Kyselý déšť a kůrovec na Šumavě Filip Oulehle, Tomáš Chuman, Jakub Hruška, Vladimír Majer, Jiří Kopáček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření pH povrchových vod
Advertisements

Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Katedra pěstování lesů
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Ekologické aspekty lesnického hospodaření v imisních oblastech
Kyselé deště Martin HOLADA a Daniela RICHTEROVÁ 8.C.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Kyselé deště SO3+H2O = H2SO4 ZKOUŠKA. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Ekologické aspekty liniových staveb
Péče o lesy v ZCHU 1 Biology Centre Biology Centre of the CAS & University of Southern Bohemia, Budweis L. Čížek.
Rostliny rybníka a jeho okolí
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Špačková Martina ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s pěstováním lesů, produkčními.
Salinita – iontové složení vody a
Lesnická geologie a pedologie
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Ekosystémy přírodní a umělé
Antropogenní vlivy – human impacts
Hospodářská úprava lesa Přírůst stromů a porostů 3
Ing. Eliška Kotíková Kokořínsko,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krajina a životní prostředí
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekosystémy.
Atmosféra Filip Bordovský.
Původ jezer - tektonická – zlomy, j. příkopové propadliny - vulkanická
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Hydrosféra základní složka života
Brněnská přehrada made by Jiří Antonín, HG 3.. tak to je Brněnská přehrada.
Význam výživy ve sportu
2. Koloběhy makroelementů Chemické procesy v rašeliništi
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
BIOGEOCHEMIE V KONTEXTU GLOBÁLNÍCH ZMĚN Filip Oulehle Leona Bohdálková, Tomáš Chuman, Jan Čuřík, Daniela Fottová, Jakub Hruška, Pavel Krám, Anna Lamačová,
Dvacet let hydrologického a biogeochemického výzkumu povodí Červík v Beskydech Filip Oulehle1, František Zemek2, Zora Lachmanová3, Oldřich Myška1, Jan.
Vliv kyselé atmosférické depozice na koloběh uhlíku a dusíku „nejen“ v půdách Filip Oulehle, Chris Evans, Henning Meesenburg, Jakub Hruška, Pavel Krám,
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : duben 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – kationty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Ludmila Rejlová,Kamila Šrédlová.  Okyselování prostředí  Snižování pH (voda,půda)  Více H + iontů  Příčiny: emise  Acidifikující látky: SO 2, NO.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Stabilita a chaos v ekologii Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/ ) spolufinancován.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedosféra.
Inovace a rozšíření výuky zaměřené
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ÚVOD DO VÝŽIVY ROSTLIN DĚLENÍ ŽIVIN Z POHLEDU ROSTLINY
Součásti neživé přírody
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
VY_32_INOVACE_11- Borovice lesní Přírodověda - 4. ročník
Zemětřesení Bc. Balonová Soňa
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
2. Koloběhy makroelementů Chemické procesy v rašeliništi
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Uhlík v půdě a kyselá depozice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Anna Vildomcová Datum konání:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Transkript prezentace:

Kyselý déšť a kůrovec na Šumavě Filip Oulehle, Tomáš Chuman, Jakub Hruška, Vladimír Majer, Jiří Kopáček

O čem budu mluvit Šumava pod vlivem kyselého deště Velkoplošná disturbance lesního ekosystému a její vliv na koloběh živin

Acidifikace a eutrofizace prostředí

Acidifikace a eutrofizace prostředí Zdroj www.emep.int Eutrofizace

Acidifikace půd H2SO4 + BC = (BC)SO4 + 2H+ (1) Al(OH)3 + 3H+ = Al3+ + 3H2O (2) K K Ca Mg K Na H K H Al Mg H Mg K H Mg Ca Ca K Ca H Na Na Ca Na H Mg

Acidifikace povrchových vod a půd Monitoring chemismu ledovcových jezer na Šumavě od roku 1984!!! Oulehle F., Chuman T., Majer V., Hruška J. (2013). Biogeochemistry 116 (1-3): 83-101.

Acidifikace povrchových vod a půd Hruška J. et al. (2009). Živa 4: 189-192. Oulehle F., et al. (2013). Biogeochemistry 116 (1-3): 83-101.

Acidifikace povrchových vod a půd Hruška J. et al. (2009). Živa 4: 189-192. Oulehle F., et al. (2013). Biogeochemistry 116 (1-3): 83-101.

Acidifikace povrchových vod a půd Hruška J. et al. (2009). Živa 4: 189-192. Oulehle F., et al. (2013). Biogeochemistry 116 (1-3): 83-101.

Limit pro pitnou vodu (50 mg/l) Limit pro kojeneckou vodu (15 mg/l)

Ca Mg kg.ha-1 366 65 85 455 Krušné h. Šumava Krušné h. Šumava 24% kmen + kůra 22% 30% 22% 24% 26% jehličí + větve 34% 23% PŮDA Svoboda M. et al. (2006). Biologia, Bratislava 61/Suppl. 20: S1-S10.; Oulehle et al. (2006). Science of the Total Environment 370: 532-544

Acidifikace povrchových vod a půd – budoucí vývoj Biogeochemické modelování

Acidifikace povrchových vod a půd – budoucí vývoj

Vliv plošného narušení lesa na hydrologickou bilanci 7% 4% Zdroj: Hornbeck et al. (1987) The Northern Hardwood Forest Ecosystem: Ten Years of Recovery from Clearcutting. Northeastern Forest Experiment Station

Vliv plošného narušení lesa na hydrologickou bilanci

Lesník 21. století by měl mít na paměti: že lesní půdy byly kyselým deštěm významně ochuzeny o bazické kationty (Ca, Mg) a to i na Šumavě že lesní biomasa je VÝZNAMNÝM zdrojem živin že regenerace půd bude trvat desítky let že zároveň dochází k stimulaci růstu dřevin dusíkem – nerovnováha ve výživě (mnoho N, málo Ca,Mg) že přirozená disturbance lesa nemá na zásoby živin významný vliv že disturbance lesa nevede dlouhodobému a nezvratnému poškození kvality povrchových vod

Vliv kyselé depozice na růst lesa

Krkonoše Recovery of the fungi diversity/productivity (4 sites) Saprotrophic fungi Mycorrhizal fungi (endo+ekto) diversity productivity