Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
2
Základní pojmy ► Veřejná správa Pojem správního práva Realizuje výkonnou moc ► Moc státní ► Zbývající veřejnou moc ► Správa = společenské zřízení Veřejná – právem uložená povinnost Soukromá – sledují vlastní cíl ► Subjekty se soukromoprávním postavením ► Organizace veřejné správy Stát – primární Veřejnoprávní subjekty – představitelé a nositelé veřejné moci Státní činnost Zákonodárství Soudnictví ► Veřejné korporace Na území Zájmové ► Veřejná správa Státní správa Samospráva
3
Státní správa ► … je veřejnou správou uskutečňovanou státem ► VS používá: Řídící prvky Regulační prvky Proces cílené stabilizace chování ► Moci VS: Výkonná moc – činnost prováděcí Podzákonná moc – projev vázanosti správy s právem (s obecně závaznými předpisy) Nařizovací moc ► Funkční pojetí státní správy tvoří její organizaci Subsidiarita ► Činnost státní správy Vnitřní Vnější ► Subjektem státní správy je sám stát, představovaný svými orgány. Prostřednictvím státní správy realizuje stát politiku. ► Objekty státní správy nejsou součástí organizačního systému státní správy, mají svébytné postavení.
4
Samospráva ► Samospráva je veřejnou správou uskutečňovanou jinými veřejnými subjekty než státem. ► Samospráva: Politický aspekt samosprávy Právní aspekt samosprávy Realizace vlastní samosprávné moci ► Realizuje vlastní samosprávnou moc Prvky řízení Prvky regulace Činnost výkonná, podzákonná a nařizovací ► Rysy samosprávy Zájmová Územní ► Samospráva je tedy organizující a mocenskoochranné působení územních a zájmových samosprávných korporací a jejich orgánů ve specificky výkonném pojetí.
5
Základní otázky právního postavení ► 1849 historie korporací územní samosprávy ► 1945 konec územní samosprávy, vznik národních výborů ► 1990 zánik NV a obnovení postavení obcí na samosprávných principech ► Zákon ČNR č. 367 / 1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) ► Zákon ČNR č. 418 / 1990 Sb., o hlavním městě Praze ► Zákon č. 128 / 2000 Sb., o obcích ► 6249 obcí (k 31.12.2004) ► Pojetím obce jako samosprávného společenství občanů je osobní základ samosprávy obcí ► Právní úprava obcí zákonitě obce charakterizuje i podle územních hledisek. Tím je řešen územní základ samosprávy obcí Obce se mohou slučovat Ale také rozdělovat ► Obec má postavení právnické osoby. Disponuje vlastním majetkem a finančními zdroji. Jedná se tedy o tzv. ekonomický základ samosprávy obcí
7
Působnost a pravomoc obcí ► Obce jsou při výkonu místní správy povolány k plnění úkolů, které jsou vymezeny rámcem tzv. působností obce. ► Působnost: právně vymezený okruh společenských vztahů, předmět, obsah a rozsah činností, v nichž obec realizuje svoji pravomoc. Samostatná Přenesená ► Pravomoc: souhrn oprávnění, jimiž je obec vybavena, a právních povinností, jež jsou obci uloženy, pro potřeby plnění úkolů obce. ► Samostatná působnost Klasická obecní samospráva, či samosprávná působnost obce, obec je vázána jen zákony a obecně platnými právními předpisy. Bezprostředně se dotýká míst. ► Přenesená působnost Jde o výkon státní správy, který stát nerealizuje přímo, svými orgány, nýbrž nepřímo, prostřednictvím obcí a jejich orgánů. ► Obce se tedy dle výkonu státní správy (resp. přenesené působnosti) dělí: Obce s běžnými úřady Obce s pověřenými úřady Obce s rozšířenou působností
8
Působnost a pravomoc obcí, orgány obcí ► Pravomoci obcí: Předpisy přijímané v samostatné působnosti ► Obecně závazné vyhlášky ► Přijímá je zastupitelstvo obce Předpisy přijímané v přenesené působnosti obce ► Nařízení ► Přijímá je rada obce Podmínkou platnosti je vyhlášení ► Na úřední desce Výrazem pravomocí obcí je také, v zákonem stanovených případech, rozhodovat ve správním řízení ► Působnost obce zajišťují její orgány Zastupitelstvo obce ► Vykonává zákonem o obcích nejdůležitější pravomoci v samostatné pravomoci ► Zasedání jsou veřejná ► Schází se dle potřeby, nejméně 1x za 3 měsíce ► Usnášeníschopné, je-li přítomna nadpoloviční většina, stejně i se souhlasem Rada obce ► Je výkonným orgánem obce ► Úkony které vyžadují schválení radou, či zastupitelstvem nelze provézt bez jejich schválení ► Rada se skládá ze starosty, místostarostů a dalších radní, kteří jsou voleni zastupitelstvem ► Zasedání jsou neveřejná ► Schází se dle potřeby ► Usnáší se většinou
9
Orgány obcí ► Starosta Reprezentuje obec navenek Starostu volí zastupitelstvo ze svých členů, je mu odpovědný Řídí a svolává zasedání zastupitelstva Svolává a řídí schůze rady Je v pozici nadřízeného všech pracovníků úřadu ► Obecní úřad Orgán úředního typu Člení se na odbory a oddělení Zřizuje úřední desku ► Tajemník obce Povinně jen u obcí s pověřeným obecním úřadem a u obcí s rozšířenou působností Jmenuje jej a odvolává starosta se souhlasem přednosty okresního úřadu Řídí a kontroluje činnost zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu ► Správce obce Je zaměstnancem kraje Pokud se v obci opakovaně neuskuteční vyhlášené volby Není-li zvolen starosta 6 měsíců od ustavujícího zasedání zastupitelstva ► Orgány zastupitelstva Výbory (min. finanční, kontrolní a osadní) ► Orgány rady Komise
10
Statutární města a hl.m. Praha ► Specifikem právní úpravy je, že počítá vedle obcí městského charakteru s tzn. statutárními městy: Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav ► Mohou se členit: Městské části, obvody ► Primátor, magistrát ► Zákon č. 131 / 2000 Sb., o hlavním městě Praze ► Má postavení obce, jež se ze zákona člení na městské části ► Městské části vykonávají pravomoci jak v samostatné, tak přenesené působnosti ► Právní režim postavení hlavního města současně reflektuje i tu skutečnost, že Praze je přiznáni i postavení okresu, tak i postavení samosprávného kraje
11
Svazky obcí ► Oprávnění obcí v rámci samostatné působnosti ► Zákon výslovně zakládá právo obcí být členy svazků obcí ► Mají postavení právnických osob ► Přistoupení do svazku dle smlouvy schvaluje zastupitelstvo ► Podobným principům jako hospodaření obcí podléhá i hospodaření svazků obcí ► Předmětem činnosti svazků obcí může být: Školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, sociální péče, veřejného pořádku, ochrany ŽP, cestovního ruchu a péče o zvířata Čistota obce, veřejná zeleň a osvětlení, odvoz a likvidace komunálního odpadu, zásobování vodou, čištění odpadních vod Sítě technického vybavení, veřejné dopravy Vytápění a ohřev vody, ochrana ovzduší Provoz lomů, pískoven a těžebních zařízení Správa majetku obcí, komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních zařízení
12
Dozor státu nad výkonem působnosti obcí ► Právní základ v zákonu o obcích ► Správní dozor je vykonáván správními úřady Příslušné soudy ► Funkci správního dozoru v počáteční správy vykonávaly krajské úřady (nad obcemi) Na ně navazuje aktivní dozorová činnost MV ► Dozor nad kraji stát vykonává přímo svými orgány, tedy příslušnými ministerstvy ► U nezákonných právních předpisů obcí (vyhlášky) Nejprve výzva krajského úřadu Pokud do 30ti dnů nedojde k nápravě věci, je věc předána MV k zjednání nápravy Případně příslušný soud ve správním soudnictví Či Ústavní soud
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.