Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Písemný a mluvený projev, historie a legislativa

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Písemný a mluvený projev, historie a legislativa"— Transkript prezentace:

1 Písemný a mluvený projev, historie a legislativa
III. přednáška – víkendové studium od 9:45 do 11:15 Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

2 Činnosti v média relations – mluvit a psát
Vladimír Menšík 2

3

4 Mluvit nebo psát? Mluvené slovo Psané slovo
více prostředků ke sdělení/vyvolání emocí (neverbální komunikace, intonace, rytmus, barva hlasu, hlasitost, interpunkce, mimika, gestikulace), situační vazba, asertivní komunikace jasná personifikace, možnost grafického doplnění, ale je: více náročné na vnímavost posluchačů, víc improvizace, větší možnost adaptace plyne lineárně a jiné než lineární strukturování je obtížné; výhody se uplatní zejména při sdělování jednodušších faktů a souvislostí, v případech, kdy chceme vzbudit určité pocity Psané slovo umožňuje také vzbudit emoce, ale jinými prostředky, více času na přípravu, možnost korekcí nemáme pod kontrolou prostředí, atmosféru, situaci, ve které bude text čten, a zda vůbec bude přečten může být obsažnějkší, čtenář se k textu může vracet, aktivujeme zrakovou paměť, text lze graficky strukturovat uplatní se zejména k exaktní formulaci (právní aspekt), složitějšímu popisu, objasnění složitějších souvislostí, shrnutí více stanovisek, pozdějšímu doložení; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

5 Podmínky úspěchu Dobrá příprava; Kvalitní text;
co je cílem psaní, co chceme sdělit, jakou reakci očekáváme a na základě čeho bychom sami reagovali oním žádoucím způsobem pro koho píšeme (cílová skupina, médium), tomu je potřeba přizpůsobit styl, rozsah a formát Kvalitní text; méně je více! (napsat více a pak škrtat), jasné a čtivé psaní (lehké pero): srozumitelná slova, krátké věty, neotřelé, ale jasné formulace. Využití headlinů, sloganů, mott, metafor, řečnických otázek, humoru Příliš dlouhý text je dobré rozbít (nadpisy, odrážky, poznámek pod čarou atp). Doplňky textu: fotogrtafie, kresby, grafy, tabulky Korektura: obsahová, jazyková, slohová (víc očí víc vidí) Správné umístění; médium, čas, způsob Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

6 Typy textů z pera TM Tisková zpráva
Press kit (soubor tiskových informací) Článek („PR článek“) Newsletter Firemní časopis Direct mail Dopisy Pozvánky Tiskoviny k akcím Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

7 Tisková zpráva Základní struktura: Nejdůležitější zásady:
Relativně krátký text, sdělující novou skutečnost, připravený tak, aby mohl být převzat do médií (zásada převrácené pyramidy – od základní informace k těm ostatním). Základní struktura: Titulek: výstižný, korektní, nápaditý, vzbuzující zájem o obsah Domicil: důležité pro novináře, zdůraznění místa i času může mít velký význam Hlavní sdělení: „kdo, co, kdy, kde“, to jsou hlavní sdělení, pak následuje „jak a proč“ další části: argumentace, rozvíjející „proč“, souvislosti, reference, citace, informace o subjektu Kontakt Nejdůležitější zásady: hlavní sdělení jako první, pak vše ostatní; neobohacovat zprávu o další souvislosti, nejsou-li úplně podstatné; odstranit všechna nedůležitá adjektiva, zejména sebechválu; krátké věty; každé slovo musí být důležité, žádná vata. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

8 Srozumitelnost textu Článek z časopisu IT System:
Nezbytné komponenty managementu informační kvality. K základním aspektům managementu informační kvality, tak aby se stal významným nástrojem společnosti, patří: Informační kvalita je obchodní problém, nikoliv IT problém, Zaměřte se na uživatele a dodavatele informací, ne jenom na data, Zaměřte se na všechny komponenty informační kvality - definice, obsah, prezentace, Vyhodnocujte přesnost, nikoliv správnost“. Srozumitelnější formulace: Základní předpoklady řízení kvality informací ... Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

9 (a nejen při psaní) Slovo bez myšlenky není ničím!
Hlavně však Slovo bez myšlenky není ničím! Buďte při psaní sami sebou! (a nejen při psaní) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

10 Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme
V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

11 Mluvené slovo Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz
PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

12 Výhody a úskalí mluveného slova
Dodatečná sdělení Projev emocí Zdůraznění, zpochybnění, zlehčení Dodatečné nástroje Poloha a barva hlasu, intonace, výslovnost, frázování Mimika, gestikulace, řeč těla Zjev, oblečení, vystupování Podpůrné prostředky (kresby, grafy) Nevýhody Rušivý vliv prostředí Nižší úroveň zainteresovanosti a informovanosti posluchačů Snížená schopnost posluchačů vnímat a chápat daný problém Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

13 Michale Douglas: Money never sleeps
Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 13. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: 13

14 Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 14

15 Co definuje kvalitního řečníka
Paměť (rychlé vybavování argumentů, souvislostí, parametrů, definic, čísel) Inteligence (logické řazení, vtažení do problému) Slovní zásoba (přesné vystižení podstaty, zvýšení zajímavosti, gramatika, která neruší) Schopnost empatie (reflexe pocitů recipientů) Využití periferních výrazových prostředků (hlas, rytmus, mimika, gestikulace) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

16 Jak se zdokonalit Paměť (pexeso, popis brázku, volná interpretace textu, včerejšek) Slovní zásoba (cílená četba beletrie) Trénink (diktafon, kamera) Důkladná příprava každého vystoupení Sebereflexe, skromnost Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

17 Mluvení v médiích - interview
Tři faktory úspěšnosti Kvalita přípravy Klíčová sdělení, argumenty, čísla, fakta Znalost daného média a novináře, charakter, styl, technologie Počítat i s nepříjemnostmi Schopnost přesvědčivé formulace Nasazení, energičnost, motivace Jasná a stručná vyjádření Reakce na otázky Logicky a přehledně řadit argumenty Neváhat Dobrý kontakt s novinářem (nepoučovat, bez konfrontace) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

18 Specifika interview pro tisk
Více času, hlubší záběr (30-60 min), připravení novináři, možnost variability témat! Natáčení rozhovoru – kontrola V projevu dobré respektovat, že Emoce se do výsledku nepromítnou Co se řeklo, to se může otisknout Nemusí být otištěno vše, přímá řeč se prokládá komentáři, dalšími sděleními, fakty Autorizace není povinná, ale kontrola je praktická Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

19 Specifika interview pro rozhlas
Zpravodajský rozhovor – pouze výňatek Publicistický rozhovor – větší prostor, vnitřní logika, záměr Účast v diskusi Čím stručnější a jasnější, tím úspěšnější Někdy je lepší mlčet Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

20 Specifika interview pro televizi
Úskalí a kouzla střihu Vystoupení ve zpravodajství a publicistice Účast v besedách Pár dobrých rad do studia Odpočatý, bez trémy a v dobré náladě Střízlivé oblečení (pozor na bílou a třpyt) Příměřená mimika a gestikulace Výhodná poloha Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

21 Veřejné vystoupení Napsaný projev nebo zpaměti? Šikovná struktura
Otevření tématu, které zaujme Popis problému Souvislosti, možnosti řešení, postoje zainteresovaných Cesta řešení, argumenty pro a proti Pointa = výzva nebo poučení Varianty Hvězdice (ukotvení a úvahy různými směry) Červená nit (soustavné opakování základního faktu) Substituční logika (rozvíjení tématu paralelně k jednoduchému a dobře známému příměru či příkladu) Úvod rozhoduje (pronikavá otázka, anekdota, historka) Jak skončit (zopakovat fakta, sugestivní otázka, výzva) Diskusní příspěvek (v panelových diskusích atp.): navázat na jiného účastníka, přímo k věci, jednoduše a logicky Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

22 Historie profese tiskový mluvčí
Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

23 Historie TM a PR Historie PR = historie ovlivňování veřejného mínění, rozvoj zejména po II. světové vláce (rozvoj médií a hlad po informacích z politiky) Historie TM = osobnosti, které vynikly pojetím této práce 1809 – V.B. Ministerstvo financí jmenovalo tiskového mluvčího pro zahraniční politiku 1912 – britský ministr financí David Lloyd George vytvořil skupinu, vysvětlující zaměstnancům nové národní pojištění Zavedení všeobecného volebního práva (1850 v USA, 1871 v Německu, Francii, 1884 V.B., 1907 v Rakousko-Uhersku) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

24 Edward L. Bernays (1891-1995) Otec PR: poprvé použil tento pojem,
spojil teorii psychologie davu a psychoanalýzou svého strýce Sigmunda Freuda Manipulace nutná v iracionální společnosti, jejíž stádní pud je nebezpečný 1929 – kouření žen – pochodně svobody Podpora třetích stran: Podpora hovězího – průzkum pro lékaře o tom, že vejce se slaninou jsou zdravé snídaně F.D. Rooswelt – New Deal Když rozumíme mechanismu a motivům skupinové mysli, což není možné kontrolovat a usměrňovat masy podle naší vůle, aniž by o tom věděly? Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

25 Amos Kendall ( ) Prvním tiskovým mluvčím Bílého domu (press secretary of the U.S. federal government) Poradce prezidenta Andrew Jacksona a Martina van Burena General Postmaster – počátek tradice Samuel F. B. Morse Many historians regard Kendall as the intellectual force behind Andrew Jackson's presidential administration, and an influential figure in the transformation of America from an agrarian republic to a capitalist democracy. In 1857, Kendall opened a school for deaf children, which later expanded and became Gallaudet University for the deaf. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

26 Arthur W. Page (1883 – 1960) 20 let viceprezidentem AT&T pro PR
Podpora Marshallova plánu – Svobodná Evropa 7 principů práce v PR: Zůstaň klidný, trpělivý a dobromyslný. Říkej pravdu – předávej přesný obraz charakteru, ideálů a praktik korporace Dokaž to akcí (90% činy, 10% mluvení) Naslouchej zákazníkům Mysli na zítřek Řiď vztahy s veřejností, jakoby na tom závisel osud celé firmy; korporátní vztahy jsou funkcí managementu Pochop, že skutečný charakter firmy je vyjádřen jejími lidmi. Remain calm, patient and good-humored Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

27 George Creel (1876-1953) 1905 Woodrow Wilson for president
1917 proti cenzurnímu zákonu (expression not depression), Creel Commission ( ) Předseda G. Creel, členy ministři zahraničí, války, námořnictva Čtyřminutovky (four minute man): dobrovolníků, 7,5 mil. proslovů, 314 mil. Lidí, malíři a karikaturisté (učinit svět bezpečným pro demokracii) W. Wilson zovu zvolen prezidentem v roce 1917 jako „Ten, který nás uchránil války“, Británie volala po účasti US, Wilsona přesvědčilo v r potopení Lusitanie s 1200 utonulými a v r zachycený Zimmermannův telegram odeslaný z Německa do Mexika – vyzývající ke společné válce proti US. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

28 Ivy Lee (1877 – 1934) Vydal první tiskovou zprávu (press release) o vlakovém neštěstí (New Jersey, , 53 mrtvých) přesvědčil “svou” společnost Pennsylvania Railroad, otištěno 30/10 doslova Řídil komunikaci Rockefellerů, provozoval vlastní PR argenturu Oceňován jako zakladatel moderní krizové komunikace – lékař korporátních těl Byznys v USA veřejný a humanitární: říkej pravdu, protože veřejnost se ji stejně jednou dozví … a když se veřejnosti nelíbí to, co děláš, změň svou politiku a slaď ji s tím, co lidé chtějí! Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

29 Max Marlin Fitzwater (1942 -)
12 let v Bílém domě (Ronald Reagan, George H. W. Bush, oo atentátu na R.R. 1981, kdy byl zraněn James Brady) Návštěva M. Gorbačova (1987) brífing pro 7000 novinářů 1991 – osvobozování Kuvajtu Mluvčím NATO a Bílého domu během války v Perském zálivu 1992 Ali G interview (idiot) Seriál Západní křídlo (7 let) Gastroenteritida – střevní chřipka Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

30 Tiskoví mluvčí v Česku Před rokem 1989 – pouze mluvčí vlády
Od roku 1990 – boom, TM na všech úřadech a ve všech větších firmách – prestižní pozice Různé představy o smyslu a náplni práce Klub mluvčích - nefunkční Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

31 ČR po roce 1990 Miroslav Pavel Ladislav Špaček Anna Veverková
Radim Ochvat Martin Krafl Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

32 Diskuse Může být TM donucen organizací k porušení etiky?
Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Interní komunikace věc HR nebo PR? “Dělba práce” mezi TM a nejvyššími představiteli Může se tiskovým mluvčím stát novinář a naopak? Kdy používat zájmeno “já” a kdy mluvit o organizaci ve 3. osobě? Vystupování jménem organizace umožňuje hodnotit věci s hlediska veřejného zájmu? TM je osobnost, ale nemusí to pořád zdůrazňovat! Odlišnost práce tiskového útvaru a “zbytku světa” Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

33 Legislativa a etické kodexy
Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

34 Hlavní zákony 483/1991 o České televizi 484/1991 o Českém rozhlase
517/1992 o ČTK 046/2002 o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku; (Tiskový zákon) Novely: 302/2002, 320/2002, 227/2009, 281/2009 Za 10 let žádný negativní výrok ÚS 231/2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání (licence, reklamy, RRTV) 106/1999 – o svobodném přístupu k informacím Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

35 Tvrdá realita Září 2011: M. Komárek o A. Babišovi:
… důvod proč Babišovi nedůvěřovat, je logický rozpor. Náš bohatec vlastně říká: Bez korupce se tu nedá uzavřít takřka žádný obchod. Sám však uzavírá obchody za stamiliony. Je on taková výjimka, nebo taky občas dá těm, co rádi berou? Říjen 2013: M. Komárek o tomto článku: …komentátor si nemůže prověřovat úplně všechno, v případě Andreje Babiše se opravdu nic neprokázalo a řekl bych, člověk v životě dělá chyby. 35. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: 35

36 Reportéři ČT,

37 Reportéři ČT,

38 Tiskový zákon – podstatné body
Právo na odpověď §10: Jestliže bylo v periodickém tisku uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby, anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby, má tato osoba právo požadovat na vydavateli uveřejnění odpovědi. Vydavatel je povinen na žádost této osoby odpověď uveřejnit. Právo na dodatečné sdělení §11: Bylo-li v periodickém tisku uveřejněno sdělení o trestním řízení apod. proti fyzické osobě kterou lze podle tohoto sdělení ztotožnit a toto řízení nebylo ukončeno pravomocným rozhodnutím, má tato osoba právo požadovat po vydavateli uveřejnění informace o konečném výsledku řízení jako dodatečného sdělení. Ochrana zdroje a obsahu informací §16: Fyzická osoba nebo právnická osoba, která se podílela na získání nebo zpracování informací pro uveřejnění nebo uveřejněných v periodickém tisku, má právo odepřít soudu, jinému státnímu orgánu nebo orgánu veřejné správy poskytnutí informace o původu či obsahu těchto informací. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

39 Právo na odpověď, dodatečné sdělení
Nárok na uveřejnění vzniká automaticky Povinnost uveřejnit je podmíněna: Vydavatel je odpovědný za obsah (pozor na §15, odst 1., pís. C: sdělení citací třetí osob, určené ke zveřejnění, nebo jeho pravdivou interpretaci a takto označené) Žádost vydavateli je řádně doručena se všemi náležitostmi (30 dnů, přesná formulace) Vydavatel má lhůtu 15 dnů, pokud nevyhoví dobrovolně, lze se domoci u soudu Soud může návrh odpovědi zkrátit, což se v praxi stalo (§158 o.s.ř. částečné plnění) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

40 Žádost o zveřejnění odpovědi
Náležitosti Popsat, v čem se dotýká cti, důstojnosti atd. Přiložit návrh odpovědi nebo dod. sdělení Omezeno pouze na skutkové tvrzení, kterým se původní tvrzení uvede na pravou míru, nebo se doplní, zpřesní, Přiměřený rozsah Týkat se smí jen napadené části Zveřejněním nesmí být spáchán trestný čin, správní delikt nebo nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

41 Zkušenosti žadatelů: Zákon nedává nárok na uvedení věci na pravou míru, Odpověď = “… není pravda, že …” Dodatečné sdělení = “…soud neshledal vinným ze spáchání …” Odpověď nemusí obsahovat zdůvodnění Vydavatel může splnit dobrovolně (a tedy po svém) Nepravda po celou dobu “žije” Tři možná řešení: Dohoda i za cenu ústupku Jsou i jiná periodika - spor o ochranu osobnosti nebo dobré pověsti Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

42 Spory organizací s médii
Podle tiskového zákona Podle trestního zákoníku (40/2009) – vůči osobám §180 – neoprávněné nakládání s osobními údaji §184 – pomluva Spory podle tiskového zákona Podání žaloby je dobrou zbraní, nic však neřeší Obvyklý průběh: nepravda – žaloba – ticho – výrok Chyby v médiích (jiná řešení) Identifikace (důkazy, projednání, smírné řešení) Oprava (opravný materiál, pečlivá příprava) Náprava (rozeslání korekcí, výstřižku atd.) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

43 Etické chování Demonstrace etické integrity
Schopnost aktivního naslouchání Snaha řešit problémy Námitky vždy akceptujeme, je to realita Neskákat do řeči, nezvyšovat hlas, bez urážek a osobních střetů, bez napadání Nepodsouvat protistraně zlé úmysly Chybu a omyl okamžitě přiznat Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

44 Etika – nepsaná pravidla
Z etického kodexu Klubu mluvčích jednat vždy transparentně, čestně, korektně a slušně informovat výlučně na základě ověřitelných faktů, předcházet nedorozuměním, zasáhnout proti mylným informacím ve svém oboru poskytovat dostupné informace, potřebné k orientaci v dané tématice zabezpečovat rovný přístup k informacím pro všechna relevantní média používat takové metody práce, které vedou k objektivnímu pohledu na fakta projevovat loajalitu k současnému i předešlým zaměstnavatelům a jejich klientům respektovat konkurenci a nesnižovat se k poukazování na jejich chyby Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

45 Mějte na paměti Dodržování etických zásad nesnižuje efektivitu práce mluvčího, ba právě naopak! Tiskového mluvčího nemůže nikdo nutit k porušení etických zásad Možnost rozvázání pracovního poměru bez udání důvodu Reputační problém organizace x loajalita Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::


Stáhnout ppt "Písemný a mluvený projev, historie a legislativa"

Podobné prezentace


Reklamy Google