Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Analýza a popis pracovního místa
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Petra Horažďovská Martina Lišková Kateřina Průšová 3. ročník, VSRR
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Rozvoj a vedení týmu.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Management - Jednání a vyjednávání
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Ing. Ladislava Kuchynková
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Výrobní faktory v podniku
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Management - Jednání a vyjednávání
Assessment centrum.
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Management - Ovlivňování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Transkript prezentace:

Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková

O v l i v ň o v á n í Motivace Styl vedení 3. Leadership

Vedení versus řízení * Řídit = dělat věci správně Vedení je ovlivňování a usměrňování pracovníků správným směrem Řízení je formalizovaný postup, dělba práce a pravomocí v zájmu efektivity * Řídit = dělat věci správně * Vést = dělat správné věci

Vedení Uplatňování moci prostřednictvím pozice, osobních schopností a znalostí Užití autority v rozhodovacím procesu Koordinace činností pracovníků a řízení jejich úsilí, které směřuje k naplnění cílů organizace Proces práce s lidmi a zdroji vedoucí k vyřešení zadaného úkolu

Teorie X a Y Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: Douglas McGregor (1960) – pozorování v prům.firmách USA Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: 1. Lidé jsou líní a snaží se práci vyhnout. 2. K práci musí být nuceni systémem odměn a trestů, musejí být kontrolováni. 3. Vyhýbají se odpovědnosti a chtějí být řízeni. 4. Existuje malá skupina lidí, pro kterou toto neplatí. Ti řídí a kontrolují ostatní. (metody přímého řízení a kontroly, odměny a tresty…)

Teorie X a Y Nová humanistická teorie Y: 1. Práce je přirozená aktivita jako zábava nebo odpočinek. 2. Člověk rád přijímá odpovědnost. 3. Schopnost samostatného rozhodování není jen záležitostí malé skupiny lidí. 4. Organizace dostatečně nevyužívají tento potenciál, snaží se dirigovat a kontrolovat. (zaměstnanec jako potenciální, aktivní tvůrce hodnot)

Styl vedení Teorie X a Y – základní východisko Základní typy stylu vedení autokratický participativní liberální

Styl vedení autokratický Tvrdá disciplína, hrozba trestů, jednoduché práce participativní Kooperace na řešení úkolů, náročná komunikace liberální Vedení týmů vysoce kvalifikovaných pracovníků

Manažerská síť (mřížka) Robert Blake a Jane Moutonová (1964) 65% manažerů věří, že je 9.9 (participace, důvěra, otevřenost, výkon, vzájemný respekt aj.), avšak pouze 16 % z nich po pochopení principů a po absolvování testů…

Paul Hersey a Ken Blanchard (1969) Situační vedení Paul Hersey a Ken Blanchard (1969) vysoké Styl 3 PODPOROVÁNÍ Styl 2 KOUČOVÁNÍ PODPŮRNÉ CHOVÁNÍ Styl 4 DELEGOVÁNÍ Styl 1 PŘIKAZOVÁNÍ nízké nízké vysoké DIREKTIVNÍ CHOVÁNÍ

Situační vedení Nutnost volby konkrétního stylu vedení dle aktuální situace (způsobilost pracovníka, úroveň jeho motivace a rozvoje, povaha a náročnost úkolu, ostatní okolnosti) neexistuje jediný univerzální styl vedení Přikazování - direktivní stanovení úkolů a důsledná kontrola Koučování - rozhoduje vedoucí, ale pracuje také s návrhy jiných Podporování - participace na rozhodování, důvěra v podřízené Delegování - předávání úkolů a zodpovědnosti podřízeným

Koučování Nástroj vedoucího pro osobní rozvoj podřízených Aktivní dialog mezi nadřízeným a příslušným pracovníkem za účelem zlepšení výkonu, pochopení problému, efektivní zpětné vazby… Podpora tvůrčího myšlení „Pomoc k sebepomoci“ (hledání vlastní cesty) Hlavní metodou je komunikace (kladení otázek a aktivní naslouchání)

Koučování – principy Každý člověk je jedinečnou individualitou Každý člověk vnímá svět jinak Lidé se mohou změnit pouze sami I malé změny mohou mít velký dopad Lidé jsou z principu „dokonalí“, ne „neschopní“ Každý člověk má vždy prostor ke zlepšení Prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší Změna je možná kdykoli Za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek

Delegování Pozitiva Ulehčení řídící činnosti manažerů Urychlení rozhodování a řízení Motivační vliv na podřízené (rozvoj dovedností) Budování flexibility týmu Negativa Zvýšené nároky na kvalifikaci podřízených, na které má být kompetence přenesena Není zaručen jednotný postup

Delegování – co „ANO“ Rutinní práce s jasným vymezením odpovědnosti a pravomocí Úkoly, které jiní vykonají lépe, rychleji a stejně kvalitně (odborný přístup) Drobné úkoly, kdy postačí vysvětlit základní princip, protože detaily pracovníci znají z minulosti Činnosti, které podřízeným přinášejí nové užitečné zkušenosti (motivace k rozvoji) Úkoly, které oživí stereotypní činnost pracovníků

Delegování – co „NE“ Nové úkoly, na které pracovníci nejsou připraveni Žádné činnosti, které obsahují důvěrné informace Důležité úkoly, které jsou výhradně v pravomoci manažera (formulace strategií, vizí a cílů) Nejasné a špatně definované úkoly Úkoly, kdy není dostatek času na delegování Nepříjemné úkoly, které souvisí s činností manažera v podniku (např. kontrola a hodnocení) Zásadní úkoly důležité pro fungování celého podniku

Delegování - bariéry Pocit nenahraditelnosti a osobní důležitosti manažera Nechuť manažera opustit něco, co dobře umí Nedůvěra ve schopnosti pracovníků (buď nekompetentní lidé nebo zanedbání jejich rozvoje) Obava z neoblíbenosti Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného Časové a jiné náklady

O v l i v ň o v á n í Motivace Styl vedení 3. Leadership

Leadership Konec 20. století Transakční vedení = směna hodnot (vedoucí získává za plat hodnotu práce zaměstnance, resp. naopak) hodnoty a zájmy jsou rozdílné Transformační vedení = vyznávání společných hodnot a sjednocování zájmů (využívání prvků racionálních i emocionálních), uspokojování vyšších potřeb zaměstnance – atraktivní vize apod.

Přínosy transformačního vedení Sdílení společné a smysluplné vize Sociální identifikace pracovníků se skupinou Přirozená loajalita a respekt členů skupiny Spokojenost, motivace a zvýšené úsilí pracovníků Kreativita a inovativnost pracovníků Pozitivní hodnocení výkonu skupiny nadřízeným, samotnými podřízenými i leaderem skupiny

model „nadřízený – podřízený“ Od nařizování k vyjednávání a spolupráci N A B P model „partnerů“ VYJEDNÁVÁNÍ A SPOLUPRÁCE model „nadřízený – podřízený“ NAŘIZOVÁNÍ

Závěrem Váš podřízený je Vaším partnerem Partnerství je založeno na dobrovolnosti Vzájemné vyjednávání motivuje partnery ke spolupráci nebo k rozchodu Rozchod partnerů je možný, avšak je spojen s transakčními náklady Hodnota spolupráce roste díky efektivní směně