PRINCIPY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podzimní adiktologická konference
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Koncepce péče o staré občany
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
VY_32_INOVACE_VkZ.8.15-Látky poškozující zdraví název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví -
Role školního koordinátora EVVO
VÝŽIVA V PREVENCI NÁDOROVÝCH ONEMOCNĚNÍ
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Struktura výuky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Seminář pro učitele MŠ_13. ledna 2014 (CCVJ a KHS Pk) Obsah Proč začít Jak hovořit s rodiči o kouření a proč? Jsou děti v bezpečí ? Nikotin jako droga.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Základní charakteristika
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Definice, základní pojmy
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Rizika ohrožující zdraví
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Subjekty a objekty veřejných politik
Klára Nezvalová Tomáš Fábin DeHy 2.ročník
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Teorie vzdělávání dospělých
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Číslo v digitálním archivu školy
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Syndrom rizikového chování v dospívání
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PRINCIPY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ MODERNÍ PŘÍSTUPY

CÍLE INTERVENCE ZVÝŠIT ZNALOSTI ŽÁDOUCÍ POSTOJE POTŘEBNÉ DOVEDNOSTI ZDRAVÉ CHOVÁNÍ

ZNALOSTI JSOU ZÁKLADNÍ PODMÍNKOU KE ZMĚNĚ CHOVÁNÍ NESTAČÍ PŘIZPŮSOBIT K CHARAKTERISTICE CÍLOVÉ POPULACE

POSTOJE PREDISPONUJÍ K URČITÉMU CHOVÁNÍ USNADŇUJÍ ROZHODOVÁNÍ V KONKRÉTNÍCH SITUACÍCH MAJÍ PREDIKTIVNÍ HODNOTU PROJEVY: AKTUÁLNÍ PO LATENTNÍ DOBĚ

SLOŽKY POSTOJŮ RACIONÁLNÍ (KOGNITIVNÍ, ROZUMOVÁ) EMOCIONÁLNÍ (SYMPATIE x ANTIPATIE) KONATIVNÍ (POBÍDKA K JEDNÁNÍ)

FORMOVÁNÍ POSTOJŮ VLIVY GENETICKÉ? (prenatální expozice kouření) VLIVY ZÍSKANÉ – V DĚTSTVÍ - V PUBERTĚ - V ADOLESCENCI VÝZNAM NAPODOBOVÁNÍ

VZTAH JEDINEC - SPOLEČNOST ANGAŽOVANOST, AKTIVITA KONFORMITA (VNĚJŠÍ SOUHLAS) INDIFERENCE (LHOSTEJNOST) NESOUHLAS AKTIVNÍ ODPOR

ZMĚNY POSTOJŮ JAKO PROCES SOCIÁLNÍHO UČENÍ UPOUTÁNÍ POZORNOSTI POROZUMĚNÍ PŘIJETÍ UCHOVÁNÍ JEDNÁNÍ

DIFERENCIACE PRO RŮZNÉ CÍLOVÉ SKUPINY: DĚTI, ADOLESCENTY TĚHOTNÉ ŽENY SENIORY PROFESNÍ SKUPINY NÁBOŽENSKÉ SKUPINY OBYVATELE OBCE/MĚSTA

PROBLÉMY (u legálních drog) OBECNÉ ROZŠÍŘENÍ NEOCHOTA AKCEPTOVAT RIZIKA PODPORA POLITIKŮ TOLERANCE SPOLEČNOSTI OBRANA VZORŮ POZDNÍ PROJEVY FATÁLNÍCH NÁSLEDKŮ LOBBING VÝROBCŮ REKLAMA přímá, nepřímá

VLIV VZORU RODIČŮ RODINA vs VRSTEVNÍCI – V RŮZNÉM VĚKU CHOVÁNÍ RODIČŮ VYVOLÁVÁ DOJEM „NORMÁLNOSTI“ USNADŇUJE PŘÍSTUP K LEGÁL. DROGÁM OVLIVŇUJE VÝBĚR KAMARÁDŮ RODIČE MĚNÍ SVÉ POSTOJE K CHOVÁNÍ DĚTÍ V JEJICH RŮZNÉM VĚKU

ZÁVISLOST, ZTRÁTA AUTONOMIE CO JE ZÁVISLOST? CO JE AUTONOMIE? JAK SE MĚŘÍ (u kuřáků)? JAK VZNIKÁ ZÁVISLOST? (rychlost účinku, opakování dávky, …) KDO SE STANE ZÁVISLÝM? (genetický polymorfismus, prenatální expozice, reakce na první pokusy)

DOVEDNOSTI V PROSAZENÍ POSTOJŮ: JAK ŘÍCI „NE“ JAK SE ORIENTOVAT V KVALITĚ JAK PROSADIT SVŮJ „HLAS“ JAK SE UBRÁNIT „VĚTŠINĚ“

ÚLOHA ŠKOLY KOGNITIVNÍ / VZDĚLÁVACÍ (UČEBNÍ LÁTKA) PSYCHOLOGICKÁ (PROSTŘEDÍ) MODELOVÁ SOCIÁLNÍ (PODPORA UPEVŇOVÁNÍ POSTOJŮ, VZTAHY) SPOLEČENSKÁ TERAPEUTICKÁ

TŘÍSTUPŇOVÝ MODEL „HLAVNÍ“ – PRO VŠECHNY ŽÁKY „STŘEDNÍ“ - PRO VÍCE OHROŽENÉ (Z NEFUNKČNÍCH RODIN, SE ŠPATNÝM PROSPĚCHEM, PŘÍSLUŠNÍCI MENŠIN) „INDIVIDUÁLNÍ“ – PRO DĚTI S POČÁTKY RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ

TÉMATICKÉ ZNALOSTNÍ OKRUHY ZDRAVÍ (význam, odpovědnost každého) TĚLOVĚDA ŽIVOTOSPRÁVA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ NAKAŽLIVÉ NEMOCI ÚRAZY A OTRAVY

OKRUHY - POKRAČOVÁNÍ PRVNÍ POMOC TOXIKOMÁNIE RODIČOVSTVÍ, SEXUÁLNÍ VÝCHOVA ZDRAVOTNICTVÍ

ORGANIZACE VÝUKY SAMOSTATNÝ PŘEDMĚT (USA, Finsko) PROPOJENÍ S JINÝMI PŘEDMĚTY (biologie, občanská výchova, tělesná výchova – Polsko, Irsko, Řecko) SOUČÁST TĚLESNÉ VÝCHOVY (Švédsko) V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ BEZ EXPLICITNÍHO URČENÍ V KURIKULU (Maďarsko, Norsko…) BEZ ZDŮRAZNĚNÍ

PROBLEMATIKA VÝUKY PŘEDÁVÁNÍ VĚDECKÝCH POZNATKŮ ADEKVÁTNĚ K VĚKU AKUTNÍ nebo CHRONICKÉ ÚČINKY? STRACH nebo HRDINSKÉ ODHODLÁNÍ? MLADÝ nebo STARÝ VĚK? OBAVY O PŘÍBUZNÉ

ŠKOLA JAKO ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘETĚŽOVÁNÍ JAKO ZDROJ NAPĚTÍ, STRESU, ÚNAVY ÚRAZY, INFEKČNÍ NEMOCI VZTAHY UČITEL x ŽÁK VZTAHY MEZI ŽÁKY

PROGRAM PODPORY ZDRAVÍ KONKRÉTNÍ ÚKOLY Z PROGRAMŮ SZO „ZDRAVÍ PRO VŠECHNY DO ROKU 2000“ a „ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ“: TÉMATICKÉ: KOUŘENÍ, VÝŽIVA, ÚRAZY KOMPLEXNÍ: ZDRAVÁ ŠKOLA, ZDRAVÝ PODNIK, ZDRAVÉ MĚSTO

STRUKTURA PROGRAMŮ SZO KONKRÉTNÍ CÍLE Z OBLASTÍ: ÚKOLŮ STÁTU, SPOLEČNOSTI (podpora vzdělání, výzkumu, realizace opatření) ŽIVOTNÍHO STYLU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ LÉČEBNÉ ČINNOSTI DOSAŽENÍ UKAZATELŮ V MARKERECH ZDRAVÍ

VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ – PROČ? KOUŘENÍ JE NEJVÝZNAMNĚJŠÍ JEDNOTLIVÝ PREVENTABILNÍ RIZIKOVÝ FAKTOR CHRONICKÉ NEMOCNOSTI A PŘEDČASNÉ ÚMRTNOSTI KOUŘENÍ (NIKOTIN) JE SILNĚ NÁVYKOVÉ (srovnatelné s heroinem a kokainem, Dg. F 17)

ÚSKALÍ VÝCHOVY K NEKOUŘENÍ PRO-KUŘÁCKÉ PROSTŘEDÍ V ČR VELKÁ SPOLEČENSKÁ TOLERANCE VYSOKÁ EXPOZICE DĚTÍ V RODINNÉM PROSTŘEDÍ OD ÚTLÉHO VĚKU SNADNÁ DOSTUPNOST KUŘIVA PRVNÍMI DÁRCI CIGARET a ALKOHOLU (dětem mladším 10 let) JSOU RODIČE A PŘÍBUZNÍ

VÝZNAM ŠKOLY V PREVENCI KOUŘENÍ NEKUŘÁCKÉ PROSTŘEDÍ ODBORNÝ PŘÍSTUP PŘI VÝUCE ZNALOSTÍ FORMOVÁNÍ POSTOJŮ VE SKUPINÁCH VRSTEVNÍKŮ POMOCÍ PEDAGOGICKO – PSYCHOLOGICKÝCH METOD NÁCVIK A UPEVŇOVÁNÍ DOVEDNOSTÍ

VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ: MY NECHCEME KOUŘIT (MŠ) NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT (1.-5. Tř. ZŠ) KOUŘENÍ A JÁ (6.-9. Tř. ZŠ) NAŠE TŘÍDA NEKOUŘÍ (soutěžní) O SVÉM ZDRAVÍ SI ROZHODUJI SÁM (SŠ)

VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ – pokrač. TÍPNI TO DDD (DROGY – DŮVOD – DOPAD) NEKUŘÁCKÉ ZDRAVOTNICTVÍ (SŠ, VŠ)

VÝCHOVA KE ZDRAVÉ VÝŽIVĚ 5 x DENNĚ ELIXÍR M POTRAVINOVÁ PYRAMIDA HUBNEME S BUMBRLÍNKEM NUTRITION FRIENDLY SCHOOL INITIATIVE (SZO)

JINÉ ZDRAVÉ ZUBY PREVENCE RAKOVINY DĚLOŽNÍHO ČÍPKU PSYCHOLOGIE POHODY A ŠTĚSTÍ KDYŽ SE ŘEKNE ZÁVISLOST MALÁ POLICEJNÍ AKADEMIE POHYB A ZDRAVÍ

PRO DOSPĚLÉ ZDRAVÝ PODNIK ZDRAVÁ OBEC ZDRAVÉ MĚSTO

PODMÍNKY ÚSPĚŠNOSTI KONTINUÁLNÍ PŮSOBENÍ PODPORA RODINY PODPORA SPOLEČNOSTI VYŠŠÍ ZDRAVOTNÍ UVĚDOMĚNÍ PŘEDSTAVITELŮ STÁTU, KRAJŮ, OBCÍ EKONOMICKÁ PODPORA VÝZKUMU A REALIZACE OVĚŘENÝCH POSTUPŮ

ÚSPĚŠNÁ KALIFORNIE KOUŘENÍ JE SPOLEČENSKY NEAKCEPTOVATELNÉ VYNALOŽENÉ PROSTŘEDKY: 1,8 mld USD SNÍŽENÍ POČTU KUŘÁKŮ I PRODEJE CIGARET NIŽŠÍ NÁKLADY NA ZDRAVOTNÍ PÉČI: 86 mld USD => NÁVRATNOST 50x

NEÚSPĚŠNÉ ČESKO VLÁDNÍ PŘEDSTAVITELÉ POSTUPNĚ SNIŽUJÍ VÝZNAM PRIMÁRNÍ PREVENCE VÝZNAMNĚ LIMITUJÍ EKONOMICKÉ ZDROJE ZPOCHYBŇUJÍ ZAHRANIČNÍ OVĚŘENÉ AKTIVITY ZVÝRAZŇUJÍ KRÁTKODOBÝ EKONOMICKÝ ZISK (vč. korupčních praktik)