Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PORADA OCHRANY ZPF VEŘEJNÁ PODPORA
Jihomoravský kraj Bzenec 1
2
Postup orgánů ochrany zemědělského půdního fondu při uplatnění výjimky podle ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
3
ve Věstníku MŽP (ročník XXVII, částka 1, leden 2017)
Aktualizovaný Společný metodický pokyn odboru obecné ochrany přírody a krajiny, odboru legislativního a odboru finančních a dobrovolných nástrojů k aplikaci ustanovení § 9 odst. 2 písm. a) bod 2. a ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 41/2015 Sb. a zákona č. 184/2016 Sb (dne byl uveřejněn ve Věstníku MŽP (ročník XXVII, částka 1, leden 2017)
4
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ Ekologická váha vlivu se nepoužije při výpočtu odvodů za zemědělskou půdu odňatou ze zemědělského půdního fondu na plochách: a) výroby a skladování určených k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem, které byly schválené do 31. prosince 2014 a k tomuto dni platné; Pozn.: Plochami určenými k tomuto účelu zásadami územního rozvoje nebo vydaným územním plánem se rozumí též „plochy určené k tomuto účelu územním plánem sídelního útvaru, územním plánem zóny nebo územním plánem obce“, vždy za podmínky, že uvedená územně plánovací dokumentace byla ke dni 31. prosince 2014 platná a účinná.
5
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ b) Zemědělská půda ze zemědělského půdního fondu je odnímána na určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu vláda 2) Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona zakládá veřejnou podporu v návaznosti na přímo použitelný předpis EU. 3) Neaplikuje se pro plochy potřebné pro umístění staveb pro skladování věcně nesouvisející se záměrem investiční akce ve výrobě (ZIAV). ZIAV = samostatně stojící stavba určená pro průmyslovou, řemeslnou nebo jinou výrobu, popřípadě služby mající charakter výroby, přičemž výrobou se rozumí proces, jehož konečným výstupem je nový výrobek nebo předmět s užitnou hodnotou vhodný ke spotřebování nebo dalšímu zpracování. Ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona se nepoužije pro umístění staveb pro skladování věcně nesouvisejících se ZIAV. Za věcnou souvislost se považuje skladování hmot a materiálů potřebných pro výrobu realizovanou v ZIAV a pro skladování produkce realizované v ZIAV do doby první distribuce.
6
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ 4) Příjemcem veřejné podpory se rozumí žadatel o vydání souhlasu k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu a dále osoba, které svědčí oprávnění k záměru, pro který byl vydán souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, která je účastníkem řízení vedeného podle § 11 odst. 2 zákona. 5) Podnikem se rozumí každý subjekt vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na svou právní formu. (osoby samostatně výdělečně činné, rodinné podniky vykonávající řemeslné či jiné činnosti, obchodní společnosti nebo sdružení, která pravidelně vykonávají hospodářskou činnost [čl. 1 příloha I Nařízení].
7
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ 6) Hospodářskou činností se rozumí činnost spočívající v nabízení výrobků anebo služeb na daném trhu. 7) Splnění podmínek pro poskytnutí: regionální investiční podpory (čl. 14 nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014), investiční podpora určená malým a středním podnikům (čl. 17 nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014), - podpora de minimis (nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne prosince 2013)
8
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ 8) Jsou-li dány podmínky pro aplikaci ustanovení, OOZPF v řízení jak podle § 9, tak podle § 11 zákona, prověří příjemce veřejné podpory z pohledu splnění podmínek pro její poskytnutí (článků 7 až 9). 9) Má-li OOZPF za prokázané, že veřejná podpora může být poskytnuta, uvede tuto skutečnost jako odkaz na nařízení nebo na nařízení de minimis v souhlasu s odnětím v části podle § 9 odst. 8 písm. d) zákona a v odůvodnění rozhodnutí podle § 11 odst. 2 zákona.
9
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ 10) Zahájením prací na projektu se rozumí buď: - zahájení stavebních prací v rámci investice, nebo první právně vymahatelný závazek objednat zařízení či jiný závazek, v jehož důsledku se investice stává nezvratnou, podle toho, která událost nastane dříve, tj. zpravidla se jedná o den vyhlášení vítězné nabídky výběrového řízení na dodavatele stavby, služeb, dodávek, pokud bylo takové výběrové řízení realizováno.
10
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podmínky aplikace – OBECNÉ 11) Poskytovatelem veřejné podpory podle nařízení je Ministerstvo životního prostředí, které má povinnost podat informaci o výši poskytnuté veřejné podpory vůči Evropské komisi. 12) Informace o poskytnuté veřejné podpoře je podpora poskytnutá postupem podle čl. 7 a 8 společného metodického pokynu vyjádřená v absolutní částce v Kč.
11
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
VEŘEJNÁ PODPORA Podpora je poskytována z veřejných prostředků. Podpora je poskytována podnikům (za podnik je považován jakýkoli subjekt který se účastní trhu bez ohledu na právní status a vlastnictví). Podpora má potenciál narušit hospodářskou soutěž (některé podniky nebo odvětví jsou zvýhodněny). Narušení má takovou míru, že může potenciálně vést k ovlivnění obchodu mezi členskými státy. Podpora je vhodným nástrojem pro řešení identifikovaného selhání trhu (směřování investic do určených území).
12
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
VEŘEJNÁ PODPORA Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách - GBER) Článek 14 – regionální investiční podpora Článek 17 – investiční podpora určená MSP Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne , o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (dále jen „Nařízení de minimis“).
13
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června GBER Vyloučená odvětví (zemědělství, akvakultura, rybolov, uvádění zem. produktů na trh, uzavírání uhelných dolů, př. č. 13) . Nelze pro podniky v obtížích a pro podniky vůči nimž byl vystaven inkasní příkaz na navracení neoprávněné podpory. Jsou splněny podmínky pro motivační účinek definované Nařízením (žádost podána před zahájením prací na projektu). Nejsou překročeny intenzity nebo částky podpor definované Nařízením. Způsobilé náklady jsou stanoveny v souladu s Nařízením. Jsou dodržena pravidla pro kumulaci podpor. Jsou dodržena pravidla pro zveřejňování informací o podporách.
14
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Článek 14 – regionální investiční podpora (nařízení Komise (EU) č. 651/2014) - Vyloučená odvětví (odvětvích oceli, energetiky a výroby syntetických vláken) Základní intenzita podpory podle regionální mapy je 25 % pro všechny regiony ČR kromě Prahy, bonusy pro MSP 20 a 10 %. - Podpora poskytovaná na „prvoinvestici“ v podporovaných regionech: výstavba nové provozovny, navýšení kapacity stávající provozovny, rozšíření provozovny o nové dodatečné výrobky, zásadní změna výrobního postupu.
15
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Článek 17 – investiční podpora určená MSP (Nařízení Komise (EU) č. 651/2014) Obdoba regionální investiční podpory, lze použít v regionech nezpůsobilých pro regionální investiční podporu - Praha. MP 20 % a SP 10 %. výstavba nové provozovny, navýšení kapacity stávající provozovny, rozšíření provozovny o nové dodatečné výrobky zásadní změna výrobního postupu.
16
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podpora de minimis (Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013) Podpora může být poskytnuta ve výši 200 000 EUR (nebo 100 000 EUR) v odvětví dopravy za tři po sobě jsoucí účetní období (kalendářní nebo hospodářský rok). V souladu s Nařízením o de minimis je za jeden podnik považována „skupina“ tedy podniky ovládané jedním subjektem. Nařízení se nevztahuje na odvětví prvovýroby zemědělských produktů, rybolovu a akvakultury
17
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
PROCESNÍ NÁLEŽITOSTI GBER Nad rámec dosud běžných postupů je nezbytné získat informace závazné pro poskytnutí veřejné podpory. Údaje k prověření podmínek je zajišťována na úrovni jednotlivých příjemců formou informačních formulářů a prohlášení. Odpovědnost za správnost poskytnutých údajů má žadatel. Přiměřená kontrola u některých položek které jsou v odpovědnosti poskytovatele (podnik v obtížích). Podpora de minimis – obdobně jako GBER Povinnost zapsat údaje o poskytnutých podporách do registru de minimis v zákonné lhůtě 5 dnů – odpovědnost „poskytovatele“.
18
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Regionální investiční podpora 1) podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 odst. 3 nařízení (zem., rybolov…), 2) podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě odvětvového omezení podle článku 13 nařízení (zejména v odvětvích oceli, energetiky a výroby syntetických vláken), což je doloženo přílohou č. 1 (kódy klasifikace ekonomických činností NACE), 3) je dodržena výše a intenzita podpory uvedené v příloze č. 1 (25 %, 35 %, 45 %), 4) je dodržena podmínka kumulace podpor, což je doloženo přílohou č. 1 a dále přílohou č. 2,
19
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Regionální investiční podpora 5) nebyly zahájeny práce na projektu, což vyplyne srovnáním termínu zahájení prací na projektu uvedeného v příloze č. 1 a data podání žádosti o vydání souhlasu podle § 9 zákona, 6) žadatel neukončil stejnou nebo podobnou činnost nebo nemá konkrétní plány na to, že tuto činnost ukončí během dvou let ve smyslu čl. 13 písm. d) Nařízení, což dokládá prostřednictvím bodu 3) přílohy č. 2, 7) v případě, kdy intenzita podpory bude vyšší než 25 %, bude doloženo přílohou č. 3, že příjemce podpory je MSP a 8) žadatel není podnikem v obtížích a podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, což je doloženo přílohou č. 4.
20
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Investiční podpora určená malým a středním podnikům 1) podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 odst. 3 nařízení, 2) je dodržena podmínka kumulace podpor, výše podpory a maximální míra podpory, což je doloženo přílohou č. 1, 3) nebyly zahájeny práce na projektu, což vyplyne srovnáním termínu zahájení prací na projektu uvedeného v příloze č. 1 a data podání žádosti o vydání souhlasu podle § 9 zákona, 4) příjemce podpory je MSP, což je doloženo přílohou č. 3, 5) žadatel není podnikem v obtížích a podniku nebyl vystaven inkasní příkaz, což je doloženo přílohou č. 4.
21
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Podpora de minimis 1) podnik příjemce není vyloučen z podpory na základě omezení působnosti v souladu s čl. 1 Nařízení de minimis (akva, zem. prod.), 2) je dodržena podmínka kumulace podpor, což je doloženo přílohou č. 1, a 3) je dodržena výše podpory, což je doloženo přílohami č. 1 a 5 (dodržení výše podpory EUR na jeden podnik za kterékoliv tříleté období – viz. bod 3 Nařízení de minimis).
22
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Postup OOZPF v řízení podle § 11 zákona 1) Pokud je účastník řízení o stanovení odvodu podle § 11 odst. 2 zákona totožný s osobou, které byl vydán souhlas podle § 9 zákona, v němž byla přiznána veřejná podpora, OOZPF prověří, zda se nezměnily informace a další skutečnosti uvedené v přílohách č. 1 až 5 v závislosti na typu podpory, které byly předloženy k žádosti o vydání souhlasu podle § 9 zákona, na základě:. čestného prohlášení (příloha č. 6), potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích. OOZPF po obdržení čestného prohlášení a potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, poskytne podporu.
23
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Postup OOZPF v řízení podle § 11 zákona 2) V případě, že v řízení o vydání souhlasu podle § 9 zákona nebyly vyhodnoceny podmínky k poskytnutí veřejné podpory nebo pokud není účastník řízení o stanovení odvodu podle § 11 odst. 2 zákona totožný s osobou, které byl vydán souhlas podle § 9 zákona, OOZPF postupuje podle článků 6 až 9, vyjma bodu týkajícího se ověření, zda podnik není v obtížích. OOZPF si vyžádá: informace o projektu + čestná prohlášení č. 1 -5, potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích. Splněny podmínky vymezené dle č. 6 až 9 a bude doloženo potvrzení nezávislého auditora, popřípadě spolufinancující banky, že žadatel není podnikem v obtížích dle čl. 2 odst. 18 nařízení, OOZPF poskytne podporu.
24
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Oznamovací povinnost - GBER - Povinnost podat informaci o výši poskytnuté veřejné podpoře vůči Evropské komisi (absolutní částka v Kč). - Za účelem naplnění povinnosti zašle: ORP na KU a MČ na Mgm Prahy informace o jimi poskytnuté veřejné podpoře vždy nejpozději do 10. dne měsíce následujícího po měsíci, kterým končí čtvrtletí daného kalendářního roku. KU (popřípadě SNP nebo UU) a Mgm Prahy informace o jím poskytnuté veřejné podpoře a poskytnuté podpoře ORP nacházející se v jeho správním obvodu (Prahy - MČ) MŽP OOOPK, vždy do konce měsíce následujícího po měsíci, kterým končí čtvrtletí daného kalendářního roku.
25
Aplikace ustanovení bodu 2. části D přílohy zákona
Oznamovací povinnost – Podpora de minimis Přístup do Centrálního registru podpor malého rozsahu (de minimis) ( Zaznamenání poskytnutých podpor de minimis bude provedeno podle Metodického pokynu o Centrálním registru podpor malého rozsahu a podporách de minimis ( minimis/metodicky-pokyn-k-registru.html) Povinnost zapsat údaje o poskytnutých podporách do registru v zákonné lhůtě 5 dnů
26
Děkuji za pozornost 26
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.