Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bakalářský a diplomový seminář 2016 Tematický blok 1 Program semináře léto 2016 Význam, struktura, téma a pravidla vypracování ZP, Zadání ZP 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bakalářský a diplomový seminář 2016 Tematický blok 1 Program semináře léto 2016 Význam, struktura, téma a pravidla vypracování ZP, Zadání ZP 1."— Transkript prezentace:

1 Bakalářský a diplomový seminář 2016 Tematický blok 1 Program semináře léto 2016 Význam, struktura, téma a pravidla vypracování ZP, Zadání ZP 1

2 Rozvrh seminárních skupin léto 2016 vyučující ing. Arnošt Klesla, Ph.D B_BSeRP/cR1PH: každou sudou středu 8:45–9:29 E224, každou sudou středu 9:30–10:15 E224, B_BSeRP/cR2PH: každou sudou středu 10:30–11:14 E223, každou sudou středu 11:15–12:00 E223, B_BSeRP/cR3PH: každou lichou středu 14:00–14:44 E223, každou lichou středu 14:45–15:30 E223, B_BSeRP/vRPH: Pá 12. 2. 13:45–15:15 E129, Pá 11. 3. 12:00– 13:30 E128, Pá 8. 4. 15:30–17:00 E128, 2

3 Literatura povinná literatura EMMER, Jan. Jak na citace.. VŠFS: Knihovna [online]. 1. vyd. Praha, 2012 [cit. 2013-01-18]. Dostupné z: http://www.vsfs.cz/?id=1883-jak-na-citace http://www.vsfs.cz/?id=1883-jak-na-citace BUDINSKÝ, Petr. Metodický pokyn prorektora pro vzdělávací činnost a vnější vztahy č. 4 / 2015-2016: Metodika vypracování bakalářské a diplomové práce pro studenty B15 a N15. Praha, 2015 TICHÝ, Jaromír a Jan EMMER. Zpracování bakalářské a diplomové práce. Praha: VŠFS, EUPRESS, 2014. 101 s. ISBN 978- 80-7408-096-8. Dostupné z: viz odkaz v bloku Informace učitele níže. VŠFS. Rozhodnutí rektorky č. 66/2009: Bakalářské a diplomové práce na VŠFS. Praha, 2009. Dostupné z: https://is.vsfs.cz/auth/do/6410/predpisy/68079/ VŠFS. Rozhodnutí rektorky č. 60/2009. Rozhodnutí o zajištění kvality obhajoby bakalářské a diplomové práce. 25.3.2009. Praha : VŠFS, o.p.s., 2009. 3

4 Literatura doporučená literatura BIERNÁTOVÁ, Olga a Jan SKŮPA. CITACE.COM. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011 [online]. Zlín, Brno, 2011 [cit. 2012-10-02]. Dostupné z: http://www.citace.com/soubory/csniso690-interpretace.pdf KUŽELÍKOVÁ, Lucie, Jaroslav NEKUDA a Jiří POLÁČEK. Sociálně-ekonomické informace a práce s nimi. Brno: MUNI, 2008, 88 s. ISBN 978-802-1045-774. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/esf/js08/informace/socialne_ekonomicke_inf ormace.pdf NOVÁKOVÁ, Vladimíra, Václav LIŠKA, Jiří LOUDÍN a Miloš SEDLÁČEK. Vědecké metody ve společenských vědách. ČVUT. Www. dictorandus.info [online]. 1. vyd. Praha: ČVUT, 2010 [cit. 2013-01-18]. Dostupné z: http://www.doctorandus.info/info/# http://www.doctorandus.info/info/# ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN 80-864-2940-7. ZICH, František. Úvod do sociologického výzkumu. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2004, 115 s. Eupress. ISBN 80-867-5419-7. 4

5 Program bakalářského semináře 2016 Název tematického celku I.: Význam a úroveň závěrečné práce, volba tématu, Zadání BP 1.Význam, struktura, témata a pravidla vypracování BP, Zadání BP. 2.Zásady a postup vypracování Zadání BP. Název tematického celku II.: Metody studentské odborné práce, metody a cíle vypracování závěrečné práce, Záměr BP 3. Prameny a informační zdroje, studium a zpracování odborných textů. 4. Metody odborné práce, tvorba textu BP, formální podoba BP. Název tematického celku III.: Forma závěrečné práce, literární zdroje a hlavní kapitoly 5. Formy BP, etika tvůrčí práce, odkazy a citace. 6. Závěr BP, dokončení BP a obhajoba. 5

6 Zakončení předmětu B_BSe Předmět je zakončen zápočtem Podmínky pro udělení zápočtu: 1.Minimální účast na seminářích B_BSe pro studenty prezenčního studia 75%, pro KS 50% 2.Odevzdání Zadání BP schváleného vedoucím BP do 30.3.2016, 15,00 – 16,00 E 223 3.Odevzdání Záměru BP vyučujícímu B_BSe, nejpozději do 3. 6.2016 na KRP Vedení fakulty může stanovit další podmínky pro udělení zápočtu. Zápočet uděluje výhradně pedagog vyučující předmět, nikoliv vedoucí bakalářské práce. 6

7 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Fakulty a příslušné oborové katedry provádí v průběhu zimního semestru akademického roku aktualizaci témat pro vypracování bakalářských a diplomových prací (dále jen „závěrečné práce“, „ZP“), vč. jmenovitého seznamu vedoucích prací a počtu vypsaných míst u jednotlivých témat. Seznam témat v odpovídající kapacitě zveřejnily oborové katedry v IS do 30. 11. 2015. V termínu od 1. 12. 2015 do 29. 2. 2016 mají studenti povinnost přihlásit se v IS k vybranému tématu, kontaktovat uvedeného vedoucího práce a konzultovat s ním svou představu o zpracování tématu 7

8 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Každý student má právo požádat do 31. 1. 2016 vedoucího oborové katedry o schválení vlastního návrhu na téma ZP. Návrh musí být předem písemně odsouhlasen potenciálním vedoucím práce a musí obsahovat zdůvodnění. Vedoucí oborové katedry rozhodne o návrhu nejpozději do 12. 2. 2016 a v případě schválení zajistí doplnění daného tématu v Rozpisech v IS a informuje vedoucího práce. 8

9 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Na základě konzultace s každým studentem přihlášeným k danému tématu rozhodne vedoucí práce o přijetí, nebo odmítnutí přihlášky, a nejpozději do 10 pracovních dnů od data konzultace přihlášku v IS potvrdí, nebo studenta od tématu v IS odhlásí 9

10 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Pořadí přihlášených studentů nerozhoduje o přijetí přihlášky studenta k tématu. Student, kterému je vedoucím katedry schváleno vlastní téma, informuje příslušného vedoucího práce a dále postupuje stanoveným způsobem jako při volbě tématu vyhlášeného katedrou. K potvrzenému tématu vypracuje student návrh osnovy ZP a seznam odborné literatury a předloží je ke schválení vedoucímu práce (minimálně 5 titulů u BP a 8 titulů, vč. cizojazyčné u DP). V seznamu literatury nelze uvádět skripta, učebnice, popularizační články, studentské práce nižší nebo stejné úrovně, právní normy. 10

11 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Osnovu ZP a seznam odborné literatury zpracuje student v Zadání ZP (viz přílohu A pokynu prorrektora), které s podpisem vedoucího práce předloží nejpozději do 31. 3. 2016 (30.3.2016 15,00 - 16,00 hod ) vyučujícímu B BSe na E 223 Bakalářského/Diplomového semináře jako splnění jedné z podmínek zápočtu. Nejpozději do 31. 3. 2016 student odevzdá ve 3 výtiscích Zadání ZP podepsané vedoucím práce na příslušné oborové katedře nebo na studijním oddělení studijního střediska (Kladno, Most) ke schválení vedoucímu oborové katedry. 11

12 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Jeden výtisk schváleného Zadání ZP od vedoucího oborové katedry si student vyzvedne nejpozději do 26. 6. 2016 na oborové katedře nebo na studijním oddělení studijního střediska (Kladno, Most). Tento výtisk slouží studentovi v průběhu dalších semestrů v předmětech Bakalářský, resp. Diplomový projekt 1 a 2, jako záznam o průběhu konzultací a zpracování ZP. 12

13 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Student, který do 31. 3. 2016 neodevzdá Zadání ZP, může na základě žádosti doporučené vedoucím práce požádat o prodloužení termínu. Žádost schvaluje vedoucí oborové katedry. Žádost je zpoplatněna dle rozhodnutí rektorky. 13

14 Proces zadání bakalářské a diplomové práce Zadání ZP je pro studenta a vedoucího práce závazné. Změny Zadání ZP, vč. upřesnění názvu ZP, lze učinit a opravit v IS nejpozději do 1. 12. 2016 a to pouze v odůvodněných případech na základě písemného doporučení vedoucího práce, které schvaluje vedoucí oborové katedry. Změna vedoucího práce je možná pouze z rozhodnutí vedoucího oborové katedry. 14

15 2. Vypracování a odevzdání bakalářské práce Vypracování ZP je organizačně zajištěno ve studijních plánech trojicí navazujících semestrálních předmětů. V bakalářském studiu jsou to předměty: – Bakalářský seminář – 2. ročník, 4. semestr, – Bakalářský projekt 1 – 3. ročník, 5. semestr, – Bakalářský projekt 2 – 3. ročník, 6. semestr. Tyto předměty jsou v každém semestru příslušného akademického roku zakončeny zápočtem. Zápočet z Bakalářského/Diplomového semináře uděluje vedoucí semináře, zápočet z Bakalářského/Diplomového projektu 1 a 2 uděluje vedoucí práce. 15

16 2. Vypracování a odevzdání bakalářské práce Metodická podpora pro vypracování ZP je studentům poskytována v Bakalářském semináři, který navazuje na proces výběru tématu a zpracování Zadání ZP. V rámci tohoto předmětu si studenti ujasní požadavky na odbornou a formální úroveň ZP, její obsah a strukturu a osvojí si metodiku zpracování Zadání ZP a Záměru ZP. 16

17 Záměr bakalářské práce Záměr ZP, který je schválen vedoucím práce, je podmínkou zápočtu. Záměr ZP obvykle obsahuje 1.nastínění řešeného problému, 2.charakteristiku současného stavu řešené problematiky v odborné literatuře, 3.stanovení cíle práce, 4.popis způsobu práce 5.stručné rozpracování obsahu práce. 17

18 Zápočet z Bakalářského semináře Studenti mají povinnost získat zápočet z Bakalářského semináře nejpozději do 24. 6. 2016. Studenti, kteří výše uvedený termín nedodrží, budou předmět znovu absolvovat a hradit v následujícím akademickém roce. 18

19 Vypracování a odevzdání bakalářské práce V Bakalářském projektu 1 a 2 probíhá proces vlastní tvorby ZP. Výuka má formu povinných individuálních konzultací studenta s vedoucím práce v minimálním rozsahu 4 konzultací za semestr Konzultace jsou povinně evidované vedoucím práce v Zadání ZP. Úkolem vedoucího práce je vést, usměrňovat a průběžně kontrolovat samostatnou tvůrčí práci studenta při psaní ZP. 19

20 Spolupráce s vedoucím bakalářské práce Student je povinen, počínaje přihlášením se k tématu ZP až po její dokončení, průběžně konzultovat a předkládat výsledky své práce vedoucímu. Ten každou uskutečněnou konzultaci v rámci Bakalářského projektu 1 a 2, v rozsahu alespoň 4 konzultací za semestr, a stav výsledků práce zapíše studentovi do Zadání ZP. Pro komunikaci s vedoucím práce a průběžné předkládání zpracovaných částí textu ZP využije student Archiv ZP, který je studentovi otevřen v IS v úvodu Bakalářského projektu 1 nejpozději do 31. 10. 2016. Student může při zpracování ZP použít konzultanty dle vlastního výběru, jejich jména je povinen uvést v textu práce. Funkce konzultanta není honorována 20

21 Bakalářský projekt 1 Cílem Bakalářského projektu 1 je, aby student vypracoval ZP v základních částech obsahu včetně návrhu řešení nastíněného problému v minimálním rozsahu 10 normovaných stran u BP a 20 normovaných stran u DP. Tuto první verzi ZP student předloží vedoucímu práce jako podmínku zápočtu nejpozději do 31. 1. 2017. 21

22 Normostrana (zkráceně NS) je standardizovaná strana textu o určitém počtu znaků (včetně mezer) a řádků. V českém prostředí je to rozsah textu v délce 1 800 znaků (symbolů a mezercož odpovídá třiceti řádkům o šedesáti znacích nebo přibližně 250 slovům běžného textu v aplikaci Microsoft Word jde o položku Počet znaků (včetně mezer) v menu Nástroje (totéž platí pro aplikace OpenOffice.org Writer a LibreOffice Writer), ve verzích MS Word 2007 a 2010 jde o položku Počet slov v kartě Revize, v programu Pages z kancelářského balíku Apple iWork je tato informace dostupná v Inspektoru v sekci Dokument v podsekciInformace a v systému LaTeX pro sazbu textů tuto funkci vykonává balíček stdpage. 22

23 Bakalářský projekt 1 Pro udělení zápočtu z Bakalářského projektu 1 je student dále povinen předložit vedoucímu práce minimálně v elektronické podobě prostřednictvím Archivu ZP všechny dosud vypracované části ZP a doložit stav rozpracování nedokončených částí textu a příloh (výstupy, analýzy, tabulky, atd.). Zjištěný stav zapíše vedoucí práce do Zadání ZP a uloží studentovi další postup nezbytný pro dokončení ZP. Studenti mají povinnost získat zápočet z předmětu Bakalářský projekt 1 nejpozději do 28. 2. 2017. Studentům, kteří výše uvedený termín nedodrží, nebude umožněno složit státní závěrečnou zkoušku a ukončit studium v řádném termínu v červnu 2017. 23

24 Bakalářský projekt 2 Cílem Bakalářského projektu 2 je, aby student v nejvyšší kvalitě dopracoval a odevzdal ZP na oborové katedře nejpozději do 14. 4. 2017. Tento termín může být v případech hodných zřetele na základě písemné žádosti studenta doporučené vedoucím práce prodloužen rozhodnutím vedoucího oborové katedry do 28. 4. 2017. žádost je zpoplatněna dle rozhodnutí rektorky Studentům, kteří výše uvedený termín nedodrží, nebude umožněno složit státní závěrečnou zkoušku a ukončit studium v řádném termínu v červnu 2017. 24

25 Obsah a struktura bakalářské a diplomové práce Text ZP je tvořen z následujících základních částí: Prohlášení, Abstrakt, Abstract, Klíčová slova, Keywords Obsah Úvod Vlastní text práce, který se obvykle skládá z – Teoretické (Obecné) části – Praktické (Aplikační) části Závěr Seznam literatury Přílohy Vlastní text práce může obsahovat různý počet kapitol a každá z uvedených jeho částí může představovat rozdílný podíl na celkovém objemu textu. 25

26 Obsah a struktura bakalářské a diplomové práce Jiné uspořádání práce, zejména v členění vlastního textu ZP, může schválit vedoucí práce zápisem do Zadání ZP. Není bezpodmínečně nutné dělit ZP na „teoretickou“ a „praktickou“ část. Pokud student zvolil jiné uspořádání své ZP vyplývající z jejího specifického tématu, obsahu, nebo způsobu řešení, upřesní v Úvodu ZP, jakou zvolil formu zpracování obsahu. Abstrakt, který je součástí ZP, je stručnou, výstižnou a přehlednou charakteristikou obsahu ZP. V Abstraktu je uvedeno, čím se ZP zabývá, proč by měla být sepsána, jaký je její cíl a jakých metod práce je použito. 26

27 Obsah a struktura bakalářské a diplomové práce Konkrétní rozsah ZP záleží na povaze tématu. Předpokládá se obvyklý rozsah (nepočítaje Přílohy) minimálně 40 normovaných stran (cca 1.800 znaků na 1 stranu) textu u BP a 70 normovaných stran textu u DP. Maximální rozsah práce by neměl u BP překročit 60 stran, u DP 100 stran. Větší rozsah práce podléhá souhlasu vedoucího práce. 27

28 Důvody tvorby bakalářské a diplomové práce Bakalářská práce patří mezi dokumenty, kterými absolvent vysokoškolského studia prokazuje svou schopnost odborné práce. Vypracováním bakalářské práce má student prokázat, že dokáže své znalosti a poznatky získané studiem, tvůrčím způsobem aplikovat při řešení zadaného problému v daném oboru. Zpracování závěrečné práce je pro studenta symbolem úspěšného zakončení studia a prezentace vlastních schopností. 28

29 Důvody tvorby bakalářské a diplomové práce Pro studenta znamená zpracování závěrečné práce neocenitelnou zkušenost, pokud jde o schopnost jasně a správně definovat problém a stanovit cestu k jeho vyřešení. Představuje možnost vyzkoušet si práci se zdroji informací, jejich hledání, uspořádání a využití. Je to také možnost autora prezentovat vlastní myšlenky, svůj pohled na řešení a strukturu daného problému. Student si prakticky vyzkouší tvorbu rozsáhlejšího monotematického textu a projeví se zde jemu vlastní styl vyjadřování. U bakalářských prací je spíše podstatnější proces tvorby závěrečné práce, než samo zpracování daného tématu 29

30 Nároky na tvorbu bakalářské a diplomové práce Zpracování závěrečné práce klade zvýšené nároky na studenta v těchto oblastech: 1.výběr a volba tématu závěrečné práce, porozumění tématu, 2.identifikace problému, formulace cíle (cílů), 3.nalezení metod řešení a schopnost jejich aplikace, 4.práce s odbornou literaturou a odbornými zdroji informací, 5.uplatnění teoretických znalostí získaných během studia, 6.přínos vlastních poznatků, názorů a stanovisek ke zpracovávanému tématu, 7.kvalitní formální a stylistická úroveň závěrečné práce, 8.zpracování, vyhodnocení a interpretace výsledků. 30

31 Volba tématu závěrečné práce U. Eco prezentuje čtyři jednoduchá pravidla pro způsob výběru tématu práce: 1.Téma odpovídá zájmu posluchače (a jako takové navazuje na zkoušky, které složil, na knihy, které přečetl a na politická, kulturní a náboženská přesvědčení, která jsou mu duchovním zázemím; 2.Prameny nutné pro zpracování tématu jsou pro kandidáta fyzicky dostupné; 3.Zpracovatelnost veškerých podkladů a pramenů odpovídá kulturní úrovni kandidáta; 4.Metodologické předpoklady při daný výzkum jsou na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a průpravě, kterou kandidát již získal. ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. s. 26-27. Nemělo by se stávat, že si student volí téma závěrečné práce buď pouze na základě atraktivního názvu anebo pod vlivem určitého, módního tématu. 31

32 Kriteria výběru tématu závěrečné práce Při zadávání (výběru) ZP je třeba velmi zodpovědně uvážit reálnost požadovaného řešení, přístupnost, objektivnost a reálnost dostupných údajů a informací, dostatek podpůrné literatury a přijatelný rozsah úkolu pro čas, který je na práci k dispozici. Důležitý je také výběr tématu z hlediska zaměření, úrovně, znalostí a zájmů studenta. 32

33 Kriteria výběru tématu závěrečné práce Kritériem pro výběr témata může být: 1.souvislost se studovaným oborem, 2.souvislost s předmětem ve výuce (přednostně státnicovým), 3.Zájem studenta na řešení problému v jeho zaměstnání, nebo podnikatelských aktivitách 4.význam pro region, 5.osobní zájem a fundovanost vedoucího práce, 6.místo v aktuálním prakticky používaném nebo tvořeném schématu, grantové nabídky, v nichž škola působí. 33


Stáhnout ppt "Bakalářský a diplomový seminář 2016 Tematický blok 1 Program semináře léto 2016 Význam, struktura, téma a pravidla vypracování ZP, Zadání ZP 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google