Orální řeč u SP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
ZNAK DO ŘEČI.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Narušená komunikační schopnost
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Audiologická problematika senia
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Mladší školní období.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Komunikace sluchově postižených
Schopnosti Pavel Šuranský.
Zvuková stránka jazyka
Alternativní a augmentativní komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Alternativní a augmentativní komunikace
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Zákony vývoje.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vývoj člověka Ontogeneze.
Hodinář – vyprávěj, co potřebuje ke své práci
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Sociální čtení.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Rodičovství biologické a pěstounské
Narušená komunikační schopnost
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Orální řeč u SP

Ontogenetický vývoj řeči Přípravné (předřečové) období * prenatálním období - příprava na komunikaci * při narození - křik - reakce na změnu prostředí * 2.-3.týden - úsměv * po 6. týdnu - křik – citové zabarvení

2. - 3. měsíc – broukání - křik vyjadřuje i spokojenost – měkký hlas.začátek do 6. měsíce - pudové žvatlání - trénuje mluvidla, zvuková kontrola 6. - 9. měsíc - napodobivé žvatlání (zrakové i sluchové dráhy již vyzrály, dítě napodobuje zvuky svého okolí) - jen u slyšících dětí 10. - 12. měsíc - stádium rozumění řeči - tzv komunikace gesty – děti reagují motoricky

Vlastní vývoj řeči stádium emocionálně volní (1-1,5 r.) (jednoslovné věty vyjadřující vlastní pocity, přání, př. pa, ham,…), velký význam mají intonace, melodie, přízvuk stádium egocentrického vývoje řeči (1,5-2 r.) (dítě napodobuje dospělé,ale samo objevuje slova, objevuje mluvení jako činnost) stádium rozvoje komunikační řeči (2-3 r.) (dítě se snaží uspokojovat své potřeby, dosahovat cíle) stádium logických pojmů (kolem 3 let) (gramatické období , slova s obsahem, abstrakce, zevšeobecňování) intelektualizace řeči (přelom 3. a 4.r.) (mluví ve větách, souvislejší vyjadřování)

Ontogeneze orální řeči u SP mezi nejdůležitější determinující faktory patří : „stupeň sluchového postižení, přítomnost nebo absence dalšího postižení, věk a dosažené stádium vývoje řeči, kdy sluchové postižení vzniklo, exogenní sociální faktory stimulačního rodinného prostředí z hlediska úspěšné nebo neúspěšné obousměrné komunikace, včasná diagnostika a včasný start speciální rehabilitační péče, ovlivněná rodinnou výchovou, později kvalita rehabilitační péče a spolupráce s rodinou“.

další faktory ovlivňující vývoj řeči sluchově postiženého dítěte: - účinnost sluchadel nebo kochleárního implantátu - schopnost dítěte využít svého sluchového potenciálu - nadání pro řeč - schopnosti a dovednosti logopeda, který bude s dítětem pracovat.

Narušené jazykové roviny Foneticko – fonologická rovina nejvíce nápadná výslovnost je narušená, namáhavá, realizuje se s přehnanou silou vyskytuje se prodloužená artikulační doba jednotlivých hlásek – vkládání nepatřičných zvuků tzv. audiogenní dysfonie – projevy: * kolísání tónové výšky hlasu, síly hlasu, monotónnost hlas. projevu, změna barvy hlasu, časté hlasové vady * sluch. ztráta 60-70dB – absence sluch.kontroly vlastního mluvního projevu – typické změny fonace

Lexikálně - sémantická rovina z kvalitativního i kvantitativního hlediska je slovní zásoba značně redukována rozvoj slovní zásoby na orálním základě je pro prelingválně SP děti nesmírně obtížná a málo efektivní činnost výstavba pojmů probíhá zdlouhavěji, zpočátku mohou SP děti chápat pojmy velmi všeobecně nebo naopak zúženě SP děti chápou význam slov názorně, v činnosti a na základě manipulace x abstraktní pojmy chápou mlhavě

Morfologicko – syntaktická rovina SP dítě nesprávně skloňuje, časuje, používá nevhodné koncovky slov, používá nesprávný slovosled, slova seřazuje bez gramatických souvislostí Př.) Pták sedí na střeše. X Pták střecha sedět. tvoří nesouvislé věty, vyjadřují se zkratkovitě

Pragmatická rovina objevují se dysgramatismy, agramatismy - vývojová neschopnost až ztráta schopnosti správně používat gramatické slovní tvary a větnou vazbu na různém stupni v důsledku odlišného gramatického systému ZJ a ČJ může dojít k interferenci obou jazyků Pragmatická rovina odlišnost v užívání komunikačních forem, nápadnost v užívání ZJ, písemná forma

Hlas sluchově postižených vyvození hlasu samovolné vydávání hlasu – odměna motivace k užívání hlasu chování dítěte v náruči různé pomůcky mluvení do ucha nebo do dlaně PC programy fonátor

aktivní a vědomé užívání hlasu citoslovce, jednoduchá slova sluchadlo - stimulace k mluvení vlastním příkladem mluvit zřetelně a důrazně ve vhodných situacích, které se denně opakují: vstávání, koupání, oblékání, jídlo, nákupy, atd. modulační faktory řeči - nelze je odezřít a ani napodobit - zpívání, tleskání do rytmu, tanec s dítětem, recitace jednoduchých říkadel

Důsledky jednotlivých typů sluchového postižení na vývoj a kvalitu mluvené řeči Nedoslýchaví - rozvoj řeči nedoslýchavého dítěte začíná stagnovat v době, kdy se začne vzdalovat od své matky a na větší vzdálenost už dobře neslyší a) převodní nedoslýchavost - na základě nižší intenzity sluchových vjemů, popř. horší možnosti diskriminace zvuků dochází k nedokonalému slyšení. - obzvláště špatně jsou vnímány neznělé složky řeči (koncovky, částice,…) - pomocí elektroakustického zesílení je možné tuto sluchovou ztrátu vyrovnat. - rozdíly u osob s vrozenou nedoslýchavostí, nedoslýchavostí včasně vzniklou po narození a získanou převodní nedoslýchavostí. - koncovky, předložky, spojky, ohebné koncovky podstatných jmen, sloves a přídavných jmen, členy, atd. - obtížněji slyšitelné, špatně osvojovány a následně špatně používány. - artikulace těchto osob není nijak zvlášť nápadná. Nejvíce pozměněna je melodie a dynamika řeči. - „Slyším méně, ale rozumím.“

b) sensorineurální nedoslýchavost - dochází k tzv. zkreslenému slyšení, což ztěžuje především porozumění řeči - v případě nepoužívání sluchadla může dojít až k úplnému neporozumění řeči. - snížena schopnost slyšet vysoké tóny, v extrémních případech nemohou být vnímány vůbec. - z konsonantů jsou problémy především se sykavkami - mezi vokály jsou špatně slyšitelné „e“ a „i“. - ztráta schopnosti rozlišovat akusticky jednotlivé hlásky a tím pádem i slova - v důsledku toho může dojít k nepochopení smyslu slov a vět. - „Slyším, ale nerozumím“

U těžce sluchově postižených a neslyšících jedinců (s vrozeným či včasně získaným SP): blokován spontánní rozvoj řeči i přes nepřítomnost sluchového vnímání – schopni osvojit si hlasitou mluvenou řeč a stejně tak pomocí odezírání mluvenou řečí komunikovat. dominantní roli při vnímání řeči má vizuální analyzátor první rozdíl ve vývoji – nepřítomnost napodobivého žvatlání 2.-3.rok života – neslyší-li dítě mluvenou řeč, nenaučí se přirozeným způsobem (tj.odposlechem a nápodobou) vědomě vytvářet hlásky, skládat je do slov a seznamovat se s gramatikou mluveného jazyka problémy s rytmem a dynamikou řečového projevu a správnou melodií řeči . problémy s osvojováním slovní zásoby, s gramatikou a syntaxí jazyka. vytváření nesprávných stereotypů nápadnosti v artikulaci- artikulace s přehnanou silou a napětím, přehnané pohyby rtů, špatné pohyby jazyka a přehnané otvírání úst během mluvení.

U jedinců, kteří sluch ztratili až v průběhu života není možné přesně stanovit, jak bude jejich řečový projev vypadat a jakého stupně vývoje dosáhnou. záleží na době vzniku sluchového postižení, jeho stupni a typu a dosaženém stádiu rozvoje řeči v okamžiku ztráty sluchu. velký význam pro další rozvoj řeči u ohluchlých dětí má prostředí, v němž dítě vyrůstá. - pokud nebyla řeč u malých ohluchlých dětí dostatečně fixována a pohybuje se v nepříznivých podmínkách, mohou se jejich řečové návyky rozpadat a může dojít k „tzv. řečové regresi“. lidé, kteří ztratili sluch v době, kdy již měli mluvenou řeč osvojenou, mají nespornou výhodu jazykové znalosti. Mají již vytvořené řečové stereotypy, ovládají gramatiku a syntax mateřského jazyka a velkou slovní zásobu, jejíž znalost jim významně pomůže při odezírání.

Jedinci s kochleárním implantátem musí se naučit kochleární implantát používat, pomocí něj slyšet a vnímat okolní zvuky, které odliší od mluvené řeči a porozumět jí. úspěch rehabilitační práce po kochleární implantaci závisí na několika základních faktorech : věk dítěte, doba vzniku sluchové vady, přidružené problémy (LMD, DMO), inteligence dítěte, jeho nadání pro řeč, schopnost využití zbytků sluchového vnímání, způsob, jakým bylo dítě před implantací rehabilitováno, ale i míra aktivity rodičů při rehabilitační práci.

Po naprogramování řečového procesoru - se dítě učí poznávat přítomnost a nepřítomnost zvuků a reagovat na zvuky v okolí. Dítě se musí naučit: - uvědomovat si vlastní hlasový projev, užívat jej a vnímat i hlasové projevy ostatních v okolí. - postupně se učí rozlišovat krátký, dlouhý, vysoký, hluboký, tichý a hlasitý zvuk, jeden a více po sobě jdoucích zvuků s cílem naučit se účinně a přirozeně komunikovat mluveným jazykem. - k rozvíjení slovní zásoby slouží hry, pomocí nichž si dítě přirozeně nová slova zapamatuje a také je opakovaně používá. Rehabilitaci přímo ovlivňuje : - schopnost dítěte soustředit se, produkovat hlas, napodobovat řečové vzorce a správně dýchat. Každé dítě má specifické potřeby vzhledem ke svému vývoji řeči, jazykovému nadání a schopnosti používat jazykových struktur, které mají podstatný vliv na užívání spontánní řeči.

dále je důležité, jak se dítěti daří: - odezírat - číst - jaké má hrubé a jemné motorické dovednosti a - dovednosti mluvené řeči, což úzce souvisí s citovým a rozumovým vývojem dítěte, jeho sociálním chováním a okolím, v němž vyrůstá. Rozdíly v řečovém projevu - prelingválně neslyšící x postlingválně neslyšící s KI

Pomocné artikulační znaky (PAZ) značky pomáhající při hláskové komunikaci používají se při rozvíjení zvukové stránky mluvené řeči sluchově postižených dětí podporují správnou artikulaci příslušných hlásek jejich počet odpovídá počtu hlásek mluveného národního jazyka vztahují se k fonémům x daktylní znaky ke grafémům PAZ upozorňují na : a) správnou polohu mluvidel (jazyk, tvaru úst) b) na specifiku výdechového proudu (pocit tepla, chladu, nárazu, měkkého hlas.začátku) c) na chvění mluvidel při tvoření znělých souhlásek, atd.

SP děti se s PAZ seznamují v MŠ jedna ruka znázorňuje PAZ a druhá ruka odhmatává vibrace nebo kontroluje výdechový proud PAZ splňují požadavek multisenzoriálního vnímání – zrak, hmat, zbytky sluchu další fce. PAZ : optická analýza a syntéza slova, podpora zapamatování jeho struktury, přesné pochopení jeho gramatické struktury