Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Advertisements

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Procesor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/03 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Změna teploty vzduchu v průběhu času
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace:Žák se seznámí s postupem měření teploty, naučí se odečítat hodnotu teploty z jednotlivých druhů teploměrů. Klíčová slova: Postup měření teploty, teploměr, laboratorní teploměr, meteorologická stanice, měření teploty v průběhu času, odečítání hodnoty teploty. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM:

Měření teploty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

 Existuje několik druhů teploměrů, např. kapalinový, bimetalový, plynový, odporový, termoelektrický, radiační, infračervený atd. Postup měření teploty:  Zvolíme vhodný teploměr  Zjistíme, v jakých jednotkách je sestrojena stupnice teploměru  Určíme, jaký teplotní rozdíl odpovídá nejmenšímu dílku stupnice  Zjistíme měřící rozsah teploměru  Odečteme hodnotu až se ustálí(na stupnici se díváme kolmo) Teplota se měří teploměrem

Naučíme se odečítat hodnotu ze stupnice: t = 61 °C t = 17 °C t = 7 °C t = 83 °C 1 dílek = 1 °C

Odečtěte t = -4 °C t = 84 °C t = -1 °C t = -6 °C 1 dílek = 1 °C

Teplotu lidského těla měříme lékařským teploměrem. t = 38,3 °C t = 36,5 °C t = 36,2 °C t = 38,7 °C 1 dílek = 0,1 °C

 Chceme-li měřit teplotu nějakého tělesa, musíme zajistit, aby bylo delší dobu ve styku s teploměrem. Dojde k vyrovnání teploty teploměru a měřeného tělesa. Hodnotu na teploměru můžeme odečíst, až když se již nemění. Měření teploty laboratorním teploměrem:  Do kádinky nalijeme teplou vodu  Vložíme laboratorní teploměr, uchycený ve stojánku, aby se nedotýkal skla ani naší ruky  Počkáme, až se rtuť v teploměru ustálí  Přečteme hodnotu na stupnici(teploměr nevyjímáme) Měříme teplotu

Měření teploty venkovním lihovým teploměrem:  Umístíme teploměr venku na takové místo, aby na něj nesvítilo slunce  Necháme ho tam dostatečně dlouhou dobu  Počkáme, až se rtuť v teploměru ustálí  Přečteme hodnotu na stupnici Teplota vzduchu závisí také na nadmořské výšce.

Existují domácí teploměry, které umožňují měřit současně venkovní a vnitřní teplotu vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, tlak vzduchu, rosný bod, ukazují čas. Domácí meteorologické stanice

 Na meteorologických stanicích se měří teplota vzduchu po celý den. Příklad jednoho měření si ukážeme. Výsledky měření jsou uvedeny v tabulce. Průběh teploty vzduchu znázorňujeme pomocí grafu. Jak se mění teplota vzduchu v průběhu času

Na meteorologických stanicích se používá automatický přístroj k měření teploty vzduchu. Ten měří teplotu plynule a zapisuje ji na papír. Je to bimetalový teploměr, u kterého je ručka opatřena hrotem. Hrot se dotýká papíru navinutého na válci, který se rovnoměrně otáčí. Tento přístroj se nazývá termograf.

Otázky a úkoly: 1. Jaký je postup měření teploty? viz. Prezentace 2. Vyjmenuj některé druhy teploměrů. kapalinový, bimetalový, odporový, termoelektrický, radiační, infračervený 3. Popiš domácí meteorologickou stanici. Umožňuje měřit současně teplotu, tlak, vlhkost vzduchu, ukazuje čas atd. 4. Co je to termograf? Automatické zařízení, které slouží nejen k měření teploty vzduchu, ale i k záznamu naměřených hodnot v průběhu času. 5. Urči o kolik a jak se změnila teplota v těchto případech: z 16 °C na 23 °C, z 53 °C na 12 °C, z -12 °C na -3 °C, z -6 °C na 4 °C a z 18 °C na -7 °C zv. o 7 °C, sn. o 41 °C, zv. o 9 °C, zv. o 10 °C, sn. o 25 °C

Otázky a úkoly: 6. Odečtěte hodnoty z teploměrů t = 31 °C t = 77 °C t = -3°C t = -5 °C t = 38,1 °C t = 36,2 °C

Otázky a úkoly: 7. Překresli si stupnice do sešitu a dokresli správně hodnotu. t = 22 °C t = 81 °C t = -6°C t = -13 °C t = 37,6 °C t = 35,9 °C

Řešení: t = 22 °C t = 81 °C t = -6°C t = -13 °C t = 37,6 °C t = 35,9 °C

[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: BJOERTVEDT. wikimedia: termograf [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: 0_Nansen_IMG_0420.jpg 0_Nansen_IMG_0420.jpg Ostatní obrázky a fotografie autor. Použité zdroje: