SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Didaktické zásady výuky přírodopisu
(komentovaný přehled)
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
Západočeská univerzita v Plzni
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Projekt do Výchovy ke zdraví
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Projektová výuka.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
 Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti.
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Název operačního programu:
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový

1. Cvičení –  Seznámení s obsahem předmětu  Časový rozpis výuky  Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty

Vzdělávací oblasti: Člověk a příroda – pro 2. st. Člověk a společnost – pro 2. st. Člověk a zdraví Průřezová témata:  osobnostní a sociální  výchova  multikulturní výchova  environmentální výchova Kompetence: Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Cíl č.1.: Student se orientuje v RVP pro ZV a aplikuje své znalosti tohoto dokumentu při své přípravě na výuku. Tématické okruhy: Chemie Přírodopis Zeměpis Fyzika atd.

Cíl č. 2.: Student si stanoví VVC a během své výuky je naplňuje. Využívejte aktivní slovesa Bloomovy taxonomie: žák popíše … žák zařadí … žák popíše … žák zařadí … žák na příkladech uvádí … žák vyjmenuje … žák na příkladech uvádí … žák vyjmenuje … žák sestaví … žák rozliší … žák sestaví … žák rozliší …

Cíl č.3: Student naplánuje výuku tak, aby s využitím již známých pojmů a dostupných didaktických prostředků seznámil žáky s novými pojmy a dovednostmi v daném časovém rozmezí. Časová dotace: Celková: 45 (90, 120, …) minut Dílčí – pro jednotlivé aktivity Pojmy opěrné - žák zná Pojmy nové - Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. Dovednosti - konkrétní dovednosti související s učivem. (zakreslení plánku, práce s buzolou, mapou, provedení měření, práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, výsev – výsadba rostlin, … )

Cíl č.4: Student aplikuje své vědomosti o formách a metodách výuky a účelně je zařazuje v různých fázích hodiny či vycházky. Metody používané při transmisivní výuce (pouhé předávání hotových poznatků) výklad reprodukce textu (učebnice) rozhovor zaměřený na prostou reprodukci učiva Metody používané při konstruktivistické výuce (aktivní objevování a konstruování vlastních poznatků) vyhledávání informací v textu, v mapách, grafech pozorování bezprostřední i zprostředkované pokus, manipulace s předměty a přírodninami

Cíl č.5: Student prokáže své odborné vědomosti na dané téma v odborně správné výuce přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat. ! Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale didaktický prostředek pro výuku.

Téma ITV:  Integrující téma Robinson na pustém ostrově z pohledu GEOGRAFIE, BIOLOGIE, CHEMIE, FYZIKY  Příprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky proběhne skupinově.  prezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně při studentské konferenci

Integrovaná tématická výuka  pro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštnosti  motivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků  výběr forem je na učiteli - nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce  výběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo  metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty, práce učebnicí, encyklopedií, mapou, atlasem, určovacím klíčem, internetem).  výběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín  na závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. Jedná se výukovou strategii, která je založena na výuce jednoho tématu z pohledu několika vědních disciplín.

INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit.

Rozdělení rolí studentů ve skupině:  Pedagogové – organizátoři - zajišťují fungování týmu jako celku, zprostředkovávají kontakt mezi garantem a skupinou, školou a skupinou (učebny, materiální prostředky…)  Pedagogové - metodici - připravují a realizují úvodní (motivační) a závěrečnou část výuky.  Pedagogové - specialisté v oboru - připravují a realizují konkrétní aktivity pro jednotlivá stanoviště (podle oborů, ale i jinak).  Pedagogové – inspektoři - sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci.  Pedagogové - dokumentaristé - zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny na studentské konferenci.

Základní školy pro ITV  ZŠ Komenského, Adamov - garant doc. PaedDr. E. Hofmann, CSc.  ZŠ Košínova – garant PaedDr. M. Kubiatko, Ph.D.  ZŠ Sirotkova – garant Mgr. P. Jůzlová  ZŠ Újezd u Brna – garant Mgr. I. Plucková, Ph.D. Výuka bude probíhat na různých typech základních škol u žáků různého věku. Každá skupina bude dále pracovat se svým garantem a na závěr prezentovat svou výuku na studentské konferenci.

Časový rozpis výuky úvodní přednnáška-seznámení s koncepcí předmětu rozdělení studentů do skupin kolečko – návrh aktivit garanty skupin kolečko – návrh aktivit garanty skupin příprava ITV příprava ITV konzultace v případě potřeby, volno realizace výuky na ZŠ analýza ITV volno, konzultace v případě potřeby Studentská konference

Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty