Politický systém, instituce, režimy 12.11. 2009. Politické režimy (demokratické) Vzájemné vztahy mezi jednotlivými složkami moci ve státě určují konkrétní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Česká republika-demokratický stát
I.6. Horizontální a vertikální dělba moci
Politologie jako věda Politika moc
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
ZSV Vznik a podstata státu.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
politické formy států a příklady
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Systémová a strukturně-funckionální analýza (D. Easton, G. Almond)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Tato prezentace byla vytvořena
Zastupitelské demokracie (režimy, systémy) – soudobá skutečnost
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Politické systémy světa
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
VY_32_INOVACE_SVF32660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Republika Jižní Afrika JUDr. Maxim Tomoszek. Charakteristika země 1,221 mil. km 2 47 mil. obyvatel 3 hlavní města – Pretoria (moc výkonná), Bloemfontein.
Exekutiva a justice VkO 9.
Irsko.
Přednáška č. 3: Institucionální základ politiky - moderní stát a formy vlády
VLAST 6. ročník.
Politologie – pracovní list
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
POLITICKÉ REŽIMY – FORMY VLÁDY. Politický režim Politický režim je normativní subsystém politického systému Základem jsou politické normy  NORMY jsou:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Institut ochránce práv dětí
Právní základy státu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výchova k občanství Moc výkonná
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Teorie fiskálního federalismu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústavní systém České republiky
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Politický systém, instituce, režimy

Politické režimy (demokratické) Vzájemné vztahy mezi jednotlivými složkami moci ve státě určují konkrétní podobu politického režimu. Z hlediska dělby zákonodárné a výkonné moci rozlišujeme: a) parlamentní režim; b) prezidentský režim; c) poloprezidentský režim.

Parlamentní režim (1) -parlamentní režim považujeme za převládající; -je založen na myšlence dělby moci, ale nepojímá ji striktně; -zákonodárná a výkonná moc spolupracují a dokonce se vzájemně doplňují: a) volené shromáždění přímo ovlivňuje exekutivu, neboť ta může vládnout pouze s důvěrou shromáždění; b) vláda má právo účastnit se zákonodárné aktivity parlamentu. Politická odpovědnost vlády vůči shromáždění a účast vlády v zákonodárném procesu jsou dvě základní definiční podmínky parlamentního režimu.

Parlamentní režim (2) -funkce hlavy státu (prezidenta/krále) a funkce předsedy vlády (premiéra/kancléře) jsou odděleny; Hlava státu není běžným účastníkem politického procesu a zasahuje zpravidla jen v okamžicích krize (funkce arbitra). Prezident/král jmenuje předsedu vlády a na jeho návrh jednotlivé ministry, tyto však potvrzuje volené shromáždění. Role hlavy státu se omezuje na reprezentaci země a na plnění ceremoniálních funkcí. Výkonná moc náleží předsedovi vlády, který ji vykonává společně s jednotlivými ministry. Vláda je odpovědná parlamentu jako celek, je tedy závislá na voleném shromáždění (které ji legitimizuje).

Parlamentní režim (3) Parlamentní režimy fungují v různých modifikacích:  premiérský parlamentarismus, kde vláda převažuje nad parlamentem (např. Velká Británie, kde volební systém umožňuje premiérovi disponovat jasnou kontrolou nad voleným shromážděním);  parlamentarismus s převahou shromáždění (charakteristické pro parlamentní režimy kontinentální Evropy, např. Itálie, samozřejmě Česká republika)  kancléřský systém, který se sice povahou blíží parlamentarismu s převahou shromáždění, avšak předseda vlády disponuje větší pravomocí nad exekutivou (př. Německo, kde je kancléř neodvolatelný, nýbrž pouze „nahraditelný“ novým kancléřem, a kde kancléř sám jmenuje ministry bez nutné podpory shromáždění)

Prezidentský režim (1) Prezidentský režim je založen na striktním oddělení výkonné moci od moci zákonodárné. v legislativě dominuje parlament, ale nevlastní žádné exekutivní nástroje; exekutiva (prezident) je naopak vybavena úplnou výkonnou mocí, ale postrádá zákonodárné pravomoci; exekutiva (prezident) přímo volena lidem; prezident je nejen (symbolickou) hlavou státu, ale také šéfem exekutivy (vlády, resp. administrativy v USA) a zároveň přímým nadřízeným výkonného státního aparátu; prezident sám rozhoduje o složení kabinetu.

Prezidentský režim (2) Klasickým příkladem USA. V systému existují nástroje vzájemných brzd a protivah: volené shromáždění (Kongres) může prezidenta odvolat (např. v USA instituce tzv. impeachmentu); prezident může zrušit rozhodnutí legislativního sboru (právo veto); do systému brzd a protivah vstupuje rovněž moc soudní. Specifickým příkladem prezidentského režimu je rovněž Švýcarsko.

Poloprezidentský režim Nejdůležitější postavou v tomto systému je prezident, který je volen v přímých volbách. Prezident je současně hlavou státu a současně šéfem exekutiv avšak o výkonnou moc se musí dělit s premiérem. dělba moci je ve prospěch moci výkonné; hlava státu (prezident) hraje důležitou politickou roli; existují dva aktivní subjekty exekutivy: prezident a vláda v čele s premiérem; problém nastává v případě konfliktu mezi premiérem a prezidentem (tzv. kohabitace) klasickým příkladem Francie. Ne každý režim, kde je prezident volen přímo lidem považujeme za poloprezidentský (např. Slovensko či Rakousko). Klíčové jsou reálné pravomoci hlavy státu.

Pojem: „politický systém“ Pojem politického systému přinesl do politologie v 50. a 60. letech 20. století tzv. systémový přístup původem kanadský politolog David Easton. Systém vysvětluje jako množinu na sebe vzájemně působících prvků, které lze vymezit vůči okolí. Vazby mezi prvky systému jsou pak mnohem silnější než směrem ven. Společnost se skládá z různých subsystémů (politický, kulturní, ekonomický, náboženský, atd.) Politický systém = společenský podsystém, který se zaměřuje na rozdělování hodnot ve společnosti.

Politický proces (Proces tvorby a realizace politiky)

Okolí politického systému Polit. systém Okolí politického systému vstupyvýstupy

Vstupy politického systému Požadavky = vše, co společnost po politickém systému požaduje. Podpora = obecná akceptace politických představitelů společností. Požadavky mohou znamenat téměř vše od tlaku na vyšší platy a větší počet pracovních míst přes štědřejší sociální systém až k vetší ochraně práv menšin a jednotlivců. Podporu zase tvoří vše, čím veřejnost do politického systému přispívá ve formě daní, připravenosti k zachovávání obecně platných pravidel chování a ochotou účastnit se politického života.

Výstupy politického systému Politický systém pak do svého okolí vysílá tzv. výstupy, t. j. obecně závazná rozhodnutí: Tvorba právních norem Implementace norem.

Zákl. teorie polit. rozhodování Modely racionálního aktéra (viz teorie veřejné volby, Anthony Downs) Inkrementalismus (politika malých kroků) – rozhodnutí se nepřijímají na základě jasně stanovených cílů Modely byrokratické organizace – organizační tlak na rozhodnutí Modely systému názorů – upozorňuje, nakolik je rozhodování ovlivněno širším ideologickým vnímáním