Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLenka Veselá
1
Zákon č. 100/2001 Sb. ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí
Ústí nad Labem 3/ Ing. Jaromír Vachta
2
Předmět zákona Navazuje na zákon č. 17/1992 Sb. (332/2007 Sb.) o životním prostředí Posuzuje přímé i nepřímé vlivy a dopady na obyvatelstvo, ŽP, živočichy, rostliny, ekosystémy, ovzduší, vodu a půdu, krajinu, přírodní zdroje Stanoví podmínky pro posuzování vlivů na ŽP a veřejné zdraví Definuje postup osob, správních orgánů a územních samosprávných celků (obcí a krajů) Posuzování vlivů na ŽP podléhají uvažované záměry a koncepce, jejichž provedení by mohlo závažně ovlivnit ŽP Účelem posuzování vlivů na ŽP je zajistit odborný podklad, případně stanovit opatření pro vydání rozhodnutí
3
Vývoj legislativy Směrnice Rady 85/337/EHS – posuzování staveb a zařízení (EIA) Směrnice EP a Rady 2001/42/ES – posuzování vlivu plánů a programů (SEA) Novela 93/2004 Sb. – posuzování vlivu koncepcí Směrnice EP a Rady 2003/35/ES – účast veřejnosti na vypracování plánů a programů Novela 163/2006 Sb. – účast veřejnosti, aplikace směrnic ES Rozhodnutí Rady 2005/370/ES – přístup k informacím, účast veřejnosti, právní ochrana, tzv. Aarhurská úmluva (Sdělení MZV č. 124/2004 Sb.) Novela 186/2006 Sb. – další upřesnění dle ES Novela 216/2006 Sb. – řešení „podlimitních“ akcí
4
Rozsah posuzování Posuzují se vlivy na veřejné zdraví a vlivy na ŽP
Zahrnují se - vlivy na živočichy a rostliny - ekosystémy, půdu, horninové prostředí, - vodu, ovzduší, klima a krajinu - přírodní zdroje - hmotný majetek a kulturní památky Posuzuje se i jejich vzájemné působení a možné souvislosti
5
Základní definice Záměrem stavby, činnosti a technologie – viz příloha č. 1 Koncepcí strategie, plány nebo programy - zpracované nebo zadané správními orgány (a jimi následně schvalovány) Dotčené území - území, jehož ŽP a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno provedením záměru nebo koncepce, Dotčeným správním úřadem správní úřad, který hájí zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a ČIŽP Příslušným úřadem MŽP nebo orgán kraje v přenesené působnosti
6
Posuzování vlivů na ŽP Záměry v příloze č. 1, kategorie I a jejich změny – posuzování vždy Záměry v příloze č. 1, kategorie II - posuzování, pokud se ve zjišťovacím řízení stanoví, že mohou mít významný vliv na ŽP, Změny záměrů v příloze č. 1 – posuzování , pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah, nebo pokud se významně mění jeho technologie, řízení provozu nebo způsob užívání pokud se ve zjišťovacím řízení stanoví, že mohou mít významný vliv na ŽP, Záměry, u nichž se žádá o prodloužení platnosti stanoviska Záměry plynoucí z nouzového stavu, ohrožení, obrany – neposuzují se
7
Příloha č. 1 KATEGORIE I (záměry vždy podléhající posouzení) - Čistírny odpadních vod s kapacitou nad 100 tis. obyvatel a kanalizace nad napojených obyvatel - Těžba nerostných surovin - Zařízení ke spalování paliv s tepelným výkonem nad 200 MW - Nadzemní vedení elektrické energie o napětí od 110 kV a délce nad 15 km - Zařízení k výrobě surového železa a oceli, - Výrobu buničiny ze dřeva, papíru a lepenek nebo podobných vláknitých materiálů, - Zařízení k výrobě základních organických a anorganických chemikálií - Průmyslová výroba farmaceutických produktů chemickou nebo biochemickou cestou - Zařízení k výrobě biocidů, pesticidů a průmyslových hnojiv - Zařízení k odstraňování s nebezpečných odpadů
8
Příloha č. 1 KATEGORIE II (záměry vyžadující zjišťovací řízení)
- Restrukturalizace pozemků v krajině, využívání neobdělávaných - Vodohospodářské úpravy nebo jiné úpravy ovlivňující odtokové poměry - Rybníky určené k chovu ryb - Čistírny odpadních vod s kapacitou od do - Zneškodňování odpadů ukládáním - Větrné elektrárny Zařízení na výrobu a zpracování celulózy - Výroba nebo zpracování polymerů a syntetických kaučuků - Ostatní chemické výroby s produkcí od 100 t/rok - Sjezdové tratě, lyžařské vleky, lanovky a související zařízení
9
Způsob posuzování vlivů na ŽP
Popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů na ŽP Vychází se ze stavu ŽP v dotčeném území v době oznámení záměru Hodnotí se vlivy na ŽP při přípravě, provádění, provozování i jeho ukončení, popřípadě důsledky při možné havárii Návrh opatření k předcházení nepříznivým vlivům na ŽP, možnosti vyloučení, snížení, zmírnění nebo minimalizaci těchto vlivů a vyhodnocení navrhovaných opatření
10
Oznamovací povinnost Povinnost předložit oznámení záměru příslušnému úřadu Náležitosti oznámení stanoví příloha č. 3 (s návrhem možných variant řešení) Zveřejnění informace o oznámení (zaslání s žádostí o vyjádření dotčeným správním úřadům) Písemné vyjádření k oznámení příslušnému úřadu (do 20 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení)
11
Příloha č. 3 Náležitosti oznámení
Údaje o oznamovateli Údaje o záměru Údaje o stavu ŽP v dotčeném území Údaje o vlivech záměru na ŽP a veřejné zdraví Porovnání variant řešení Doplňující údaje Shrnutí netechnického charakteru Vyjádření příslušného stavebního úřadu
12
Zjišťovací řízení Zahajuje se na podkladě oznámení a provádí se podle zásad (kritérií) uvedených v příloze č. 2 Cílem upřesnit informace, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru na ŽP (povaha záměru, faktory ŽP, zda podle zákona apod.) Příslušný úřad může navrhnout zpracování variant řešení (umístění, kapacity, použitá technologie, zahájení) Zjišťovací řízení ukončí příslušný úřad nejdéle do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení (zašle oznamovateli a závěr zveřejní)
13
Příloha č. 2 Zásady pro zjišťovací řízení
Zvážení parametrů záměru (kumulace vlivů, využívání přírodních zdrojů,produkce odpadů,znečišťování ŽP a vlivy na veřejné zdraví, rizika havárií Parametry území, které může být ovlivněno záměrem (dosavadní využívání území, jeho priority, předpokládané využití) Charakteristika předpokládaných vlivů (zvážení vlivů ve vztahu ke kritériím a s ohledem k jejich rozsah, velikosti, doby trvání)
14
Dokumentace Oznamovatel na základě oznámení, vyjádření k oznámení a závěru zjišťovacího řízení (písemně i elektronicky) dle přílohy č. 4 Příslušný úřad opět do 10 dnů zašle k vyjádření dotčeným správním orgánům a zveřejnění informace o dokumentaci na internetu (každý se může vyjádřit do 30 dnů) Úřad může vrátit, je-li neúplná (do 40 dnů) k dopracování a doplnění; jinak ji v téže lhůtě spolu s vyjádřeními doručí zpracovateli posudku o vlivech záměru na ŽP
15
Příloha č. 4 Náležitosti dokumentace
Údaje o oznamovateli Údaje o záměru Údaje o stavu ŽP v dotčeném území Komplexní charakteristika a hodnocení vlivu záměru na ŽP a veřejné zdraví Porovnání variant řešení Závěr Shrnutí netechnického charakteru Vyjádření příslušného stavebního úřadu
16
Zpracování posudku Smluvní zajištění zpracování posudku osobou k tomu oprávněnou Posudek na základě dokumentace, popřípadě oznámení a všech podaných vyjádření k nim (příloha č. 5) Doba pro zpracování posudku 60 dnů (+ 30) Oznamovatel musí poskytnout zpracovateli posudku všechny podklady Po předání posudku zašle úřad do 10 pracovních dnů ode dne jeho obdržení oznamovateli, dotčeným správním úřadům a zveřejní na internetu K posudku možno písemné vyjádření ve lhůtě do 30 dnů ode dne zveřejnění, popřípadě se k němu vyjádřit na veřejném projednání Zpracovatel posudku na základě písemných vyjádření k posudku a vyjádření z veřejného projednání upraví návrh stanoviska
17
Příloha č. 5 Náležitosti posudku
Základní údaje Posouzení dokumentace (Oznámení) Posouzení technického řešení ve vztahu ke znečištění ŽP Posouzení navržených opatření k prevenci a ke kompenzaci nepříznivých vlivů Vypořádání všech vyjádření k dokumentaci Celkové posouzení akceptovatelnosti záměru Návrh stanoviska
18
Stanovisko k posouzení vlivů na ŽP
Stanovisko vydá úřad na základě dokumentace, oznámení, posudku a veřejného projednání ve lhůtě do 30 dnů (příloha č. 6) Stanovisko zasláno do 7 dnů od jeho vydání oznamovateli, dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným celkům a zveřejní na internetu a i jinak Stanovisko předkládá oznamovatel jako jeden z podkladů pro navazující řízení Stanovisko je odborným podkladem pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů Bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí nebo opatření nutná k provedení záměru v žádném správním ani jiném řízení
19
Příloha č. 6 Náležitosti stanoviska
Identifikační údaje Průběh posuzování (Oznámení, Dokumentace, Posudek, Veřejné projednání, Celkové hodnocení procesu posuzování včetně účasti veřejnosti) Hodnocení záměru (Souhrnná charakteristika předpokládaných vlivů, Hodnocení technického řešení, Návrh opatření k prevenci, Pořadí variant, Vypořádání vyjádření k dokumentaci Jméno, příjmení a podpis pověřeného zástupce příslušného úřadu
20
Posuzování vlivů koncepce na ŽP
Koncepce stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1 Způsob posuzování koncepce (zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů, dopadů, cílů) Předkladatel, který dává podnět ke zpracování koncepce, je povinen předložit oznámení koncepce příslušnému úřadu v listinné a v elektronické podobě Příslušný úřad provede zjišťovací řízení na podkladě oznámení, vyjádření k němu obdržených a podle kritérií uvedených v příloze č.8 Příslušný úřad vydá na základě návrhu koncepce, vyjádření k němu podaných a veřejného projednání stanovisko k posouzení vlivů provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (dále jen "stanovisko ke koncepci") ve lhůtě do 30 dnů ode dne obdržení zápisu z veřejného projednání návrhu koncepce
21
Přílohy č. 7 - 9 Náležitosti, kritéria a vyhodnocení koncepce
Náležitosti oznámení koncepce - údaje o předkladateli, o koncepci, o dotčeném území - předpokládané vlivy koncepce, doplňující údaje Kritéria pro zjišťovací řízení - obsah koncepce - charakteristika vlivů koncepce - předpokládaný přínos posouzení koncepce Náležitosti vyhodnocení koncepce - Obsah a cíle koncepce - Informace o současném stavu - Důvody pro výběr zkoumaných var - Závěry a doporučení a návrh stanoviska ke koncepci
22
Posuzování vlivů přesahující hranice
Předmět posuzování (záměr nebo koncepce, spolupráce s MZ, předání MŽP ) Způsob posuzování (právní předpisy dotčených států, mezinárodní smlouvy, poprojektová analýza) Posuzování na území ČR a mimo území ČR konzultace, požadavek na spolupráci, zaslání stanoviska povinnost zveřejnění a zaslání dotčeným úřadům mezistátní posuzování koncepcí
23
Autorizace – odborná způsobilost
Pro zpracování dokumentace, posudku, oznámení, vyhodnocení držitel autorizace Pro záměry kategorie I část dokumentace osobou s osvědčením odborné způsobilosti pro oblast veřejného zdraví Podmínky autorizace (praxe 3 roky, odborná způsobilost, složení zkoušky, udělení na 5 let) Vyhláška č. 457/2001 Sb. pro autorizaci, vyhláška č. 353/2004 Sb. pro osvědčení k posuzování vlivů na veřejné zdraví
24
Výkon státní správy Orgány kraje
MŽP - je ústředním správním úřadem, vykonává vrchní státní dozor, zajišťuje posuzování koncepcí v případech, kdy dotčené území tvoří celé území kraje nebo zasahuje na území více krajů nebo na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti, poskytuje Evropské komisi v souladu s právními předpisy Evropských společenství informace v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí, zajišťuje mezistátní posuzování záměrů a koncepcí, vede souhrnnou evidenci všech zahajovaných posuzování a evidenci všech vydaných závěrů zjišťovacích řízení a stanovisek, uděluje a odnímá autorizaci, vydává stanovisko k vyhodnocení Orgány kraje - zajišťují posuzování záměrů, vedou evidenci jimi vydaných stanovisek, zveřejňují seznam posudků a jejich zpracovatelů, vydávají stanovisko k vyhodnocení vlivů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.