Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní spolupráce, výměna informací

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní spolupráce, výměna informací"— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní spolupráce, výměna informací
Ing. Michal Roháček Ing. Lenka Jehličková Odd. 313 Mezinárodní spolupráce - přímé daně Generální finanční ředitelství

2 Cíle mezinárodní spolupráce
Působit proti mezinár.vyhýbání se daňovým povinnostem Určit správnou daňovou povinnost poplatníka (např. v případě odhalení nepřiznaných příjmů, při mezinárodních obchodních transakcích, jedná-li se o transferpricing) Spolupracovat se zahraničními daňovými správami a podporovat tak tzv. dobrou daňovou správu (transparentnost, spravedlivá daňová soutěž, zabraňování škodlivým daňovým praktikám) IFA

3 Právní podklady mezinárodní spolupráce
Směrnice 77/799/EHS o vzájemné pomoci mezi přísl.orgány čl.států v oblasti přímých daní a daní z pojistného (resp. 2011/16/EU) Směrnice 2003/48/ES o zdanění příjmů z úspor ve formě úrok.plateb Mezinárodní daňové smlouvy a ujednání (SZDZ, TIEA, Smlouvy uzavřené na základě Směrnice Savings, Strasburská dohoda, MoU) IFA

4 Formy mezinárodní spolupráce

5 Mezinárodní výměna informací
Na dožádání (§4 zákona č. 253/2000 Sb.)– jeden stát žádá druhý stát o odpověď na konkrétní otázky týkající se konkrétních DS a konkrétního případu (podmínka vyčerpání všech vnitrost.možností získání info) Spontánní (z vlastního podnětu, §6 zákona č.253/2000 Sb.)- bez předchozí žádosti jeden stát druhému státu sdělí informace zjištěné při daňovém šetření, o kterých se domnívá, že by mohly být využitelné ve druhém státě IFA

6 Mezinárodní výměna informací II.
Automatická (§5 zákona č. 253/2000 Sb.) -systematické zasílání většího množství dat týkajících se určitého druhu daňových informací v dohodnutých skupinách případů - Předpokladem je dohodnout: druh a rozsah informací periodicitu výměny její formu začátek uskutečňování výměny IFA

7 Další formy mezinárodní spolupráce
Přímá spolupráce pracovníků daňových správ (§7 zákona č.253/2000 Sb.) - správce daně povolí přítomnost pracovníka daňové správy smluvního státu u příslušného orgánu a jeho součinnost s ním v rozsahu vymezeném povolením. Souběžná (simultánní) daňová kontrola (§ 10b zákona 253/2000 Sb.) IFA

8 Omezení při mezinárodní výměně informací ze zákona č. 253/2000 Sb.
nedostatek reciprocity nebezpečí odhalení obchodního nebo profesního tajemství rozpor se zájmem státu nebo s veřejným pořádkem, bezpečností státu nevyčerpání všech obvyklých zdrojů informací mlčenlivost IFA

9 Nová Směrnice MAD - 2011/16/EU
Směrnice o správní spolupráci v oblasti daní Platnost od Vztahuje se na všechny daně, kromě DPH, spotřební daně a cla (upraveno jinde) Koncepce předpokládaného významu Hlavní rozdíly proti původní úpravě: Automatická výměna informací – povinná MVI prostřednictvím standardizovaných formulářů (e-forms) a zabezpečeného komunikačního kanálu (CCN mail) Příslušný orgán (MF a GFŘ) a ústřední kontaktní místo (GFŘ) Lhůty: DVI – měsíců, potvrzení přijetí DVI – 7 dnů, sdělení nedostatků v DVI – 1 měsíc, odmítnutí DVI – 3 měsíce + odůvodnění Hodnocení fungování spolupráce – členské státy spolu s Komisí IFA

10 Mezinárodní výměna informací - statistika
IFA

11 Percentuální podíl nových DVI a SVI do zahraničí za rok 2011 podle zemí
IFA

12 Percentuální podíly nových DVI a SVI ze zahraničí za rok 2011 dle zemí
IFA

13 Směrnice 2003/48/ES § 38fa ZDP – implementace
Smyslem-efektivní zdanění úrokových příjmů ve státě rezidence 2 nástroje –automatická výměna informací - převod 75% daňového výnosu srážkové daně uvalené ve státě zdroje (nevíme, kdo je SV) Členské státy musí umožnit svým rezidentům zohlednit srážkovou daň zaplacenou v zahraničí - § 38f, odst.12 Sazby srážk.daně po třech letech změna 15%-20%-35%, sazba vyšší než sazba srážkové daně v ČR – umožněn úplný zápočet Režim dle směrnice i u 15 jurisdikcí s daňově preferenčním režimem – 10 závislých území VB a NL a 5 evrop.států (Li,Ch, An, Mo,SM) IFA

14 Smlouvy na základě Směrnice Savings
Smlouvy o zdanění příjmů z úspor evropské třetí země (na komunitární úrovni) závislá území NL a VB (bilaterálně – text připraven Komisí) Evropské třetí země Andorra Lichtenštejn-sko Švýcarsko Monako San Marino Závislá území NL a VB Anguilla Aruba BVI Guernsey Jersey Ostrov Man Kajman.ostro-vy Montserrat Niz. Antilly Turks a Caicos IFA

15 Směrnice Rady 2003/48/ES Monako Niz. Antilly Andorra
K efektivnímu zdanění dochází prostřednictvím AVI, popř. aplikace srážkové daně po dobu přechodného období, jejíž výnos je ve výši 75% postupován daňové správě země rezidence skut.vlastníka příjmu Srážková daň: % a %, uplatňována státy: Monako Niz. Antilly Andorra Guernsey (AVI od ) Man (AVI od ) Lucembursko Rakousko Lichten-štejnsko BVI Jersey Turks a Caicos Švýcarsko San Marino IFA

16 SZDZ Mezinárodní opatření k odstranění dvojího zdanění
Hlavní cíl – zamezení dvojímu zdanění Kritéria pro rozdělení práva na zdanění konkrétních druhů příjmů Právo zdanění přisouzeno jednomu státu Právo zdanění rozděleno mezi oba státy Vedlejší cíl SZDZ – rozdělení daňových výnosů mezi oba státy IFA

17 SZDZ Čl. 26 – umožňuje výměnu informací – trend široká klauzule
SZDZ dále definuje příjmy a určí, kterému státu náleží právo zdanění Základní princip – prioritní právo na zdanění náleží státu zdroje, stát rezidence to zohledňuje - pokud se bude zdaňovat u obou států – stát rezidence přihlédne ke zdanění ve státě zdroje V případě odlišného výkladu SZDZ – řešení případů dohodou (čl. 25) Metoda vyloučení dvojího zdanění může být vázána na konkrétní druhy příjmů (BE, IT) Metoda vyloučení dvojího zdanění může být shodná pro všechny druhy příjmů pokrytých SZDZ (SK, USA) IFA

18 SZDZ cca 88 Internet Ministerstva financí
– daně a cla – daně – dvojí zdanění – přehled smluv Internet ČDS -zde lze vyhledat i přehled časových lhůt a přehled smlouvami modifikovaných sazeb srážkové daně pro úroky, dividendy, licenční poplatky pro zdanění ve státě zdroje - – legislativa a metodika – smlouvy o zamezení dvojímu zdanění – přehled časových lhůt…. IFA

19 Daňové smlouvy Dvoustranné - nejpodstatnější role při zamezení dvojího zdanění – SZDZ mezi dvěma státy Účinný způsob zohlednění konkrétní charakteristiky daňového zákonodárství obou zemí a jejich vzáj.hosp.vztahů Smlouvy o spolupráci v daňové oblasti Mnohostranné – odstraňují nedostatky dvoustranných opatření při řešení např. aktivit nadnárodních firem, aktivita OSN, OECD, EU , využíváno také teritoriálně blízkými státy – př. Skandinávské země, apod. - Příkladem je také tzv. Štrasburská konvence IFA

20 Memoranda o porozumění
Zpřesňují a doplňují praktické postupy mezinárodní spolupráce prováděné na podkladě SZDZ či směrnice 77/799/EHS (MVI, Simultánní daňové kontroly, přímá spolupráce, apod.) Kanada Austrálie Lotyšsko Německo Estonsko Litva Maďarsko Belgie Slovensko Nizozemí Dánsko Švédsko Španělsko Portugalsko IFA

21 Teritoriální rozšiřování mezinárodní spolupráce v daňových záležitostech a monitorování daňových úniků IFA

22 Peníze v zahraničí - FO Směrnice 2003/48/ES – upravuje zdanění příjmů ve formě úroků z úspor, efektivní zdanění u skutečného vlastníka úrok. příjmů Týká se FO, které si drží úspory v zahraničí (nelze zaměňovat s informacemi o odchodu daň.subjektů do daň.rájů), odhad ČNB pro rok 2009 – 84,9 mld. Kč Vztahuje se na státy EU Plus na základě Smluv o zdanění příjmů z úspor evropské třetí země závislá území NL a VB IFA

23 Odchod českých firem do daň.rájů
Týká se PO! – Informace Čekia o odchodu firem (cca 3,28% - v roce ,5%) z ČR do států s preferenčním daňovým režimem Registrace firem v daň.rájích z důvodu optimalizace základu daně (zakládání dceřiných spol., apod.) Nejoblíbenější destinace – státy pokryté SZDZ – USA (stát Delaware – nerezident neplatí žádné daně, společnost se zde formálně registruje a nevykonává žádnou činnost), Nizozemí (využívání výhodné sítě uzavřených SZDZ obsahujících zvýhodněné sazby daní (např.u dividend)), Kypr (nejnižší daň z příjmu ze všech zemí EU, zdanění jen u příjmů ze zdrojů na úz. Kypru a navíc osvobození příjmů z dividend, zisků z prodeje CP,zisků SP v zahraničí a úroků,kt.nevznikly při běžné činnosti) Další destinace – klasické daňové ráje (využívány k daňové optimalizaci v menší míře než výše uvedené státy, cca 11% podíl)- postupně budou pokryty TIEA –mezinárodní výměna informací IFA

24 TOP 5 Daňových rájů - 2011 1. Nizozemsko (4.501) 2. USA (2.750)
3. Kypr (1.705) 4. Lucembursko (1.192) 5. Seychely (414) IFA

25 Hlavní principy Daňové režimy ovlivňující svými praktikami celosvětové obchodní vztahy Vnitrostátní pravidla či jiná ochranářská opatření vůči zkoumání daňových úřadů Charakteristickým rysem takového režimu je záměrně přetáhnout daňový základ z jiných zemí - nikoliv však reálné aktivity – využíváno pro daňové plánování Ve svém důsledku může dojít k nezdanění těchto příjmů IFA

26 Příklady daňových zvýhodnění
Neexistence daně z příjmů Anguilla, Bermudy, Kajmanské ostrovy, Turks a Caicos Paušální osvobození od přímých daní a jejich nahrazení fixním ročním poplatkem Britské Panenské ostrovy, Seychely, Bahamy ( USD) Zvláštní sazba daně z příjmu pro určitý typ právnických osob USA IFA

27 Aktivita OECD Mezivládní organizace 33 států světa
OECD nestanovuje pravidla a předpisy, ale podporuje sjednávání dohod, radí a vydává doporučení a napomáhá určování vládních politik Vydává modelové smlouvy (SZDZ, TIEA, MoUs) Podmínky OECD a EU pro daňové správy Transparentnost Efektivní výměna informací Eliminace škodlivých praktik Dobrá daňová správa (GOOD GOVERNANCE) IFA

28 Poslední vývoj v oblasti daň.rájů
G20, OECD – rok 2009 – zesílen tlak na rozvoj spolupráce Řada doposud nekooperativních ekonomik –závazek plnění standardů OECD pro MVI Seznam států 2. dubna 2009 (– i černá listina) 4. ledna 2011 (- už jen šedá a bílá) Uzavírání smluv o efektivní výměně informací (TIEA) – daňové ráje Protokoly ke stávajícím smlouvám o zamezení dvojího zdanění – čl. 26 –široká klauzule IFA

29 TIEA Dohody o výměně informací v daňových záležitostech – uzavírají se se státy, se kterými dosud nebyl uzavřen jiný smluvní nástroj ohledně mezinárodní spolupráce, obvykle jde o země dosud považované za daňové ráje Pokrývají oblast výměny informací na žádost, přítomnost správců daně při daň.řízení ve druhém státu Sjednáno: Man, Guernsey, BVI, Jersey, Bermudy, San Marino, Kajmanské ostrovy, Andora, Bahamy V jednání jsou dále např. Macao, Monako, Aruba, Anguilla, Sint Sint Maarten, Seychely IFA

30 Důsledky pro rezidenty ČR
Při zdaňování příjmů se postupuje vždy v souladu s vnitrostátními zákony ČR (zákon č. 586/1992 Sb.) Neuplatňují se metody zamezení dvojího zdanění – daň zaplacená v zahraničí je daňově uznatelný náklad (§ 24, 2, ch) ZDP, popř. § 6, 14 ZDP) Sídlo – pokud se prokáže, že místo vedení v ČR, daní se veškeré příjmy společnosti v ČR – zásada přednosti obsahu nad formou IFA

31 Aktivní motivace poplatníků k dobrovolnému plnění daň.povinností
← rozšíření mezinárodní daň.spolupráce – TIEA, MoUs (AVI) ← nový daňový řád – prodloužení lhůty pro vyměření daně v případě daň.trestného činu ← aktivity EU, G 20, OECD - podpora a geograf.rozvíjení tzv. dobré daňové správy a boj proti škodlivým daň.praktikám IFA

32 Dotazy? IFA


Stáhnout ppt "Mezinárodní spolupráce, výměna informací"

Podobné prezentace


Reklamy Google