Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství 07.10.2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Agregátní poptávka a nabídka
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
NEZAMĚSTNANOST.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Ztráta zaměstnání jako sociální událost
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání 15. Března 2011.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Vzdělávání a trh práce.
Vzdělávání a trh práce.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Segmentace na trhu práce
Personální plán pro podnikatelský plán
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Vzdělávání a trh práce.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie a politika pracovního trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
ZAMĚSTNANOST.
Transkript prezentace:

Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství

Trh práce nezaměstnanost jako sociálněekonomický problém objektivní regulátor neustálého zvyšování požadavek na pracovní sílu působí na vzdělávací soustavu význam rekvalifikací

Podstata trhu práce poptávka a nabídka na trhu práce heterogenita a segmentace pracovního trhu teorie duálního trhu práce nezaměstnanost politika zaměstnanosti

Rekvalifikace cílevědomě organizovaný proces pro získávání nových poznatků, dovedností, zručností a návyků nevyhnutných pro výkon jiné než doposud vykonávané pracovní činnosti součást celoživotního vzdělávání důležitý nástroj k řešení strukturální nezaměstnanosti

Vzdělávání a trh práce „vzděláváním k prosperitě“ klíčová témata: přechod mladých lidí ze škol do zaměstnání nezaměstnanost a její závislost na úrovni vzdělání neúspěšnost ve školském vzdělávání a dopady na hospodářskou sféru ekonomická návratnost vzdělání pro jednotlivce a společnost

Přechod ze školy do práce Dva aspekty: 1. časový rozsah, ve kterém se uskutečňuje přechod ze školy do práce 2. kombinace studia a pracovního poměru

Úvod existuje silný pozitivní vztah mezi vzděláním a příjmy Proč? Co ovlivňuje úroveň vzdělání pro které se jedinec rozhodne?

Vztah mezi kvalifikovaným a nekvalifikovaným pracovním trhem

Teorie lidského kapitálu lidský kapitál- produktivní výkonnost každého člověka příjmy jednotlivce jsou určeny pomocí zásoby lidského kapitálu jednotlivec může zvýšit svůj lidský kapitál investicemi do: vzdělání výcviku zdravotní péče

Náklady na vysokoškolské vzdělání 3 typy nákladů na terciární vzdělání : přímé náklady (školné, knihy…) náklady obětované příležitosti (ušlé příjmy) psychické náklady

Výnosy z investic do vysokoškolského vzdělání vyšší očekávané příjmy příjemnější práce nižší očekávaná míra nezaměstnanosti psychický přínos

Náklady a výnosy investic do vzdělávání: příklady Náklady přímé náklady nepřímé výnosy přímé výnosy nepřímé veřejné přímé výdaje veřejných rozpočtů na vzdělávání nižší daňové příjmy, oportunitní náklady společnosti vyšší daňové příjmy, snížení sociálních transferů lepší zdravotní stav, nižší kriminalita, ekonomický růst soukromé poplatky za studium, ostatní služby a materiály ušlá mzda, ztráta času, psychické náklady zvýšení příjmu vyšší status, nižší nezaměst- nanost, osobní uspokojení

Optimální investice do vzdělání MC < MB

Volba mezi SŠ a VŠ vzděláním

Faktory ovlivňující investice do lidského kapitálu úrokové míry věk náklady na vzdělání mzdová diference mezi SŠ a VŠ absolventy

Age-earning profil Age-earning profily jsou konkávní: míra růstu příjmu klesá s věkem jedince Proč? pokles investic do lidského kapitálu s věkem jednotlivce poklesu fyzické síly (když jednotlivci stárnou)

Gender a age-earning profil historicky, ženy mají kratší předpokládaný pracovní život nižší pobídky pro investice do vzdělání růst vzdělání u žen je způsoben růstem očekávané délky pracovního života žen

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (1)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (2)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (3)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (4)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (5)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (6)

Pavučinový teorém- aplikace na kvalifikaci a trh práce (7)

Specifické míry nezaměstnanosti absolventů v dubnu