Předmět a metody dějin umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Druhy výtvarného umění
Antická kultura.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
NOVÁ FIGURACE SOUČASNÉHO UMĚNÍ
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
DUM (digitální učební materiál)
Renesance Kristýna Strouhalová.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Renesance a humanismus v Itálii
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výtvarné umění.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.
Renesance a humanismus
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KUBISMUS.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Svojanov – pokoj č.4. Portmoneum I. – nástěnné malby Josefa Váchala.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Malířství a sochařství (úvod)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Historický přehled uměleckohistorické metodologie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název školy: ZŠ Průhonice
Náhoda Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Teorie architektury.
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Předmět a metody dějin umění
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kapitoly z dějin umění I.
Sochy a plastiky Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
Předmět a metody dějin umění
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Předmět a metody dějin umění

Reflexe vizuální kultury dějiny umění teorie vizuální kultury programové a kritické texty umělecké interpretace teoretické disciplíny: estetika, sociologie, filosofie, teologie aj.

Předmět dějin umění výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média (polarita výtvarné umění/vizuální kultura)

Metody dějin umění 1) Určení nebo ověření provenience podle historických zpráv a formálních znaků (zkoumání autenticity přírodovědnými metodami) 2) Interpretace

Uměleckohistorické interpretace (1) Formální analýza Albert Kutal: „Co není ve zraku, není ani v rozumu.“ Heinrich Wölfflin, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe (1915) Kritická ikonologie Erwin Panofsky: Kulturní symptomy, svět „symbolických“ hodnot, podstatné tendence lidského myšlení. Aby M. Warburg, Mnémosyné (obrazový atlas, nedokončeno), E. Panofsky, Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of Renaissance (1939) Hermeneutika Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh (2004) Martin Heidegger, Der Ursprung des Kunstwerkes (1935), Bauen, Wohnen, Denken (1951) Hans Georg Gadamer, Aktualität des Schönen (1977) Receptivní estetika Michael Baxandall: „dobové oko“

Uměleckohistorické interpretace (2) Sémantika, sémiologie Jan Mukařovský, Umění jako sémiologická skutečnost (1934) Josef Zvěřina, Výtvarné dílo jako znak (1971) Psychologie René Huyghe: mezi dějinami umění a estetikou Psychoanalýza Sigmund Freud, Kindheitserinnerung des Leonardo da Vinci (1910) Jacques Lacan Sociální historie „dílo jako depozitum sociálních vztahů“ Poststrukturalismus Michel Foucalt Poststrukturalisté tvrdí, že znázorňování je neoddělitelnou součástí sociálních procesů nadvlády a kontroly, historikové umění tvrdí, že znázorňování je nestrannou, a tedy politicky neutrální činností. Dekonstrukce, gender studies...

K interpretaci díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57

Variace na Las Meninas Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973)

Variace na Las Meninas Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004 médijní instalace

Počátky dějin umění (1) Giorgio Vasari, Le Vite de´piu eccelenti pittori, scultori e architettori (1550, 1568) Dějiny umění jako dějiny umělců, „anekdotické“ líčení

Počátky dějin umění (2) Johann Joachim Winckelmann, Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst (1755), Geschichte der Kunst des Altertums (1764) Dějiny umění jako dějiny ideálu

Počátky dějin umění (3) Carl Friedrich von Rumohr, Italienische Forschungen I-III (1827-1831) Vědecké dějiny umění

Architektura Kategorizace staveb podle účelu: sakrální/profánní, veřejná/soukromá podle typu: palácová, kostelní, domovní aj. podle materiálu: dřevěná, kamenná, cihlová, betonová (kombinace železobetonu a skla) aj. podle stavební techniky: zděná, litá, montovaná podle formálního pojetí: tektonická/stereotomní, pod. článková/bloková (např. řecký chrám vs. pyramida)

Sochařství Kategorizace podle prostorového pojetí: socha, sousoší, reliéf podle funkce: volná díla / díla spojená s archi-tekturou (též pomníky) podle výtvarné techniky: 1) skulptura (lat. scul-pere = řezat do něčeho) – ubírání hmoty dřeva, kamene či kosti (kamenosochařství, řezbářství, glyptika tj. řezba gem a kamejí), 2) plastika (řec. plastikos = tvořící z hlíny) – přidávání hmoty, tj. modelování ve vosku, štuku, hlíně (ceroplastika, štukatérství, terakotářství) a kovolitecké postupy, 3) kovotepectví, antická toreutika

Malířství Kategorizace podle funkce: volné/užité (např. knižní malba, či vitraje), intimní/monumentální podle námětu: figurální, portrétní, žánrové, krajinomalba, zátiší (jiné dělení: mytologické, církevní, světské) podle materiálu (podkladu, barev) a techniky: nástěnná malba, mozaika, sgrafito, sklomalba, závěsné obrazy – deskové (nejčastěji tempera na dřevě), olej na plátně, akryl na sololitu, dále akvarel, pastel, kvaš (vše na papíru) atd. podle vztahu k předmětné skutečnosti: abstraktní/zobrazující