PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Struktura poradenského procesu
Školní poradenské pracoviště
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Úvodní prezentace o poradenství (psychologický pohled)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Školní poradenské pracoviště
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Pedagogická diagnostika
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Struktura poradenského procesu
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Psychologie dospělých
Financováno Nadací Sirius
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:

Poradenští psychologové pracují převážně s: dětmi předškolního věku žáky základních škol studenty středních škol

PŘEHLED NEJČASTĚJI ŘEŠENÝCH PORADENSKÝCH PROBLÉMŮ: předškolní věk: zpoždění, nebo nerovnoměrnost ve vývoji, intelektové opoždění, nadané děti, školní zralost, lateralita, sociální opatření (NRP),

výchovné obtíže, příjem potravy, poruchy spánku, úzkost, sourozenecké vztahy, aj.

mladší školní věk: adaptace na školu, prospěch, neklid, nesoustředěnost, poruchy učení, ctižádost, motivace ke studiu aj.

starší školní věk: neurózy, poruchy příjmu potravy, sebepojetí, sebehodnocení, sexualita, vztahové problémy, krize autorit, volba povolání aj.

VZTAH PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE K JINÝM PSYCHOLOGICKÝM DISCIPLÍNÁM

k psychoterapii: poradenský psycholog se zaměřuje více na problémy přizpůsobení než na duševní poruchy a často je zaměřen na specifické oblasti (studijní, manželské, nebo rodinné poradenství)

poradenství je předstupňem terapie. méně zasahuje do života klientů, řeší spíše lehčí a akutní problémy, nemá ambice měnit hluboké vrstvy osobnosti klienta a je zaměřeno spíše na zvládnutí aktuální situace.

veškerá intervence probíhá v rámci 2-3 návštěv, po čase přichází klient na kontrolu PPP musí ze zákona přijmout každého, kdo se objedná (nemá omezený počet klientů jako v terapii)

k psychiatrii: PPP často zachytí patologii klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora k neurologii: Řada poradenských problémů může mít neurologický základ.

ke klinické psychologii: k pediatrii: perinatologie, psychosomatika, obezita, genetika, psychické dopady somatických onemocnění

k vývojové psychologii: ke speciální pedagogice: ke školní psychologii (pedagogické psychologii): k logopedii, foniatrii: k orgánům péče o dítě, policii, soudům, střediskům výchovné péče…

PORADENSKÝ PROCES JEHO CÍLE A PRŮBĚH

Většina západních psychologů chápe poradenský proces jako terapeutický vztah mezi poradcem a klientem. Tento vztah má svou vnitřní dynamiku a organicky prochází několika fázemi.

Jeho účelem je pomoci klientovi, aby pochopil a vyřešil své problémy a dosáhl dlouhodobého psychického růstu …soustřeďuje se na klientovu přítomnost, ale ovlivňuje i jeho budoucí vývoj...

CÍLE PORADENSKÉHO PROCESU: profylaktický stimulace klientova osobního růstu korektivní funkce poradenství řešení již existujících problémů

1)prohloubit sebepoznání – sebepřijetí 2)předat informace potřebné pro závažná rozhodnutí – volba povolání objevit hlavní problém klienta a jeho příčiny 3)formulovat realistické plány k řešení problému

4) 4)osvojit schopnost dělat produktivní rozhodnutí 5) 5)rozvíjet osobnost ve vztahu k sobě i druhým

NEJČASTĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ KLIENTŮ V PPS: předělat dítě potvrdit si vlastní názor nechat si poradit ujistit se, že je vše „v pořádku“ zdánlivě nechtějí nic svěřit se

DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST A PŘEJI VÁM HEZKÝ DEN