ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
České země v Rakousku - Uhersku
Advertisements

Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Česká republika Demokratický stát.
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
České národní obrození
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Osobnosti národního obrození
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
České země v první polovině 19. století
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Český kritický realismus
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Velká Morava Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník,
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Božena Němcová Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Zdravotnický asistent, první ročník Diskriminace na základě věku Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Kapitoly z českých a světových dějin České země za první světové války Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Národní obrození Michaela Tarabová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Opakování z literatury 8. r.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Ruchovci a lumírovci.
Májovci.
Dualismus.
2. Fáze Národního obrození
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
České národní obrození
Transkript prezentace:

ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař SZŠ a VOŠZ Zlín Česká literatura 19. století májovci, ruchovci, lumírovci Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař

ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař Název sady Májovci, ruchovci, lumírovci Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s činností literárních skupin 50., 60. a 70. let 19. století. Očekávaný výstup Žáci se seznámí s činností májovců, ruchovců a lumírovců. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař

Historické souvislosti 1848 – absolutistická vláda Františka Josefa I. 1852 – Alexandr Bach – zavedl cenzuru, potlačena svobodná publicistika, svoboda projevu, germanizace, ekonomický rozvoj 1859 – Bach odvolán 1861 – říjnový diplom 1867 – rakousko – uherské vyrovnání – Maďaři si na Rakousku vymohli rovnoprávné postavení v rámci monarchie společný panovník, armáda, finance i zahraniční politika na požadavky Čechů nebyl brán zřetel česky psané literatury vycházelo málo umírá stará generace (Tyl, Kollár, Čelakovský, Havlíček) 1853 – Kytice, 1855 – Babička Lumír – jediný beletristický časopis, vydáván od roku 1851 ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová Které umělecké a kulturní spolky (instituce) byly v 60. letech 19. století založeny? 1861  Hlahol, o rok později Sokol otevřeno Prozatimní divadlo 1863  Umělecká beseda 1864  Svatobor 1868  Národního divadla Úkol: Zjistěte základní informace týkající se historie Národního divadla v Praze. Kdo patřil do tzv. generace Národního divadla? ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Historické souvislosti 1854 Lada Nióla – umělecký význam nevelký, důležitější je odhodlání vést českou literaturu ke společenské aktivitě 1858 almanach Máj – nová básnická generace→ májovci Představitelé: V. Hálek, J. Neruda, K. Světlá, A. Heyduk, S. Podlipská Ze starší generace přispěli Sabina, Němcová, Erben Program: Přihlásili se k odkazu K. H. Máchy (boří konvence) chtěli zachytit svět v jeho realitě a úplnosti (tíhnutí k realitě) zajímaly je otázky sociální, národnostní, náboženské snažili se dostat českou literaturu na úroveň literatury evropské prolomit svým literárním dílem „mrtvé“období ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová ruchovci a lumírovci V 70. a 80. letech 19. století vstupují do literatury dvě nové generace → ruchovci a lumírovci 1868 vydán almanach Ruch, tzv. škola národní 1873 založen časopis Lumír, tzv. škola kosmopolitní ve svých názorech se obě skupiny střetávaly, doplňovaly, vzájemně obohacovaly ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová tzv. škola národní almanach Ruch vydán u příležitosti položení základního kamene Národního divadla zejména vlastenecká a politická poezie obrat k české národní minulosti (X májovcům) časopis Květy (S. Čech) snaha osvobodit českou literaturu od cizích vlivů „umění pro národ“ ÚKOL: Vyhledejte představitele ruchovců. ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová tzv. škola kosmopolitní (světoobčanství) generace literátů kolem časopisu Lumír navazovali na májovce svým úsilím o světovost české literatury překladatelská činnost i vlastní tvorba „umění pro umění“ ÚKOL: Vyhledejte představitele lumírovců. ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová 1. Májovci či škola májová – název tohoto spolku je odvozen od Máje (1858), což byl: almanach politický deník časopis 2. Nejvýznamnějšími členy sdružení májovců byli: ano ne Jaroslav Vrchlický ano ne Vítězslav Hálek ano ne Karel Sabina ano ne Svatopluk Čech ano ne Jan Neruda ano ne K. H. Borovský ano ne Adolf Heyduk ano ne Karolína Světlá ano ne Josef Václav Frič ano ne Rudolf Mayer ano ne Alois Jirásek ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová 3. Svým postojem a kritikou mezi lumírovce jednoznačně nepatří: J. V. Sládek J. Vrchlický J. Zeyer E. Krásnohorská 4. Jako kosmopolitní směr tedy můžeme označit dění kolem časopisu a jako národní směr můžeme označit dění kolem almanachu 5. U příležitosti položení základního kamene Národního divadla roku 1868 se představila nová literární generace almanachem 6. Vlasteneckou a politickou poezii v duchu obrozeneckých ideálů jungmannovské generace pěstovala skupina: ruchovci lumírovci 7. Na program májovců a máchovskou tradici navazují: Lumír Ruch Ruch ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová Použitá literatura Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ZA, 2. ročník / májovci, ruchovci, lumírovci/ Mgr. Veronika Mrkvanová