Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět a prameny pracovního práva
Advertisements

Vymezení a pojetí sociální práce
Organizační struktury
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Proces výchovy (etapy výchovy)
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Struktura výuky.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Marketingové prostředí
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Vůle.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Právo sociálního zabezpečení
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Pedagogické disciplíny
Rozhodování jako manažerská funkce
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky Systémové pojetí výchovy doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.

Literatura: Blížkovský,B. Systémová pedagogika,Ostrava: Amosium ,1992. Pelikán,J. Výchova jako teoretický problém, Ostrava Amosium,1995.

Systémové pojetí výchovy: Pojmy-systém, základní prvky výchovného systému. Objekt a subjekt výchovy,výchovné cíle a prostředky výchovy. Proměny vztahů mezi cíli,prostředky a podmínkami výchovy.

Systém: relativně uzavřený celek,který je Systém: relativně uzavřený celek,který je tvořen prvky,strukturou a funkcí prvků. Struktura: síť vzájemných vazeb a vztahů mezi prvky systému. Funkce prvku: působení prvku v systému, ať jej ovlivňuje kladně(eufunkce) nebo záporně(disfunkce).

Základní prvky výchovného systému: Subjekt a objekt výchovy Podmínky, ve kterých se výchova uskutečňuje. Soustava výchovných cílů. Soustava výchovných prostředků. Výchova je tím účinnější,čím větší je relativní soulad jejích podmínek, cílů a prostředků!

Výchovný proces – systémové pojetí: Předpokládaný stav osobnosti Funkcionální Intencionální Vnější podmínky Vnitřní podmínky Průběh v čase Zásady Metody Formy Výchozí stav osobnosti Vliv vnějšího prostředí vnitřního Výchovné Sebevýchova

Schéma systému výchovy: (Podle prvků a vazby mezi nimi) Intencionální působení Funkcionální působení 2 1 Výchovné podněty 3 Výchovné podněty Subjekt Výchovy (pedagog, výchovná instituce) Společenské prostředí Objekt výchovy A B Vnitřní podmínky Genetická výbava, osobnost

Podmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů –jsou dány tím co existuje,včetně zjevných a skrytých možností. Součástí podmínek jsou sociální (interpersonální) vztahy,které se na výchově podílejí,tedy nejen věcné(materiální)skutečnosti. Podmínky ovlivňují volbu (výběr) výchovných cílů a prostředků.

Vnější a vnitřní podmínky výchovy: Vnější podmínky výchovy jsou sociální a přírodní okolnosti,které výchovu ovlivňují. Vnitřní podmínky výchovy tvoří dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin(jejich věkové,individuální a skupinové zvláštnosti) Vnější a vnitřní podmínky výchovy se vzájemně ovlivňují a podmiňují!

Schéma sociálního prostředí: Společnost a její instituce (z hlediska jeho vlivu na dítě/žáka) Lokální a regionální prostředí Interpersonální kontakty Dítě (žák) Rodina A1 Škola – zájmová skupina A2 A - sociální mikroprostředí B - sociální mezoprostředí C - sociální makroprostředí Sdělovací prostředky B C

Cíle výchovy: cíl výchovy znamená orientaci k určitým hodnotám. cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících. cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním cíle výchovy jsou rozlišovány jako: obecné,specifické, autonomní,heteronomní,adaptační,anticipační…(viz odbor. literatura-např.Jůva,V.Úvod do obec.ped.)

Prostředky výchovy: „Nástroje“ umožňující dosažení výchovných cílů. Širší vymezení pojmu zahrnuje prostředky materiální i nemateriální povahy(výchovné zásady,metody, organizační formy) a dále celou sféru materiálních prostředků(pomůcek,učeben…). Užší vymezení pojmu zahrnuje jen prostředky materiální.

Proměny vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy: Pd P C = cíle P = prostředky Pd = podmínky Pd Optimální využití podmínek a prostředků napomáhá k dosažení vyšších cílů (C1 – C2)

Děkuji za pozornost.