Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Školní poradenské pracoviště
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Specifické problémy a potřeby žáků
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Individuální vzdělávací plán
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Základy speciální pedagogiky
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Problematika neprospěchu žáka
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Mgr. Kateřina Lojdová 6. lekce: Problémový žák Mgr. Kateřina Lojdová
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Speciální pedagogika v práci učitele speciální pedagogika je vědní disciplína, která se zabývá podporou jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami Co jsou speciální vzdělávací potřeby?

Speciální vzdělávací potřeby žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, specifickými poruchami učení nebo chování). žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotně oslabení dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami (vedou k poruchám učení a chování) žáci se sociálním znevýhodněním (z rodin s nízkým sociokulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, žáci s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) žáci nadaní

Specifické poruchy učení Dyslexie - porucha schopnosti číst Dysgrafie - porucha schopnosti psát Dysortografie - porucha pravopisu. Dyskalkulie - porucha matematických schopností Dyspinxie - porucha týkající se kreslení Dysmúzie porucha hudebních schopností Dyspraxie porucha obratnosti

Příčiny SPU encefalopatické – asi 50% případů, prokázané drobné poškození mozku získané v době před porodem, při porodu nebo časně po něm hereditální – asi 20% případů, kdy podobnou poruchou trpí někdo z příbuzných hereditálně-encefalopatické – asi 15% případů, kombinace poškození mozku a dědičnosti nejasná etiologie – asi 15% případů, nelze určit příčinu v ČR asi 5,6% populace postiženo SPU. Z toho je 4 – 10x více chlapců.

Žáci s poruchami chování - problémové oblasti v oblasti školního prospěchu v oblasti chování v oblasti citového prožívání

Žáci s poruchami v chování a s problémy v chování Příběh Cliffa Evanse Interpretace problémového chování

Odhalení a podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami: školní poradenské pracoviště (školní psycholog, speciální pedagog, výchovný poradce) pedagogicko – psychologické poradny (PPP) speciálně pedagogická centra (SPC) střediska výchovné péče (SVP)

Diskuse Integrace a inkluze Výhody a nevýhody integrace žáků se SPU do běžných tříd