Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mediální produkt.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Jak se dělá andragogický výzkum
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Analýza a popis pracovního místa
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Komunikace.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Koncipování empirického výzkumu
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
Základy zpracování geologických dat
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Pedagogická diagnostika
Reporting.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mixed methods design (MMD)
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
MARKETING Přednáška P
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza Pozorování Obsahová analýza

Volba neintervenujících technik Sběr dat nemusí znamenat dotazování, ale: Pozorování Pořizování videonahrávek Pořizování fotografií Shromažďování textů Shromažďování prací studentů Hry Vedení deníků Sociogramy Sociodrama … Prakticky při jakékoliv činnosti vznikají interpretovatelná data

Nejčastější neintervenující techniky Pozorování – vhodné tam, kde by jiné formy zkoumání způsobily zkreslení. Sekundární analýza – vhodná v případě kdy jsou k dispozici data, která nejsou dosud vytěžena. Obsahová analýza – vhodná pro analýzy textů a jejich významů (textem můžeme však rozumět jakýkoliv nosič významu – obsah popelnice)

Využití dat, která nevznikla za účelem mého výzkumu. Sekundární analýza Využití dat, která nevznikla za účelem mého výzkumu. Levná a neintervenující technika, která může nabídnout zajímavé výsledky. Možné zdroje: Český statistický úřad Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR Kazuistiky Různé záznamy z pracoviště

Systematizace běžného získávání zkušeností Pozorování Systematizace běžného získávání zkušeností Není však totožné s běžným pozorováním. Máme připraveno schéma, podle nějž pozorování prováníme. Musí být definováno co sledujeme, jak se budou výsledky zaznamenávat a analyzovat, kdy se bude pozorovat. Využíváme také technických prostředků jako jsou kamery apod.

Nezúčastněné – pozorovatel není sám součástí dění Pozorování Typy pozorování: Zúčastněné – badatel je součástí zkoumaného prostředí (dočasně nebo i trvale) Nezúčastněné – pozorovatel není sám součástí dění Skryté, zjevné Pozorovatel jako participant / participant jako pozorovatel

Obsahová analýza Technika studia dokumentů. Nemusí se zaměřovat jen na obsah sdělení, ale také na kontext. Tím může být autor, příjemce, záměr, zpětné vazby, kód sdělení atd. Zkoumanými dokumenty se mohou stát např: - Zdravotnické příručky - Letáky pro pacienty - Noviny, časopisy - Televizní pořady

Obsahová analýza Převzato z: Reichel, J. 2009. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada

Postup: 1) definice základních prvků Analytická kategorie – soubor konkrétních dokumentů v nichž analýzu provádím (srv. vzorek ve výběrovém šetření) Záznamová jednotka – charakteristika, kterou u analytické kategorie sleduji. (slovo, věta, smysl, téma) Kontextuální jednotka – popisuje souvislosti v nichž se záznamové jednotky vyskytují Tedy jednoduše: musím si definovat KDE to budu sledovat, CO budu sledovat a taky si všímat JAK se dané charakteristiky objevují

Příklady V pořadu Sama doma budu sledovat postoje k porodům. Analytická kategorie: - pořady Sama doma Záznamová jednotka: - zmínka o porodu Kontextuální jednotka: - kdo o porodu hovoří Další témata: Jaký model rodičovství prezentují časopisy pro ženy. Jaké formy přípravy na rodičovství jsou prezentovány v lékařských časopisech.

Postup: 2) definice kategorií Uvnitř záznamových jednotek definujeme kategorie: Dvě hlavní rozhodnutí: Jak definovat vzájemně se vylučující kategorie Jak široké definovat kategorie Kategorie by měly být nezávislé Každá kategorie by měla být vzniklá na základě stejného kategorizačního pravidla

Postup: 3) kontrolní kroky S daným kódovacím schématem kódujeme zkušební část textu. Porovnáme spolehlivost kódování (při kontrolním kroku máme čas číst podrobně a zkoumat logiku celého textu, zkontrolujeme, zda se kódovaní jednotky nevyskytují v zavádějícím kontextu, zda se nevyskytuje kategorie, kterou bychom nedefinovali a podobně) Upravíme kódovací schéma

Principy obsahové analýzy Stanovení záznamové a kontextové jednotky je obdobné jako operacionalizace ve výběrovém šetření – pak hovoříme o KVANTITATIVNÍ obsahové analýze. Jestliže jsou záznamové a kontextové jednotky budovány induktivně – tedy obsah teprve třídíme do kategorií a hledáme souvislosti, hovoříme o KVALITATIVNÍ obsahové analýze.