Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexandra Soukupová
1
Využití pracovních listů - třída kvarta, šk. r. 2009/10 - třída kvarta, šk. r. 2010/11 Integrace nového učiva a anglického jazyka -třída kvarta, šk. r. 2010/11 Integrace nového učiva chemie a anglického jazyka -třída kvarta, plán pro šk. r. 2012/13
2
Stavba atomu – atomové jádro
3
Zopakovat a upevnit již dříve osvojené pojmy atom, proton, neutron, elektron, prvek, nukleon, protonové číslo Z, nukleonové číslo A. Upevnit vědomost o zákonu zachování hmotnosti a zákonu stálých poměrů slučovacích. Osvojit pojmy neutronové číslo N a vztah mezi nukleonovým číslem A a protonovým číslem Z. Dále si osvojit pojmy izotop, izobar, radioizotop. Na základě vztahu mezi Z, N a A si osvojit dovednost určit počet mikročástic v jádře atomu. Seznámit žáky se základními charakteristikami atomu (hmotnost a náboj mikročástic), které musí žáci přijmout jako fakt.
4
Rozšířit slovní zásobu o vybrané termíny z oblasti stavby atomu, nastartovat přechod k aktivnímu používání těchto termínů, osvojit si jejich výslovnost. Prakticky opakovat některé gramatické jevy, (např. množné číslo podstatných jmen, tvorba příslovcí z přídavných jmen koncovkou „ly“)
5
vést žáky k týmové spolupráci aktivnímu vyhledávání informací logickému uvažování abstraktnímu myšlení
6
Leukippos, Demokritos, John Dalton, Michael Faraday, Joseph John Thomson, Antoine Henry Becquerel, Ernest Rutherford
7
SLOŽENÍ A STRUKTURA ATOMU – Vývoj názorů před 2,5 tis. let – Leukippos, Demokritos – látky jsou složeny z nezničitelných a nedělitelných částeček – atomů zač. 19. stol. John Dalton – zakladatel moderní atomové teorie Zákl. body teorie J.Daltona: prvky jsou složeny z nedělitelných částeček – atomů atomy jednoho prvku jsou stejné atomy různých prvků se liší vlastnostmi (hmotností) při chemických reakcích se atomy spojují, oddělují a přeskupují, ale nemizí; atom jednoho prvku se nemůže přeměnit na atom jiného prvku spojováním atomů 2 či více prvků vznikají chemické sloučeniny Úkol 1: Zvýrazněné termíny převeďte do angličtiny
8
prvek vlastnost(i) reakce spojit oddělit přeskupit zmizet změnit chemická sloučenina element property/ies reaction(s) join separate regroup vanish change chemical compound(s)
9
Z Daltonovy teorie vyplývá zákon zachování hmotnosti a zákon stálých poměrů slučovacích. Dokážete je formulovat? Úkol 2:
10
Lavoisier, Lomonosov, 18.stol.: Součet hmotností reaktantů se rovná součtu hmotností produktů Dalton, Proust, 18. stol.: Prvky se slučují v určitých stálých hmotnostních poměrech
11
Daltonova teorie byla v některých bodech překonána. Ve kterých? Může se atom jednoho prvku přeměnit na atom jiného prvku?
12
Daltonova teorie byla v některých bodech překonána: atomy jsou dále dělitelné na protony, elektrony a neutrony atomy jednoho prvku se mohou lišit v počtu neutronů (izotopy) atom prvku se může přeměnit na atom jiného prvku při radioaktivní reakci (tj. při rozpadu atomového jádra) Úkol 4: Zvýrazněné termíny převeďte do angličtiny
13
proton(y) elektron(y) neutron(y) izotop(y) radioaktivní jádro rozpad atomového jádra proton(s) electron(s) neutron(s) isotope(s) radioactive nucleus nuclear fission
14
Na základě vyhledaných informací seřaďte chronologicky objevy následujících vědců: Faraday Thomson Becquerel Rutheford
15
M. Faraday 1834 studoval průchod el. proudu roztoky solí, tj. elektrolýzu; zavedl pojmy ion, anion, kation; ionty přenášejí roztokem buď elementární náboj nebo jeho násobky J. Thompson 1897 – objev elektronu při vedení elektřiny ve zředěných plynech; elektron – nositel záporného náboje H. Becquerel 1896 – objev radioaktivity; upozornil na to, že atomy pravděpodobně obsahují menší částice E. Rutherford zač. 20.stol., k výzkumu struktury atomu použil záření α, tj. proud kladně nabitých částic vysílaných radioaktivními látkami; zjistil, že α částice jsou jádra atomů He. Částice α dopadaly na fólii zlata o tloušťce 0, 0004 mm. Většina částic procházela fólií, nepatrný počet byl odražen zpět. To znamená, že odražené částice musely narazit na velmi malé, kladně nabité objekty. Úkol 6: Zvýrazněné termíny převeďte do angličtiny
16
elektrolýza náboj negativní/negativně pozitivní/pozitivně ion anion kation jádro/jádra fólie zlato electrolysis charge negative/negatively positive/positively ion anion kation nucleus/nuclei foil gold
17
Vysvětlení Rutherfordova pokusu: Z výsledků pokusu vzešel první model atomu, tzv. planetární (autoři Rutheford, Bohr): atom přirovnává ke Sluneční soustavě – jádro ke Slunci, elektrony k planetám, které obíhají jádro po kružnicích.
18
Složení atomového jádra Jádro atomu je tvořeno nukleony: protony, částicemi s jednotkovým kladným nábojem (1,602. 10 -19 C) a neutrony – částicemi bez náboje. Klidová hmotnost protonu a neutronu je řádově stejná (10 -27 kg). Poloměr celého atomu je řádově asi 10 -10 m, z toho poloměr jádra je cca 10 -15 – 10 -14 m. Jádro je ve srovnání s celým atomem nepatrné, ale připadá na něj většina hmotnosti, má proto obrovskou hustotu: 10 17 kg.m -1. Obal atomu je tvořen elektrony, které mají jednotkový záporný náboj. Protony a elektrony mají tzv. elementární náboj (1,602. 10 -19 C) – nejmenší v přírodě existující náboj, všechny ostatní jsou jeho násobkem.
20
Protonové číslo (atomové č.) Z: - udává celkový počet protonů v jádře → udává pořadí v periodické soustavě prvků - udává počet elektronů, pokud je atom v elektroneutrálním stavu - zapisuje se jako dolní index před značkou prvku, např. 6 C Neutronové číslo N: - udává počet neutronů v jádře; u značky prvku se neuvádí Nukleonové číslo (hmotnostní č.) A: - udává celkový počet nukleonů v jádře = součet protonů a neutronů - zapisuje se jako horní index před značkou prvku, např. 12 C Platí tedy: Z + N = A
21
nucleon (mass) number diameter proton (atomic)number neutron number mass
22
nucleon (mass) number diameter proton (atomic) number neutron number mass nukleonové (hmotnostní) číslo průměr protonové (atomové) číslo neutronové číslo hmotnost
23
Co je prvek? Dokážete ho definovat? Uveďte příklady prvků a jejich názvy přeložte do angličtiny.
24
železo zlato stříbro vodík uhlík kyslík olovo dusík iron gold silver hydrogen carbon oxygen lead nitrogen prvek je látka složená z atomů, jejichž jádra mají stejný počet protonů
25
Prvek – látka složená z atomů, jejichž jádra mají stejný počet protonů (stejné Z) Nuklid – látka složená z atomů, jejichž jádra mají určitý stejný počet protonů a určitý stejný počet neutronů (látka, jejíž atomy jsou naprosto shodné); atomy mají stejnou hmotnost (neliší se ani v Z, ani v A) Izotop – atomy téhož prvku, které se od sebe liší pouze počtem neutronů v jádře; mají stejné Z, ale různé A. Izotopy vodíku: protium lehký vodík deuterium těžký vodík tritium
26
Většina prvků se v přírodě vyskytuje jako směs několika izotopů, z nichž jeden převažuje. Izotopy mají stejné chemické vlastnosti, ale mírně odlišné fyzikální vlastnosti. Izobar – stejné nukleonové číslo A, jiné protonové číslo Z – soubor různých prvků Radioizotopy (= radionuklidy) – nestabilní, přírodní i uměle vyrobené; dále se přeměňují, vznikají z nich další nestálé izotopy jiných prvků a uvolňuje se záření. Úkol 9: Následující termíny přeložte do češtiny: nuclide, isotope, isobar, radioisotope, radiation
27
nuclide isotope isobar radioisotope radiation nuklid izotop izobar radioizotop záření
28
Opakování a upevňování učiva: řešte úlohy na pracovním listu Stavba atomu – atomové jádro Zpracovala: Danuše Caltová Použité zdroje informací: http://en.wikipedia.org C.T. Rawcliffe, D.H. Rawson - Principles of Inorganic and Theoretical Chemistry, Heinemann LTD, 1969 J. Mindl, J. Panchartek – Anglicko - český a česko - anglický chemicko technologický slovník http://en.wikipedia.org žáci si osvojili zhruba 50 slov z odborné chemické terminologie v anglickém jazyce
29
Jazyková úroveň gymnaziálních studentů velmi dobrá, nemají potíže s porozuměním, ochotně akceptují odbornou terminologii v anglickém jazyce - CLIL působí spíš motivačně – obohacení vyučovacích hodin
30
- nepochopí-li se žáci/rodiče předem, že nejde o bilingvní výuku -zařadí-li se do učiva, které je úplně nové - pokud žák nezvládá učivo obsahově CLIL demotivující CLIL motivující - zařadí-li se do opakování a procvičování, - pokud žák zvládá obsah učiva na solidní úrovni - nevyžadujeme-li aktivní použití (preferujeme čtení a poslech) - zvolíme-li lexikální přístup
31
- důležitost slovního hodnocení - hodnocení může být motivující i demotivující - ve finálním hodnocení, které slouží ke klasifikaci, nelze výsledky CLILových cvičení uplatnit; - individuální hodnocení nelze příliš uplatnit - žáci pracují skupinově
32
Dotace vyučovacích hodin Časová náročnost přípravy Nedostatečná motivace učitelů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.