PRINCIPY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ MODERNÍ PŘÍSTUPY
CÍLE INTERVENCE ZVÝŠIT ZNALOSTI ŽÁDOUCÍ POSTOJE POTŘEBNÉ DOVEDNOSTI ZDRAVÉ CHOVÁNÍ
ZNALOSTI JSOU ZÁKLADNÍ PODMÍNKOU KE ZMĚNĚ CHOVÁNÍ NESTAČÍ PŘIZPŮSOBIT K CHARAKTERISTICE CÍLOVÉ POPULACE
POSTOJE PREDISPONUJÍ K URČITÉMU CHOVÁNÍ USNADŇUJÍ ROZHODOVÁNÍ V KONKRÉTNÍCH SITUACÍCH MAJÍ PREDIKTIVNÍ HODNOTU PROJEVY: AKTUÁLNÍ PO LATENTNÍ DOBĚ
SLOŽKY POSTOJŮ RACIONÁLNÍ (KOGNITIVNÍ, ROZUMOVÁ) EMOCIONÁLNÍ (SYMPATIE x ANTIPATIE) KONATIVNÍ (POBÍDKA K JEDNÁNÍ)
FORMOVÁNÍ POSTOJŮ VLIVY GENETICKÉ? (prenatální expozice kouření) VLIVY ZÍSKANÉ – V DĚTSTVÍ - V PUBERTĚ - V ADOLESCENCI VÝZNAM NAPODOBOVÁNÍ
VZTAH JEDINEC - SPOLEČNOST ANGAŽOVANOST, AKTIVITA KONFORMITA (VNĚJŠÍ SOUHLAS) INDIFERENCE (LHOSTEJNOST) NESOUHLAS AKTIVNÍ ODPOR
ZMĚNY POSTOJŮ JAKO PROCES SOCIÁLNÍHO UČENÍ UPOUTÁNÍ POZORNOSTI POROZUMĚNÍ PŘIJETÍ UCHOVÁNÍ JEDNÁNÍ
DIFERENCIACE PRO RŮZNÉ CÍLOVÉ SKUPINY: DĚTI, ADOLESCENTY TĚHOTNÉ ŽENY SENIORY PROFESNÍ SKUPINY NÁBOŽENSKÉ SKUPINY OBYVATELE OBCE/MĚSTA
PROBLÉMY (u legálních drog) OBECNÉ ROZŠÍŘENÍ NEOCHOTA AKCEPTOVAT RIZIKA PODPORA POLITIKŮ TOLERANCE SPOLEČNOSTI OBRANA VZORŮ POZDNÍ PROJEVY FATÁLNÍCH NÁSLEDKŮ LOBBING VÝROBCŮ REKLAMA přímá, nepřímá
VLIV VZORU RODIČŮ RODINA vs VRSTEVNÍCI – V RŮZNÉM VĚKU CHOVÁNÍ RODIČŮ VYVOLÁVÁ DOJEM „NORMÁLNOSTI“ USNADŇUJE PŘÍSTUP K LEGÁL. DROGÁM OVLIVŇUJE VÝBĚR KAMARÁDŮ RODIČE MĚNÍ SVÉ POSTOJE K CHOVÁNÍ DĚTÍ V JEJICH RŮZNÉM VĚKU
ZÁVISLOST, ZTRÁTA AUTONOMIE CO JE ZÁVISLOST? CO JE AUTONOMIE? JAK SE MĚŘÍ (u kuřáků)? JAK VZNIKÁ ZÁVISLOST? (rychlost účinku, opakování dávky, …) KDO SE STANE ZÁVISLÝM? (genetický polymorfismus, prenatální expozice, reakce na první pokusy)
DOVEDNOSTI V PROSAZENÍ POSTOJŮ: JAK ŘÍCI „NE“ JAK SE ORIENTOVAT V KVALITĚ JAK PROSADIT SVŮJ „HLAS“ JAK SE UBRÁNIT „VĚTŠINĚ“
ÚLOHA ŠKOLY KOGNITIVNÍ / VZDĚLÁVACÍ (UČEBNÍ LÁTKA) PSYCHOLOGICKÁ (PROSTŘEDÍ) MODELOVÁ SOCIÁLNÍ (PODPORA UPEVŇOVÁNÍ POSTOJŮ, VZTAHY) SPOLEČENSKÁ TERAPEUTICKÁ
TŘÍSTUPŇOVÝ MODEL „HLAVNÍ“ – PRO VŠECHNY ŽÁKY „STŘEDNÍ“ - PRO VÍCE OHROŽENÉ (Z NEFUNKČNÍCH RODIN, SE ŠPATNÝM PROSPĚCHEM, PŘÍSLUŠNÍCI MENŠIN) „INDIVIDUÁLNÍ“ – PRO DĚTI S POČÁTKY RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ
TÉMATICKÉ ZNALOSTNÍ OKRUHY ZDRAVÍ (význam, odpovědnost každého) TĚLOVĚDA ŽIVOTOSPRÁVA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ NAKAŽLIVÉ NEMOCI ÚRAZY A OTRAVY
OKRUHY - POKRAČOVÁNÍ PRVNÍ POMOC TOXIKOMÁNIE RODIČOVSTVÍ, SEXUÁLNÍ VÝCHOVA ZDRAVOTNICTVÍ
ORGANIZACE VÝUKY SAMOSTATNÝ PŘEDMĚT (USA, Finsko) PROPOJENÍ S JINÝMI PŘEDMĚTY (biologie, občanská výchova, tělesná výchova – Polsko, Irsko, Řecko) SOUČÁST TĚLESNÉ VÝCHOVY (Švédsko) V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ BEZ EXPLICITNÍHO URČENÍ V KURIKULU (Maďarsko, Norsko…) BEZ ZDŮRAZNĚNÍ
PROBLEMATIKA VÝUKY PŘEDÁVÁNÍ VĚDECKÝCH POZNATKŮ ADEKVÁTNĚ K VĚKU AKUTNÍ nebo CHRONICKÉ ÚČINKY? STRACH nebo HRDINSKÉ ODHODLÁNÍ? MLADÝ nebo STARÝ VĚK? OBAVY O PŘÍBUZNÉ
ŠKOLA JAKO ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘETĚŽOVÁNÍ JAKO ZDROJ NAPĚTÍ, STRESU, ÚNAVY ÚRAZY, INFEKČNÍ NEMOCI VZTAHY UČITEL x ŽÁK VZTAHY MEZI ŽÁKY
PROGRAM PODPORY ZDRAVÍ KONKRÉTNÍ ÚKOLY Z PROGRAMŮ SZO „ZDRAVÍ PRO VŠECHNY DO ROKU 2000“ a „ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ“: TÉMATICKÉ: KOUŘENÍ, VÝŽIVA, ÚRAZY KOMPLEXNÍ: ZDRAVÁ ŠKOLA, ZDRAVÝ PODNIK, ZDRAVÉ MĚSTO
STRUKTURA PROGRAMŮ SZO KONKRÉTNÍ CÍLE Z OBLASTÍ: ÚKOLŮ STÁTU, SPOLEČNOSTI (podpora vzdělání, výzkumu, realizace opatření) ŽIVOTNÍHO STYLU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ LÉČEBNÉ ČINNOSTI DOSAŽENÍ UKAZATELŮ V MARKERECH ZDRAVÍ
VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ – PROČ? KOUŘENÍ JE NEJVÝZNAMNĚJŠÍ JEDNOTLIVÝ PREVENTABILNÍ RIZIKOVÝ FAKTOR CHRONICKÉ NEMOCNOSTI A PŘEDČASNÉ ÚMRTNOSTI KOUŘENÍ (NIKOTIN) JE SILNĚ NÁVYKOVÉ (srovnatelné s heroinem a kokainem, Dg. F 17)
ÚSKALÍ VÝCHOVY K NEKOUŘENÍ PRO-KUŘÁCKÉ PROSTŘEDÍ V ČR VELKÁ SPOLEČENSKÁ TOLERANCE VYSOKÁ EXPOZICE DĚTÍ V RODINNÉM PROSTŘEDÍ OD ÚTLÉHO VĚKU SNADNÁ DOSTUPNOST KUŘIVA PRVNÍMI DÁRCI CIGARET a ALKOHOLU (dětem mladším 10 let) JSOU RODIČE A PŘÍBUZNÍ
VÝZNAM ŠKOLY V PREVENCI KOUŘENÍ NEKUŘÁCKÉ PROSTŘEDÍ ODBORNÝ PŘÍSTUP PŘI VÝUCE ZNALOSTÍ FORMOVÁNÍ POSTOJŮ VE SKUPINÁCH VRSTEVNÍKŮ POMOCÍ PEDAGOGICKO – PSYCHOLOGICKÝCH METOD NÁCVIK A UPEVŇOVÁNÍ DOVEDNOSTÍ
VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ: MY NECHCEME KOUŘIT (MŠ) NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT (1.-5. Tř. ZŠ) KOUŘENÍ A JÁ (6.-9. Tř. ZŠ) NAŠE TŘÍDA NEKOUŘÍ (soutěžní) O SVÉM ZDRAVÍ SI ROZHODUJI SÁM (SŠ)
VÝCHOVA K NEKOUŘENÍ – pokrač. TÍPNI TO DDD (DROGY – DŮVOD – DOPAD) NEKUŘÁCKÉ ZDRAVOTNICTVÍ (SŠ, VŠ)
VÝCHOVA KE ZDRAVÉ VÝŽIVĚ 5 x DENNĚ ELIXÍR M POTRAVINOVÁ PYRAMIDA HUBNEME S BUMBRLÍNKEM NUTRITION FRIENDLY SCHOOL INITIATIVE (SZO)
JINÉ ZDRAVÉ ZUBY PREVENCE RAKOVINY DĚLOŽNÍHO ČÍPKU PSYCHOLOGIE POHODY A ŠTĚSTÍ KDYŽ SE ŘEKNE ZÁVISLOST MALÁ POLICEJNÍ AKADEMIE POHYB A ZDRAVÍ
PRO DOSPĚLÉ ZDRAVÝ PODNIK ZDRAVÁ OBEC ZDRAVÉ MĚSTO
PODMÍNKY ÚSPĚŠNOSTI KONTINUÁLNÍ PŮSOBENÍ PODPORA RODINY PODPORA SPOLEČNOSTI VYŠŠÍ ZDRAVOTNÍ UVĚDOMĚNÍ PŘEDSTAVITELŮ STÁTU, KRAJŮ, OBCÍ EKONOMICKÁ PODPORA VÝZKUMU A REALIZACE OVĚŘENÝCH POSTUPŮ
ÚSPĚŠNÁ KALIFORNIE KOUŘENÍ JE SPOLEČENSKY NEAKCEPTOVATELNÉ VYNALOŽENÉ PROSTŘEDKY: 1,8 mld USD SNÍŽENÍ POČTU KUŘÁKŮ I PRODEJE CIGARET NIŽŠÍ NÁKLADY NA ZDRAVOTNÍ PÉČI: 86 mld USD => NÁVRATNOST 50x
NEÚSPĚŠNÉ ČESKO VLÁDNÍ PŘEDSTAVITELÉ POSTUPNĚ SNIŽUJÍ VÝZNAM PRIMÁRNÍ PREVENCE VÝZNAMNĚ LIMITUJÍ EKONOMICKÉ ZDROJE ZPOCHYBŇUJÍ ZAHRANIČNÍ OVĚŘENÉ AKTIVITY ZVÝRAZŇUJÍ KRÁTKODOBÝ EKONOMICKÝ ZISK (vč. korupčních praktik)