Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
ve znění zákon č. 369/2016 Sb. Porada MV se zástupci samospráv Praha, 14. března 2017, náměstí Hrdinů 3 Mgr. Barbora Landová odbor ochrany ovzduší
2
Orgány ochrany ovzduší a správní činnost: stanoviska (S), závazná stanoviska (ZS) a rozhodnutí (R)
S dle § 11 odst. 2 písm. a) ZS dle § 11 odst. 2 písm. b) a c) R dle § 11 odst. 2 písm. d) stacionární zdroje uvedené v příloze č. 2 zákona ORP ZS dle § 11 odst stacionární zdroje neuvedené v příloze č. 2 zákona agenda přestupků a správních deliktů OÚ S dle § 11 odst. 4 _______________ Regulační řád dle § 10 odst. 4 Nízkoemisní zóna dle § 14 OZV ke spalování rostlinného odpadu dle § 16 odst. 5
3
Zákon č. 369/2012 Sb. ze dne 14. listopadu 2016
05/ vnitřní připomínkové řízení 06/ vypořádání připomínek, porada vedení MŽP 07/ meziresortní připomínkové řízení 08/ vypořádání připomínek – 1 rozpor 09/2015 – odeslání do vlády, projednání v LRV 12/2015 – schváleno vládou 3 až 10/2016 – projednání Poslaneckou sněmovnou ČR a Senátem (uplatněny pozměňovací návrhy na vypuštění § 17 odst. 2) sněmovní tisk 678 – dne PSP ČR vyjádřila souhlas senátní tisk 332 – dne Senát ČR vyjádřil souhlas účinnost 1. leden 2017 s výjimkou bodu 80 a 91 3
4
Poslanecké pozměňovací návrhy
Obsah zákona č. 369/2016 Sb. Naplnění požadavků evropských směrnic Požadavky řízení EU Pilot - provedení směrnice 2008/50/ES: imisní limit pro částice PM 2,5 Upřesnění aplikace imisních limitů pro troposférický ozn (O3) Politické závazky Závazek vlády zvážit legislativní řešení umožňující přímou kontrolu domácností Zakotvení pravidel pro uznávání zahraničních plaket pro vjezd do nízkoemisních zón Požadavky praxe Změna pravidel pro vyhlašování smogové situace a regulace Další ... Poslanecké pozměňovací návrhy ● Zápach, ekonomická přijatelnost … Významné body novely 1. Zakotvení pravidel pro uznávání zahraničních plaket pro vjezd do nízkoemisních zón. Protože český systém nízkoemisních zón bude fungovat na téměř stejném principu jako systém německý , je oboustranně výhodné, aby bylo domluveno vzájemné uznávání německých a českých emisních plaket. Tato spolupráce by mohla být základem kooperace i s dalšími státy, kde nízkoemisní zóny již fungují či kde je o jejich vyhlášení teprve uvažováno. 2. Přijetí úpravy umožňující přímou kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech za účelem ověření plnění povinností vyplývajících ze zákona o ochraně ovzduší. Účelem navrhované úpravy je omezování emisí z lokálních topenišť 3. Zakotvení imisního limitu pro částice PM 2,5 od roku 2020 a upřesnění aplikace imisních limitů pro troposférický ozon (O3), Bod týkající se imisního limitu pro částice PM 2,5 byl zařazen na základě probíhajícího řízení EU Pilot ve věci možné neúplné transpozice směrnice 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu. 4
5
Koncepční změna č. 1: úprava vyhlašování smogových situací
Smogová situace = stav mimořádně znečištěného ovzduší, kdy úroveň znečištění SO2, NO2, PM10 nebo troposférickým ozonem překročí prahovou hodnotu dle přílohy č. 6 zákona vyhlašuje a ukončuje MŽP (dle § 35 pověřen ČHMÚ): informační systém a média + individuálně ČIŽP, KÚ a OÚ s vydaným regulačním řádem krátkodobé regulační nástroje: Zvláštní podmínky provozu při překročení regulační prahové hodnoty Regulační řád obce pro případ vzniku smogové situace (popř. NEZ) omezení okruhu informovaných obcí a podmínek vyhlášení SS (příloha č. 6:doba průměrování, délka překročení, počet stanic, trend)
6
Vyhlášení smogové situace PM10 IPH 100 12 h 1 hodina
Prahová hodnota Délka překročení Počet stanic Doplňující podmínka Zkratka µg.m-3 Doba průměrování Vyhlášení smogové situace PM10 IPH 100 12 h 1 hodina polovina (popř. 2 ze 2) Během následujících 24h není očekáván pokles koncentrací pod IPH NO2 200 1 h 3 hodiny 1 stanice SO2 250 O3 180 Vyhlášení varování pro NO2 a SO2 RPH 400 500 Vyhlášení regulace (varování) pro O3 150 VPH 240 Odvolání © Vlček et kol, ČHMÚ , leden 2017
7
© Vlček et kol, ČHMÚ , leden 2017
8
Koncepční změna č. 2: úprava vyhlašování nízkoemisních zón (NEZ)
Do : obec možnost stanovit NEZ (území zóny a emisní kategorie vozidel, která budou mít povolen vjezd), je-li: překračován některý z imisních limitů (nebo ve zvláště chráněných územích či lázeňských územích) existuje objízdná trasa po pozemní komunikaci stejné nebo vyšší třídy forma OZV (účinnost nejdříve 12 měsíců od vyhlášení) Od : obec možnost stanovit NEZ (území nízkoemisní zóny, emisní kategorie silničních motorových vozidel, které mají do nízkoemisní zóny dovolen vjezd, a způsob označení silničního motorového vozidla): forma OOP (nelze podat námitky, účinnost nejdříve 12 měsíců od vyhlášení)
9
Opakované důvodné podezření („recidiva“)
Koncepční změna č. 3: kontroly spalovacích stacionárních zdrojů provozovaných v domácnostech dle ust. § 17 odst. 2 Opakované důvodné podezření („recidiva“) 1. fáze – zaslání písemného upozornění spolu s poučením 2. fáze – provedení kontroly zdroje v souladu s postupem dle kontrolního řádu osoby pověřené ORP porušení povinností nelze prokázat bez provedení kontroly přístup omezen pouze ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům není omezeno tepelným příkonem zdroje či užívaným typem paliva Dle současné právní úpravy nemohou úřední osoby do obydlí za účelem kontroly spalovacích zdrojů vstupovat. Dodržování povinností spojených s provozem spalovacích zdrojů v domácnostech je tudíž obtížně vynutitelné, protože nelze zajistit důkazy o tom, že při provozu zdroje dochází k porušování zákona o ochraně ovzduší (používání nepovolených paliv, spalování odpadu, provoz nepovoleného typu kotle). Důvodem pro přijetí úpravy umožňující přímou kontrolu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech je malá efektivita dosud používané kontrolní metody pohledového měření tmavosti kouře (za pomoci tzv. Ringelmannovy stupnice). Kontrola provozování spalovacího stacionárního zdroje v domácnosti (tj. v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci) by neměla být prováděna namátkově u libovolně vybraného subjektu, ale pouze na základě opakovaného důvodného podezření na porušování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Postup kontrolních orgánů při kontrole samotné je obecně upraven zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád). Současný stav – plnění povinností provozovatelů spalovacích zdrojů v domácnostech je nekontrolovatelné, tj. nevynutitelné Opakované pokusy o zákonnou úpravu 9
10
Kontroly domácností u Ústavního soudu
Datum podání: Sp. zn.: Pl. ÚS 2/17 Soudce zpravodaj: JUDr. Ludvík David, CSc. Navrhovatel: skupina 41 poslanců Parlamentu ČR postup podle zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu Účastníci: PSP ČR, Senát ČR, vláda Princip argumentace návrhu: Ve střetu dvou ústavních práv by vždy měla být dána přednost základnímu právu před právem jiné povahy.
11
Dílčí změny: závazná stanoviska KÚ a ORP
ustanovení § 11 odst. 2 písm. c) „závazné stanovisko k provedení stavby stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 k tomuto zákonu k řízením podle jiného právního předpisu,“ ustanovení § 11 odst. 3 „Obecní úřad obce s rozšířenou působností vydává závazné stanovisko k umístění, provedení a užívání stavby stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 k tomuto zákonu podle jiného právního předpisu. Závazné stanovisko se nevydává k vodním dílům určeným pro čištění odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel, jejichž podstatnou součástí jsou výrobky označované CE podle jiného právního předpisu.“ ustanovení § 40 odst. 2 „Závazné stanovisko podle § 11 odst. 2 písm. c), povolení provozu podle § 11 odst. 2 písm. d) a závazné stanovisko k provedení a užívání stavby podle § 11 odst. 3 se nevydá podle tohoto zákona, pokud je jeho vydání nahrazeno postupem v řízení o vydání integrovaného povolení podle jiného právního předpisu.“ 11
12
Dílčí změny: povinnosti osob – provozovatelů
ustanovení § 16 odst. 7: „Právnická a fyzická osoba je povinna, je-li to pro ni technicky možné a ekonomicky přijatelné, u nových staveb nebo při změnách stávajících staveb využít pro vytápění teplo ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje, který není stacionárním zdrojem. To neplatí, pokud energetický posudek prokáže, že využití tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje energie, který není stacionárním zdrojem, není pro povinnou osobu ekonomicky přijatelné. ustanovení § 17 odst. 1 písm. h) Provozovatel je povinen (…) provádět jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím osoby, která byla proškolena výrobcem spalovacího stacionárního zdroje a má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě (dále jen „odborně způsobilá osoba“), kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, a předkládat na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností doklad o provedení této kontroly vystavený odborně způsobilou osobou potvrzující, že stacionární zdroj je instalován, provozován a udržován v souladu s pokyny výrobce a tímto zákonem. V případě, že výrobce spalovacího zdroje není znám, zanikl nebo neurčil oprávněnou osobu, může být kontrola provedena odborně způsobilou osobou oprávněnou jiným výrobcem k provádění kontroly technického stavu a provozu stejného typu spalovacího stacionárního zdroje. 12
13
Děkuji Vám za pozornost
tel
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.