Kovy Nekovy Atomy a molekuly Čím jsme začínali

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
Elektrický proud.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektrický obvod I..
Látky, tělesa - síla Atomy a molekuly.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Struktura atomů.
ATOM Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
1 ÚVOD.
Chemie a její obory.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
VY_52_INOVACE_02/1/6_Chemie STAVBA ATOMU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Od Démokrita po kvantově mechanický model atomu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Stavba atomu.
Základy pozorování a pokusů v biologii
OPAKOVÁNÍ UČIVA 8. ROČNÍKU
I. ZÁKLADNÍ POJMY.
Bezpečnost práce v chemii
MODEL ATOMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
LátkyTělesaSílaAtomyMagnety
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_346
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Molekula, atom, ion Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0101.
Stavba atomového jádra
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ELEKTRICKÝ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Stavba látek.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ 8. TŘÍDY (1.ČÁST) TÉMA: OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ.
LOGO Chemické látky Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
6. ročník Látky a tělesa Složení látek.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Složení atomů a „PSP“ ??? Bohrův model Rutherfordův model
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
stavba atomu – historie 1
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_13
Soutěžíme před testíkem
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Model atomu. Elektrování těles. Vypracoval: Lukáš Karlík
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Částicové složení látek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Soutěžíme před testíkem
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Stavba atomu.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Stavba atomu.
Elektrické vlastnosti látek
Částicové složení látek
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Stavba atomového jádra
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.43_Atom_a_molekula Datum:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_19 19 atomy, molekuly,ionty autor: Mgr. Helena Žovincová
Transkript prezentace:

100 200 300 400 500 Kovy Nekovy Atomy a molekuly Čím jsme začínali Různé 100 200 300 400 500

Který z následujících prvků není kov? (vyber) Cín Uhlík Hliník Železo

Který kov z nabídky je kapalný? (vyber) Hliník Zinek Rtuť Bismut

K jakému prvku se vztahují tyto obrázky a co na nich je? Železo

Jaká je teplota tání železa? (vyber) 1 000 °C 1 538 °C 2 500 °C 750 °C

Co je to kujnost? (řekni) Kujnost je vlastnost látky, která například při úderů kladiva mění tvar (kujné jsou většina kovů).

Jaký z těchto prvků je nekov? (vyber) Síra Železo Rtuť Hliník

Jakou vlastnost nemají nekovy? (vyber) Jsou matné a dají se obrousit Většinou nemají magnetické vlastnosti Při pokojové teplotě jsou v pevném skupenství Jsou kujné

Tři rozdíly mezi kovy a nekovy (řekni) Kovy vodí elektrický proud Kovy vodí tepelnou energii Kovy reagují na magnetické pole

Vyjmenuj tři vlastnosti nekovů (řekni) Většinou jsou izolanty Většinou nejsou magnetické Mají nižší teplotu tání a varu než kovy (s výjimkou uhlíku)

Vyjmenuj tři nekovy (řekni) Vodík Uhlík Kyslík

Doplň Atom je _________ stavební jednotka hmoty. Skládá se z ________ nabitého obalu a _________ nabitého jádra. Atom je základní stavební jednotka hmoty. Skládá se z záporně nabitého obalu a kladně nabitého jádra.

Co jsou to nukleony? (řekni) Nukleony jsou protony a neutrony dohromady.

Popiš stavbu atomu (nevšímej si šipek) Jádro Elektron

Která z následujících částic není atom? (vyber

Přiřaď A) Řecký filosof, předvídal, že látky se skládají z menších, dále nedělitelných látek (atomy). B) V 17. století nazval základní stavební kameny látek, chemické prvky, které považoval za dále nedělitelné C) V 19. století vypracoval vědecké učení o stavbě látek z atomů. Atomy byly podle něho malé, neměnné a nedělitelné částice D) Anglický fyzik a chemik v roce 1911 objevil, že atomy se skládají z jádra a jeho obalu E) Britský fyzik v roce 1923 objevil další částice tvořící jádro atomů. Neutrální neutrony. 1) James Chadwick 2) Robert Boyle 3) Démokritos z Abdér 4) John Dalton 5) Ernest Rutherford

Co je to chemie? (řekni) Chemie je přírodní věda, která zkoumá látky a jejich přeměny v látky jiné.

Co je na obrázku? Dělící nálevka

Co je to emulze? (řekni) Jsou to látky rozdělené podle své rozdílné hustoty, jak rozptýlená látka, tak látka rozptylující jsou kapaliny. Například líh s vodou nebo ocet s vodou. (heterogenní směs)

Vyjmenuj alespoň tři body z bezpečnostního desatera (řekni) Při práci se vždy řiď pokyny učitele. Na stole udržuj čistotu a pořádek Používej ochranné pomůcky: ochranný plášť, brýle nebo ochrany štít, gumové rukavice Opatrně zacházej s plamenem kahanu Při práci neohrožuj spolužáky Bezpečně ověřuj výpary látek Se zařízením, pomůckami a látkami zacházej opatrně. I drobná poranění hlas ihned učiteli.  Neber chemikálie do rukou, používej lžičku. Použité látky nevracej zpět do zásobních lahví.  V chemické učebně nejez a nepij Pracovní místo bez souhlasu učitele neopouštěj.  Po ukončení práce umyj laboratorní sklo, ukliď pracovní místo a umyj si ruce mýdlem. 

Kolika procentní je vodný roztok hydroxidu sodného, který vznikne rozpuštěním 20 g ve 100 g vody? (vypočítej) m (hydroxid) = 20 g m = 120 g w (hydroxid) = m (s) / m w (hydroxid) = 20 / 120 w (hydroxid) = 0,16 w (hydroxid) = 16%

Kation je záporně/kladně nabitá částice (řekni)

Jaký byl středověký předek dnešní chemie? (řekni) Alchymie

Doplň Chemický děj je takový děj, kde _________ k přeměně látek. Fyzikální děj je takový děj, kde ________ k přeměně látek. Chemický děj je takový děj, kde dochází k přeměně látek. Fyzikální děj je takový děj, kde nedochází k přeměně látek.

Co je to nasycený roztok? (řekni) Nasycený roztok je roztok, ve kterém se při dané teplotě a tlaku již nerozpouští další látky.

Doplň Roztok je __________ směs, kde __________ rozeznat jednotlivé složky ________. V _______ je pevná rozptýlená látka a kapalná látka rozptylující. Aerosol je směs, kde je _________ látkou plyn (například vzduch) a _________ látkou kapalina. Roztok je homogenní směs, kde nejdou rozeznat jednotlivé složky směsi. V suspenzi je pevná rozptýlená látka a kapalná látka rozptylující. Aerosol je směs, kde je rozptylující látkou plyn (například vzduch) a rozptýlenou látkou kapalina.

Zdroje http://skycliniclondon.uk/wp- content/uploads/2014/09/Low-hemoglobin- count.jpg http://www.msstavby.cz/wp- content/uploads/2012/03/20120319_2220.jpg