Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Tato prezentace byla vytvořena
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zdroje elektrického napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/9 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Teplota Číslo DUM: III/2/FY/2/1/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s teplotou jako fyzikální veličinou, jednotkami teploty a jejich převody, teplotními stupnicemi. Naučí se poznávat jednotlivé teploměry a princip jejich měření. Klíčová slova: Teplota, teplotní stupnice, teploměr, délková roztažnost pevných látek, objemová roztažnost kapalin a plynů. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 8.5.2013

Teplota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Co je to teplota a kde se s ní setkáme? Teplota je fyzikální veličina. Pro život člověka je velmi důležitá. Je nutné udržovat tzv. tělesnou teplotu, měříme teplotu našeho okolí(venku i v místnosti), uvaříme si teplý čaj, už od malička rozlišujeme co je teplé a studené(těleso s vyšší teplotou, těleso s nižší teplotou), určujeme teploty tání a varu některých látek atd.

Teplota je vlastnost předmětů, která nám charakterizuje stav hmoty Teplota je vlastnost předmětů, která nám charakterizuje stav hmoty. Člověk je schopen ji vnímat a určit, zda je něco studené, vlažné, teplé, horké. Značka : t Základní jednotka : Celsiův stupeň (1°C) V praxi se používají i jiné jednotky teploty: Kelvin (1K), stupeň Fahrenheita (1°F), stupeň Réaumura (°R), stupeň Rankina (1Ra), atd. Platí: O°C – teplota tajícího ledu 100°C – teplota vroucí vody 273,15K – teplota tajícího ledu 373,15K – teplota vroucí vody Při zvýšení teploty o 1°C se teplota zvýší o 1K.

Teplotu měříme teploměrem K určování teploty využíváme závislost některých vhodně zvolených fyzikálních veličin na teplotě. Teplotně závislé veličiny jsou např. délka, objem kapalin i pevných látek, teplotní roztažnost a rozpínavost plynů, elektrický odpor vodičů a polovodičů apod. My se důkladněji zaměříme na délkovou a objemovou roztažnost pevných látek a objemovou roztažnost kapalin a plynů.

Délková roztažnost kovových tyčí Kovy velmi dobře reagují na změnu teploty. Platí: Při zahřívání se délka kovových tyčí zvětšuje, při ochlazování zmenšuje. Při zahřívání za stejných podmínek se délka tyčí z různých kovů zvětšuje různě(bimetalový pásek).

Objemová roztažnost kapalin a plynů Zda závisí objem kapalin na teplotě zjistíme pokusem. Trubičky s různými kapalinami dáme nejdříve do studené vody a poté do horké vody. Zjistili jsme! Objem kapaliny závisí na teplotě a to tak, že při zahřívání se zvětšuje a při ochlazování zmenšuje. Při zahřívání různých kapalin za stejných podmínek se objem zvětšuje různě.

Druhy teploměrů Kapalinový teploměr – k měření teploty využívá teplotní objemovou roztažnost kapalin(nejčastěji používané kapaliny rtuť a obarvený líh) Laboratorní Venkovní lihový Lékařský teploměr teploměr teploměr

Bimetalový teploměr– obsahuje bimetalový pásek, k měření teploty využívá délkovou roztažnost dvou kovů, kovový pásek, který se vlivem teploty ohýbá je připojený k ručičce a ta nám na stupnici ukáže teplotu Odporový teploměr – k měření teploty využívá závislost elektrického odporu vodiče nebo polovodiče na teplotě

Plynový teploměr - k měření teploty se využívá závislost tlaku plynu na teplotě Polovodičový teploměr – k měření se využívá závislosti polovodičového prvku na teplotě Termoelektrický teploměr – k měření se využívá tzv. termoelektrický jev Radiační teploměr – měří se tepelné záření vysílané tělesem do okolí Infračervený ušní teploměr – k zjištění teploty využívá infračerveného záření

Otázky a úkoly: Co je to teplota a kde se s ní setkáme ? (viz. Prezentace) 2. Jaká je značka a jednotka teploty? (t, 1°C) 3. Znáš nějaké jiné jednotky teploty? (°F, K, °R, Ra) 4. Čím měříme teplotu? (teploměrem) 5. Jakých vlastností látek využíváme při výrobě teploměrů? (délky, objemu kapalin i pevných látek, teplotní roztažnosti a rozpínavosti plynů, elektrického odporu vodičů a polovodičů apod. a jejich závislosti na teplotě)

Otázky a úkoly: Jaké druhy teploměrů znáš? (kapalinový, bimetalový, odporový, plynový, termoelektrický, radiační, infračervený) 7. Vyjmenuj, které druhy teploměrů máte doma?

Použité zdroje: HUSTVEDT. wikimedia: bimetalový pásek [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bimetal_coil_reacts_to_lighter.gif ROGILBERT. wikimedia: bimetalový pásek [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bilame.svg 1-1111. wikimedia: bimetalový teploměr [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:20050501_1315_2558-Bimetall-Zeigerthermometer.jpg