DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Didaktika přírodovědy a rámcové vzdělávací programy
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Využití programu Learning Space při přípravě výukové jednotky pro distanční vzdělávání Kateřina Kostolányová.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Minimální preventivní program školy
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Úspěšný projekt č. CZ / E-Úřad E-learningový vzdělávací program pro další vzdělávání pracovníků ve veřejné správě.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Postavení pedagogiky mezi vědami
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Návrhy na Individuální projekty ostatní v rámci OP VK v gesci odboru předškolního, základního a základního.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Edukátor Profese učitele
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Dálkoměr Optické přístroje Název školy
Kurikulum: obsah školní edukace
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání Josef Trna PdF MU©2009

Přehled témat 1 Fyzikální vzdělávání (didaktika fyziky, vzdělávací systém, mezipředmětové vztahy, učitelská profese) 2 Vzdělávací cíle ve Fy (standardy, RVP) 3 Vzdělávací obsahy ve Fy (učivo, fyzikální pojmy-veličiny, zákony) 4 Vzdělávací technologie ve Fy (metody, formy a prostředky) 5 Fyzikální experimenty (pomůcky) 6 Fyzikální úlohy 7 Fyzikální učebnice (další informační zdroje) 8 ICT ve Fy (názorná výuka) 9 Diagnostika a klasifikace ve Fy 10 Výuka Fy (vzdělávací fáze, příprava na výuku, PCK)

Fyzika jako věda Fyzika – nejobecnější přírodní věda Předmět výzkumu: příroda a její nejobecnější zákonitosti Cíl výzkumu: objevování nových fyzikálních poznatků Fyzikální výzkumné metody: empiricko-teoretické a teoreticko-empirické Fyzikální terminologie a „jazyk“ (matematika) Produkty fyziky: fyzikální poznatky=zákony, principy, teorie

Fyzika jako výukový předmět Výuka = vyučování (teaching)-vzdělávací aktivity učitele + učení se (learning)- vzdělávací aktivity žáka Fy jako výukový předmět = část výuky zaměřená na fyzikální poznatky Vyučování – převažující řídící činnost učitele Učení se – převážně poznávací činnost žáka Výuka – řízená poznávací činnost=činnostní učení Dříve: důraz – vyučovací činnost učitele (transmise) Dnes: důraz - poznávací činnost žáka (konstrukce)

Ohmův zákon Dříve: Zapamatujte si vzorec Ohmova zákona: U=R.I – mnemotechnické pomůcky: „uri“, jediný součinový tvar, trojúhelník: U R I Produkty poznávací činnosti žáka: vědomost - zapamatování Nyní: Odvoďte podobu Ohmova zákona jako závislosti elektrického proudu na napětí pomocí vlastního experimentu s měřením. tabulka měření, graf, I(U) = konst. . U Produkty poznávací činnosti žáka: vědomost – porozumění; dovednosti měřit, sestavovat obvody, zpracovávat data, vytvářet a ověřovat hypotézy atd.

Didaktika fyziky jako věda DF – pedagogická věda o komunikaci (zprostředkování lidem) fyzikálních poznatků (výměna mezi vědci, školní vzdělávání, popularizace populace aj.) Předmět výzkumu DF: komunikace fyzikálních poznatků (vzdělávání aj.) Cíl výzkumu: objevování efektivních komunikačních technologií fyzikálních poznatků (vzdělávacích technologií aj.) Výzkumné metody DF: empiricko-teoretické a teoreticko-empirické Terminologie DF Produkty DF: zákony, principy, teorie komunikace fyzikálních poznatků

Základní výzkum – aplikovaný výzkum – vývoj Výzkum a vývoj v DF Základní výzkum – aplikovaný výzkum – vývoj Příklady: Teorie činnostního učení Projektová metoda výuky fyziky Pracovní listy projektu Šetření energie na ZŠ

Didaktika fyziky (DF) jako výukový předmět Součást profesního vzdělávání (přípravy) učitele Složky přípravy učitele fyziky: - pedagogicko-psychologický základ - fyzikální (oborový) základ - fyzikálně-didaktický základ: + DF + školní pokusnictví + školní výuková praxe + specializované DF kurzy

Mezioborovost a mezipředmětovost Mezioborovost – mezioborové vztahy Fy + Ma + Ch + technika Mezipředmětovost – mezipředmětové vztahy Fy + Ma + Ch + atd. Koordinace – spolupráce samostatných předmětů Integrace – propojení předmětů do jednoho nového předmětu: Přírodověda (Science)

Formální vzdělávací systém Společnost (Parlament, Vláda, MŠMT ČR) Zřizovatel (Krajský úřad, Městský úřad, Obecní úřad) Rodiče (rodičovská sdružení) Škola (učitelé + žáci)

Profese učitele fyziky VYUČOVÁNÍ (převážně řídící činnosti): Plánování Organizování Realizování Reflektování

Faktory činnosti učitele Kurikulární faktory (vnější): Standardy (RVP, ŠVP) Učebnice Učební pomůcky a prostory Kurikulární faktory (vnitřní): Poznatky žáků Osobnostní vlastnosti žáků Regionální zvláštnosti