Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
katedra finančního práva a finanční vědy

2 Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus
Vymezení rozpočtového práva Členění rozpočtového práva Rozpočtové principy Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava Instituty střednědobého plánování

3 Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba
Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Státní pokladna Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet

4 1. Rozpočtová a fiskální politika
rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita

5 2. Fiskální federalismus
přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR

6 A. Modely fiskálního federalismu
horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný

7 B. Model fiskálního federalismu v ČR
PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE ROZPOČTOVÉ ÚROVNĚ Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí

8 3. Vymezení rozpočtového práva
podobor finančního práva definice souhrn právních norem, které upravují rozpočtové vztahy, rozpočtová práva, rozpočtové pravomoci, rozpočtové povinnosti, a rovněž vymezuje určitá pravidla a deklaruje určité skutečnosti předmět úprava rozpočtové soustavy, veřejných rozpočtů, obsahu veřejných rozpočtů, rozpočtového hospodaření a rozpočtového procesu pojetí rozpočtové právo v užším smyslu rozpočtové právo v širším smyslu

9 4. Členění rozpočtového práva
vymezení rozpočtového práva principy rozpočtového práva předmět, subjekty a obsah rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva obecná část rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů rozpočtový proces zvláštní část

10 4. Členění rozpočtového práva
rozpočtová soustava veřejné rozpočty obsah veřejných rozpočtů hmotné rozpočtový proces (proces sestavování veřejných rozpočtů, schvalování veřejných rozpočtů, hospodaření podle veřejných rozpočtů, kontrola veřejných rozpočtů a uzavření veřejných rozpočtů) procesní

11 5. Principy rozpočtového práva
kategorizace principů principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdajů principy rozpočtového hospodaření ostatní principy

12 I. Principy při sestavování a schvalování
princip ročních veřejných rozpočtů princip včasnosti veřejných rozpočtů princip reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů princip veřejnosti veřejných rozpočtů

13 A. Princip ročních veřejných rozpočtů
sestavování a schvalování veřejných rozpočtů vždy na rozpočtový rok omezená časová platnost Evropská unie princip ročního rozpočtu (principle of annuality)

14 B. Princip včasnosti schválení a uveřejnění rozpočtu před začátkem rozpočtového roku porušení principu včasnosti rozpočtové provizorium

15 Rozpočtové provizorium SR
Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu

16 C. Princip reálnosti a pravdivosti
reálné předpokládané příjmy a výdaje minimalizace rozpočtových opatření zápověď virementu

17 D. Princip veřejnosti veřejné projednání schvalování
zveřejnění rozpočtu Evropská unie princip transparentnosti (principle of transparency)

18 II. Principy týkající se příjmů a výdajů
princip úplnosti veřejných rozpočtů princip brutto veřejných rozpočtů princip jednotnosti a přehlednosti veřejných rozpočtů princip přednosti výdajů před příjmy princip neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů princip dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů

19 A. Princip jednotnosti zahrnutí všech příjmů a výdajů do rozpočtu(ů)
porušování fondy a jiné rozpočtové jednotky obchodní korporace státní podniky Evropská unie princip jednotnosti a správnosti rozpočtu (principles of unity and budget accuracy)

20 B. Princip brutto veřejných rozpočtů
všechny příjmy a výdaje bez vzájemných zápočtů opak – netto veřejný rozpočet Evropská unie princip univerzálnosti (principle of universality)

21 C. Princip jednotnosti a přehlednosti
zajišťuje rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. 12 hledisek třídění příjmů a výdajů Evropská unie princip specifikace (principle of specification)

22 D. Princip přednosti výdajů před příjmy
primární jsou výdaje cíle a účely vynakládání prostředků sekundární jsou příjmy potřeba je zajistit na vynakládání výdajů

23 E. Princip neúčel. příjmů a účel. výdajů
příjmy není stanoven účel, na který plynou daně výdaje je stanoven účel, na který se vynakládají dotace Evropská unie principu univerzálnosti (principle of universality)

24 F. Princip dlouhodobé vyrovnanosti
rovnost příjmové a výdajové stránky rozpočtu rozpočet – vyrovnaný, deficitní, suficitní lišit výsledek hospodaření Evropská unie princip vyrovnanosti (principle of equilibrium)

25 Saldo státního rozpočtu

26 Státní dluh

27 III. Principy rozpočtového hospodaření
princip efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů princip časového ohraničení veřejných rozpočtů princip omezení přesunů ve veřejných rozpočtech

28 A. Princip efektivnosti a hospodárnosti
používat prostředky efektivně a hospodárně věcné hledisko časové hledisko Evropská unie princip řádného finančního řízení (principle of sound financial management)

29 Čerpání kapitálových výdajů

30 B. Princip časového ohraničení
povinnost přijmout příjmy a vynaložit výdaje v daném rozpočtovém roce prolomení fondovní hospodaření převádění nespotřebovaných výdajů

31 Nároky z nespotřebovaných výdajů

32 Nároky z nespotřebovaných výdajů

33 C. Princip omezení přesunů
podstata přesun prostředků je výjimečný rozpočtová opatření přesun prostředků zvýšení výdajů (při nepředpokládaných příjmech) vázání výdajů (při nenaplňování příjmů) rozpočtová rezerva Evropská unie princip specifikace (principle of specification)

34 IV. Ostatní principy princip zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů důvodové zprávy a odůvodnění princip zúčtovací jednotky v Evropské unii

35 6. Veřejné rozpočty rozpočet veřejné rozpočty soukromé rozpočty
plán, příjmy a výdaje na určitou dobu (rozpočtový rok) veřejné rozpočty rozpočty veřejnoprávních osob nebo jiných jednotek části rozpočtů soukromoprávních osob vykonávajících veřejnou správu soukromé rozpočty

36 7. Rozpočtová soustava souhrn veřejných rozpočtů
články rozpočtové soustavy na rozpočtových úrovních lišit rozpočtový systém Rozpočet EU Státní rozpočet a další Krajské rozpočty a další Obecní rozpočty a další nadnárodní úroveň národní úroveň krajská úroveň obecní úroveň

37 8. Instituty střednědobého plánování
plány příjmů a výdajů na delší časové období než rozpočtový rok označení rozpočtový výhled střednědobý výhled (ČR) (víceletý) rozpočtový rámec (EU) přijímání společně s rozpočtem (Česká republika) oddělení od rozpočtu (Evropská unie)

38 9. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při
přípravě veřejných rozpočtů schvalování veřejných rozpočtů hospodaření podle veřejných rozpočtů kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů uzavření hospodaření veřejných rozpočtů

39 10. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů
u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu

40 11. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů
vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové

41 a) Odpovědnostní třídění
jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa

42 příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv
b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery

43 b) Druhové třídění příjmů
Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery

44 b) Druhové třídění výdajů
Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje

45 c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění
podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf

46 c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo

47 c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení
Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby

48 12. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet
ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet

49 13. Rozpočtové hospodaření
prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky

50 Členění rozpočtových jednotek
Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní

51 14. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny
účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny

52 15. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu
zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně

53 16. Závěrečný účet státní závěrečný účet (§ 29 a 30 RP)
přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet (§ 17 RPÚR) přezkum hospodaření

54 e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy


Stáhnout ppt "Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google