ORGANIZOVÁNÍ A KONTROLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Organizační a řídící struktury
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Řídící struktury.
Audit administrativních činností
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Řídící struktury : malé a velké organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Podniková ekonomika Personální činnost.
9. Organizační struktury
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Organizační struktury, příklady
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Jako součást informačního systému podniku
Prosperita organizace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Dobré odpoledne.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
Management - Organizování
Organizační struktury
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Kontrola Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Osobní management – modul č.4
Organizování a kontrola
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

ORGANIZOVÁNÍ A KONTROLA Alena Kopfová Katedra finančního práva a národního hospodářství, kanc. 122 Alena.Kopfova@law.muni.cz

Organizování Jedna ze základních manažerských činností Využít zdroje organizace takovým způsobem, aby bylo splněno cílů organizace Potřeba organizování plyne z: Snahy dosáhnout synergického efektu Omezené schopnosti člověka řídit ostatní Spojené se strategií Cíle organizace ovlivňují její velikost a vnitřní uspořádání

Organizační struktura Formální vs. neformální organizační struktury Výsledkem organizačního procesu Způsob vnitřního rozdělení činností a pravomocí Určuje úkoly a cíle pro jednotlivce a pracovní skupiny Určuje vazby mezi prvky systému, míru pravomoci a odpovědnosti, počet řídicích úrovní a způsob kontroly Určuje tvorbu systému tak, aby byla zajištěna efektivní koordinace v horizontální linii systému V současné době hlavní požadavky: Být adaptabilní a flexibilní Nastolovat atmosféru osobní a skupinové tvořivosti, vysoké výkonnosti a seberealizace Být co nejjednodušší

Tvorba organizační struktury Okruhy problémů: Stanovení činností (funkcí), které musí organizace provádět k dosažení svého cíle Rozdělení činností do menších souborů, aby každý mohla vykonávat jedna osoba (příp. skupina osob) Rozhodnutí, do jakých organizačních útvarů budou činnosti začleněny a z jaké hierarchické úrovně budou řízeny Dva způsoby přístupu: Shora dolů Zdola nahoru

Základní prvky Pracovní místa, příp. pracovní role Vymezeny cíli, činnostmi, pravomocemi Vzájemné vztahy mezi pracovními místy Způsob rozdělení práce, vymezení pravomocí a odpovědností, vztahy nadřízenosti a podřízenosti Pravomoc – formální právo činit rozhodnutí, vydávat příkazy a alokovat zdroje tak, aby bylo dosaženo cílů požadovaných organizací Odpovědnost – povinnost prokázat, že daný úkol byl splněn

Charakteristické pojmy Diferenciace – způsob přidělení pravomoci, odpovědnosti a rozdělení úkolů jednotlivým pracovníkům Vertikální diferenciace Horizontální diferenciace Prostorová diferenciace Integrace – prostředek koordinace lidí a funkcí ke splnění úkolu Míra formalizace Centralizace a decentralizace – na jaké hierarchické úrovni organizace dochází k většině rozhodnutí

Centralizace vs. decentralizace Manažeři na vyšších úrovních organizační hierarchie si ponechávají větší rozsah pravomocí a odpovědností Vysoká (úzká) organizační struktura Těsné vazby mezi nadřízenými a podřízenými, velký počet hierarchických úrovní Decentralizace Část pravomocí a odpovědnosti postoupena nižším složkám Plochá (široká) organizační struktura Volnější vazby mezi nadřízenými a podřízenými, vyšší počet operativního managementu, nutnost kvalitních pracovníků v manažerském týmu

Centralizace Výhody: Nevýhody: Pracovník přijímající rozhodnutí má veškeré informace o činnosti organizace Pracovník přijímající rozhodnutí má lepší kvalifikaci a přípravu Odstraňují se duplicity, a tím snižují náklady Umožněna specializace Nevýhody: Pracovník přijímající rozhodnutí nemusí mít vždy potřebné informace Pracovník přijímající rozhodnutí nemá kontakt s výkonnými úrovněmi, kde se rozhodnutí realizují Větší časové prodlevy při sdělování informací Nespokojenost pracovníků na nižších úrovních – nepodílí se na rozhodování Vyšší pravděpodobnost výskytu chybných řešení (na přípravě rozhodnutí podíl více osob)

Decentralizace Výhody: Nevýhody: Rozhodnutí přijímána rychleji Pracovníci, kteří rozhodují, mají dostatek informací a přehled o existující situaci Aktivní přístup i rozhodování – větší zainteresovanost na splnění požadovaného cíle Lepší podmínky pro růst kvalifikace pracovníků nižších úrovní řízení Nevýhody: Vyšší náklady, především mzdové (kvalifikace na nižších stupních) Možná nedostatečná koordinace se záměry vyšších stupňů Soustředění zájmu na splnění dílčích cílů bez ohledu na hlavní cíle Nelze plně užít unifikace v pravidlech rozhodování a v pracovních postupech

Obecné typy organizačních struktur Mechanistická Výrazná vertikální a horizontální diferenciace Vysoká formalizace Značná centralizace Převážně formální komunikace Organická Nižší stupeň horizontální diferenciace Menší míra formalizace Vyšší míra decentralizace Častější výskyt komunikačních sítí a neformálních forem komunizace

Klasifikace organizačních struktur Konkrétní podoba organizační struktury závisí např. na: Velikosti organizace Účelu, který má organizace plnit Tržních podmínkách Převažující strategii Používaných technologiích Rozdělení moci a vlivu Nelze tvrdit, že některý přístup je lepší než jiný

Klasifikace organizačních struktur Není dosud jednotná Nejčastěji se lze setkat s následujícími: Nediferencovaná Liniová (lineární) Liniově-štábní Funkcionální Divizionální Maticová Týmová Síťová Cílově programová

Nediferencovaná organizační struktura „chaos management“ Specifická forma organizační struktury Stanoveny cíle organizace jako celku i základní vztahy liniové nadřízenosti a podřízenosti; funkce osob a jejich vzájemné vztahy ale velmi volné Koordinace prací – neformální schůzky a diskuse Výhody – vyšší pružnost a adaptabilita, nižší riziko z vážných chyb v personální organizaci

Liniová organizační struktura První vývojový typ útvarové struktury V malých organizacích – jediný řídící stupeň nad provozem Liniová úroveň – přímá (přikazovací) pravomoc

Liniově-štábní organizační struktura Zabezpečuje speciální činnosti jako podporu liniových pracovních skupin Právo konzultací, doporučení, rad, expertíz Osobní štáb nebo odborný (funkční) štáb Hlavní slabinou administrativně úkolová orientace místo cílové orientace Možné konflikty mezi liniovými a štábními útvary Neschopnost linie chápat úlohu štábu Neochota linie ke spolupráci a neschopnost užívat štábu Štáb si osvojuje nebo dubluje pravomoc linie Politika štábu často zmate linie

Jednoduchá liniově-štábní organizační struktura

Víceliniová štábní organizační struktura

Hospodářská střediska Vznikají, když je nutné zpružnit a zjednodušit organizační strukturu Ekonomicky samostatné jednotky v rámci určitého podniku s vlastní odpovědností za výsledek Nákladová Zisková Investiční Výdajová Vnitropodnikové celky, které si mezi sebou poskytují služby a výkony

Funkcionální organizační struktura Pracovní skupiny vytvářeny podle profesí, odbornosti, specializací, funkcí Výhody: Ekonomie z rozsahu Specializace a přístup v rámci odbornosti Snadné vrcholové vedení a kontrola, dokonalá koordinace v rámci odbornosti Kvalita řešených problémů Nevýhody: Slabá komunikace mezi odbornostmi, zpožďování zpráv Pomalé reakce na okolní změny, opožďování inovací Centralizace rozhodování Úzký pohled na cíle a organizace jako celku Problém s další manažerskou průpravou

Funkcionální organizační struktura

Divizionální organizační struktura Skupiny vytvářeny a seskupovány do samostatných divizí podle různých charakteristik Divize mají samostatnost v zajištění určitého výstupu Decentralizovanější Zpravidla tři podoby: Výrobková orientace Geografická orientace Zákaznická orientace

Divizionální organizační struktura Výhody: Pružnost v nestabilním prostředí Akceptace potřeb zákazníka Dobrá koordinace odborností (kooperace profesí) Jednoduché přidělení odpovědnosti za výstup Sladění cílů organizace a jednotlivce Lepší rozvoj manažerských schopností Nevýhody: Duplikace některých zdrojů a profesí (vyšší náklady) Horší koordinace mezi divizemi a obtížnější koordinace ze strany vrcholového vedení Větší potlačení specializace (profesí) Snaha divizí konkurovat při získání zdrojů

Divizionální organizační struktura (produktová orientace)

Divizionální organizační struktura (geografická, teritoriální orientace)

Maticová organizační struktura Spojení funkcionálního a divizionálního uspořádání Působí dvojí pravomoc Skalární (vertikální) – funkcionální struktura Laterální (boční, horizontální) – divizionální struktura Vhodné pro výzkumné a vědecké organizace, projektové organizace Úspěch závisí na schopnostech lidí v klíčových řídicích rolích organizace

Maticová organizační struktura Výhody: Efektivnější užití zdrojů Pružnost a lepší reakce na okolní změny Interdisciplinární spolupráce pro všechny divize a projekty Rozvoj obecných a odborných manažerských znalostí Nevýhody: Dvojí vazby odpovědnosti Konflikty mezi skalárním a laterálním přístupem Časové ztráty (debaty o řešení konfliktů) Potřeba komunikačních předpokladů a výcviku Může převážit jedna ze stran maticové struktury

Maticová organizační struktura

Dvojí možnost organizačního uspořádání v projektové organizaci Maticová organizační struktura Divizionální organizační struktura

Týmový organizační přístup Vytvoření týmů – plní speciální zadání a koordinují hlavní činnosti nebo oddělení Objevuje se i v maticové organizační struktuře Členové týmu odpovídají svým odborným skupinám, ale současně vznikají týmové vztahy (jeden z členů se stává vedoucím týmu)

Týmový organizační přístup Výhody: Ruší se hranice mezi odbornostmi Rychlejší rozhodování Větší zájem o cíle organizace Snížení režijních administrativních nákladů Nevýhody Dvojí vazby odpovědnosti Časové ztráty na řešení konfliktů Někdy i přílišná decentralizace

Síťová organizační struktura Malé organizační jednotky elektronicky propojeny přes zprostředkovatele Umožňuje rozmístění nezávislých organizačních jednotek po celém světě Vhodná zejména pro mezinárodní kooperaci Výhody: Využití globální konkurence Flexibilní pracovní síla Snížení administrativní režie Využití výzev ve vývoji struktur Nevýhody: Postrádá přímé řízení a kontrolu Vážný dopad výpadku prvku v síťové struktuře Ztráta loajality k organizaci (obtížný rozvoj organizační kultury)

Cílově programové struktury Pružné, dynamické Výhodou přizpůsobivost měnícím se úkolům uvnitř organizace i vnějším podmínkám Využívají samoorganizační a samořídící schopnosti jedinců i skupin K cílům lze dospět více cestami – kooperativní součinnost ke zvolení zdrojově i časově nejvýhodnější cesty k cíli

KOMFORT (realizace veškeré výstavby)

INTER-STAV (stavební společnost)

VRBA (správa nemovitostí, realitní činnost, stavební činnost)

ECF Elektrocentrum fabrik, s.r.o.

SZT – Systémy zabezpečovací techniky

Medicon

FERST (výroba ocelových konstrukcí apod.)

Městský úřad Vizovice

ČMSS

Kontrolování Účel – včasné objektivní a hospodárné zjištění reality a v případě odhalení odchylek od plánovaného vývoje, resp. stanovených standardů provedení rozboru vzniklé situace a přijetí doporučení, jak odchylky odstranit Úzký vztah k plánování Důležité – náklady na kontrolu nepřevyšovat efektivity prováděných kontrol

Funkce kontrolování Kontrolní Preventivní Eliminační Objektivní zjištění a vyhodnocení reality s ohledem na specifikované požadavky Preventivní Vyvíjen „tlak“ k vyšší odpovědnosti za plnění povinností a úkolů Eliminační Opatření, která v budoucnosti omezí vznik nežádoucích situací

Klasifikace kontrolních procesů Podle organizační úrovně managementu Strategické evaluační procesy Taktické kontrolní procesy Operativní kontrolní procesy Podle charakteru provádění Pravidelné (periodické) vs. nepravidelné Přímé vs. nepřímé Interní vs. externí Preventivní vs. průběžné vs. následné

Interní a externí kontrolní procesy Interní kontrolní procesy Zabezpečují vybraní členové společenství Controlling – poskytovat zejména vrcholovému managementu informace sloužící ke koordinaci a usměrňování výkonu poslání; většinou zaměřen na finanční oblast; zabezpečuje specializovaný útvar Interní audit – nezávislá, objektivní, zjišťovací a konzultační činnost zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci; provádí interní auditoři, tj. pracovníci jiných než kontrolovaných útvarů Externí kontrolní procesy K prověrce dodržování externě stanovených, ale pro společenství závazných normativních právních aktů a norem; provádí především pracovníci příslušných orgánů státní správy

Fáze kontrolního procesu Určení předmětu a cíle kontroly Stanovení standardů Získání a výběr informací Ověření správnosti získaných informací Hodnocení kontrolovaných procesů Přijetí závěrů a návrhů řešení + Posouzení přijatých závěrů, návrhů řešení, rozhodnutí o provedení opatření + Realizace opatření k nápravě a nová kontrola

Určení předmětu a cíle kontroly Není účelné ani hospodárné provádět kontrolu plošně, nebo dokonce duplicitně Zvýšené kontrolní úsilí: Tzv. „regulované elementy“ – rizikové či zdraví nebezpečné produkty, které jsou pod státním dohledem Nestabilní procesy – časté problémy Zvláštní procesy – nenapravitelné (či extrémně nákladná) negativní důsledky Nové aktivity Cíl – odhalit případné odchylky, resp. nedostatky v komparaci s plánem, resp. normou

Stanovení standardů Standardy = nejběžnější kritéria kontroly, představují určité body z celkových plánů, resp. norem, jejichž pomocí se vyhodnocuje vykonaná činnost tak, že je management organizace schopen posoudit, zda je celkový vývoj prací příznivý, aniž by musel kontrolovat veškeré podrobnosti plnění plánu, resp. norem Typy standardů kritických bodů: Fyzické Nákladové Kapitálové Příjmové Nekvantifikovatelné Cíle jako kontrolní body

Získávání a výběr informací Zdrojem prvotní informace, poznatky z „terénu“, získané přímým pozorováním V praxi typické chyby: Měří se, co je snadné, místo toho, co je důležité Měří se pouze výsledné indikátory, nikoliv dílčí výsledky, které by umožnily analýzu skutečných příčin nedostatků Nevyvozuje se odpovědnost za všechny kontrolou odhalené nedostatky procesů a produktů Nestanovují se vždy důležité objekty ke kontrole a odpovědní pracovníci neodstávají včas kontrolní údaje o skutečném stavu „věci“

Ověření správnosti získaných informací Hodnocení kontrolovaných procesů Zabránit informačním „šumům“ Prověření věcné a formální správnosti sekundárních sdělení Hodnocení kontrolovaných procesů Jádrem kontrolního procesu Komparace stavu reality se standardy Způsob hodnocení závisí na charakteru procesů i existence a typu standardů

Přijetí závěrů a návrhů řešení Obecné znění závěrů kontrolního zjištění: „Nechej být“ – přijatelný soulad „Proveď korigující opatření“ – ne příliš závažné rozpory „Uskutečni nápravná opatření“ – závažnější odchylky „Přijmi nové řešení“ – realita se vyvíjí zcela nežádoucím směrem

Možnosti zvýšení efektivnosti kontrolování Kontrolní úsilí zaměřit na procesy, nikoliv na výsledky – význam průběžné kontroly Z ekonomického hlediska výhodné omezovat kontrolní činnosti: Podporovat rozvoj sebekontroly Vyhodnocovat závěry z následných kontrol a prosadit taková opatření, aby vyloučila zjištěné nedostatky jednou provždy Při projektování jakékoliv činnosti uvažovat důsledně všechny rizika vzniku potenciálních problémů a přijímat taková opatření, vylučující vznik potenciálních problémů předem

Děkuji za pozornost