Cvičení pro nápravu SPU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

VYVOZENÍ SLABIK S PÍSMENEM T,t
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_17.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Zde naleznete různé typy šifer a jejich řešení.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
ČÍSLOVKY Druhy číslovek a jejich užití 6. ročník.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_199_ ĆÍSLOVKY
Říkáme si... Jazyk a řeč.
Management Tvorba prezentací ppt.
Psychické procesy - vnímání
Specifické poruchy učení
Jak si hrát v hodinách slohu?
Sociální čtení.
Čtení a psaní genetickou metodou
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Orientace v řadě pracujeme v kuchyni.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Cvičení pro nápravu SPU VŽDY VYCHÁZÍME Z DIAGNOSTICKÝCH ZJIŠTĚNÍ!

Sluchová analýza a syntéza řeči Rozlišování slov ve větě – pozor, i předložka je samostatné slovo Rozkládání slov na slabiky – zkoušet i slova, kde slabika není složena ze dvou hlásek Určování hlásek ve slově – první, poslední, uprostřed Slovní kopaná Vlastní nácvik analýza slova na hlásky a syntéza hlásek ve slovo Počet slabik – dítě si dá ruku pod bradu a kolikrát se brada dotkne při vyslovení slova ruky, tolik je slabik

Rozlišování měkkých a tvrdých slabik Stačí, aby dítě slovo zopakovalo a řeklo, zda je slabika měkká nebo tvrdá Metoda tvrdých a měkkých kartiček – POZOR Cvičit systematicky, podle nabídky slov POZOR – s kartičkami nesmí dítě soutěžit, význam má jen tehdy, když zajistíme, aby dítě nechybovalo a hlavně aby nehádalo

Sluchová diferenciace délky samohlásky Pomocí bzučáku – POZOR Musí samo sebe poslouchat při vyslovování slova 1. fáze – předepíšeme slova a dítě dopisuje délku slabik Teta .. Párek -. Mop. 2. fáze – předložit sestavy teček a čárek, dítě k nim vymýšlí slova .. Pošta, teta, doma, radost .-. Dokázat, vypínač POZOR – bzučák neučí jemné diskriminaci ve vlastní řeči, dítě tedy na bzučáku umí a v praxi ne

Zraková percepce tvarů Rozlišování pozadí a figury Tvary zastíníme čárami Kreslíme tvary přes sebe Píšeme čísla a písmena přes sebe Rozlišování inverzních obrazců Kreslíme různě orientované obrázky (vlajky, dům, měsíc…) Lze do písku nebo do sněhu Děti popisují, napodobují Vyškrtávání písmen v textu, čtení zaškrtnutých písmen Prostorová orientace Popisování obrázků – co je nahoře, dole… Hry se zasedacím pořádkem… Pozor, při vyškrtávání písmen v textu musí vyškrtávat najednou obě písmena, která se pletou (např. b x d), aby se stále porovnával rozdíl Zaškrtnuté písmeno musí přečíst – nepracuje mechanicky, posiluje se intermodální komunikaci

Nácvik posloupnosti Opakování řady čísel Předkládání předmětů, obrázků – dítě po zakrytí jmenuje Umístění předmětu mezi ostatními Jmenování sousedních dnů v týdnu, měsíců v roce Jmenování sousedních čísel v číselné řadě, sousední násobky Provedení několik činností za sebou podle návodu Promyslet a zorganizovat činnost v různém období Umístění předmětu mezi ostatními – ukážeme ředu předmětů, obrázků, zakryjeme, jeden z předmětů ukážeme a dítě říká mezi čím byl umístěn

Koncentrace pozornosti Zajistit přesnost, pokud dítě přesné není, nácvik přerušit Vyškrtávání obrázků (méně nápadné jsou složitější) Spojování bodů Cvičení nesnižovat na hru, je to práce, zaměstnání, zajistit klid a soustředění

Koncentrace pozornosti - spojování bodů

Koncentrace pozornosti - spojování bodů II

Rozvoj obratnosti vyjadřování Předříkávání slov, básniček, hlavolamů Snědl sysel deset housek, Syslici dal oschlý kousek. Syslice zas slupla sádlo, Sysel dostal jen co spadlo. Pštrosí táta nosí kšandy, Vymýšlí si pštrosí švandy. Pštrosí máma žehlí šosy, Pštrosíčatům čistí nosy. ……

Rozvoj slovní zásoby Děti s SPU jsou omezovány v intelektuálních podnětech, nižší slovní zásoba Předčítání Děti vypráví, co zažily – není tak efektivní Řazení předmětů, jmenování předmětů z jednoho materiálu, rýmy, slova opačného významu vytváření definic

Vyjmenovaná slova Nejen učit nazpaměť, ale i vytváření zrakové představy správně napsaného slova Dítě dostane seznam slov s doplněnými i – y a stejný bez i – y Postupně navrhuje i –y vyhledá slovo v horním seznamu (slovo neškrtá) Doplní slovo

Ukázka textu pro nácvik vyjmenovaných slov mlýn blýskat se klidně Liberec mlynářka plíce kulička lyžař líný plynárna límec uplynout Libuše lístek mlýnek l_stek, pl_nárna, ml_nářka, ml_t, obl_čej, l_pa, pl_ce, L_berec, kobl_ihy, l_ný, bl_skat se, bl_kat, mal_ř, kl_dně, pál_t, upl_nout, kul_čka, El_ška, L_buše, l_h

Jak vzbudit zájem o čtení Nácvik musí být dlouhodobý! Výběr textů odpovídá zájmu a čtecím dovednostem dítěte Na počátku velká písmena, snadná slova, dobré, když se slova opakují U delších textů se při čtení s dětmi střídáme Sledovat to, jak děti textu porozuměly

Techniky nácviku čtení Čtení s okénkem – pozor, účinné, když jsou dodrženy určité podmínky Přiměřená velikost okénka Okénko nedáváme dítěti do ruky Čtení rychle, ale plynule Nevyžadovat čtení s přednesem… Dublované čtení V případě, že je rozvinutá dovednost čtení, ale čtou nepřesně, domýšlí si Dospělý čte společně s dítětem Při dublovaném čtení může dospělý dělat schválně chyby, jsou kontrolní, ne humorné chyby, narušují koncentraci pozornosti – ale např. zaměnit slovo…

Matematické dovednosti Poukazuje se na souvislost mezi dyslexií a dyskalkulií Je dyskalkulie ovlivněna stejnými defcity jako dyslexie? Vnímání a reprodukce časového a prostorového pořadí Nedostatečné zapamatování akustických informací především při počítání zpaměti Souvislost s porozuměním řeči a symbolům Nedostatečná sluchová diferenciace Obtížná diferenciace tvarů Špatné prostorové vnímání Prostorová orientace Potřeba pochopit symboly více než, nejméně, pětkrát Špatná sluchová diferenciace – záměna čísel 18 a 80… Obtížná diferenciace tvarů – záměny čísel 4 a 7, 6 a 9 Špatné prostorové vnímání – odhad vzdálenosti, posouzení velikosti, objemu Prostorová orientace – neschopnost definovat pořadí prvku v řadě, uspořádat prvky podle kritérií

Co odhalí diagnostika Děti jsou schopny čítat, ale číslu nepřiřadí hodnotu Nemají vytvořenou představu číselné řady – tedy stále musí čítat po jedné Nechápou vztahy mezi čísly, příklady počítají jen pamětně (+ pomoc prstů) Složité je dělení, obzvlášť dělení se zbytkem DŮLEŽITÁ PŘEDSTAVA ČÍSELNÉ ŘADY! Číselná řada individuálně rozdílná Pokud počítáme, posuneme si řadu k číslům, se kterými pracujeme Číselná řqada horizontální nebo vertikální, různě wsložitá, může být i barevná

Rozvoj matematických funkcí Rozvoj prostorové orientace Představu určitého množství prvků Vztahy mezi čísly Utváření představy číselné řady

Rozvoj prostorové orientace

Rozvoj prostorové orientace

Postřehování množství prvků

Představa číselné řady

Nácvik představy číselné řady dítě pracuje s čísly čísla jsou v kroužcích, aby nesplývala mezery mezi kroužky pomáhají analyzovat řadu na prvky velikost tabulky odpovídá zornému poli dítěte v tabulce jsou prvky v řadě konstantně (na počitadle… se pozice čísel mění)

Jak s tabulkou pracovat Přečíst každé číslo, přečíst každé 2. číslo… Sčítání a odčítání pomocí tabulky Vést k postřehování množství, nepočítat prvky po jednom, postupně mizí práce s prsty Vybavit tabulku v mysli se zavřenýma očima Počítat s tabulkou vytvořenou v mysli, číst čísla z řady vytvořené v mysli Vyvozování násobení a dělení viz literatura Při sčítání a odčítání si do mezer může položit tužku. Uvědomí si rozdíl mezi sčítáním a odčítáním.

Vztahy mezi čísly 3 + 2 = 5; 7 - 2 = 5; 20 - 10 - 5 = 5; …. Tabulku by bylo možné celou vyplnit čísly Vysvětlit dítěti, jak by byla čísla do tabulky zapsána - v každém řádku po jedné, končila by desítkou Úkole, je doplnit čísla na místa, kde jsou kroužky - nejjednodušší počítat po jedné - to ne! Vysvětlit pravidlaů Pohybujeme se v řádce zleva doprava - přičítáme jednotky Pohybujeme se v řádce zprava doleva - odčítáme jednotky Pohybujeme se ve sloupci zeshora dolů - přičítáme desítky Pohybujeme se ve sloupci zdola nahoru - odčítáme desítky Pak zapisovat ¨příklady podle návodu Pracovat jen tak dlouho, dokud se dítě dobře soustředí, s jednou tabulkou lze pracovat i týden

Utváření představ číselné řady

Utváření představ číselné řady II