Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Role státu v moderních zdravotních systémech PŘEDKLÁDÁ STÍNOVÝ MINISTR ODS senátor Tomáš Julínek senátor Tomáš Julínek ČZF 29.5. 2004 Brno

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Role státu v moderních zdravotních systémech PŘEDKLÁDÁ STÍNOVÝ MINISTR ODS senátor Tomáš Julínek senátor Tomáš Julínek ČZF 29.5. 2004 Brno"— Transkript prezentace:

1 Role státu v moderních zdravotních systémech PŘEDKLÁDÁ STÍNOVÝ MINISTR ODS senátor Tomáš Julínek senátor Tomáš Julínek ČZF 29.5. 2004 Brno julinekt@senat.cz www.tomasjulinek.cz

2 ROLE STÁTU DNES? ŠPATNÁ DESTRUKTIVNÍ BEZRADNÁ SCHIZOFRENNÍ SÍLÍCÍ

3 Exekutivní kompetence MZ již v roce 1992 ztratilo významnou část kompetencí řídit zdravotnictví !

4 Ministři jen korigují Politická bezradnost se projevuje restriktivními, polovičatými opatřeními nebo kontraproduktivními regulacemi. Politici reagují až pod hrozbou finanční krize. Řešení vidí v přímých intervencích státu a v posilování jeho dílčích kompetencí.

5 Ministři jen korigovali Stráský – Roithová přerozdělení mezi pojišťovnami, sazebník, segmentace zdravotní péče, dohodovací řízení, zákon 48/97, fixace kontraktů na 5 let, regulace a paušální úhrady, výběrové řízení na lůžkovou péči, léková politika, rámcová smlouva…

6 Ministři jen korigovali David – jediný férově naznačil zásadní reformu směrem k národní zdravotní službě organizovanou státem Špidla – 0 Fišer – nejhorší úhradové vyhlášky! Čím složitější úhradový vzorec, tím hůř!

7 Reforma veřejné správy = více zmatku MZ převedlo majetek některých nemocnic s dluhy a nařídilo statut p.o. MZ řešilo pouze přechod povinností zrušených OkÚ Většina krajů nebyla dojmu, že s přechodem vlastnických práv na ně přešla odpovědnost za zdravotní politiku kraje Utvrzovaly je v tom „optimalizační“ proklamace ministryně Součkové a návrh na zavedení zdravotních plánů krajů Dnešní kraje nemají v systému veřejného zdravotního pojištění žádnou potenci realizovat zdravotní politiku

8 R E S U M É Kraje, obce, do jisté míry i stát mají omezené a nesourodé kompetence ve zdravotnictví, nepoužitelné pro realizaci zdravotní politiky

9 PROTOŽE zřizování není řízení zdravotnictví zřizování je správa majetku a provozování zařízení

10 BUDOUCÍ ROLE STÁTU VÝZNAMNÁ? nebo MARGINÁLNÍ ?

11 STÁT SE ANGAŽUJE LECKDE JENOM NE TAM, KDE MÁ DIPLOM KVALIFIKACE ZPŮSOBILOST PRO VÝKON POVOLÁNÍ § VYHLÁŠKA SAZEBNÍK VÝKONŮ BODOVÁ HODNOTA REGISTRACE POUZE NESTÁT. ZZ INVESTICE 1 BOD = 0,89 hal MF REGULACE CEN LÉČIV MF § VYHLÁŠKA O ÚHRADÁCH 1/3 ÚČAST VE SPRÁVNÍCH ORGÁNECH ZP NEMOCNICE 100% VLASTNICTVÍ STÁTU

12 STÁT nejasně definovaný rozsah veřejného zdravotního pojištění rozsáhlé vlastnictví ZZ snaha přímo řídit poskytování služeb z MZ registrace pouze nestátních ZZ přímé zasahování do činnosti ZP investiční a léková politika odtržená od reality nerovný přístup ke zdravotní péči, různá kvalita, různé náklady na pojištěnce ochrana prostoru pro občana, informační podpora státní dozorový a registrační orgán nad trhem zdravotního pojištění Akreditace ZZ, regulace zdravotnického povolání definice povinného pojištění zdravotních rizik řízení a financování zdravotnického záchranného systému ochrana veřejného zdraví regulace cen a úhrad léčiv a zdrav. prostředků

13 POZICE OBČANA nevymahatelný široce deklarovaný nárok info asymetrie zneužívání služeb nízká ekonomická zainteresovanost zákaz připlatit si za vybrané služby velké rozdíly v kvalitě služeb i v nákladech na hlavu hrozba front a omezení nabídky dopředu známý nárok výběr zdravotního plánu prospěch ze zdravého chování informační podpora povinné pojištění nákladné a neočekávané péče možnost individuální placení služeb z OZÚ info o kvalitě služeb

14 ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY cream skimming není pravou konkurencí chybí motivace ke kontrole nákladů dvojí právní režim pro VZP a SZP Správní rada ani managament nemá odpovědnost za finanční výsledky nemožnost volně kontrahovat služby jen proplácení úhrad ZZ nedostatečná konkurence zdravotní daň je přerozdělena podle rizika ZP si konkurují cenou a obsahem zdravotních plánů jejich hlavní role je nakupování zdravotních služeb mají standardní statut obchodních organizací musí splňovat podmínky registrace a dozoru státního dozorového orgánu - nárokově spravují osobní účty svých klientů vzniká individuální smlouva mezi ZP a občanem

15 CÍL INSTITUCIONÁLNÍ REFORMY Efektivní trh zdravotního pojištění regulovaný státem s jasnými, dopředu známými pravidly pro všechny účastníky

16 PERSPEKTIVNÍ VEŘEJNÝ SYSTÉM Systém založený na konkurujících si zdravotních pojišťovnách

17 STÁT JAKO GARANT, REGULÁTOR, DOZORINVESTICE ZDRAV. POV LICENCE DIPLOM O KVALIFIKACI STÁTNÍ REGULAČNÍ A DOZORČÍ ORGÁN ZÁCHRANNÁ ZDRAVOTNICKÁ SLUŽBA REGISTRACE VŠECH ZZ REGULACE CEN LÉKŮ (omezeně) MZ registrace dozor nad ZP věda

18 LEGITIMNÍ ROLE STÁTU STÁT GARANTUJE BEZPEČNÝ PROSTOR PRO OBČANA


Stáhnout ppt "Role státu v moderních zdravotních systémech PŘEDKLÁDÁ STÍNOVÝ MINISTR ODS senátor Tomáš Julínek senátor Tomáš Julínek ČZF 29.5. 2004 Brno"

Podobné prezentace


Reklamy Google