Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Školení povodňové komise
Dobříš Mgr. Lenka Ondráčková, Ing. František Bureš
2
Zaměření školení Určeno pro členy povodňových komisí (obcí, ORP)
Činnosti povodňové komise a jejích členů Dokumenty se kterými pracuje povodňová komise Fungování povodňové komise při povodních i mimo ně Možnosti čerpání informací o povodních Ukázka zpracovaného dPP
3
Povodňový plán Povodňový plán je základním dokumentem pro řízení ochrany před povodněmi ve studovaném území Řeší opatření pro zmírnění následků povodně, koordinaci krizového řízení
4
Povodňové orgány Povodňové orgány v období mimo povodeň:
Ministerstvo ŽP Krajské úřady Orgány obcí, měst, ve statutárním městě – úřad městské části Povodňové orgány po dobu povodně Ústřední povodňová komise Povodňová komise krajů Povodňová komise ORP Povodňová komise obce/města
5
Povodňová komise ORP x povodňová komise obce
V době povodně, která svým rozsahem a působenými škodami přesáhne územní obvod jedné obce, nebo v případě že daná povodňová komise situaci nezvládá vlastními silami, převezme řízení ochrany před povodněmi povodňová komise ORP V případě souběžné činnosti povodňové komise obce a ORP, pověřuje starosta řízením povodňové komise obce jiného člena komise V případě, že se povodňová situace dotýká pouze správního obvodu jedné obce, zasedá pouze povodňová komise této obce O tomto se vždy musí provést zápis do obou povodňových knih
6
Povodňová komise obce Předseda povodňové komise – starosta
rozhoduje o svolání PK, řídí činnost PK, organizuje a koordinuje činnosti PK svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu rozděluje úkoly členům PK vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření rozhoduje o nasazení sil a prostředků, humanitární pomoci na území obce v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK Místopředseda povodňové komise – místostarosta
7
Povodňová komise Další členové komise: Tajemník Zapisovatel/ka
- jmenuje ze zaměstnanců obce a zástupců orgánů a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, případně pomoci při ochraně před povodněmi (dobrovolní hasiči, vlastníci stavebních strojů a podobně) Tajemník Zaměstnanec obecního úřadu, zajištuje administrativu kolem povodní, plní úkoly, které mu zadá předseda a je ve spojení s ostatními orgány Zapisovatel/ka Obsluha telefonů, která je na telefonu po celou dobu povodně, vedou zápisy v povodňové knize, zajištují občerstvení pro zasahující členy povodňové komise Doporučený minimální počet členů je 5 Neurčovat osoby, které by mohly být při povodni ohroženy Povodňovou komisi zřizuje starosta, sám je jejím předsedou - zodpovědnost za povodňovou připravenost obce a za řešení povodňových epizod
8
Povinnosti členů povodňové komise
V době mimo povodeň Seznámit se s obsahem povodňového plánu Hlásit změny v osobních údajích předsedovi Oznámit předpokládané omezení dosažitelnosti Mít zapnutý telefon Při povodni Prověření zprávy o povodni do 10 minut Nejpozději do hodiny, na vyžádání předsedy PK by měli být vybraní členové na stanovišti povodňové komise Když nastane I. SPA je nutná nepřetržitá dostupnost členů PK
9
Vybavení povodňové komise
Povodňová kniha – musí být na obci k dispozici, slouží jako podklad při hodnocení odpovědnosti při řešení povodní, zapisují se zde provedené úkony, opatření, přijaté informace, předané informace Povodňový plán obce Výtah z Povodňového plánu Mapu obce Kontaktní spojení na členy povodňové komise a další důležité kontakty Telefon, PC Vhodné psací a kancelářské potřeby Fotoaparát Baterka
10
Schéma toku informací
11
Činnost povodňové komise
Řídí, kontroluje, koordinuje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi Nejdůležitější je zajistit včasné a srozumitelné informace pro vlastníky ohrožených objektů Pro správnou činnost je důležité mít správné a aktuální informace Základním dokumentem je povodňový plán (zde je činnost detailně popsána) Kapitola „organizace povodňové služby“ 1. Příprava na povodně 2. Zvládání povodňové situace
12
1. Příprava na povodně Zpracování povodňového plánu obce
Povodňový plán (§ 71 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb.) je základním dokumentem ochrany před povodněmi Kontakty udržovat stále aktuální Zaměřit se na systém varování a předávání informací mezi sousedními obcemi Povodňové plány vlastníků nemovitostí (§ 71 odst. 4 zákona č. 254/2001 Sb.) Provádění povodňových prohlídek Zjišťuje se, zda na vodních tocích a dílech a v záplavových územích nejsou závady, které by mohly zvýšit nebezpečí povodně
13
2. Povodňové prohlídky Provádí povodňový orgán + zástupce správce toku, příp. správce povodí Minimálně jednou ročně (před obdobím jarního tání, před obdobím letních povodní) Z prohlídek se zpracují zápisy (+ fotodokumentace) Na základě prohlídek se přijímají patřičná opatření, která vedou k odstranění rizik při povodni (odstranění křovin, skládek a podobně) Povodňový orgán může vyzvat vlastníky pozemků, staveb a zařízení v záplavovém území k odstranění předmětů, které by mohly omezit odtokové poměry Pokud neuposlechnou ve stanovené lhůtě, uloží jim povinnost správním rozhodnutím
14
Povodňové prohlídky V rámci povodňové prohlídky se kontrolují vodní toky v intravilánu i nad ním, zejména v okolí mostních objektů a propustků Kontroluje se zejména: Průtočnost toků, mostů, propustků, kontrola uložení materiálů, stav porostů Průtočnost údolnic v místech, kde se vytváří povrchový odtok z přívalových srážek – i suché terénní zářezy! Stav vodních děl, stav hlásných profilů Připravenost evakuačních míst
15
Zvládání povodňové situace
Předpovědní povodňová služba (ČHMÚ) Zajištuje ČHMÚ, který spolupracuje se správci povodí Hlásná povodňová služba (obce, ORP) Obec předává informace PK ORP, povodňovým komisím nacházejícím se níže na tocích, ohroženým osobám (sirénou, rozhlasem, pochůzkou) ORP dále informuje Hasičský záchranný sbor, krajský úřad, ČHMÚ a dispečink správce povodí Obec přebírá informace od nadřízeného ORP ORP přebírá informace od kraje a od obcí ve správním obvodu Hlídková služba Sleduje vývoj povodňové situace na území města, zajišťuje informace Zahajuje činnost dojde-li ke zvýšenému nebezpečí povodně na území města I. SPA – minimálně 1 x denně II. SPA – minimálně 4 x denně III. SPA – každé tři hodiny > Předává informace PK
16
Povodňové záchranné práce
Technická a organizační opatření prováděná za povodně v zaplavených územích nebo v územích, kde zaplavení hrozí Jedná se o ochranu a evakuaci obyvatelstva, péči o ně, zachraňování majetku atd. Řídí je povodňový orgán ORP Provádí je povodňový orgán obce Náklady hradí ten, kdo uložil jejich provedení Postupy a pravidla pro zajištění záchranných prací jsou uvedeny v povodňovém plánu
17
Povodňové zabezpečovací práce
Technická a organizační opatření prováděná za povodně v zaplavených územích nebo v územích, kde zaplavení hrozí Jedná se o opatření ke zmírnění průběhu povodně a jejích škodlivých následků Odstraňování překážek ve vodním toku, rozrušování ledových nápěchů, opatření proti přelití, instalace protipovodňových zábran atd. Práce zajišťují správci vodního toku, vlastníci či jiné osoby na příkaz povodňového orgánu Hradí je správci vodních toků, vlastníci vodních děl Postupy a pravidla pro zajištění zabezpečovacích prací jsou uvedeny v povodňovém plánu
18
Stupně povodňové aktivity - SPA
Dle Zákona: „Stupni povodňové aktivity se pro účely tohoto zákona rozumí míra povodňového nebezpečí vázaná na směrodatné limity, jimiž jsou zpravidla vodní stavy nebo průtoky v hlásných profilech na vodních tocích, popřípadě na mezní nebo kritické hodnoty jiného jevu uvedené v příslušném povodňovém plánu.‘‘ I. Stupeň povodňové aktivity – bdělost Není vyhlašován, ale nastává při nebezpečí přirozené povodně, stav bdělosti nastává rovněž při vydání výstražné informace HPPS ČHMÚ II. Stupeň povodňové aktivity – pohotovost Vyhlašuje povodňový orgán když nebezpečí povodně přerůstá v povodeň, když ještě nedochází k větším rozlivům a škodám, uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce nebo evakuace III. Stupeň povodňové aktivity – ohrožení Vyhlašuje povodňový orgán při bezprostředním nebezpečí, ohrožením majetku a životů v Z.Ú., provádějí se zabezpečovací a podle potřeby záchranné práce
19
Způsob vyhlašování SPA
I. SPA– bdělost O nebezpečí vzniku povodně jsou občané informování hromadnými sdělovacími prostředky: ČT, Čro, Internet, místní rozhlas II. SPA – stav pohotovosti a III. SPA– stav ohrožení Vyhlásí předseda povodňové komise Občané jsou informování: Spuštěním sirény „všeobecná výstraha“ s verbálním doplněním nebezpečí povodňové vlny, místní rozhlas, megafon, SMS, telefonát, mobilní či pěší spojkou V případně nutnosti stanovení časového pořadí mají přednost bezprostředně ohrožené obyvatelstvo a následně majitelé nemovitostí v záplavovém území Jsou vázány na dosažení směrodatných limitů v povodňových plánech
20
Činnost povodňové komise dle SPA
I. SPA – bdělost („pozor, něco se děje“) Kontrola mezní hodnoty SPA – I. SPA nastává Sleduje se vývoj vodních stavů a úhrnů srážek Zahajuje činnost hlásná a hlídková služba (nezasedá PK) Zvýšená pozornost vodnímu toku nebo jinému zdroji povodňového nebezpečí – kontrola HP a kritických míst Připravenost členů PK – dostupnost na telefonu (nebo stanovišti PK, či v terénu) II. SPA – stav pohotovosti („pozor, připravit se na činnost v terénu“) Aktivizují se povodňové orgány a další účastníci ochrany před povodněmi – zahajuje činnost PK (hlásná a hlídková služba pokračuje v činnosti) – PK svolává předseda Vyhlašuje se II. SPA = povodeň Uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce – připravit dostupnost prostředků / informovat o situaci jejich vlastníky (kontaktní osoby) … Provádějí se opatření ke zmírnění průběhu povodně podle PP – kontrola průtočných profilů a případně jejich čištění, příprava PPO, manipulace na vodních dílech dle manipulačních řádů, … Vedou se záznamy v povodňové knize, dokumentační práce
21
Činnost povodňové komise dle SPA
III. SPA – stav ohrožení („pozor, je třeba jednat“) Pokračují činnosti dle II. SPA Provádí se povodňové zabezpečovací práce podle povodňových plánů a podle potřeby záchranné práce V případě zvyšujícího se nebezpečí připravuje PK prostory pro evakuaci a při vybřežování vod zahajuje a organizuje evakuaci osob, majetku a zvířat Vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob V případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS Podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče Při zaplavení komunikací žádá PČR o jejich uzavření a vyznačení objízdné trasy
22
Činnost povodňové komise po povodni
Po povodni („vše zdokumentovat a obnovit funkci území“) Odvolává II. a III. SPA (a informuje o tom) Podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí Podílí se na provádění povodňových prohlídek Zajišťuje sepsání povodňových škod Podílí se na odstraňování povodňových škod Zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní Shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni Zpracovává souhrnnou zprávu o povodni
23
Povodňová kniha – vzory zápisů
Evid. číslo Datum a čas přijetí zprávy Od koho zpráva přijatá Název a obsah zprávy odeslání zprávy,způsob odeslání Komu byla zpráva odeslána Kdo zprávu přijal Podpis osoby, která zprávu zapsala 01/97 7.7.97 12.46 p.Vančíková Čapková 1792 Přerušení kanalizace mezi napojovací šachtou u objektu a hlavním řádem 12.50 telefonem Dispečer JM VaK p.Řehák 02/97 8.7.97 04.55 Ing.Divoký Požaduje od TSZ hydraulickou plošinu s motorovou pilou (Malenovice- Ke Hradu-u bývalé MŠ před lesním úřadem ostrá zatáčka cca 150 m za je z pravého břehu nahnutý strom nad dráty-velmi akutní 04.56 Dispečer TS Zlín p.Toman 03/97 04.58 p.Tomaštík Není obsluha hydraulické plošiny. Zavolat v 06.00 04.59 ing.Divoký
24
Dokumentace vyhodnocení povodní
Zabezpečení průkazních a objektivních záznamů o průběhu povodně a jejím řešení (záznamy v povodňové knize, průběžné záznamy vodních stavů, fotografie, videozáznamy Zpráva o povodni Zpracovává povodňový orgán Vypracovává se v případě, že vznikly povodňové škody, byly prováděny zabezpečovací a záchranné práce Vypracovat se musí do 3 měsíců od ukončení povodně Předává výš (obec → na ORP + správci toků, ORP → na krajský úřad + správci toků) Součástí je i návrh ke zlepšení protipovodňové ochrany do budoucna
25
Dokumenty, vzory
26
Zdroje informací Děkujeme za pozornost! Mgr. Lenka Ondráčková
Ing. František Bureš Zdroje informací
27
Kde hledat informace Povodňový informační systém POVIS
28
Povodňový informační systém POVIS
Editor dat
29
Státní podniky povodí (Moravy, Labe, Odry, Ohře, Vltavy)
30
Státní podniky povodí (Moravy, Labe, Odry, Vltavy, Ohře)
Portál SaP – Stavy a průtoky
31
Povodí Odry, státní podnik – www.pod.cz
Atlas vodních toků
32
Povodí Moravy, s. p. + SLOVENSKÝ VODOHOSPODÁRSKY PODNIK, štátny podnik
33
Český hydrometeorologický ústav
34
Český hydrometeorologický ústav
Aktuální vodní stavy a průtoky
35
Český hydrometeorologický ústav
Radarová data – srážky (
36
Český hydrometeorologický ústav
Aktuální data ze srážkoměrů
37
Český hydrometeorologický ústav
Systém integrované výstražné služby – SIVS
38
Český hydrometeorologický ústav Indikátor přívalových srážek (duben-říjen)
39
Český hydrometeorologický ústav
Zásoby vody ve sněhu (cca říjen-duben)
40
Euro radar
41
Elektronický digitální povodňový portál
42
Elektronický digitální povodňový portál
43
Hladiny.cz / Envimonitoring.cz
44
Centrální datový sklad mapy povodňového nebezpečí a povodňového rizika
Zvýšené povodňové riziko Povodňové riziko Rychlosti proudění Rozlivy Q5 - Q500
45
Mapy kritických bodů – Výzkumný ústav vodohospodářský TGM
46
Voda v krajině - www. vodavkrajine
Voda v krajině - Strategie ochrany před negativními dopady povodní a erozními jevy přírodě blízkými opatřeními v České republice Opatření v krajině, odtokové poměry
47
Děkujeme za pozornost! … dotazy? Mgr. Lenka Ondráčková
Ing. František Bureš … dotazy?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.