Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktuální stav zaměstnávání OZP
Mgr. Martin Stolín, PhD. Klub personalistů ČR AV-Insitut s.r.o.
2
TERMINOLOGIE OZP = Osoba se Zdravotním Postižením Druhy průkazů OZP:
TP osoba Těžce Postižená – osoba se středně těžkým funkčním postižením pohyblivosti nebo orientace včetně osob s PAS. ZTP osoba Zvlášť Těžce Postižená – osoba s těžkým funkčním postižením pohyblivosti nebo orientace včetně osob s PAS. ZTP/P osoba Zvlášť Těžce Postižená s potřebou Průvodce – osoba se zvlášť těžkým funkčním postižením nebo úplným postižením pohyblivosti nebo orientace s potřebou průvodce včetně osob s PAS. ID = Invalidní Důchod Průkaz OZP nesouvisí s přiznáním stupně invalidity, potažmo výplatou invalidního důchodu. !!!OZP není ZTP!!!
3
„OZP“ Osobami se zdravotním postižením (OZP) jsou podle § 67 Zákona o zaměstnanosti č. 435/2004, Sb. fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení (respektive lékařskou posudkovou komisí ČSSZ) uznány invalidními v I., II. nebo ve III. stupni. Přiznání statusu OZP ovšem neznamená automatické vyplácení ID. Ten je vyměřen a vyplácen až po splnění podmínky – odpracovaná léta, vznik invalidity.
4
INVALIDNÍ DŮCHOD Posouzení nároku na ID se stanovuje na základě procentní míry poklesu pracovní schopnosti dle vyhlášky č. 359/2009, Sb. Písemná žádost se podává na místně příslušné pobočce ČSSZ a k ní je třeba přiložit: - občanský průkaz, - doklady o studiu/učení (i neukončeném), - doklady prokazující doby zaměstnání, popřípadě doby vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, - doklady o výkonu vojenské služby (civilní služby), - rodné listy dětí (pokud žadatel/ka požaduje zápočet péče o děti).
5
PRŮKAZ OZP A VÝHODY PRO DRŽITELE
Průkaz OZP může získat osoba starší 1 roku s tělesným, smyslovým nebo duševním onemocněním, vydává se ve 3 stupních dle zdravotního stavu (posuzují lékaři ČSSZ) a jeho držitel má v případě jednotlivých průkazů nárok na: Průkaz TP - vyhrazené místo k sezení v hromadné dopravě - přednost při osobním projednávání své záležitosti, vyžaduje-li toto jednání delší čekání, zejména stání Průkaz ZTP (kromě výše uvedeného) - bezplatnou jízdu v hromadné dopravě - slevu 75 % jízdného ve 2. třídě osobního vlaku a rychlíku a slevu 75 % v pravidelných spojích autobusové dopravy Průkaz ZTP/P (kromě 2 výše uvedených) - bezplatnou dopravu průvodce hromadnými dopravními prostředky - bezplatnou dopravu vodicího psa, je-li úplně nebo prakticky nevidomá, pokud ji nedoprovází průvodce
6
Výhody zaměstnávání lidí se zdravotním postižením (OZP)
Základní otázka: Proč ne? Objektivní odpovědi 1) Vědomí sociální zodpovědnosti 2) Splnění povinného podílu 3) Sleva na dani 4) Příspěvky od ÚP
7
Vědomí sociální zodpovědnosti
Zaměstnávání OZP prospívá dobrému jménu společnosti, která jako bonus získává motivovaného zaměstnance, jenž si své práce nesmírně váží. Zaměstnaný člověk se zdravotním postižením je utvrzen ve vědomí vlastní užitečnosti a zároveň se dostává na dobrou cestu k ekonomické soběstačnosti.
8
Splnění povinného podílu
Pokud zaměstnavatel NEPLNÍ povinný podíl ZAMĚSTNÁVÁNÍM OZP, je povinen tuto povinnost splnit formou náhradního plnění, a to následovně: a) odebírání výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více než 50 % OZP ve výši 7 násobku průměrné měsíční mzdy Kč tj Kč b) odvodem do státní kasy ve výši 2,5 násobku průměrné měsíční mzdy Kč tj Kč c) kombinací obou možností
9
Změny v systému podpory zaměstnávání OZP
Změny k chráněný trh práce – uzavření dohody s ÚP uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce zrušeno vymezování pracovních míst pro OZP pouze zřízení pracovního místa pro OZP dle §75 ZoZ
10
Změny v systému podpory zaměstnávání OZP
Volný trh práce příspěvky: ustanovení § 75 zákona o zaměstnanosti – příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením 8 až 12 násobek Kč ustanovení § 76 zákona o zaměstnanosti – příspěvek na úhradu provozních nákladů vynaložených v souvislosti se zaměstnáváním osoby se zdravotním postižením až Kč. NE – home office, agenturní zaměstnanec, zdravotně znevýhodněná
11
Změny v systému podpory zřízení pracovního místa
§ 75 příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením pracovním místem zřízeným pro osobu se zdravotním postižením se rozumí pracovní místo, které zaměstnavatel zřídil pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody uzavřené s Úřadem práce. Na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením poskytuje Úřad práce zaměstnavateli příspěvek. Pracovní místo zřízené pro osobu se zdravotním postižením musí být takovou osobou obsazeno po dobu 3 let
12
Příspěvek na zřízení pracovního místa
Pro volný trh práce v podstatě stejné s výjimkou, že nebude již sledováno: vyloučení srážek ze mzdy vyloučení trestního stíhání uložení pokuty za přestupek na úseku zaměstnanosti opakované podání stížnosti posuzování přínosu pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením Není právní nárok
13
Příspěvek na zřízení pracovního místa
UP bude posuzovat: aktuální situaci na regionálním trhu práce zda žadatel čerpá další příspěvky a dotace hodnotit počet a strukturu volných pracovních míst v daném regionu možnosti uplatnitelnosti konkrétní osoby na trhu práce její schopnosti a kompetence (kvalifikace, dosavadní délka doby zaměstnání, dovednosti, motivace), ekonomickou situaci osoby se zdravotním postižením a její ohrožení sociálním vyloučením
14
Příspěvek na úhradu provozních nákladů
je poskytován na základě ustanovení § 76 zákona o zaměstnanosti příspěvek na provoz není možné poskytovat na osobu se zdravotním postižením, na kterou Úřad práce ČR poskytuje příspěvek podle ustanovení § 78a zákona o zaměstnanosti – chráněný trh došlo k odstranění návaznosti poskytování příspěvku na provoz na dohodu o zřízení nebo vymezení chráněného pracovního místa. Příspěvek na provoz bude poskytován na základě dohody uzavřené podle ustanovení § 76 odst. 6 zákona o zaměstnanosti a nebude již podmíněn existencí další dohody příspěvek je možné poskytnout osobě samostatně výdělečně činné, a to i v případě jedná-li se o osobu zdravotně znevýhodněnou
15
Příspěvek na úhradu provozních nákladů
na poskytování tohoto příspěvku není právní nárok při rozhodování o poskytování tohoto příspěvku Úřad práce ČR posuzuje oprávněnost a nezbytnost nákladů, na které zaměstnavatel žádá příspěvek, zda žadatel čerpá další příspěvky a dotace na zaměstnávání osoby se zdravotním postižením a hodnotí dosavadní přístup žadatele k zaměstnávání osob se zdravotním postižením pro uplatnění provozních nákladů je zaměstnavatel povinen prokázat, že tyto náklady přímo souvisejí se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením. Pokud zaměstnavatel tuto skutečnost jednoznačně neprokáže relevantními doklady nelze mu provozní náklady uznat
16
Chráněný trh práce Dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce (dále jen „dohoda o uznání“) vymezuje subjekty působící na chráněném trhu práce chráněný trh práce je tvořen zaměstnavateli zaměstnávajícími více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců, kteří mají zároveň uzavřenou s Úřadem práce ČR účinnou dohodu o uznání.
17
Chráněný trh práce – náhradní plnění
Benefity určené pro zaměstnavatele působící na chráněném trhu práce (příspěvek podle ustanovení § 78a zákona o zaměstnanosti a možnost poskytovat tzv. náhradní plnění) jsou podmíněny účinností dohody o uznání. Dohoda o uznání tak v podstatě nahrazuje dohodu o vymezení či zřízení chráněného pracovního místa, kdy do bylo čerpání příspěvku podle ustanovení § 78 zákona o zaměstnanosti a poskytování tzv. náhradního plnění podmíněno účinností těchto dohod.
18
Chráněný trh práce – podmínky pro dohodu
Podmínky pro uzavření dohody o uznání: zaměstnavatel zaměstnává ve čtvrtletním přepočteném počtu za kalendářní čtvrtletí předcházející dni podání žádosti o uzavření dohody o uznání více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců zaměstnavatel nebyl ke dni podání žádosti o uzavření dohody o uznání pravomocně odsouzen pro trestný čin podvodu v souvislosti s poskytováním příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením
19
Chráněný trh práce – podmínky pro dohodu
zaměstnavatel ke dni podání žádosti o uzavření dohody o uznání není v likvidaci nebo v posledních 5 letech nebylo rozhodnuto o zamítnutí insolvenčního návrhu zaměstnavatel v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti o uzavření dohody o uznání vyplácel nejméně 80 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, mzdu nebo plat bezhotovostně převodem na účet vedený u peněžního ústavu, nebo poštovní poukázkou
20
Chráněný trh práce – podmínky pro dohodu
zaměstnavatel v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti o uzavření dohody o uznání zaměstnával nadpoloviční většinu zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, na pracovištích, která nejsou jejich bydlištěm zaměstnavatel v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti o uzavření dohody o uznání neuzavíral se zaměstnanci, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, smlouvy, z nichž by vyplýval závazek těchto zaměstnanců poskytovat zaměstnavateli peněžní prostředky, nebo dohody o srážkách ze mzdy nebo platu v rozporu s dobrými mravy
21
Chráněný trh práce – podmínky pro dohodu
zaměstnavateli v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti o uzavření dohody o uznání nebyla pravomocně uložena pokuta za přestupek na úseku zaměstnanosti nebo inspekce práce. dohody o srážkách ze mzdy nebo platu v rozporu s dobrými mravy
22
Chráněný trh práce – dohoda o uznání
dohoda o uznání se uzavírá na dobu 3 let. V případě opětovného uzavření dohody o uznání je tato uzavírána na dobu neurčitou pokud jde o návaznost dohody o uznání na příspěvek podle ustanovení § 78a zákona o zaměstnanosti, tento příspěvek náleží zaměstnavateli po dobu účinnosti dohody o uznání. Za dobu, kdy nebude účinná dohoda o uznání, zaměstnavateli příspěvek nenáleží
23
Chráněný trh práce – dohoda o uznání
oproti zřizování či vymezování chráněných pracovních míst dohoda o uznání navíc obsahuje závazek zaměstnavatele předkládat Úřadu práce ČR roční zprávu o své činnosti, a to vždy do následujícího roku. Formulář roční zprávy je přílohou dohody o uznání. Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele obsahuje: informace o plnění podmínky zaměstnávání 50 % osob se zdravotním postižením za jednotlivá čtvrtletí daného kalendářního roku včetně doložení skutečnosti, že zaměstnanci jsou osobami se zdravotním postižením
24
Chráněný trh práce – dohoda o uznání
informace o předmětu podnikání zaměstnavatele a jeho tržbách včetně informace, kolik osob se zdravotním postižením se podle předmětu podnikání na tržbách podílí popis pracovních činností, na kterých se osoby se zdravotním postižením v kalendářním roce podílely počet osob se zdravotním postižením pracujících převážně u zákazníka, v provozních prostorách zaměstnavatele, mimo tyto prostory nebo ve svém bydlišti
25
Chráněný trh práce – dohoda o uznání
informace o předmětu podnikání zaměstnavatele a jeho tržbách včetně informace, kolik osob se zdravotním postižením se podle předmětu podnikání na tržbách podílí popis pracovních činností, na kterých se osoby se zdravotním postižením v kalendářním roce podílely počet osob se zdravotním postižením pracujících převážně u zákazníka, v provozních prostorách zaměstnavatele, mimo tyto prostory nebo ve svém bydlišti
26
Chráněný trh práce – povinný podíl
od dochází ke snížení limitu dodavatele náhradního plnění z 36násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího roku za každou osobu se zdravotním postižením na 28 násobek – snížení objemu náhradního plnění od bude umožněno poskytovat náhradní plnění pouze těm dodavatelům, kteří mají uzavřenou s Úřadem práce ČR dohodu o uznání s výjimkou osob samostatně výdělečně činných, které jsou osobami se zdravotním postižením
27
Příspěvky od ÚP SPOLEČENSKY ÚČELNÉ PRACOVNÍ MÍSTO
- příspěvek je určen na vyhrazení pracovního místa nebo zřízení nového pracovního místa PŘÍSPEVEK NA ZAPRACOVÁNÍ - je určen na mzdu osoby, která zaučuje uchazeče s potřebou zvýšené péče
28
Sleva na dani pro zaměstnavatele
Podle § 35 zákona č. 586/1992, Sb. o daních z příjmu je zaměstnavateli umožněno uplatnit slevu na dani ve výši: ,- Kč za každého zaměstnance v I. stupni a II. stupni invalidity ,- Kč za každého zaměstnance ve III. stupni invalidity
29
Elektronická evidence NP
Od nabývá účinnosti novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), která stanovuje, že dodavatel, tj. zaměstnavatel více než 50 % osob se zdravotním postižením, může dodat tzv. náhradní plnění pouze v případě, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení vloží údaje uvedené níže do elektronické evidence vedené Ministerstvem práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“) Registrace
30
Dodavatel zadává následující údaje: průměrný roční přepočtený počet
průměrné čtvrtletní přepočtené počty identifikační údaje dodavatele a odběratele, cenu bez DPH datum dodání číslo dokladu datum zaplacení
31
Elektronická evidence NP
Evidence z pohledu odběratele Odběratelé tedy, tak jako doposud, budou ohlašovat Úřadu práce ČR do na předepsaném formuláři zda splnili či nesplnili povinný podíl včetně způsobů jeho plnění. Nebudou však již uvádět konkrétní informace o jednotlivých dodávkách, protože potřebné informace budou obsaženy v elektronické evidenci. Po vložení údajů o odebraném zboží, službě nebo zadané zakázce ze strany dodavatele obdrží odběratel automaticky generovaný potvrzovací , na kterém potvrdí dodavatelem evidované údaje nebo je vrátí dodavateli k opravě, a to následovně. Po provedení ověření dokladu již není stránka přístupná.
32
Elektronická evidence NP
Zaevidování odebraného zboží, služby nebo zadané zakázky do evidence náhradního plnění ze strany dodavatele nezaručuje odběrateli, že byla taková dodávka dodána v režimu náhradního plnění. V případě náhradního plnění je odpovědností odběratele, aby byl odběr výrobků, služeb nebo zakázek realizován v souladu s podmínkami, které pro to zákon o zaměstnanosti stanoví. Pro předcházení případných sporů v této oblasti je odběratelům doporučováno, aby stanovili odpovědnost za poskytování správných údajů, na jejichž základě je vypočítáno plnění povinného podílu, dodavateli prostřednictvím smluvního ujednání, a to včetně sankcí. Nicméně tím, že zákon o zaměstnanosti nově ukládá dodavateli povinnost vložit do evidence údaje o poskytnutém plnění do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení, získává odběratel průběžnou informaci o tom, zda byl či nebyl dodavatelem zahrnut do režimu náhradního plnění.
33
Elektronická evidence NP
Zaevidování odebraného zboží, služby nebo zadané zakázky do evidence náhradního plnění ze strany dodavatele nezaručuje odběrateli, že byla taková dodávka dodána v režimu náhradního plnění. V případě náhradního plnění je odpovědností odběratele, aby byl odběr výrobků, služeb nebo zakázek realizován v souladu s podmínkami, které pro to zákon o zaměstnanosti stanoví. Pro předcházení případných sporů v této oblasti je odběratelům doporučováno, aby stanovili odpovědnost za poskytování správných údajů, na jejichž základě je vypočítáno plnění povinného podílu, dodavateli prostřednictvím smluvního ujednání, a to včetně sankcí. Nicméně tím, že zákon o zaměstnanosti nově ukládá dodavateli povinnost vložit do evidence údaje o poskytnutém plnění do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení, získává odběratel průběžnou informaci o tom, zda byl či nebyl dodavatelem zahrnut do režimu náhradního plnění.
34
Elektronická evidence NP
Jak se dozvím, že dodavatel uvedl údaje o mnou odebraném náhradním plnění do evidence? odběratel bude informován o jeho zaevidování automaticky generovaným em, který sdělil dodavateli. Na tomto u odběratel potvrdí evidované údaje nebo je vrátí dodavateli k opravě. V u je odkaz, po jehož rozkliknutí se odběrateli zobrazí stránka, kde jsou odběrateli sděleny příslušné údaje. Odběratel po jejich kontrole klikne na tlačítko „doklad je v pořádku/vrátit k opravě/odmítnout“.
35
Metodika MPSV Metodika MPSV: Seznam dodavatelů: Zaměstnávání OZP
36
Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.