Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, 360 09 Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní ekonomické otázky a ekonomické teorie
Advertisements

Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ROZPOČTOVÁNÍ.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Základní ekonomické pojmy
1. Základní ekonomické pojmy
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_MAJETEK.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_OBCHODNI.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
PŘÍPRAVA VÝROBY str. 95 Hospodářský proces (opakování): Výroba
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_POJISTOVNICTVI_S.P.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
MARKETING.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
Hospodářský mechanismus
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_MZDA_S.P.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_OCHRANA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_VYPOCTY.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
TRH (tržní mechanismus)
Autor: MIROSLAV MAJCHER
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_VÝSTAVBA.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.08 Ročník1. ročník.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_PRŮBĚŽNÉ.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_FINANCNI.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI EKONOMICKE POJMY 2_S.P Číslo projektu: CZ 1.07/1.5.00/ Tematická oblast : EKONOMIKA Datum tvorby: Datum ověření: Klíčové slovo: hospodářský proces, fáze procesu, ekonomické systémy Anotace/ nebo metodický list: Prezentace je určena pro žáky 3. ročníku oboru stavebnictví, slouží k výkladu a procvičování dané látky. Žáci se seznámí s výukovým materiálem na téma fáze hospodářského procesu.

Základní ekonomické pojmy II. Hospodářský proces, ekonomické systémy

Hospodářský proces = nepřetržitý sled hospodářských jevů a činností, které se vzájemně prolínají a ovlivňují, cílem je uspokojování potřeb lidí obsahuje fáze: 1. výroba 2. rozdělování a přerozdělování 3. směna 4. spotřeba

Výroba  přetváření přírody ve statky  výrobu může provádět individuální podnikatel (živnostník, zemědělec,…) nebo podnik (akciová společnost, družstvo, …)  výrobní proces se podle účasti člověka člení na: a) pracovní – ruční (ukládání zboží do regálu) strojně ruční (krájení zeleniny nožem) strojní (obsluha myčky nádobí) b) nepracovní - přírodní (dozrávání ovoce, kvašení) mechanické a automatické (plnící linka)

Rozdělování a přerozdělování  rozdělování - svůj podíl na výrobě získávají její účastníci – zaměstnanci (mzdu) a podnikatelé (zisk)  část svého podílu odvádí prostřednictvím daní do veřejných rozpočtů - státní rozpočet, rozpočty krajů a místní rozpočty  přerozdělování – ve veřejných rozpočtech dojde k přerozdělení těm, kteří se na výrobě nepodíleli - děti, důchodci, nemocní…

Směna  je proces, ve kterém nabídka (výrobci, obchodníci) hledá kupce – poptávku - pro své statky a služby  teprve nyní se ukáže, zda výsledky výroby rozdělené ve fázi rozdělování (mzdy, zisky) byly oprávněné  může se stát, že statek nebo služba svého kupce nenajde ☺ podnikatel nedosáhne zisk, ale prodělá

Spotřeba  je procesem uspokojení potřeb  členíme ji: konečná - uspokojení potřeb jednotlivých lidí – konečných spotřebitelů výrobní - uspokojení potřeb podniků, aby mohly dále podnikat

Ekonomické systémy  každá společnost musí řešit tři základní ekonomické problémy:  Co?Co a kolik vyrábět?  Jak?Jak vyrábět? Jaké zdroje použít? Jaké technologie?  Pro koho? Pro kterou skupinu zákazníků? - řešení otázek je ve společnosti je rozdílné, proto rozlišujeme 4 způsoby organizace ekonomiky – 4 ekonomické systémy

Zvykový systém ekonomiky  vychází z tradice  až na výjimky patří do historie – v současnosti některé africké nebo indiánské kmeny

Příkazový systém = centrálně plánovaný  uplatňoval se po 2. sv. válce ve střední a východní Evropě  základem řešení ekonomických problémů byl centrální plán  ekonomika byla rozplánována např. na 5-ti letá období - pětiletky

Tržní systém  základní ekonomický problém je řešen pomocí trhu – vztahu nabídky a poptávky  nabídka a poptávka je ovlivňována různými faktory – konkurence, cena, kvalita, dostupnost zdrojů, móda, aj.

Smíšený systém ekonomiky  vychází z tržního systému, ale je doplněn zásahy státu – vlády  podstatu tvoří vztah nabídky a poptávky  trh je regulován centrální bankou, daněmi, minimálními a maximálními cenami, ochranou hospodářské soutěže, …

Citace  Vlastní archiv autorky