Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Vymezení a funkce volného času
Pozitivní hodnocení sebe
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
DUCHOVNÍ POTŘEBY PACIENTŮ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
KDO NEPROŽIL STÁŘÍ, NEVÍ JAKÉ JE..
NEMOC jako fenomén sociální práce
Problematika smrti a umírání
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Stáří a právo na důstojný život
Práce se vzpomínkami seniorů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie
Péče o seniory.
Duševní zdraví a psychohygiena
PÉČE O SENIORY OLGA BÜRGEROVÁ.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Agrese a agresivita.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Paliativní medicína Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie Mgr. Radka Alexandrová DLBsHospicem sv. Josefa, Rajhrad FSS MU Brno, 4.5.2010

Dům léčby bolesti s hospicem sv. Josefa, Rajhrad

Gerontologie = nauka o stáří (lat Gerontologie = nauka o stáří (lat. „gerón“ – stařec + „logos „ - nauka, věda) Geriatrie = nauka o chorobách stáří Gerontopsychologie = nauka o duševních projevech starého člověka Gerontopsychiatrie = nauka o patologických projevech starého člověka Rozmach ve II.pol. 20. stol. – podíl starých lidí v populaci celého světa stoupá

Stáří – poslední etapa a dovršení života člověka Od cca 60 (65) let– období raného stáří Od cca 75 let – období pravého stáří (také „pokročilý věk“ , „vlastní stáří“..) Kolem 90.roku a výš – dlouhověkost, vysoký věk

Stárnutí české populace jako celospolečenský problém Problém politický, sociální, ekonomický – péče o staré lidi jako měřítko civilizovanosti, vyspělosti a kulturnosti společnosti Stárne celá populace - od r. 1996 stabilně více starých lidí nad 60 let než dětí do 14 let, - v r. 2030 bude lidí nad 65 let více než 21% celé české populace Stárne stará populace – střední délka života se prodlužuje (nyní muži cca 72 let, ženy cca 79 let), - lidí nad 80 let je v celé populaci více než 3%

AGEISMUS Postoj, který vyjadřuje obecně sdílené přesvědčení o nízké hodnotě a nekompetentnosti stáří Projevuje se podceňováním, odmítáním, příp. až odporem ke starým lidem Dochází k symbolické i faktické diskriminaci jen proto, že je člověk starý Všichni staří lidé bez rozdílu jsou méněcenní Ztrácí sociální status Stáří je obdobím ztrát, celkového úpadku a velmi špatné kvality života

Kvalita života „přestárlého člověka“ (Jaké máme vyhlídky?) Biologická složka – fyzický stav, zdraví x nemoc, možnost sebeobsluhy Sociální složka – existence blízkých i volných vztahů, sociální status a role, vlastní kompetence a zázemí x nutná změna sociálního prostředí Psychická složka – vyrovnávání se se stářím, deteriorace kognitivních funkcí, emoce, sebepojetí Spirituální složka – víra, naděje, smysl, směr a naplnění života

Fyzický stav - deteriorace Vzhled – sebepřijetí, plasticita kůže, motorické tempo, zuby, vlasy….. Vnímání - smysly, metabolismus Snížená imunita – nemocnost, polymorbidita, geriatrická křehkost Postupné slábnutí výkonu a funkce orgánů Arteroskleroza, demence, organické postižení CNS Imobilita, inkontinence, ztráta sebeobsluhy

Sociální situace – ztráta, izolace, adaptace na nové podmínky, sociální smrt Vyrovnávání se se ztrátami – partner, rodina, přátelé, práce, zájmy…. Samota, sociální izolace – v rodině, domácím prostředí, v DS, LDN… Adaptace na nové prostředí Sociální status Naučená bezmoc

Psychika – myšlení, chování prožívání, emoce Kognitivní, emoční, osobnostní projevy demence, organický psychosyndrom, ztráta náhledu! Rigidita, adaptabilita, obrany Snížená odolnost vůči zátěžovým situacím x jsou jim vystavováni Neurotizace, přecitlivělost, úzkostlivost, nespokojenost Emoce – strach, zoufalství, smutek, deprese, labilita Sebepojetí, sebevědomí, autonomie Rezignace, ztráta motivace, sebevraždy

Spirituální stránka Celkové zaměření života - ideologie Víra Cíle, které nás přesahují (transcendentní) – spravedlnost, odpovědnost, láska, spolupráce), hodnoty Pocit naplněnosti života Vztah ke „konečnosti“ – spirituální přesah

Subjektivní vnímání kvality života Na čem záleží? Interindividuální rozdíly Kontext celého dosavadního vývoje života Osobnost, charakterové rysy, emoční nastavení Reálný pohled na sebe, život, situaci…přijímání reality Dosavadní strategie vyrovnávání se se zátěží Žebříček hodnot Vztah k sobě, životu, transcendentnu, motivace Sociální vztahy, sociální zázemí, seberealizace Dosavadní pocit naplnění, smyslu.

Uspokojování potřeb v jednotlivých složkách kvality života Biologická – fyzický komfort, nemít bolesti, jistota péče („nebudu trpět“), důstojnost do konce Sociální – potřeba podpůrných důvěrných vztahů, rodinné zázemí, zpětná vazba zvyšující sebevědomí, potřeba pozitivních emocí - lásky, radosti, přijetí. Potřeba jistoty, bezpečí. Psychické – potřeba adaptace na nové podmínky, vyrovnání se , přijetí reality i sebe, identita – možnost být sám sebou, autonomie Spirituální – víra a naděje, vědomí hodnoty a smyslu, potřeba dokončit a uzavřít. Kam směřuje náš život, co je jeho naplněním. Odpuštění, smíření.

Kazuistiky – zkušenosti z hospice

Význam pozdního stáří – může být pozitivní? co začalo, musí i skončit, bez konce by život neměl smysl, rámec čas a prostor zhodnotit život, dokončit, uzavřít, naplnit. Pocit vlastní hodnoty, taky podle toho, jak konec zvládnu. Máme čas se zastavit, uvědomit si hodnoty a smysl, změnit náhled, čas na řešení svých témat. Zhodnocení vztahů, poslézen jejich ukončení (rozloučení, odpuštění….) Mezigenerační kontinuita, předávání zkušeností, moudrosti.

„Smrt je přirozenou součástí života všech bytostí na tomto světě.“

„Smrt je osobní, individuální, hluboce intimní prožitek, jehož výjimečnost tkví hlavně v jeho nezvratitelnosti a nesdělitelnosti.“

Období umírání – PRE FINEM Paliativní péče – progrese nemoci – fáze zlomu, zajištění potřeb kvality života, důstojnost, úcta Postoj ke smrti – zkušenosti, vědomosti Strach ze smrti – ovlivňuje věk, pohlaví, míra obtížnosti života, vyrovnanost se životem, životní názor (víra) Potřeba otevřené komunikace dle potřeb umírajícíh - individuální fáze vyrovnávání se se smrtí Potřeba sociálního zázemí, rodiny, emoční podpory

: Pravdivá komunikace o perspektivách umožňuje nemocnému i jeho blízkým plně využít čas, který mají před sebou.

Fáze vývoje procesu prožívání nevyléčitené choroby a umírání podle Elizabeth Kübler-Rossové obecné aspekty NEGACE, ŠOK, POPŘENÍ – „ Já ne!“ AGRESE, HNĚV, VZPOURA – „Proč já?“ SMLOUVÁNÍ, VYJEDNÁVÁNÍ – „Možná, že přece jenom já ne!“ DEPRESE, ZOUFALSTVÍ, SMUTEK - „Co to pro mne znamená?“ PŘITAKÁNÍ, SMÍŘENÍ, SOUHLAS – „Ano, musí-li to tak být, jsem toho schopen.“

Okamžik vlastní smrti – IN FINEM Terminální fáze nemoci, fyzické příznaky Doprovázení, přístup k umírajícímu – důstojnost, pokora, láska. Dát mu čas Potřeba rozloučení, příp. odpuštění, dokončení věcí. Možnost projevení emocí, být sám sebou.

Po smrti – POST FINEM Význam smrti – kontinuita s životem, přesah Péče o pozůstalé, truchlení Význam rituálů – pohřeb, rodinné tradice, uchování vzpomínek

děkuji za pozornost radka.alexandrova@gmail.com

Výběr z mnohé literatury: Kübler-Rossová, Elizabeth: Otázky a odpovědi o smrti a umírání O smrti a životě po ní další… Frankl, Viktor E.: Lékařská péče o duši Vůle ke smyslu další…… Lukasová, Elizabeth: I tvoje utrpení má smysl další….. Grosz, Anton: Dopisy umírajícímu příteli Mindel, Arnold: Vigilní koma, Snové tělo a další…. Vorlíček a col.: Paliativní medicína Svatošová Marie: cokoli Haškovcová, M: Tanathologie Vymětal, Jan: Základy lékařšké psychologie Kubíčková, N.: Truchlení Atd…. webové stránky: www.hospice.cz www.paliativnimedicina.cz