K dnešní p ř ednášce Fundraising v NO Objekt fundraisingu Dárcovství, sponzoring Plánování fundraisingových aktivit Metody fundraisingu M ěř ení efektivnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
Advertisements

2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Cholera for Sale in New York!
Cholera for Sale in New York!
Vítejte na marketingu p ř ednáška Informace o ukon č ení p ř edm ě tu.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jsou venkovské školy horší než městské?
2 Marketingové koncepce
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Digitální učební materiál
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Měnová soustava, měnová politika
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Psychologie reklama.
Společenská odpovědnost ve školství
Téma 11: Finanční plánování
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Občanské soudní řízení I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Metody fundraisingu Strategie sponzorství
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Jak získávat sponzory? Neexistuje žádný „zaručený recept“.
Dárcovství 2018 Závěrečná zpráva z výzkumu
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Josef Bernard, Renata Mikešová
Sociální podnikání Sociální firma.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

K dnešní p ř ednášce Fundraising v NO Objekt fundraisingu Dárcovství, sponzoring Plánování fundraisingových aktivit Metody fundraisingu M ěř ení efektivnosti fundraisingu

Fundraising „V ě da“ o tom, jak úsp ě šn ě p ř esv ě d č it druhé, ž e práv ě vy a vaše č innost jsou d ů le ž ité, a ž e se do nich vyplatí investovat. (Ledvinová, J.)

Fundraising získávání prost ř edk ů, resp. hledání zdroj ů, které má pomoci p ř edevším neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí. zahrnuje r ů zné metody a postupy, jak získat finan č ní a jiné prost ř edky na č innost neziskovým organizací.

Kdo by se m ě l fundraisingu v ě novat? Správní rada, p ř edstavenstvo Ř editel Profesionální fundraiser Dobrovolník Konzultant fundraisingu

Kdo by se m ě l fundraisingu v ě novat? stav v 2004 (spiralis výzkum 455 NO) Fundraising v malých NO je zabezpe č ován vedením organizace, správní rady, p ř edstavenstva S r ů stem velikosti NO p ř esun výkonu fundraisingu na jiné osoby (fundraisery) 1/3 NO m ě la fundraisera U velkých NO zam ě stnanci u menších NO dobrovolníci

Dovednosti fundraisera Silná osobnost Zápal pro v ě c - „v ěř it z celého srdce“ Schopnost po ž ádat - „peníze nejsou tabu“ P ř esv ě d č ivost - p ů sobivá argument ů Sebed ů v ě ra - „nemám se za co styd ě t, neomlouvám se“ Pravdomluvnost Sociální dovednosti - „práce s lidmi“ Organiza č ní dovednosti Kontakty a schopnosti Pohotovost - „nepromarnit ž ádnou p ř íle ž itost Vytrvalost - „nevzdávat se“

Aktivity fundraisera 1. plánování Fundraiser vytvá ř í fundraisingový plán, spravuje databázi dárc ů a kontakt ů, spolupracuje s ekonomem na p ř íprav ě rozpo č t ů a sleduje jejich pln ě ní, p ř ipravuje komunikaci s dárci. 2. administrativa Práce zahrnuje evidenci spojenou s realizací projekt ů, zpracování pr ů b ěž ných a záv ě re č ných zpráv, ale také spolupráci na vytvá ř ení nových projekt ů ( ž ádosti o ud ě lení grant ů a dotací). 3. komunikace Fundraiser v nejširším slova smyslu reprezentuje organizaci, komunikuje se stávajícími i potenciálními dárci, vytvá ř í a distribuuje materiály (nabídky, prezentace, informace ad.). 4. strategie Fundraiser pravideln ě vyhodnocuje vlastní č innost i fundraisingový plán, p ř ipravuje podklady pro jednání správní rady, podílí se na strategickém plánování a na vedení organizace.

O č ekávání NO a praxe ze zahrani č í Neziskové organizace od fundraisera o č ekávají, ž e bude stratégem a mana ž erem fundraisingu, výkonnou silou pro realizaci fundraisingu v celém jeho rozsahu a pe č livým ú ř edníkem. Podle zkušeností zahrani č í je fundraiser mana ž erem, který vede dobrovolníky, zam ě stnance, č leny správní rady, č leny sdru ž ení atd., nikoliv č lov ě kem, který sám peníze získává. Fundraiser je mana ž era fundraisingu

Kdo všechno m ůž e být objekt fundrasingu?

Zdroje financování NO z vlastní č innosti od jiných subjekt ů z neve ř ejných zdroj ů z ve ř ejných zdroj ů

Podíl jednotlivých zdroj ů financování v rozpo č tech NNO (1998)

Podíl jednotlivých zdroj ů financování v rozpo č tech NNO (Spiralis 2004, 455 NO)

Spiralis 2004, 455 NO Organizace zam ěř ené na oblast sociální a zdravotní a na volno č asové aktivity jsou vysoce závislé na ve ř ejných rozpo č tech. U ostatních organizací stoupá podíl soukromých zdroj ů. Pr ů m ě rná NO vyu ž ívá 4 typy finan č ních zdroj ů, i kdy ž jejich podíl na ro č ním rozpo č tu organizace není vyvá ž ený. S jedním finan č ním zdrojem pracuje 5 % NO. Č ím je rozpo č et organizace v ě tší, tím je v ě tší i po č et jejích zdroj ů. S menším po č tem zdroj ů pracují organizace sociální a zdravotní.

Jak myslíte ž e je to dnes?

Bude mít finan č ní krize vliv na strukturu finan č ních zdroj ů NO?

Podíl jednotlivých zdroj ů financování v rozpo č tech NNO (Spiralis 2004, 455 NO)

METODY FUNDRAISINGU V Č ESKÉ REPUBLICE LÉTO 2008, Deborah Edward, Ph.D., LBJ School of Public Affairs pouze 83 NO Nej č ast ě ji byly uvád ě ny vládní granty, dále návšt ě vy firemních dárc ů. Nejmén ě efektivní byly dopisy jednotlivc ů m. V ě tšina respondent ů nevyu ž ívala strategie získávání finan č ních prost ř edk ů spojené s textovými zprávami nebo online dárcovstvím. Respondenti disponují širokou ř adou technik, které ozna č ili za úsp ě šné pro svoji organizaci. Nej č ast ě ji zmi ň ují budování vztah ů, spolupráci s vládou, vytvá ř ení projekt ů, po ř ádání r ů zných akcí, plánování sch ů zek s potenciálními donátory.

Dárcovství, sponzoring

Firemní dárcovství Individuální dárcovství Dary mohou mít podobu Finan č ní pomoci V ě cné pomoci Lidského zdroje

Dárcovství vs. Sponzoring nezisková organizace mu nem ůž e nabídnout nic – volí tedy formu prosby, proto ž e o č ekává č istý dar, m ůž e nabídnout ur č itou protihodnotu, ale podstatn ě ni ž ší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy nap ř. prodává lístek na dobro č inný koncert za p ř emršt ě nou cenu, p ř i č em ž to ví i kupující, který se na koncert mo ž ná ani nedostaví, nabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala nap ř. placený inzerát do sponzorované knihy.

Pojem Charita(tivnost) K ř es ť anská láska P ř ed welfare state Charitativní organizace byly projevem, výsledkem, vyjád ř ením „velkodušnosti“, dobro č innosti jednotlivce a státu Se slábnutím vlivu aristokracie a církve p ř echází „starání se o druhé“ pod vliv státu Školy, muzea, chudobince…

Filantropie Obecn ě láska k lidem, snaha pomoci motivována láskou k bli ž nímu. výsledek snahy a p ř ání ur č itých skupin ob č an ů. Širší pojem ne ž charita Komplex spole č enských vztah ů zalo ž ených na dobrovolných aktivitách jednotlivc ů, které jsou podporovány státem. Aktivity neuskute čň ované pro maximalizaci vlastního zisku č i u ž itku

Sponzoring Pomoz jinému, pom ůž eš sob ě nástroj komunikace na podporu ur č ité události, akce, produktu nebo slu ž by. Sponzor poskytuje finance nebo jiné prost ř edky a za to dostává protislu ž bu. Sponzorský p ř ísp ě vek je tedy “dar s protipln ě ním”.

Sponzoring Č asto se vztahy mezi sponzorem a p ř íjemcem p ř ísp ě vku uzavírají na základ ě smlouvy o reklam ě, kde nezisková organizace vyká ž e č innosti sm ěř ující k napln ě ní marketingových cíl ů sponzora. Tato nezisková organizace je povinna zaplatit da ň z p ř íjm ů právnických osob, která č iní 24 procent. Náklady na sponzoring jsou sou č ástí firemních rozpo č t ů a nijak nesouvisejí s odpo č tem z daní, jako je tomu u dar ů.

Druhy sponzoringu SOCIÁLNÍ SPONZORING Projekty, "kde stát finan č n ě nesta č í", kde ú č elem sponzorování není v prvé ř ad ě reklama, ale kde jde o humanitární podporu v nouzi a na podporu u ž ite č ných celospole č enských (sociálních) v ě cí v ů bec. Sponzor profituje a ž po delší dob ě - ze známosti jména nebo jeho p ř íznivé pov ě sti. PROFESNÍ SPONZORING Sponzor finan č n ě podporuje "rozjezd" druhé strany pro úsp ě šné podnikání, profesní r ů st, realizaci investi č ních zám ě r ů,... ze kterých p ř edpokládá, ž e bude rovn ěž podnikatelsky spoluprofitovat. KOMER Č NÍ SPONZORING Projekty, kde p ř eva ž uje rovnoprávný vztah "n ě co za n ě co". Ž adatelé o sponzoring mají dobré (výborné) mo ž nosti nabídnout sponzorovi zejména reklamu nebo jiné recipro č ní protislu ž by.

Sponzoring – výzkum 2008 R ů zné investice do sponzoringu uvádí 86 % spole č ností p ů sobících v Č eské republice. Na celkovém marketingovém rozpo č tu se sponzoring podílí 6-10 % zhruba u t ř etiny firem. Tém ěř polovina spole č ností však ř íká, ž e se v ů bec nev ě nuje m ěř ení návratnosti investic, zatímco zjiš ť ováním efektivity vynalo ž ených prost ř edk ů na sponzoring se u ka ž dého z projekt ů zabývá pouze 28 % firem. A ž 40 % firem toti ž souhlasí s názorem, ž e sponzoring je p ř edevším morální odpov ě dností firmy a na efektu vlastn ě ani nezále ž í.

Plánování fundraisingu

Plánování fundraisingu Dlouhodobý proces V ě novat se mu by m ě la 1/3 objemu č inností neziskové organizace Spiralis 2003 Pouze t ř etina NO zpracovává plán fundraisingu, skoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespo ň ur č itou strategii.

Plánování fundraisingu: 1.definovat poslání organizace – stru č n ě, jasn ě, výsti ž n ě, aby s ním byl srozum ě n ka ž dý č len organizace a um ě l ho reprodukovat, 2.ur č it konkrétních a m ěř itelných cíl ů – dárci bude jasné, ž e jsou dosa ž itelné, v ě d ě t co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3.vypracovat realiza č ní a č asový plán aktivit, na základ ě č eho ž se zpracuje ro č ní rozpo č et, 4.ov ěř it, zda naše organizace skute č n ě reaguje na pot ř eby ve spole č nosti, místo organizace na trhu

Plánování fundraisingu: 5.uva ž ovat o zapojení dobrovolník ů do fundraisingových akcí, 6.vybrat pro danou situaci nejvhodn ě jší fundraisingové metody, 7.sestavit seznamu mo ž ných zdroj ů, 8.specifikovat okruh dárc ů,

9.po ž ádat o dar, 10.informovat dárce o pou ž ití jeho daru, 11.sna ž it se o obnovení a/nebo zvýšení daru.

Metody fundraisingu

Metody fundraisingu Inzerce nejmén ě ú č inná metoda, proto ž e kontakt mezi dárcem a organizací č i námi je anonymní. Osobu, kterou ž ádáme o podporu, nevidíme. Výhodou této metody však je, ž e oslovíme velký po č et potencionálních dárc ů. Vhodné v kombinaci

Metody fundraisingu Direct mail, tj. p ř ímý poštovní styk = hromadný (formální) adresný nebo neadresný dopis, n ě kdy s vlo ž enou obálkou pro odpov ěď a/nebo s poštovní poukázkou.

Metody fundraisingu Vyhlášení ve ř ejné sbírky výzva p ř edem neur č enému okruhu dárc ů sd ě lovacími prost ř edky (v č etn ě plakát ů a leták ů ) vy ž adují dobrou organiza č ní p ř ípravu vyu ž ití více prost ř edk ů propagace, prezentaci silného motivu pro dárce sv ě domité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace;

Metody fundraisingu Kampa ň má všechny atributy ve ř ejné sbírky, jen má v ě tší rozsah. Lze u ní nalézt i rysy benefice: Benefi č ní akce výzva p ř edem neur č enému okruhu dárc ů – vy ž aduje divácky a publicisticky zajímavý program, min. jednu známou osobnost v programu, bezchybný pr ů b ě h akce a dostate č nou prezentaci dobro č inného ú č elu celé akce

Metody fundraisingu fundraising „od dve ř í ke dve ř ím“ nevýhoda vstupování do soukromí potencionálních dárc ů. Pouli č ní fundraising

Metody fundraisingu Osobní dopis č i telefonický rozhovor (tzv. telefonní fundraising) p ř edpokladem úsp ě chu je p ř edcházející znalost dárce, který u ž dar poskytl a nyní ž ádáme o obnovení daru. N ě kdy se však poda ř í prolomit "ledy" a získat p ř íslib finan č ní podpory i od nov ě oslovených dárc ů.

Metody fundraisingu Písemná ž ádost o grant velmi byrokratický postup, který však p ř inese vysoké finan č ní sumy, mo ž nost dlouhodobé spolupráce Nadace, nada č ní fondy Ve ř ejné zdroje Firmy s vypracovaným plánem CSR č i dárcovstvím

Metody fundraisingu Osobní setkání, resp. návšt ě va p ř edem vytipovaných mo ž ných dárc ů spolu s ž ádostí o grant nejú č inn ě jší zp ů sob Náro č né na p ř ípravu, p ř edem promyšlený postup, p ř íprava na č elení neúsp ě chu

Metody fundraisingu Č lenství má velkou výhodu dlouhodobého vztahu mezi dárcem a organizací. Je velmi u ž ite č né s č leny udr ž ovat pravidelný kontakt, setkávat se s nimi, napsat jim ob č as dopis nebo zatelefonovat.

Metody fundraisingu „Testament-fundraising" odkaz majetku, tj. získávání p ř íslibu odkazu majetku.

Online-fundraising" kodex a zásady etického on-line fundraisingu. Cílem tohoto kodexu je zaru č it vysoký etický standard on- line fundraisingu mezi uživateli internetu a vytvo ř it d ů v ě ryhodné prost ř edí pro dárce, kte ř í využívají pro realizaci svých dar ů on-line platby.

Metody fundraisingu Vlastní p ř íjmy, tzv. samofinancování cesty k dlouhodobé stabilit ě NNO 1/3 p ř íjm ů NO

Metody fundraisingu – Spiralis 2004 P ř i získávání pen ě z preferují NO osobní kontakt, a ť u ž jakýmkoli zp ů sobem. Menšinovou formou komunikace je reklama, vyu ž ívaná asi 20% NO. Jde o organizace s v ě tším rozpo č tem. Finance získávají v ě tšinou jednorázovým platebním p ř íkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním p ř íkazem 24% NO. Zastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen ob č asné.

M ěř ení efektivnosti

M ěř ení efektivity fundraisingu Návratnost investic Pom ě r mezi získaným p ř íjmem a náklady na jeho získání Č istý p ř íjem Č ástka, kterou jste - po ode č tení všech náklad ů na fundraising - skute č n ě získali Procento odpov ě dí – návratnost Procentuální podíl t ě ch, kte ř í zareagují, z po č tu lidí, které jste oslovili Pr ů m ě rný p ř ísp ě vek Č ástka, kterou v pr ů m ě ru p ř isp ě je ka ž dý dárce Náklady na získání dárce Náklady vynalo ž ené na získání nového dárce/pr ů m ě rná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové č ástky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat.

Vyhodnocování fundraisingu Spiralis 2004 P ř ibli ž n ě polovina neziskových organizací uvádí, ž e své fundraisingové aktivity vyhodnocuje. V ě tšinou se však omezuje jen na hodnocení vlastních akcí. Pouze 15 % z celkového po č tu respondent ů hodnotí návratnost prost ř edk ů investovaných do fundraisingu. Ostatní zp ů soby vyhodnocování jsou percentueln ě ješt ě slabší.

Zájmová literatura

Informa č ní zdroje Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu Norton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) Spiralis: Cesty k ú č innému fundrasingu (