EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Náklady dopravního podniku Náklady dopravy a dopravního podniku Náklady dopravy a dopravního podniku vznikají spotřebou zdrojů na uskutečnění přemístění v prostoru.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Nákladový systém v sektoru dopravy tvoří: o náklady operátorů, tj. přímé náklady podnikatelských subjektů v dopravě, o náklady uživatelů, které jsou chápány jako cena, kterou uživatelé platí za přepravu a přemísťování, o náklady infrastruktury tvoří účelově sestavený blok, do něhož zahrnujeme: náklady na výstavbu, modernizaci a údržbu dopravních sítí, náklady vyvolané provozem na dopravních sítích, jež zatěžují v různé míře a v různých souvislostech jiné subjekty (jde o tzv. externí náklady dopravy).
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Struktura nákladů dopravního podniku se člení: o podle druhu spotřebovaných výkonů, tj. druhové členění (mzdové náklady, materiálové náklady, odpisy dlouhodobého majetku…), o podle přičitatelnosti, tj. kalkulační členění: přímé náklady (přímo připočítatelné na danou kalkulační jednici), nepřímé náklady (které je nutno na kalkulační jednici rozdělovat podle určité rozvrhové základny, pomocí tzv. rozvrhových klíčů),
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU podle druhu podnikových činností, tj. funkční členění (náklady na hlavní činnost, pomocné činnosti a správu podniku), podle organizačního hlediska, tj. organizační členění uspořádává nákladové položky podle organizační struktury podniku (např. podle vnitropodnikových útvarů),
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU podle závislosti na provozních výkonech se náklady člení na: o fixní náklady: absolutně fixní (s růstem provozních výkonů se nemění vůbec), relativně fixní (s růstem provozních výkonů se mění skokem, jednorázové zvýšení těchto nákladů), o variabilní náklady s růstem provozních výkonů se mění: proporcionálně, progresivně, degresivně, progresivně degresivní,
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Faktory ovlivňující poměr variabilních a fixních nákladů jednotlivých doprav: o celková náročnost daného druhu dopravy na dlouhodobý majetek a tomu odpovídající podíl odpisů (fixních nákladů), o druh nákladů na dopravní cestu, o náklady na řízení a bezpečnost provozu.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Možnosti snižování zátěže vysokého podílu fixních aktiv u dopravních podniků lze dosáhnout: o úsporami vznikajícími z větších rozměrů a kapacit dopravních prostředků, o úsporami souvisejícími s využíváním určité části sítě, o úsporami souvisejícími s velkým rozsahem parku dopravních prostředků.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Náklady uživatele dopravy zahrnují do sečitatelné podoby tyto položky: o peněžní, tj. cena nebo náklady cestování (přepravy) uživatele dopravy, cena získání dopravního prostředku (do vlastního užívání) a cena spojená s používáním dopravního prostředku, cena za poskytnutí služby a informace zprostředkovatelem, daně a poplatky z vlastnictví a užívání dopravního prostředku, o časové, tj. jízdní doba (Kč/hod, min jízdy), o jiné nákladové, tj. vynaložit určité náklady na získání prospěchu (např. poplatek 100 Kč a uspoří 10 min času, cení si 1 minutu 10 Kč).
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Faktory ovlivňující chování uživatele dopravy o ekonomické: faktory, které vznikají objektivně na straně uživatele a které tvoří obsah jeho "přepravní potřeby", faktory, které nabízejí uživateli různé možnosti a které jsou určitou reakcí dodavatele služeb, náklady uživatele,
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU o vztahy mezi faktory první a druhé skupiny umožňují uživateli subjektivní vymezení užitku, výhod a prospěchu, který mu může připadnout z jeho volby, o rozhodnutí uživatelů, jejichž souhrnným výsledkem je preferování jednotlivých druhů dopravy, o zvýraznění pozice uživatelských nákladů a jejich role v ekonomickém chování uživatelů dopravy. Současně ale vedou i k otázce, jaká je jejich aktuální síla z hlediska možných změn v chování uživatelů dopravy.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU DĚKUJI ZA POZORNOST