Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Finanční řízení projektů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Finanční řízení projektů"— Transkript prezentace:

1 Finanční řízení projektů
Seminář 18. května 2006

2 1. krok : Příprava rozpočtu
rozlišení charakteru projektu investiční neinvestiční (tzv. měkké projekty) plán aktivit projektu odhad nákladů projektu rozlišení plátce a neplátce DPH definice uznatelných nákladů projektu podíl vlastních aktivit a dodávek do projektu na celkovém rozpočtu tvorba podrobného rozpočtu – věcné rozlišení

3 Tvorba podrobného rozpočtu
Osobní náklady náklady na projektového manažera administrativní podpora projektu Cestovné rozdělení na zahraniční a tuzemské osoby Zařízení a vybavení potřebné pro realizaci investičního charakteru neinvestičního charakteru soulad s výčtem uznatelných nákladů Náklady místní kanceláře projektu telefon internet spotřební materiál úklid energie a média provoz dopravních prostředků (vlastních) nájmy Nákup služeb Další předpokládané náklady stavební (nové stavby, stavební úpravy apod.)

4 Harmonogram projektu východisko k časovému rozlišení rozpočtu
v souladu s plánem aktivit projektu nutnost dodržení časového rámce programu, především stanovení zahájení a ukončení projektu vhodná grafická podoba (např. Gantův diagram)

5

6 Časové rozlišení rozpočtu
většinou je spojeno s rozlišením podle zdrojů financování je vhodná forma přehledné tabulky musí být v souladu s harmonogramem projektu podle časového rozsahu projektu jsou zvoleny vhodné časové úseky (měsíce, roky) v případě tzv. etapizace projektu je třeba respektovat požadavek ucelenosti a uzav-řenosti jednotlivých etap

7 Časové rozlišení a rozlišení podle zdrojů

8 Zdroje financování projektů
veřejné rozpočty fondy Evropské unie státní rozpočet ČR územní rozpočty soukromé zdroje podíl podnikatelských subjektů podíl neziskových organizací nadace a nadační fondy veřejné sbírky

9 Zdroje financování projektů
vlastní zdroje Ve vztahu k projektům financovaným částečně z veřejných rozpočtů jsou to všechny takové finanční prostředky, které zajistí sám realizátor projektu : vlastní disponibilní finanční prostředky na účtu nebo v pokladně poskytnuté úvěry úvěrové přísliby finančních institucí vlastní podíly partnerů projektu na jeho financování další finanční prostředky ze soukromých nebo neveřejných zdrojů Většina výše uvedených finančních zdrojů má ve skutečnosti ve vztahu k realizátorovi projektu charakter cizích zdrojů, zde je ovšem nutné je posuzovat výhradně ve vztahu k pro-jektu

10 Zdroje financování projektů
cizí zdroje Poskytnuté dotace a příspěvky z veřejných rozpočtů : strukturální fondy fond soudržnosti iniciativy společenství (Interreg, Equal) prostředky ze státního rozpočtu prostředky z rozpočtu vyššího územně správního celku

11 2. krok : Zřízení samostatného účtu
Zřízení zvláštního samostatného účtu je nezbytnou podmínkou zajištění budoucích finančních toků - tzv. cash flow projektu Volba finanční instituce není nahodilá, v rámci jednotlivých programů jsou poskytovatelé finančních služeb určeni na základě výběrového řízení. Rozhodnutím ří-dícího orgánu programu jsou realizátoři projektů (koneční příjemci nebo koneční uživatelé finančního příspěvku) pevně vázáni.

12 Poznámka : Konečný příjemce (Final Beneficiary)
Veřejný nebo soukromý subjekt, který na základě předložené projektové žádosti o pomoc prostřednictvím příslušného programu obdrží finanční prostředky ze strukturálních fondů či Fondu soudružnosti. Konečný příjemce předkládá projekt, současně však prokazuje zajištění spolufinancování na jeho realizaci, odpovídá za vlastní provedení projektu a za nakládání s prostředky. Konečný uživatel (Final Recipient) Subjekt, který realizuje projekt a přijímá prostředky ze strukturálních fondů a Fondu soudružnosti od konečného příjemce (např. při realizaci pomoci prostřednictvím grantového schématu).

13 Účtování o projektu Každý realizátor je povinen o každém svém projektu účtovat samostatně! I když je zřejmé, že u každé účetní jednotky, realizující projekt, nakonec v budoucnosti musí dojít ke sloučení jednotlivých účetních případů, musí být každý projekt samostatným účetním případem nejpozději od okamžiku podpisu smlouvy o poskytnutí příspěvku (dotace) až do ukončení projektu (předložení závěrečné zprávy). Účtování se provádí v souladu se Zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví v platném znění Účetnictví lze zajistit vlastními silami i doda-vatelsky

14 Čerpání příspěvku Čerpání finančního příspěvku na realizaci projektu (dotace) je možné až po podpisu smlouvy o poskytnutí příspěvku na základě žádosti o proplacení. K uplatnění nároku na proplacení příspěvku je nutné dokladovat prokazatelným způso-bem zaplacení příslušných nákladů projektu výpisy z příslušného účtu projektu – hlavní důkazní prostředek faktury – daňové doklady dodavatelů výdajové × příjmové doklady v případě hotovostních plateb doklady mzdového účetnictví

15 Čerpání příspěvku Jednorázově po ukončení projektu V současnosti nejčastější případ čerpání dotací na realizaci projektů. podmínkou je zajištění financování celého projektu ještě před jeho zahájením : vinkulace prostředků na účtu nebo úvěrový příslib finanční instituce nebo závazný příslib poskytnutí finančních prostředků od jiného subjektu proplacení příspěvku probíhá na základě žádosti, podložené příslušnými důkazními prostředky Průběžné čerpání po etapách (SROP) V případě etapizace projektu lze žádat o proplacení finančního příspěvku po ukončení samostatné etapy projektu. zálohově (OPRLZ) Bezprostředně po podpisu smlouvy o poskytnutí příspěvku lze žádat o pro-placení zálohy.V současnosti jsou zálohy vypláceny po 25% rozpočtových (uznatelných) nákladů, vždy však až po vyčerpání ¾ předchozí zálohy. I v případě průběžného čerpání finančních prostředků z veřejných zdrojů platí povinnost průkazného proplacení nárokovaných plateb v rámci projektu! (příslušné důkazní prostředky)

16 Ukončení projektu uzavřené účetnictví audit v případě, že je vyžadován
Audit účetnictví projektu musí vždy vypracovat nezávislý subjekt – auditor. V rozpočtu projektu se objevují náklady na účetní audit jako dodávka služby vyplývající ze smlouvy (o poskytnutí příspěvku). závěrečná zpráva projektu I po ukončení projektu je třeba udržo-vat aktivity vyplývající z jeho výsledků – udržitelnost projektu

17 Udržitelnost projektu
doba, po kterou budou dále využívány výsledky, jichž bylo projektem dosaženo Realizátor projektu jeho udržitelnost garantuje! Náklady na udržitelnost sice nejsou součástí rozpočtu projektu, je však s nimi třeba počítat! Nedodržení závazku udržitelnosti je považováno za porušení podmínek pro poskytnutí příspěv-ku, což může vést i k požadavku na jeho vráce-ní.

18 MWS s.r.o. Oldřichova 836 460 01 Liberec III
Děkuji za pozornost MWS s.r.o Oldřichova Liberec III Ing. Ondřej Macoun Tel.: Fax : GSM :


Stáhnout ppt "Finanční řízení projektů"

Podobné prezentace


Reklamy Google