Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M."— Transkript prezentace:

1 JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.
Zdravotnictví, právo a reformy (z pohledu pojištěnce a daňového poplatníka) JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.

2 Program Role a dosavadní činnost PZP ČR
Co je zájmem pojištěnce a daňového poplatníka? Zdravotní pojišťovny Governance Transparence Garance dostupnosti péče a tvorba smluvní sítě Poskytovatelé zdravotní péče Práva poskytovatelů – zařazování do sítě a tvorba smluv Povinnosti poskytovatelů vůči pojištěncům Definice „nároku“ Podmínka zákonnosti, kritéria-proces-instituce Odstranění „implicitní regulace“ nároku Role a dosavadní činnost PZP ČR

3 Co je zájmem občana-pojištěnce?
Občan jako pojištěnec a daňový poplatník Povinné odvody cca 250mld CZK Nárok na protihodnotu v podobě efektivní investice do zdraví jedince i populace Musí se občan zabývat systémem a jeho reformami? Ze zpráv namátkou: Analýza MZ: „žijeme krátce, neefektivní péče“ „VZP nemá peníze, nebude platit nebo se bude čekat“ Ztráty: projekt IZIP cca 2mld., ZP MÉDIA cca mil., …atd.atd. Lékaři: „Děkujeme, odcházíme“, „Exodus-exitus“ Vláda: „Budete si připlácet nadstandardy, poplatky, profesorné, na kyčel se bude čekat rok a půl“ Přímo řízené nemocnice MZ: „Prémiový program jako vstupenka do špičkové nemocnice“ Dostupnost: rozdíly mezi kraji až o 100% ve financování nákladné léčby, stop-stavy v nemocnicích, „léčbu nasadíme až někdo jiný umře“ Veřejné zakázky v nemocnicích: Většinou formou balíku, max.1-2 soutěžitelé, takřka ½ zakázek vyhraje jedna ze tří kompletátorských firem …Ano, občan se musí začít zabývat systémem a jeho reformami.

4 Zdravotní pojišťovny Pozvánka na velký šálek konzervativního čaje:
„Žádné zdanění bez zastoupení“ Governance – orgány zdravotních pojišťoven Listinné právo podílet se na správě věcí veřejných Nutné přímé, rovné, tajné volby Potřebnost „„jmenované části“? Pokud ano, nutné postavení a odpovědnost úředních osob" Transparentnost – nakládání se svěřenými penězi „Smlouvy a dodatky účinné zveřejněním na internetu“ Plná informační povinnost Postih za „maření výkonu“ při bezdůvodném tajení informací ÚOHS: ZP nejsou soutěžitel…žádné obchodní tajemství! Pravomoc a odpovědnost za zajištění smluvní sítě Je nutná či žádoucí v tomto modelu ingerence státu?

5 Poskytovatelé zdravotní péče
Respekt k „podnikatelským“ právům poskytovatelů Transparentní pravidla zařazování do sítě po 2013 Veřejný dohled na tvorbě smluv (altmark criteria) Důsledné plnění povinností poskytovatelů Nepřijatelnost zhoršování dostupnosti nasmlouvané péče „Právní akreditace“, postih „stop-stavů“, náprava bez nutnosti žalob Bezproblémový přístup pacienta k informacím - elektronický přístup k ZD, elektronická preskripce (od 2013 povinnost) Povinnosti vůči zaměstnancům – zákaz přenášení odpovědnosti za limity, morální i právní nepřijatelnost postihů zaměstnance „za léčení a za pravdu“ („anti-gag“) Zákaz „balance billing“ - příplatků za péči hrazenou; eliminace „parazitních plánů“ Transparentní nákup veřejně hrazeného/přeúčtovaného

6 Nárok pojištěnce Listinný požadavek zákonného vymezení
Nepřijatelnost objemové regulace, „implicit rationing“ Nutnost radikální změny systému „regulací po dohodovacích řízení“, s dopadem na pojištěnce, ale bez jeho jakékoliv účasti Nepřijatelnost změny zákonem daných podmínek smluvní politikou či exekutivními opatřeními Žádoucí aspekty definice nároku pojištěnce Jednotný systém pro péči, léky i materiál Jasné vymezení podmínek „pojistného plánu“, rozhraničení hrazené a nehrazené péče Zákonem daná kritéria, proces, pověřená instituce Kritéria nákladové efektivity, potřebnosti a individuální odpovědnosti Účast všech dotčených, včetně pojištěnců

7 Role a činnost PZP ČR „Rady ve zdraví, podpora v nemoci"
Nestranická oponentura k legislativním i exekutivním opatřením Aktivity v oblasti transparence Žádost o informace o smlouvách a výdajích zdravotních pojišťoven Žaloba na vydání dosud nedostupného „Terč žaloby na ochranu dobré pověsti VZP?“ Vzdělávací a osvětová činnost Semináře pro pacientská sdružení a další skupiny, vč. lékařů Příručky pacienta – Zdravotnický portál Kraje Vysočina Právní podpora nemocným Příprava postupů k zajištění právní jistoty pacientů a lékařů Žaloby na nedostupnost péče – „reforma zdravotnictví odspodu" Právní a informační podpora pro pacientská sdružení

8 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M."

Podobné prezentace


Reklamy Google