Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podpora emo č ní inteligence u d ě tí mladšího školního v ě ku – preventivní program Druhý krok Etel Smékalová, Kateřina Lerchová Katedra psychologie FF.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podpora emo č ní inteligence u d ě tí mladšího školního v ě ku – preventivní program Druhý krok Etel Smékalová, Kateřina Lerchová Katedra psychologie FF."— Transkript prezentace:

1 Podpora emo č ní inteligence u d ě tí mladšího školního v ě ku – preventivní program Druhý krok Etel Smékalová, Kateřina Lerchová Katedra psychologie FF UP Olomouc

2 Šance na pohodu ve škole Pro spokojený a úspěšný život je vysoce důležitá emoční inteligence člověka. Škola je prostorem, ve kterém se děti nejen dozvídají nové věci, ale kde také získávají návyky a postoje samy k sobě, k druhým a ke společnosti. Děti se potřebují dozvídat, jak žít, jak být dobrým a spokojeným člověkem ve svém životě. Učí se děti ve škole také něčemu takovému?

3 Z čeho vycházíme – troška teorie Pojem emoční inteligence je v poslední době nahrazován pojmem sociálně emocionální kompetence, který v kontextu učení lépe vystihuje, oč jde. Jde o komplex znalostí, dovedností a postojů v sociálně emocionální oblasti, např. -dovednost rozumět emocím svým i druhých lidí -dovednost své emoce regulovat -rozumět vztahovým situacím a umět je řešit -posoudit v etických situacích, co je správné a podle toho jednat Tyto kompetence souvisí s hodnotami a postoji, které utvářejí naši společnost, její klima a její směřování. Jde tedy o velmi důležitou součást rozvoje člověka, na které se spolupodílí kromě rodiny také škola.

4 Sociálně-emocionální kompetence SEL Regulace sebe sama Sebe- uvědomování Morální jednání Vztahové dovednosti Sociální vědomí http://www.casel.org/social-and-emotional-learning/core-competencies

5 Sociálně emocionální učení (SEL) Sociálně-emocionální kompetence můžeme rozvíjet prostřednictvím tzv. sociálně-emocionálního učení, které je definováno jako: „ …proces, prostřednictvím něhož si děti i dospělí osvojují a učí se efektivně využívat znalosti, postoje a dovednosti nezbytné pro pochopení a ovládání emocí, vytváření a dosahování pozitivních cílů, prožívání empatie vůči druhým, vytváření a udržování pozitivních vztahů a provádění zodpovědných rozhodnutí“. Více o tomto konceptu je možné nalézt například na stránkách www.casel.org/social-and-emotional-learning/

6 Sociálně-emocionální učení (dle CASEL) KONFERENCE ČASP: Moc emocí, Praha SEL Self- Management Self- Awareness Responsible Decision- Making Relationship Skills Social Awareness „Sebeuvědomování“ Rozpoznání vlastních emocí Porozumění vlivu emocí na vlastní chování „Sebeuvědomování“ Rozpoznání vlastních emocí Porozumění vlivu emocí na vlastní chování „Sebeřízení“ Regulování vlastních emocí, myšlenek a chování v různých situacích „Sebeřízení“ Regulování vlastních emocí, myšlenek a chování v různých situacích „Sociální cítění“ Empatie Porozumění etickým a sociálním normám Uvědomování si sociálních vlivů a sociální opory „Sociální cítění“ Empatie Porozumění etickým a sociálním normám Uvědomování si sociálních vlivů a sociální opory „Vztahové dovednosti“ Udržování zdravých vztahů „Vztahové dovednosti“ Udržování zdravých vztahů „Zodpovědné jednání“ Konstruktivní a respektující rozhodování „Zodpovědné jednání“ Konstruktivní a respektující rozhodování

7 SEL a emoční inteligence sebeuvědomování sebeřízení sociální cítění vztahové dovednosti zodpovědné jednání vnímání, posuzování a vyjadřování emocí emoční podpora myšlení porozumění emocím promyšlená regulace emocí

8 SEL a klíčové kompetence sebeuvědomování sebeřízení sociální cítění vztahové dovednosti zodpovědné jednání k řešení problémů komunikativní sociální a personální k učení občanské pracovní

9 Podobně… Podpora emočního rozvoje žáků Socioemoční učení Rozvíjení emoční inteligence Výchova charakteru Výchova k hodnotám Citová a emocionální výchova Etická výchova „soft skills“

10 Proč SEL?* Podporuje: sociální dovednosti pozitivní sebepojetí školní prospěch duševní zdraví prosociální chování Snižuje: antisociální chování závislosti *Sklad, Diekstra, Ritter, Ben, & Gravesteijn (2012)

11 SEL v systému prevence nespecifická primární prevence „programy kultivující dovednosti pro život“ sebeřízení + sociální dovednosti

12 Efektivní programy SEL* *Durlaka, Weissberga, & Pachana (2010) 1.Sequenced – sekvenční, systematický 2.Active – aktivní zapojení žáků 3.Focused – zaměřené na rozvoj sociálních a osobnostních schopností 4.Explicit – explicitní + Názornost

13

14

15 Představení programu Druhý krok „Laskavý, lidský a podporující program. “ První verze programu vznikla již v 80. letech pod názvem Second Step. Jejím tvůrcem je americká organizace Committee for Children, která sídlí v Seattlu. Existuje více verzí programu pro různé věkové skupiny dětí – od dětí v mateřských školách až po středoškoláky. Naše působení se zaměřuje na verzi pro děti na 1. stupni ZŠ V blízkém výhledu je také práce s verzí Druhého kroku pro mateřské školy.

16 Základní cíle programu Druhý krok Rozvíjet empatii u dětí. Pochopit svoje emoce a umět o nich mluvit je u dětí prvním krokem k pochopení pocitů druhých lidí a vcítění se do jejich situace. Snížit agresi a agresivitu na školách. Šikanování mezi spolužáky či útoky na učitele se v současnosti stávají téměř běžnou součástí života našich dětí. Tomuto negativnímu trendu se snažíme zabránit právě systematickou prací s dětmi, jejich emocemi, sociálními kompetencemi a morálně správným řešením problémových situací. Zvýšit toleranci k odlišnostem ve školách. Intolerance mezi žáky postupně narůstá. Prvotní příznaky lze pozorovat už na prvním stupni ZŠ, proto je potřebné začít pracovat s dětmi o hodně dříve, rozvíjet už v předškolním a mladším školním věku jejich toleranci k fyzickým, psychickým i sociálním odlišnostem. Zlepšit spolupráci školy a rodiny. Současnou úlohou učitele není jen vzdělávání dětí, ale i jejich výchova. Stanovení pravidel spolupráce se žáky, ale i s jejich rodiči a spolupodílení se na práci s tímto programem má vliv na život dětí ve třídě i mimo školní lavice. Prevence. Čím dříve začneme s dětmi pracovat, tím dříve usměrníme negativní chování na školách a podpoříme zdravý rozvoj jejich osobnosti.

17 Práce s programem Druhý krok Lekce programu Druhý krok může vést proškolený učitel, školní psycholog, školní speciální pedagog či jiný pedagogický pracovník. Kurz pro práci s programem v současnosti nabízí Institut celoživotního vzdělávání Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Práci s programem Druhý krok je potřeba věnovat zhruba 30-40 minut každý týden (takto je práce naplánována zhruba na jeden rok) Časové rozvržení je ovšem poměrně flexibilní a lze je přizpůsobit požadavkům školy či spíše třídy. Poradenským pracovníkům mohou být karty Druhého kroku nápomocny při diagnostice či intervenci.

18 Výhody práce s programem Druhý krok Metodická podpora - lekce programu Druhý krok může vést proškolený učitel, školní psycholog, školní speciální pedagog či jiný pedagogický pracovník. Návaznost a dlouhodobost - Práci s programem Druhý krok je potřeba věnovat zhruba 30-40 minut každý týden (takto je práce naplánována zhruba na jeden rok). Možnost přizpůsobení - časové rozvržení je ovšem poměrně flexibilní a lze je přizpůsobit požadavkům školy či spíše třídy. Využití v poradenství - poradenským pracovníkům mohou být karty Druhého kroku nápomocny při diagnostice či intervenci.

19 Z historie programu Druhý krok Od doby vzniku se program Druhý krok používá v mnoha zemích po celém světě. Poté, co se rozšířil v USA a v Kanadě, se ujal také v Evropě – nyní je rozšířen v severských zemích, v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii, Lotyšsku, Estonsku a Turecku. Mimo Evropu se k používání Druhého kroku hlásí Chile a Brazílie, Mexiko, Irák, Japonsko, Austrálie a Nový Zéland. Nám nejbližší země, v níž se používá Druhý krok, je Slovensko. Sdružení Profkreatis plus je držitelem licence pro SR a ČR. Jeho původní název byl Srdce na dlani. O programu Druhý krok jsme se dozvěděli poprvé v roce 2011 od profesorky Evy Gajdošové z organizace Profkreatis - workshop o školní psychologii na Katedře psychologie FF UP.

20 Cesta k „vykročení“ Druhého kroku v ČR nebyla jednoduchá, potřebovali jsme vzdělávání v programu Druhý krok přenést na naše území V březnu 2015 – trojice olomouckých psycholožek získala certifikáty ke vzdělávání v programu Druhý krok V květnu tatáž trojice založila spolek ŠPAS s hlavním záměrem podporovat šíření a výzkum programu Druhý krok

21 Důležité kroky Červen 2015 - příspěvek z Olomouckého krajského úřadu na zakoupení několika výukových sad - využity pro první pilotní výzkum a začátek šíření programu Jaro 2015 - malý studentský grant Katedry psychologie FF UP – díky němu proběhlo koncem srpna 2015 1. školení první skupiny učitelů a školních psychologů Propagace programu - účast na mnoha konferencích, článek v časopisu Prevence, odborný článek přijat do recenzního řízení do časopisu Adiktologie Leden 2016 - 2. školení k programu Druhý krok – další termíny květen a září 2016 Únor 2016 – další studentský Katedry psychologie FF UP - tentokrát na výzkum efektivity programu druhý krok Září 2015 – únor 2016 – pilotní výzkum efektivity Druhého kroku

22 Pilotní školy v olomouckém kraji Od začátku školního roku 2015/16 je program zaveden na pěti pilotních základních školách v Olomouci a nejbližším okolí. Konkrétně se jedná o tyto školy: Základní škola Olomouc, Zeyerova; Základní škola a Mateřská škola Horka nad Moravou; Základní škola a Mateřská škola Olomouc, Demlova; Základní škola a Mateřská škola Těšetice; Základní škola Štěpánov (více informací viz dále)

23 Pilotní výzkum efektivity Druhého kroku Design výzkumu: Výzkum proběhl na 4 školách – dvě experimentální ZŠ a dvě kontrolní ZŠ - formou pretestu a posttestu Výzkumná metoda – metoda IDS pro děti 5 -10 let – individuální šetření částí SEK (4 subtesty) Celkem se účastnilo 66 žáků - 34 ES, 32 KS (pretest původně 88), prům.věk 8,11 (2.třída) Pretest v září 2015, posttest únor 2016 Kontrolní školy ZŠ Senice na Hané a ZŠ Řezníčkova – děkujeme!

24 Nejdůležitější výsledky pilotního výzkumu Hypotéza, že žáci po absolvování programu Druhý krok dosahují vyššího celkového skóru sociálně-emocionálních kompetencí IDS než kontrolní skupina, byla přijata.

25 Analýza výsledků Subtest č. 11 - Rozpoznávání emocí - zlepšení v rozpoznávání emoce překvapení, ale ne stat.významné Subtest č.12 - Regulace emocí – největší zlepšení je u regulace vzteku Subtest č.13 - Porozumění sociálním situacím Subtest č.14 - Sociálně-kompetentní jednání – zlepšení u ES v problematické položce „setkání s potenciálním útočníkem“

26 Poučení z pilotního výzkumu Větší výzkumný soubor Více proškolených učitelů Dlouhodobá příprava Opakované šetření Zaměření na více oblastí vlivu Vhodné výzkumné metody pro hromadné šetření

27 Přehled o pilotních školách Ve kt. ročnících pracujete s 2K? ve kt.třídě se nejlíp se daří Kdo pracuje s 2K? Je přít. TU?Byli rodiče seznámeni s 2K? Reakce? Kolik lidí na škole pracuje s 2K? Kombinujete 2K s jinými technikami? Ve kt.třídách využiteje 2K v příšt.roce? ZŠ Štěpánov 2., 3. a 4.třídách 2.tř.ŠP a 2 uč. Ano,ale neúčastní sebyli informováni 3(1 ŠP a 2 učitelky) kniha Děti a emoce, relax.techniky, muzikoterapie opět s 2.třídou ZŠ Těšeticev 1. a ve 4.ve 4.třídě2 TU byli informováni, reagují pozitivně, daří se předcházet konfliktům u žáků 3 učitelky pouze v 1.tř.Emušáci ve 2.třídě, ve 4. a 5.třídě. ZŠ Horka n.M.2. a 3.třída2.třídaŠP ANO- aktivně,metod vedení učitelky ukázk.hodina, spokojenost1 ŠPKočičí zahrada opět s 2.třídou ZŠ Demlovav 1.třídě ŠPANO ano, reagují dobře, že někdo takto se žáky pracuje1 ŠPne4.nebo 5.třída ZŠ Zeyerovave 2.třídě ŠP a TU ANO, úzce spolupracuje byli informováni, reagují pozitivně, děti o tom doma mluví 1 ŠP a 1 uč. Emotikony, pracovní sešity, výtvarné techniky, relaxace s pohádkou2. a 3.třída

28 Ve kterých třídách a kdo pracuje na pilotních školách s programem Druhý krok? Na experimentálních školách pracují s programem školní psycholožky, a to ve 2.třídách, přitom je přítomna třídní učitelka. Na obou školách jsou vyškoleny ještě učitelky, které ale soustavně s programem nepracují. Na ostatních školách se s programem pracuje v 1., 2. 3. i 4. třídě, není shoda v tom, kde se daří nejlépe (uváděny jsou 1., 2. a 4.) Na jedné škole pracuje s programem pouze školní psycholožka, a to v 1.třídě. Na jedné škole jsou vyškoleny dvě učitelky a paní ředitelka, učitelky s programem pracuje – jedna v 1. a jedna ve 4.třídě

29 Práce s rodiči Na všech školách byli rodiče informováni, na jedné měli možnost se zúčastnit ukázkové hodiny Ze 4 škol je pozitivní odezva – spokojenost s tím, že se žákům v tomto programu věnují, že se lépe daří předcházet konfliktům, snižuje agresivita, velký zájem o pokračování Negativní reakce žádné

30 Kombinace Druhého kroku s jinými preventivními metodami a postupy V experimentálních třídách jsou využívány také relax.techniky, muzikoterapie a kniha Děti a emoce, emotikony, výtvarné techniky a prtacovní sešity V dalších školách se používají také Emušáci a Kočičí zahrada…

31 Sdílení zkušeností účastníků 2.běhu kurzu po třech měsících Zkušenosti od školních psycholožek – – školní psycholožka pracuje ve více třídách, při větším počtu tříd je to příliš náročné, lepší je začínat s jednou či dvěma třídami – školní psycholožce se nedaří zapojovat do hodin s 2K třídní učitelky, od ostatních dostala různé podněty, aby to nevzdávala Zařízení pro NRP – práce s Druhým krokem obtížná – jiné podmínky než ve škole, potřeba přizpůsobit, nedaří se nastavit pravidla pro práci s 2K Zkušenost školní speciální pedagožky (Severočeský kraj) - pracuje s více třídami, vždy trvá na přítomnosti TU – daří se jí to, je důrazná v nastavování pravidel, Druhý krok kombinuje s dalšími metodickými pomůckami - Pracovní listy z Etické výchovy, Kočičí zahrada, Emušáci Zkušenost poradenského psychologa – zkoušel pracovat s 2K u dětí s mentálním postižením – také obtíže při nastavování pravidel – ale důležitá zkušenost – nevzdává to

32 Současnost a blízká budoucnost Druhého kroku v ČR Studentské výzkumné aktivity na katedře psychologie FF UP (DP, BP, disertace) Podán grant u MŠMT - propagace a šíření Druhého kroku Spolupráce s organizací Profkreatis plus Překlad programu Druhý krok pro MŠ, hledání dalších kapacit, šíření Druhého kroku také v MŠ Propojování šíření Druhého kroku s dalšími aktivitami spolku ŠPAS

33 Pro zájemce o zavedení programu DRUHÝ KROK? 1. Prostudovat webové stránky www.spolekspas.cz - bližší informace k programu i k zapojení do něj 2. Absolvovat výcvik - nezbytný pro práci s programem - další běh proběhne 9.-10.9. 2016 přihlašování http://icv.ff.upol.cz/druhy-krok/http://icv.ff.upol.cz/druhy-krok/ 3. Pořídit si programovou sadu - informace na www.spolespas.cz Pořízení programové sady je pro jednotlivé školy finančně náročné, je potřeba získat externí finanční podporu… (číhání na granty ) nebo se zapojit do výzkumu Katedry psychologie …

34 Vzdálenější budoucnost Pokračování ve výzkumu efektivity – prokázání vlivu Druhého kroku na žáky a žákovské kolektivy v ZŠ a MŠ. Větší propagace Druhého kroku a dalších způsobů zlepšování klimatu na školách. Zaměření nabídky také na učitele. Zlepšení pohody ve školách

35 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Podpora emo č ní inteligence u d ě tí mladšího školního v ě ku – preventivní program Druhý krok Etel Smékalová, Kateřina Lerchová Katedra psychologie FF."

Podobné prezentace


Reklamy Google