Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Stavební zákon a ochrana životního prostředí
Právo životního prostředí pro neprávníky Ivana Průchová Podzim 2015 Ivana Průchová
2
Prameny zák.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (stavební zákon), ve znění zák.č. 39/2015 Sb. (úč.od ) prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu environmentální právní předpisy: průřezové: zák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zák.č. 39/2015 Sb. (úč.od ) zák.č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, ve znění pozdějších předpisů,vč.zák. 39/2015 Sb. složkové předpisy z oblasti práva životního prostředí zvláštní zájmy – dotčené orgány (příroda, voda, les, ZPF , veřejné zdraví atd.) Vybrané ve znění novely zák.č. 39/2015 Sb. - vodní zákon, zákon o ochraně přírody a krajiny procesní předpisy správní řád, soudní řád správní Ivana Průchová
3
Mezinárodní smlouvy Aarhuská úmluva
Vybrané mezinárodní smlouvy Aarhuská úmluva Blíže viz přednáška „Účast veřejnosti při ochraně ŽP“ Evropská úmluva o krajině Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy Úmluva o ochraně archeologického dědictví Ivana Průchová
4
Právo EU Posuzování vlivů na ŽP
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (EIA) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU, kterou se mění Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí v povinnost implementace do Natura 2000 Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21.května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (směrnice o stanovištích) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně vlně žijících ptáků (směrnice o ptácích) Ivana Průchová
5
Specifika procesů podle stavebního zákona navazujících na proces EIA – vývoj, současný stav a perspektivy vývoj právní úpravy vždy vztah příslušného stavebního a zákona o posuzování vlivů na životní prostředí Postupný vývoj cestou novelizací StZ i zák. o posuzování vlivů na ŽP s úč. od dopady novely zák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP zák. č. 39/2015 Sb. Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí jaro 2015 – další práce na novele stavebního zákona (pracovní skupiny MMR a MŽP) CÍL: ? INTEGRACE SPOJENÍ ÚZEMNÍHO A STAVEbNÍHO ŘÍZENÍ V ZÁMĚRŮ EIA ČASOVÝ HORIZONT REALIZACE: plán legislativních prací vlády- vláda: květen 2015, ukončení legislativní procesu: ?2016 DOPADY Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU, kterou se mění Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí do ZÁVĚR: V PROCESECH DLE STAVEBNÍHO ZÁKONA BUDOU DO BUDOUCNA VŽDY PLATIT VÝZNAMNÁ SPECIFIKA U ZÁMĚRŮ PODLÉHAJÍCÍCH POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Ivana Průchová
6
Udržitelný rozvoj území v stavební zákon
pilíře: environmentální (posuzování vlivů na ŽP) sociální ekonomický Ivana Průchová
7
PROCESY PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ivana Průchová
8
PROCESY PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA – přehled, ochrana životního prostředí
územní plánování v užším smyslu územně plánovací podklady – ÚAP, ÚS politika územního rozvoje (schvalovaná usnesením vlády, není OOP ani v materiálním smyslu) územně plánovací dokumentace (OOP) zásady územního rozvoje územní plán regulační plán samostatné vymezení zastavěného území (OOP) územní opatření (OOP) územní opatření o stavební uzávěře územní opatření o asanaci území v širším smyslu územní rozhodování (ISA) ohlášení a stavební povolení (ISA) změna stavby před jejím dokončením (ISA) předčasné užívání stavby (ISA) užívání dokončené stavby (ISA) oznámení záměru o užívání dokončené stavby kolaudační souhlas odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení (ISA) Ve VŠECH procesech OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – SUBJEKTY A NÁSTROJE odpovídající POVAZE A STADIU PROCESU Ivana Průchová
9
Subjekty: orgány územního plánování stavební úřady obce dotčené úřady
SUBJEKTY V PROCESECH PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA A JEJICH ROLE PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Subjekty: orgány územního plánování stavební úřady obce dotčené úřady veřejnost/dotčená veřejnost učastníci řízení Pozice a nástroje dle stadia a povahy procesu dle stavebního zákona Ivana Průchová
10
Orgány územního plánování a stavební úřady
- orgány obcí (zastupitelstvo, rada, obecní úřad), - úřad územního plánování - orgány krajů (zastupitelstvo, rada, krajský úřad) - Ministerstvo pro místní rozvoj - Ministerstvo obrany. stavební úřady - stavební úřady, označované jako "obecné„ - stavební úřady u řízení navazujících na EIA – obecní úřad obce s rozšířenou působností (OÚORP) (od , § 13/8 StZ ve spoj. s přechodnými ustanoveními zák. č. 39/2015 Sb.) – převzetí agendy - speciální stavební úřady, - vojenské a jiné stavební úřady Ivana Průchová
11
Obce v procesech podle stavebního zákona
Orgány obcí výkon samostatné působnosti obce v územním plánování obce v procesech dle stavebního řádu specifika postavení obcí dotčených záměrem EIA výkon přenesené působnosti orgány obce jako orgány územního plánování orgány obce jako stavební úřady Ivana Průchová
12
Dotčené orgány reprezentanti veřejných zájmů podle zvláštních předpisů – tj. vč. veřejného zájmu na ochraně životního prostředí princip součinnosti s orgány územního plánování a stavebními úřady vzájemné věcné a časové vazby mezi stanovisky a závaznými stanovisky vydanými v procesech, které na sebe věcně a časově navazují vázanost dotčeného orgánu svým předchozím stanoviskem, možnost změny při podstatné změně podmínek pro jeho vydání kontrola dodržování podmínek stanovených ve stanoviscích a závazných stanoviscích stanoví-li dotčené orgány ve svém stanovisku nebo závazném stanovisku podmínky, a stanou-li se tyto podmínky součástí výrokové části rozhodnutí, nebo součástí opatření obecné povahy nebo jiného úkonu orgánu územního plánování nebo stavebního úřadu podle tohoto zákona, mohou dotčené orgány kontrolovat jejich dodržování. Ivana Průchová
13
Dotčené orgány dotčené orgány vydávají
stanoviska/koordinovaná stanoviska nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení jejich obsah je závazný pro politiku územního rozvoje pro opatření obecné povahy vydávaná podle StZ závazná stanoviska pro rozhodnutí a jiné úkony stavebního úřadu nebo úkony autorizovaného inspektora podle StZ, nestanoví-li zvláštní předpis jinak variantní řešení: Obsahuje-li posuzovaný návrh varianty řešení, dotčený orgán posuzuje každou variantu samostatně Ivana Průchová
14
Veřejnost Východiska zapojení veřejnosti do procesů podle stavebního zákona Aarhuská úmluva, Směrnice SEA, EIA (viz výše) , Blíže viz mj. též prezentace přednášek „Subjekty PŽP“, „Účast veřejnost při ochraně ŽP“ Veřejnost: pojmy používané ve StZ: každý“ „veřejnost“ zákon EIA „jedna nebo více osob“ -zák. EIA - § 3 písm. h), význam pro navazující řízení dle stavebního zákona Diskuse Ivana Průchová
15
Dotčená veřejnost Navazující řízení na proces EIA
§ 3 písm. i) zák. EIA: DOTČENÁ VEŘEJNOST: osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob, podporující podpisovou listinou listina s podpisy nejméně 200 osob. Diskuse Ivana Průchová
16
Zástupce veřejnosti specifický subjekt ve vztahu k zastupování veřejnosti
Územní plánování může zastupovat veřejnost při pořizování územně plánovací dokumentace zástupcem veřejnosti může být Zmocnění se dokládá seznamem občanů obce nebo kraje, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku a podpisovou listinou, která splňuje zákonné náležitosti a dále prohlášení, že jmenovaného zástupce veřejnosti zmocňují k podání námitky na základě věcně shodné připomínky a k jejímu projednání podle stavebního zákona. Zmocnění obsahuje dále prohlášení zástupce veřejnosti. Žalobní legitimace ve vztahu k soudní kontrole judikatura NSS k aktivní žalobní legitimaci zástupce veřejnosti ve vztahu k soudnímu přezkumu územně plánovací dokumentace Ivana Průchová
17
Účastníci řízení okruh účastníků řízení Územní rozhodování
Ohlašování a povolování staveb Užívání staveb Odstraňování staveb Viz blíže jednotlivé procesy podle stavebního zákona pozice žadatele x ostatní účastníci řízení Specifika postavení dotčené veřejnosti v procesech navazujících na EIA, spolků v řízeních nenavazujících na EIA Ivana Průchová
18
Územní plánování Ivana Průchová
19
Územní plánování cíle a úkoly územního plánování
souhrn opatření, směřujících k vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území v rámci něho environmentální pilíř(posuzování vlivů na ŽP) cíle a úkoly územního plánování koordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území docílení souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území určení podmínek pro využívání zastavěného území ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků vymezení zastavitelných ploch vyhodnocování vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje , územního plánu na udržitelný rozvoj území environmentální pilíř(posuzování vlivů na ŽP) tj. integrace posouzení vlivů na ŽP Ivana Průchová
20
Nástroje územního plánování přehled
nástroje územního plánování v užším smyslu: územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie politika územního rozvoje územně plánovací dokumentace zásady územního rozvoje územní plán regulační plán vymezení zastavěného území územní opatření územní opatření o stavební uzávěře územní opatření o asanaci území nástroje územního plánování v širším smyslu nástroje výše uvedené včetně problematiky územních rozhodnutí a územních souhlasů(viz dále tzv. „územní rozhodování“)) Ivana Průchová
21
Územně plánovací informace
§ 21 StZ charakter předběžné informace podle správního řádu Významný nástroj k zjištění kvalifikované informace o území poskytuje krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon pořizovatele a stavební úřad územně plánovací informace o: podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace podmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů podmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně dotčených orgánů územně plánovací informace se poskytuje na žádost žadatel musí uvést konkrétní požadavky na informaci Poskytnutá územně plánovací informace má časově omezenou dobu platnosti – platí 1 rok ode dne jejího vydání, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána Ivana Průchová
22
Politika územního rozvoje
Sdělení č. 272/2009 Sb. 2013 a násl.: aktualizace PÚR nástroj rozvoje území celé ČR Obsah: Stanovení republikových priorit ÚP pro zajištění udržitelného rozvoje Vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území Vymezení oblastí se specifickými hodnotami Vymezení ploch koridorů dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje stanovení možných variant změn v území součástí politiky územního rozvoje je vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj a v rámci něho vlivů na životní prostředí judikatura k povaze PÚR usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne , čj. 9 Ao 3/ , Ivana Průchová
23
Politika územního rozvoje a posuzování vlivů na životní prostředí (SEA)
Posouzení politiky územního rozvoje z hlediska vlivů na životní prostředí SEA (Strategic Environmental Assesmant) Stavební zákon § 19 odst. 2 st. ve spoj. s § 31 a násl. st.z. a přílohou (rámcový obsah vyhodnocení vlivů PUR,ZÚR a ÚP na ŽP pro účely posuzování vlivů koncepcí na ŽP) SEA součástí vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj vyhodnocení vlivů na soustavy Natura 2000 Blíže viz též : Metodika MŽP – Vyhodnocení vlivů PUR a ZUR na ŽP Věstník MŽP 2/2015 Ivana Průchová
24
Zásady územního rozvoje
pořizují a vydávají se pro celé území kraje povinný nástroj všechny kraje mají povinnost pro svoje území je pořídit a přijmout do 5 let od nabytí účinnosti stavebního zákona V současné době mají PÚR všechny kraje s výjimkou Jihomoravského kraje, jehož ZÚR byly zrušeny NSS Metodika MŽP – Vyhodnocení vlivů PUR a ZUR na ŽP Věstník MŽP 2/2015 aktualizace ZÚR každé 4 roky řízení o zásadách územního rozvoje – je vedeno jako řízení o opatření obecné povahy Ivana Průchová
25
Zásady územního rozvoje a posuzování vlivů na životní prostředí (SEA)
Zásady územního rozvoje a posuzování vlivů na ŽP SEA stanovisko MŽP k vyhodnocení vlivů na ŽP součástí může být určení vlivů na území Natura 2000 Ivana Průchová
26
Územní plán a posuzování vlivů na ŽP (SEA) Natura 2000
Stanoví základní koncepci rozvoje území obce Územní plán a posuzování vlivů na životní prostředí – obecně, oblasti Natura 2000 Územní plán jako koncepce (SEA) § 47/3 StZ Pokud: Krajský úřad ve stanovisku k návrhu zadání územního plánu uvede, zda má být návrh územního plánu posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí příp. stanoví podrobnější požadavky dle § 10i zákona č. 100/2001 Sb. Orgán ochrany přírody ve stanovisku podle § 45i ZoPK nevyloučil významný vliv na evropsky významnou lokalitu a ptačí oblast Pořizovatel doplní do návrhu zadání územního plánu požadavek na vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území Ivana Průchová
27
PŘÍKLAD č. 1 ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ
V obci A. probíhá proces pořizování nového územního plánu. Někteří vlastníci pozemků v řešeném území nesouhlasí s navrhovaným využitím svých pozemků. Jmenovitě manželé P. jako vlastníci jednoho pozemku by rádi, aby jejich pozemky byly zařazeny do ploch BI (bydlení individuální s převahou RD). Návrh územního plánu jejich pozemky navrhuje zařadit do plochy SO (plocha smíšená obytná). Návrh územního plánu počítá i s umístěním nové pozemní komunikace. S ním nesouhlasí nejen vlastníci pozemků dotčených tímto návrhem, ale i řada občanů obce. Otázky k zamyšlení: Jak se mohu výše uvedené osoby (vlastníci pozemků, občasné obce) bránit proti návrhu územního plánu? Jak by se mohli bránit v případě, že by byl územní plán schválen v podobě, s kterou by nesouhlasili?
28
Regulační plán Stanoví v řešené ploše podrobnosti pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí Zpracovává se Pro obec, její část Pro část kraje (pokud to stanoví zásady územního rozvoje) RP je závazný pro rozhodování v území RP vydaný krajem je závazný pro ÚP a RP vydávané obcemi RP lze nahradit územní rozhodnutí (! ne u záměrů EIA – viz dále) V RP se stanoví, která územní rozhodnutí nahrazuje Ivana Průchová
29
Regulační plán a posuzování vlivů na životní prostředí
Na základě novely stavebního zákona zák. č. 39/2015 Sb. zrušena možnost nahradit regulačním plánem územní rozhodnutí pro záměr, který je předmětem procesu EIA Ivana Průchová
30
Územní opatření o stavební uzávěře
Omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu VÝZNAMNÝ NÁSTROJ I VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROISTŘEDÍ Ivana Průchová
31
Územní opatření o asanaci území
Vydává se na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území Územní opatření o asanaci území se dále vydává rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu VÝZNAMNÝ NÁSTROJ VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROISTŘEDÍ V PRAXI NENÍ ČASTO VYUŽÍVÁN Ivana Průchová
32
Přezkoumání aktů územního plánování a rozhodnutí o námitkách
Přezkum rozhodnutí o námitkách Instanční Soudní přezkum Přezkum OOP Instatanční – správní řád Soudní přezkum OOP Diskuse mj. k významu pro subjekty prosazující zájem na ochraně životního prostředí žalobní legitimace (viz dále) Ivana Průchová
33
K žalobní legitimaci k podání návrhu na zrušení OOP nebo jeho části
Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne čj. 1 Ao 1/ : ( k žalobní legitimaci nájemce pozemků) Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne čj. 1 Ao 2/ : (k žalobní legitimaci osob pasivních -neuplatnění připomínek, námitek - ve fázích přípravy OOP) Usnesení NSS ze dne čj. 2 Ao 5/ : ( k žalobní legitimaci zástupce veřejnosti) Nález ÚS I. ÚS 59/2014 ze dne , Rozsudek NSS ze dne čj. 5 Aos 3/ : (k žalobní legitimaci spolků ve vztahu k územnímu plánu) Ivana Průchová
34
Řízení podle stavebního zákona a jejich význam z hlediska ochrany životního prostředí
Ivana Průchová
35
Řízení podle stavebního zákona a ochrana životního prostředí
Východiska: ve všech řízeních ochrana životního prostředí různá povaha dopadů aktivit v režimu stavebního zákona na životní prostředí ovlivňuje nástroje a subjekty k prosazení zájmu na ochraně životního prostředí ISA - týkají se řešení (rozhodnutí, ev. přípustná náhrada rozhodnutí – zjednodušené formy )– KONKRÉTNÍ VĚCI A KONKRÉTNÍ OSOBY Diferenciace Dle stadia rozhodování Dle povahy předmětu rozhodování ! Od ZÁSADNÍ změna v důsledky novely zák.č. 39/2015 Sb. A. Řízení dle stavebního zákona, kterým PŘEDCHÁZEL proces EIA V rámci nich diferenciace na Řízení s povahou NAVAZUJÍCÍCH ŘÍZENÍ OSTATNÍ B. Řízení dle stavebního zákona , kterým NEPŘEDCHÁZEL proces EIA Ivana Průchová
36
Řízení dle stavebního zákona a ochrana životního prostředí
Přehled územní rozhodování ÚR o umístění stavby nebo zařízení ÚR o změně využití území ÚR o změně vlivu užívání stavby na území ÚR o dělení nebo scelování pozemků ÚR o ochranném pásmu Specifika: umísťování bez ÚS a ÚR, územní souhlas, společný ÚS a ohlášení, zjednodušené územní řízení, veřejnoprávní smlouva, společné územní a stavební řízení, ohlášení a stavební povolení Veřejnoprávní smlouva, specifika certifikátu autorizovaného architekta změna stavby před jejím dokončením předčasné užívání stavby užívání dokončené stavby na základě oznámení záměru o užívání dokončené stavby kolaudační souhlas odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení na základě ohlášení povolení odstranění na žádost nařízení z moci úřední Ivana Průchová
37
Řízení dle stavebního zákona, kterým nepředcházel proces EIA a ochrana ŽP
Územní řízení Obecné stavební úřady – územní rozhodnutí ev.náhrady (VPS, zjednodušené formy) Dotčené orgány – závazná stanoviska Účastníci řízení (§ 85 StZ) – námitky spolky - § 70 ZoPK Ohlašování staveb, stavební řízení Obecné stavební úřady/speciální stavební úřady – stavební povolení ev. náhrady (VPS, certifikát OI) Účastníci řízení (§ 109 StZ) – námitky Zkušební provoz, předčasné užívání stavby, užívání stavby Obecné stavební úřady/speciální stavební úřady Účastníci řízení – námitky Odstraňování staveb, dodatečné povolení stavby Ivana Průchová
38
Řízení podle stavebního zákona s povahou NAVAZUJÍCÍHO ŘÍZENÍ DLE § 9c ZÁKONA EIA
Pojem navazující řízení (§ 3 písm. g zák. EIA): Takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle zákona EIA DISKUSE k povaze řízení v režimu StZ s povahou navazujícího řízení dle § 9c zák. EIA na proces EIA: Územní řízení – ano Stavební řízení – ano Řízení o zkušebním provozu – ? dle povahy konkrétní situace Řízení o změně stavby před jejím dokončením – ano Kolaudační souhlas - ? Řízení o odstranění stavby – ? dle povahy konkrétní situace Řízení o dodatečném povolení stavby – ano výklad: aplikační praxe staveních úřadů, soudní judikatura PŘECHODNÁ USTANOVENÍ –k zák. EIA, ke StZ Ivana Průchová
39
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák. EIA na proces EIA v důsledku zák. č. 39/2015 Sb. zrušena možnost integrovaného posuzování vlivů na životní prostředí v rámci územního řízení (zrušení § 91 StZ ) – tj. od posuzování vlivů záměrů na ŽP vždy samostatně ZÁVAZNÉ STANOVISKO K POSUZENÍ VLIVŮ PROVEDENÍ ZÁMĚRU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a jeho význam pro procesy podle stavebního zákona (změna: před novelou „stanovisko EIA“ nebylo závazným stanoviskem) § 9d zák.EIA: Závazné stanovisko k posouzené vlivů provedení záměru na životní prostředí (TEXT ZÁKONA, PŘÍLOHA ZÁKONA POUŽÍVÁ ZKRATKU „STANOVISKO“) JE PODKLADEM PRO VYDÁNÍ ROZHODNUTÍ PODLE ZVLÁŠTNÍCH PŘEDPISŮ JE ZÁVAZNÝM STANOVISKEM DLE § 149 SPŘ Ivana Průchová
40
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák. EIA na proces EIA v důsledku zák. č. 39/2015 Sb. FÁZE PO VYDÁNÍ ZÁVAZNÉHO STANOVISKA EIA PŘED ZAHÁJENÍM NAVAZUJÍCÍHO ŘÍZENÍ Povinnost správního orgánu příslušného k vedené navazujícího řízení v součinnosti s dotčenými orgány poskytnout kdykoli před zahájením navazující ho řízení na žádost žadatele o vydání rozhodnutí kdykoli před jeho zahájením předběžnou informaci Povinnost oznamovatele/žadatele nejméně 30 dnů před podáním žádosti o zahájení navazujícího řízení předložit dokumentaci pro příslušné navazující řízení vč. úplného popisu případných změn VERIFIKAČNÍ STANOVISKO (coherence stamp) – OVĚŘENÍ SOULADU/ZMĚN OPROTI ZÁMĚRU POSUZOVANÉHO V EIA – je závazným stanoviskem dle § 149 SPŘ územní řízení – nesouhlasné ZS stavební řízení, řízení o změně stavby před dokončením – vždy – tj. kladné i nesouhlasné ZS ostatní procesy dle StZ, pokud by naplnily znaky „navazující řízení na proces EIA“ - nesouhlasné ZS ZAHÁJENÍ NAVAZUJÍCÍHO ŘÍZENÍ řízení zahajované na žádost ZS EIA předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující řízení řízení s velkým počtem účastníků oznámení o zahájení navazujícího řízení veřejnou vyhláškou zveřejnění informací (viz dále) Ivana Průchová
41
Specifika „navazujících řízení“ na proces EIA - pokračování
Zveřejnění informací (§ 9b zák. EIA) Správní orgán příslušný k vedení navazujícího řízení zveřejňuje postupem podle § 25 správního řádu spolu s oznámením o zahájení řízení žádost spolu s upozorněním, že se jedná o záměr EIA, případně záměr podléhající posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České republiky, spolu s informací, kde lze nahlédnout do příslušné dokumentace pro navazující řízení, informace o předmětu a povaze rozhodnutí, které má být v navazujícím řízení vydáno, informace o tom, kde se lze seznámit s dokumenty pořízenými v průběhu posuzování, informace o podmínkách zapojení veřejnosti do řízení podle § 9c odst. 1 zák. EIA a podle zvláštních právních předpisů, kterými se rozumí především: informace o místě a čase konání případného veřejného ústního jednání, o lhůtě pro uplatnění připomínek veřejnosti k záměru a o případných důsledcích zmeškání takové lhůty, informace o tom, zda a případně v jaké lhůtě může veřejnost nahlížet do podkladů rozhodnutí, o dotčených orgánech a informace o možnostech dotčené veřejnosti účastnit se navazujícího řízení podle § 9c odst. 3 a 4 zák.EIA („přihlášení se“) Informace se považuje za zveřejněnou vyvěšením na úřední desce správního orgánu, který navazující řízení vede. Informace musí být vyvěšena po dobu 30 dnů. Ivana Průchová
42
U záměrů, u kterých bylo vydáno stanovisko EIA –jsou vyloučeny:
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák.EIA na proces EIA – pokračování U záměrů, u kterých bylo vydáno stanovisko EIA –jsou vyloučeny: Veřejnoprávní smlouva místo územního rozhodnutí (§ 78a/1 StZ) Ohlášení stavby (§ 104/4 StZ) Veřejnoprávní smlouva místo stavebního povolení (§ 116/1 StZ) Oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného architekta (§ 117/1 StZ) Ivana Průchová
43
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák. EIA na proces EIA - pokračování Veřejnost (a nebo více osob) – může uplatňovat připomínky k záměru Do 30dnů od zveřejnění záměru Správní orgán v odůvodnění svého rozhodnutí uvede i vypořádání připomínek veřejnosti Dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) zák. EIA Obce dotčené záměrem EIA Odvolání proto rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení může podat také dotčená veřejnost, a to i v případě, že nebyla účastníkem řízení v prvním stupni Ivana Průchová
44
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák
Specifika „navazujících řízení“ dle § 9c zák. EIA na proces EIA - pokračování Soudní přezkum ve vztahu k navazujícím řízením - § 9d zák. EIA „Dotčená veřejnost“ se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí. se má za to, že „dotčená veřejnost“ má práva, na kterých může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkrácena. O žalobách proti rozhodnutím vydaným v navazujících řízeních rozhodne soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu. Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního. Soud přizná žalobě odkladný účinek nebo nařídí předběžné opatření, hrozí-li nebezpečí, že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí diskuse Ivana Průchová
45
Účastníci „navazujících“ řízení dle § 9c zák
Účastníci „navazujících“ řízení dle § 9c zák. EIA ve srovnání s ostatními řízeními - dopady novely zák.č. 39/2015 Sb. ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ Účastníci řízení - § 85 StZ - dikce StZ beze změny: § 85/1 StZ: žadatel obec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn 85/2 StZ vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním pozemkům nebo stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno Nález ÚS č. 96/2000 Sb. osoby, o kterých tak stanoví zvláštní předpis dopady novely zák. č. 39/2015 Sb. na § 85/2 písm. c) ÚŘ s vazbou na EIA (ÚŘ je navazujícím řízením) dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) zák. EIA Obec dotčená záměrem ÚŘ bez vazby na EIA beze změny - např. § 70 ZOPK Diskuse Ivana Průchová
46
PŘÍKLAD Č.2 ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ
Společnost AB podala žádost o umístění stavby spalovny odpadů. Záměr je v souladu s územním plánem. Společnosti AB se dosud nepodařilo získat do svého vlastnictví všechny pozemky, na kterých má být spalovna umístěna. S umístěním spalovny nesouhlasí spolek Rozum, jehož předmětem činnosti je ochrana životního prostředí. Toto své vyjádření již vyjádřilo v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Příslušný úřad vydal kladné stanovisko EIA. Otázky k zamyšlení Jaký má pro stanovení okruhu účastníků územního řízení význam, že žadatel není vlastníkem všech pozemků, na nichž má být stavba umístěna? Jaké bude v územním řízení postavení občanského sdružení Rozum? Kdo a jakými prostředky může napadnout územní rozhodnutí?
47
Účastníci „navazujících“ řízení ve srovnání s ostatními řízeními - dopady novely zák.č. 39/2015 Sb
STAVEBNÍ ŘÍZENÍ – Účastníci řízení - § 109 StZ - dikce StZ beze změny: stavebník vlastník stavby, na níž má být provedena změna, není-li stavebníkem vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna, není-li stavebníkem, může-li být jeho vlastnické právo k pozemku prováděním stavby přímo dotčeno vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba prováděna, a ten, kdo má k tomuto pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu, mohou-li být jejich práva prováděním stavby přímo dotčena vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být jeho vlastnické právo prováděním stavby přímo dotčeno ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému břemenu, pokud může být toto právo prováděním stavby přímo dotčeno Osoba, o které tak stanoví zvláštní předpis, pokud mohou být stavebním povolením dotčeny veřejné zájmy chráněné podle zvláštních předpisů a o těchto věcech nebylo rozhodnuto v územním rozhodnutí dopady novely zák. č. 39/2015 Sb. na § 109/g StZ StŘ s vazbou na EIA (StŘ je navazujícím řízením) dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) Zák. EIA ! Obec dotčená záměrem StŘ bez vazby na EIA beze změny - např. § 70 ZOPK Ivana Průchová
48
Účastníci řízení - další řízení podle stavebního zákona
změna stavby před jejím dokončením jako u stavebního řízení, ev. ve spoj., s okruhem účastníků územního řízení Diferenciace řízení, které je navazujícím na proces EIA Dotčená veřejnost Obec dotčená záměrem ostatní řízení zkušební provoz, odstraňování staveb, stavebník, vlastník stavby dodatečné povolení stavby diferenciace: Ostatní řízení kolaudační souhlas Ivana Průchová
49
Vazby procesů dle stavebního zákona a správních řízení dle jiných právních předpisů z oblast životního prostředí (řetězení rozhodnutí) Ivana Průchová
50
Rozhodování o výjimkách dle zák. č. 114/1992 Sb
Rozhodování o výjimkách dle zák.č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny rozhodnutí o výjimkách dle zák.č. 114/1992 Sb. § 43 ZOPK – „územní výjimky“ § 56 ZOPK _ „ druhové výjimky“ vztah k územnímu řízení Diskuse vztah k pojmu „navazující řízení“ dle novely zák. EIA Ivana Průchová
51
Vztah stavebního řízení a řízení IPPC
Zák.č. 76/2002 Sb., o integrovaném povolení , ve znění pozdějších předpisů § 45 zákona IPPC: Stavební povolení nelze vydat bez pravomocného integrovaného povolení Diskuse: vztah k pojmu „navazující řízení“ Ivana Průchová
52
PŘÍKLAD Č. 4 STAVEBNÍ ŘÍZENÍ
Pro stavbu spalovny bylo vydáno územní rozhodnutí, které nabylo právní moci. Investor následně podal žádost o stavební povolení a žádost o vydání integrovaného povolení. Řízení o vydání integrovaného povolení skončilo vydáním kladného rozhodnutí. Proti němu však podalo odvolání spolek Rozum, které bylo jeho účastníkem. Otázka k zamyšlení: Jak se promítne do stavebního řízení skutečnost, že proti rozhodnutí o integrovaném povolení podalo spolek Rozum odvolání.
53
Stavební řízení a kácení trvalých porostů
dřevin rostoucích mimo les (zák.č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny) rozhodnutí o povolení kácení dřevin § 8 ZoPK vztah k řízení podle stavebního zákona Diskuse vztah k pojmu „navazující řízení“ dle § 9c novely zák. EIA Kácení/těžba lesních porostů (zák.č. 289/1995 Sb., o lesích) Zásada: kácení je možné až po nabytí právní moci stavebního povolení Ivana Průchová
54
Speciální ustanovení o ochraně kulturně cenných předmětů a chráněných částí přírody dle stavebního zákona (§ 176 StZ) Nález kulturně cenného předmětu,detailu stavby, chráněných částí přírody, archeologický nález Stavebník povinen neprodleně oznámit nález stavebnímu řadu a orgánu státní památkové péče nebo orgánu ochrany přírody Učinit nezbytná opatření, aby nález nebyl poškozen nebo zničen Práce v terénu přerušit Může uplatnit nárok na náhradu nákladů, které mu vznikly Stavební úřad v dohodě s dotčeným orgánem stanoví podmínky pro zabezpečení zájmů, případně rozhodně o přerušení prací Stavební povolení může být ve veřejném zájmu změněno Dotčené orgány Nebezpečí z prodlení, nepostačují výše vedená opatření, možnost stanovit opatření k ochraně a přerušení prací Pokračování – až na základě písemného souhlasu Kopie rozhodnutí a souhlasu se zasílá stavebnímu úřadu Ministerstvo kultury Může nález prohlásit za kulturní památku Ivana Průchová
55
Otázky. Diskuse. Děkuji za pozornost. Ivana Průchová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.