Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "— Transkript prezentace:

1 METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost    Projekt: Moderní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_5.3.18  Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová  Datum, období, kdy byl vytvořen: prosinec 2011  Název práce: Renesance  Předmět, pro který je VM určen: Vv  Ročník, pro který je VM určen: 8.  Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Umění a kultura Malba, kresba, kombinovaná technika Renesance Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prezentace je výukovým materiálem k upevňování vědomostí učiva o renesanci. Pomůcky: José Pijoan – Dějiny umění

2 RENESANCE

3 Rozcestník Architektura Typické rysy Malířství Sochařství Díla Slovník Konec

4 Vznik Renesance Počátky renesance jsou obvykle kladeny do severní Itálie na přelomu 13. století a 14. století. Její kolébkou bylo jednoznačně město Florencie. Od 12. století vzrůstala v mnoha městech ve střední a severní Itálii prosperita obyvatelstva, způsobená především rozvojem námořního obchodu, později též bankovnictví a řemeslné výroby . Hospodářská prosperita měst vedla k rozvoji stavitelství a výtvarného umění. Odlišný životní styl obyvatel italských měst a zároveň relativně značná politická svoboda stály u vzniku nového typu renesančního člověka. Pojmem renesance je označován umělecký sloh a historická epocha trvající od 14. do 17. století. Vyznačoval se mj. zesvětštěním, individualismem a návratem k ANTICE. Pojem znovuzrození byl poprvé užit pro období rozkvětu umění a vědy, které začalo na konci 13. století v Itálii, italským historikem Giorgio Vasarim v roce Pojem renesance je francouzský překlad užitý francouzským historikem Jules Micheletem a dále rozšířený švýcarským kunsthistorikem Jacobem Burckhardtem v 19. století. Fontána di Trevi Zpět

5 Typické rysy Renesance se obrací zpět k ANTICE a antické kultuře a přebírá z ní velké množství prvků, které dále tvůrčím způsobem užívá a přetváří. Přestože si renesanční umělci nárokovali u svých děl návrat k přírodě (inspirováni antikou), určitý soubor konvencí užívali. Jejich realismus se týkal hlavně užitých témat. Objevují se scény ze „všedního života“. Náboženské motivy jsou velmi časté. Sgrafitová psaníčka - vyrývané ornamenty do vlhkého zdiva v podobě obálek; dále rovná okna, na šířku dimenzované stavby i prostory v nich, sloupy a pilíře, arkádové ochozy, valené klenby, dřevěné kazetové stropy a mnoho dalších prvků.   Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem Zpět

6 Malířství Na rozdíl od architektury nebo sochařství se nemohlo rané renesanční malířství inspirovat antickým uměním – z antického malířství se nic nedochovalo. Renesanční malíři se proto částečně inspirovali antickými reliéfy. Až v 16. století byly v Římě objeveny fresky v Neronově Zlatém paláci nebo v Titových lázních. Nově se objevují některé žánry, např. portrét, krajina nebo zátiší a v Itálii se objevují i mytologické motivy převzaté z antického umění. Typickým nemytologickým motivem převzatým z antického umění je tzv. spinario – chlapec vytahující si z paty trn. Zpět

7 Sochařství Vlivem zachovaných antických soch se sochařství stalo prvním uměním, kde došlo ke změnám směrem k renesančnímu pojetí. Objevují se od ANTIKY poprvé volně stojící sochy. Umělci dokážou úspěšně vyjádřit dramatičnost scény expresivním zobrazením emocí v obličeji, gesty či zřasenou drapérií. Velkou výzvou se pro renesanční sochaře staly jezdecké sochy. Dále je navazováno na portrétní sochařství císařského Říma – objevují se busty význačných osobností. Dále známe i drobnou plastiku, např. i medaile. Zpět Foto vlastní zdroj

8 Architektura S potřebou prezentace nové měšťanské nobility i městského státu jako celku, se stala architektura jedním z umění, kde došlo k nejvýraznějším změnám. Renesanční architekti se opět inspirovali antickými stavbami, jejich souměrností, jednoduchostí a pravidelností proporcí, důležité je také zachování lidského rozměru u staveb světských. Renesanční architektura se tedy odlišuje od gotiky svým uzpůsobením; dílo už nemá funkci obrannou, ale spíše reprezentativní. Objevují se nové typy staveb: městské paláce a městské i předměstské vily. Vedle kamene se začaly užívat v mnohem větším množství materiály jako mramor a cihly. Hojně se uplatňuje sloupořadí, klenba a kupole a schodiště se stává samostatným architektonickým prvkem. Vzniká nový druh výzdoby fasády zvaný sgrafito. Zpět

9 Typické prvky staveb pilastry a štukování obloukové arkády
valená klenba arkýř + sgrafito

10 Díla Zpět Michelangelo Buonarroti Sandro Botticelli - Zrození Venuše
Andrea Mantegna-Utrpení v zahradě Leonardo da Vinci - Poslední večeře Zpět

11 Slovník Reliéf - je zvláštní druh sochy, který bývá obvykle použit k ozdobení stěn domu. Vyznačuje se tím, že z plochého pozadí částečně, nebo téměř úplně, vystupuje do prostoru socha nebo sousoší, které vyjadřuje nějaký motiv. Takovým motivem reliéfu může být například nějaká báje, pohádka nebo historická událost. Busta - je sochařské ztvárnění hrudníku, ramen a hlavy, obvykle umístěné na podstavci Freska - je nástěnná malba zhotovená na vlhké omítce. Drapérie - znamená ve výtvarném umění použití textilních látek k uměleckému vyzdobení. Nobilita – “šlechta“ Zpět Konec


Stáhnout ppt "METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   "

Podobné prezentace


Reklamy Google