Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
DĚTSKÝ REHABILITAČNÍ STACIONÁŘ nabízí komplexní zdravotní a sociální služby péči zajišťují erudovaní zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci výchovný program.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Seminář ke speciální pedagogice 1
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
9. Tvorba individuálního plánu
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ

Speciálněpedagogická diagnostika Součást speciální pedagogiky; Cíl: co nejhlubší poznání člověka s postižením, vadou či jiným handicapem získání co nejvíce informací o osobě daného jedince (jeho možnostech, schopnostech, vzdělavatelnosti, vychovatelnosti) snažíme se získat také co nejvíce informací o prostředí, ve kterém jedince žije

Terminologická vymezení Diagnostika – zkoumá průběh dosavadního vývoje jedince společně s jeho etiologií; Její poznatky slouží: k výchově a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, k umožnění co největšího možného rozvoje osobnosti, možnosti jejich socializace ve společnosti. Diagnóza je výsledkem diagnostiky jako procesu odhalování vady, choroby, handicapu. probíhá komplexně, interdisciplinárně

Pojetí a cíle speciálněpedagogické diagnostiky Diagnostika v lékařství: stanoví druh choroby a následnou terapii; X ve speciální pedagogice je diagnóza východiskem pro pedagogické vedení a působení cílem není léčba, ale výchova a vzdělávání Diagnostika v psychologii: koncentrace na psychické vlastnosti, procesy a stavy (včetně postoje k vlastnímu postižení) speciální pedagog sleduje spíše kvalitu a úroveň vzdělání, výchovy a možnosti zařazení do společnosti

Pojetí a cíle speciálněpedagogické diagnostiky Diagnostika v sociální oblasti: zhodnocení činitelů spolupůsobících na utváření osobnosti, které ovlivňují výchovu, postoje a vztahy postiženého ke světu i sobě samému orientace na osobní a rodinnou anamnézu, rodinu, užší i širší sociální prostředí Diagnostika pedagogická: zabývá se zdravým jedincem, může tak probíhat individuálně i skupinově X speciálněpedagogická diagnostika vyžaduje výhradně přístup individuální

Speciálněpedagogickou diagnostiku dělíme dle druhu postižení na diagnostiku: somatopedickou - zabývá se tělesným postižením a zdravotním oslabením psychopedickou - zabývá se mentální retardací surdopedickou - zkoumá poruchy a postižení sluchu logopedickou - zaměřuje se na poruchy a vady řeči i řečové komunikace oftalmopedickou - zkoumá poruchy a postižení zraku etopedickou - pracuje v oblasti poruch chování do této skupiny řadíme i specifické vývojové poruchy

Z etiologického hlediska rozlišujeme diagnostiku: Kauzální známe příčinu vzniku Symptomatickou příčina není známa diagnóza se omezuje na příznaky Z hlediska časového sledu diagnostiku: Vstupní Průběžná Výstupní

Podle rozsahu sledovaných cílů diagnostiku: Globální zaměřena na zjišťování nejvýznamnějších vlastností postiženého vzhledem k výchovnému a vzdělávacímu procesu jako celku Parciální zaměřena ve vztahu k určitým aktuálním projevům Diferenciální diagnostika v případě, kdy zjištěné charakteristiky dostatečně nenaznačují, o kterou diagnózu by mohlo jít

Úkoly diagnostiky v jednotlivých obdobích vývoje: Raný a předškolní věk včasné zachycení poruchy a zahájení speciálně výchovné péče komplexní přístup pracovníků různých oborů realizace diagnostiky v přirozeném prostředí dítěte v předškolním věku zaměření na oblasti: hrubé a jemné motoriky, lateralitu, sebeobslužné činnosti, rozumové schopnosti, verbální schopnosti, citovou oblast a sociabilitu. vždy je třeba zachovávat individuální přístup (požadavek dlouhodobosti)

Úkoly diagnostiky v jednotlivých obdobích vývoje: Diagnostika v období školního věku: současná legislativa zajišťuje možnost integrace kromě běžného typu škol existuje i nabídka speciálního školství Diagnostika v dospělosti: většinou tělesné postižení jako následek úrazu a poškození mozku důležitým úkolem je určení prognózy dalšího uplatnění člověka ve společnosti primární důležitost má pracovní a sociální rehabilitace Diagnostika ve stáří velký podíl mozkových příhod + podobná problematika jako v období dospělosti

Diagnostické metody: Požadavky na kvalitu metod: validita (zda měří opravdu to, co má); reliabilita (spolehlivost v čase) Při interpretování výsledků je nutné brát na zřetel to, že se jedná o aktuální, nikoliv neměnný stav diagnostikovaného jedince.

Základní diagnostické situace: Hra sledujeme její: charakter, odraz skutečnosti, úmyslná pozornost, úroveň motoriky, úroveň řečového projevu, úroveň společenského chování, citové zaujetí, volní projevy a povahové rysy, zájmy dítěte, lateralita, funkce smyslových orgánů typy her: manipulační, tematické, konstruktivní, intelektové, senzorické, napodobivé, slovní, rytmicko-hudební, dramatické Kresba sledujeme: téma, provedení, kolektivní kreslení

Základní okruhy diagnostické činnosti pedagoga: vstup dítěte do školy projevy slabosti nervové soustavy a projevy specifických poruch učení a chování zařazování a přeřazování dětí školní výkonnost a úspěšnost poruchy chování u starších žáků dynamika sociálních vztahů ve třídě diagnostika rodinných vlivů profesionální orientace autodiagnostika učitele

Nejčastější příčiny odkladu školní docházky: problém v oblasti řeči a komunikačních dovedností problémy s pozorností a soustředěním problémy v rozvoji grafomotoriky problémy pracovního tempa (pomalost) problém vědomostního rázu (orientace ve světě) Individuální vzdělávací plán (IVP) vychází z: diagnostiky odborného pracoviště (PPP nebo SPC) pedagogické diagnostiky učitele respektuje závěry z diskuze se žákem a rodiči je vypracován pro ty předměty, kde se handicap výrazně projevuje vypracovává je vyučující daného předmětu

POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN: 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika (Integrace školní a sociální). 2. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9 PŘINOSILOVÁ, D. Připravenost pro školu u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami z pohledu pedagogické diagnostiky. Předškolská výchova, 4/1999-2000, s. 29-30 PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využitím v praxi. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1595-0 ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení. Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2007. ISBN 8071799548 BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4 BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0