec požadavků práva EU → RIA se NEZPRACOVÁVÁ Implementační předpis jdoucí nad rámec požadavků práva EU → RIA se ZPRACOVÁVÁ

32 RIA u implementačních předpisů
Implementační předpisy – Gold-plating Gold-plating / neminimalistická implementace: → doplňování dalších nároků nad rámec minimálních požadavků stanovených předpisy EU pokud předpis EU umožňuje gold-plating, měl by předkladatel zvážit zda zvolená varianta nepředstavuje nadbytečnou zátěž výsledky posouzení uvede předkladatel v důvodové zprávě / odůvodnění každé odchýlení od minimalistické implementace by mělo být zdůvodněno veškeré případy neminimalistické implementace musí podléhat procesu RIA

33 RIA u implementačních předpisů
Gold-plating - Metodika Metodická pomůcka pro prevenci nadbytečné regulatorní zátěže při implementaci práva EU

34 RIA u implementačních předpisů
Implementační předpisy – omezení Gold platingu Před implementací je NUTNÉ položit si následující otázky: Jaký veřejný zájem směrnice v praktickém životě prosazuje? Jaké národní předpisy toto řeší? Odpovídají národní předpisy a postupy dané směrnici? Lze se od požadavků směrnice odchýlit? Pokud ano, za jakých podmínek? Proběhly konzultace a s jakým výsledkem? Proběhly konzultace i při zpracování RIA k transpozičnímu předpisu?

35 Mezinárodní kontext RIA
Možné využití na národní úrovni Agenda lepší regulace v EU Komise zpracovává hodnocení dopadů k připravovaným návrhům právních předpisů EU (Lze využít i pro účely zpracování ZZ RIA na národní úrovni, kde je to relevantní.) Metodické pokyny a pomůcky – Better Regulation Guidelines a Better Regulation Toolbox Evropské komise Posuzování kvality hodnocení dopadů a přezkumů – Výbor pro kontrolu regulace Platforma REFIT – stanoviska k podnětům občanů na zjednodušování předpisů EU a snižování zátěže plynoucí z regulace Hodnocení dopadů (podstatných) pozměňovacích návrhů v Radě a Parlamentu

36 Mezinárodní kontext RIA
Možné využití na národní úrovni OECD Doporučení Rady OECD k regulatorní politice a vládnutí z roku 2012 Výbor pro regulatorní politiku Metodické pomůcky, studie, národní praxe, konference Zpracování dat z dotazníku k iREG a dohledovým orgánům v oblasti regulatorní politiky (léto 2017) Příprava Výhledu regulatorní politiky 2018 Příprava principů nejlepší praxe v oblasti ex ante RIA, zapojení stakeholderů i ex post RIA Mezinárodní regulatorní spolupráce, apod.

37 ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Děkuji Vám za pozornost Mgr. Soňa Mačejová Mgr. Radana Kubová, Ph.D. ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE ÚV ČR


Stáhnout ppt "PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE"

Podobné prezentace


Reklamy Google