ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.1020 NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 10 Algebraické vzorce II
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 02 Nulový bod
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 01 Lineární rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 18 Odmocniny I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 03 Vyjádření neznámé MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 01 Hodnota výrazu MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 13 Reálná čísla I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 05 Soustavy rovnic II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 15 Exponenciální rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 17 Mocniny III MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Algebraické vzorce III
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 09 Algebraické vzorce I
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 19 Goniometrické rovnice I MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 12 Procenta MěSOŠ Klobouky u Brna. ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSELNÉ OBORY 02 Přirozená čísla MěSOŠ Klobouky u Brna.
ROVNICE a NEROVNICE 08 Kvadratické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 06 Dělení mnohočlenů MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ROVNICE a NEROVNICE 20 Goniometrické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
ČÍSELNÉ OBORY 16 Mocniny I
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Variace.
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do škol ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Mgr. Vítězslav Kurz TEMATICKÁ OBLAST: Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika NÁZEV DUMu:Kombinace bez opakování POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:07 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_2_3_07_KUR DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu Seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k použití ve vyučovací hodině, je možno ji však použít i k samostudiu při přípravě k maturitě.

Doporučené vzorce

Kombinace bez opakování Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým? Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým? Pokud tedy uvažujeme, že si každý „cinkne“ s každým právě jednou. Vytváříme neuspořádané dvojice z 20 prvků (lidí).

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým?

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým?

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým?

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým?

Příklad 1 Př.1: Na oslavě se sejde 20 přátel. Každý se svojí skleničkou si při přípitku podle zvyknu srazí se skleničkou každého z jiných přátel a ozve se cinknutí. Kolik se ozve cinknutí, pokud si skutečně připije každý s každým?

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy a) Tým bude obsahovat právě dvě ženy. Tím pádem ale bude obsahovat právě čtyři muže, jelikož máme vytvořit celkem 6-ti členný tým a vybíráme pochopitelně pouze z těchto žen a mužů. Nezáleží na pořadí výběru žen a mužů.

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy a) Tým bude obsahovat právě dvě ženy. Tím pádem ale bude obsahovat právě čtyři muže, jelikož máme vytvořit celkem 6-ti členný tým a vybíráme pochopitelně pouze z těchto žen a mužů. Nezáleží na pořadí výběru žen a mužů. Vybíráme tedy dvě ženy z osmi a čtyři muže z deseti.

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy b) Pokud má tým obsahovat alespoň dvě ženy, tak to znamená, že bude Obsahovat: 2 ženy + 4 může – možností výběru je:

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 2 Př.2: Z deseti mužů a osmi žen máme vybrat volejbalový tým (který má šest členů), s podmínkou, že: a) tým bude obsahovat právě dvě ženyb) alespoň dvě ženy

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B a) Pokud zde nemá být pan A, pak si celou situaci představíme tak, jako bychom pana A postavili bokem a vybírali deset ze zbylých 19 osob.

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B b) Nemají zde být zároveň pánové A,B – jinými slovy zde může být Pouze pan A nebo pouze pan B nebo ani jeden z nich.

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B b) Nemají zde být zároveň pánové A,B – jinými slovy zde může být Pouze pan A nebo pouze pan B nebo ani jeden z nich. Pouze pan A, tedy pán B jde bokem:

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B c) Alespoň jeden znamená, že je jde buď pouze pan A nebo pouze pan B nebo oba pánové dohromady:

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Příklad 3 Př.3: Určete, kolika způsoby je možno ze dvaceti osob vybrat deset, požadujeme-li, aby mezi vybranými a)Nebyl pan A b)Nebyli zároveň pánové A,B c)Byl alespoň jeden z pánů A,B

Závěrečná strana