Psychosociální učení ve skupině Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Jak lépe rozumět týmům? Michal Osuský Cyril Hoschl Veronika Langrová.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Leadership. Adairovy kruhy. Pavla Kotyzová
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Leadership. Adairovy kruhy. Pavla Kotyzová
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Řídící struktury, malé a velké organizace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Pedagogická komunikace
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Leadership. Adairovy kruhy. Pavla Kotyzová
Skupinová dynamika.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Týmová práce TYMP 1/ C5 Adairovy kruhy Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální práce s rodinou 4
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Psychosociální učení ve skupině Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií

Je součástí sociálního učení a socializace člověka Kontakt mezi lidmi Psychosociální učení Získávání sociálních dovedností

Psychosociální učení - vývoj Rodina Škola Parta Volnočasové aktivity (sport) Zaměstnání Přátelé

Prostředkem je komunikace Verbální Neverbální Péče o mladší sourozence Chování k vrstevníkům Chování k pohlaví Ve škole (autorita x konflikt x šikana x agresivita x hostilita) Dětství Stáří

Psychosociální učení probíhá po celý život Současně bývá člověk členem nejméně 6 skupin Kvalita života – rovnováha člověka – důraz na sociální složku Většinou do skupin přicházíme (málokdy jsme účastníky jejich vzniku, např. studijní skupina)

Psychosociální učení ve skupině Při vstupu do skupiny: 4 stupňový proces: a)orientace: máme sklon: cítit se nejistě, být kritický, chovat se agresivně, zjišťovat jaká pravidla zde platí, jaký je slovník, oblékání, přemýšlet jak nás vidí druzí, hledat charakteristiky druhých, uvažování o významu a smyslu členství ve skupině, hledat spojence, identifikovat potenciální nepřátele b) konfrontace, konflikt: spory kdo z koho, hledání spojenců a vznik podskupin c) konsenzus, kooperace a kompromis Pochopení, že soupeření poškozuje všechny – uvolnění a plné soustředění se na úkol. Začíná převládat rutina a sterilita d) integrace osobních potřeb a nároků vyplývajících z úkolu

Předpoklady: Pochopení vlastního já Identita druhých Akceptace sebe i okolí Vnímání vnitřních motivů Napodobování „modelů“ Přenos sociálních rolí do různých skupin

Vývoj skupiny: 1.Ve směru plnění cílů 2.V procesu plnění úkolů

Skupiny: 1.Technokratická: automatizace úkolů, nevyvíjí se. 2.Vyvíjející se: dobré fungování vzájemných vztahů (týmy) – trvale zde probíhá psychosociální učení

Týmy Vysoce skórují i v zahraničí nad individualitami. K tomu, aby byly úspěšné musí splňovat: 1.Jasně formulované cíle 2.Přiměřená vnitřní struktura 3.Členové připraveni k útoku 4.Klima podporující spolupráci 5.Podpora a uznání „zvenčí“ 6.Kompetentní vedení

Klima podporující důvěru důvěra ovlivnění důvěry zklamáním čas

Očekávání týmu ve vztahu k vedení: -Nepodřizovat politickým tlakům -Osobně se zasazovat za dosažení úkolů -Nedrobit cíle na mnoho priorit -Být férový -Řešit problémy v týmu (i jednotlivců) -Být otevřený myšlenkám Vždy je důležité vytvořit dobré klima a tvořivou atmosféru !

Vnitřní struktura týmu: 1.Jasně definované role jednotlivců 2.Efektivní komunikační struktura 3.Metody sledování individuálních výkonů a poskytování zpětných vazeb 4.Důraz na subjektivní hodnocení založené na faktech

Potřeby týmu: Potřeby: I.Úrovně: potrava, oděv, ubytování … II.Úrovně: jistota Podle Maslowa: seberealizace potřeba hodnocení sociální potřeby jistota fyziologické potřeby

Potřeby týmu: Každý člověk usiluje o uskutečňování svých potřeb, tím i snížení napětí K uspokojení potřeb jsou nutné prostředky: jídlo, peníze, zdraví, znalosti… Většinu svých potřeb můžeme uspokojit prostřednictvím druhých lidí Do vztahů s lidmi vstupujeme tehdy, když očekáváme uspokojení svých potřeb Pokud nám skupina neumožňuje potřeby uspokojit, odcházíme z ní Vedoucí je akceptován tehdy, mají-li členové jistotu uspokojování svých potřeb

Krize a jejich předcházení 1.Využívání zpětných vazeb: -Hodnotící feedback (nedáváš pozor, jsi pohodlný) – vždy vyvolává odpor -Expresívní feedback – vlastní pocity (..štve mě, když děláš… asertivita) -Konstruktivní feedback – …vůbec ti nerozumím, mluv, prosím, hlasitě…

Způsoby řešení: Dotyky Vidění Naslouchání Řeč Hlas Řeč těla

Hra na řeč těla