Regulace a samoregulace mediálního systému na příkladu české mediální krajiny jaká pravidla? Svatava Navrátilová 7.října 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Předmět a prameny pracovního práva
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Základy veřejné správy
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
MÉDIA II Mediální trh. Tiskový trh Je regulován velmi volně, k vydávání je potřebná pouze registrace. Vývoj deníků směřoval k postupnému grafickému zpřehlednění,
funkce médií ve společnosti moc médií
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
1 Profesní etika - PROFE Svatava Navrátilová klasifikovaný zápočet UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Specifika rozhlasu a televize
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Evropské správní právo
Marketingové prostředí
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Buďte v obraze Služby pro veřejnou správu oblasti monitorování médií NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o. Politických vězňů 10, Praha 1
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča. Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří:  zvýšit tržby z prodeje produktu.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Institut ochránce práv dětí
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Veřejné Finance.
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Regulace a samoregulace mediálního systému na příkladu české mediální krajiny jaká pravidla? Svatava Navrátilová 7.října 2006

Motto: Ve výstupu mediálních organizací se spojuje kultura, ideologie, politika a ekonomika způsobem, jaký nemá v žádném dalším sektoru kapitalistického podnikání obdoby. Brian McNair, Sociologie žurnalistiky, 1998 (česky 2003) Zabývat se otázkou fungování médií ve společnosti znamená věnovat se: poznání vlastnických struktur médií, mediální politice, technologickým podmínkách fungování médií, profesní kultuře v mediálních profesích a také zájmům a motivacím aktérů, kteří v médiích vystupují

Hlavní témata vývojové tendence médií kdo nastavuje pravidla a proč regulace a samoregulace česká mediální krajina

informovat formulovat názory působit na veřejnost kontrolovat politickou a výkonnou sféru společnosti přesvědčovat předávat reklamní sdělení ovlivňovat veřejné mínění podílet se a výchově a vzdělávání bavit a uvolňovat společenské napětí podílet se na kulturním přenosu a na socializaci Mezi základní funkce médií patří:

Média jako specifická (vel)moc čtvrtá, vedle zákonodárné, výkonné a soudní sedmá velmoc − vedle faktických státních útvarů, jako byly tehdejší Francie, Anglie atd. specifickým územím médií je veřejný prostor, v němž média mohou oslovovat veřejnost média oslovují veřejnost (publikum) jako čtenáře, posluchače a diváka i jako občana také (nebo především) jako příjemce různých poselství marketingových komunikací (publikum jako potenciální spotřebitelé, klienti služeb, příjemci hodnotových a ideologických obsahů)

Proměny funkcí médií Ve druhé polovině 20. století některé funkce vzrostly (zábavní), jiné byly potlačeny (výchovná) nebo modifikovány (informační) infotainment=spojení informační funkce se zábavní nebo politainmant= vyprázdění politické komunikace ve prospěch zábavních obsahů, navíc často s inspirací v komerčních marketingových komunikacích V teorii médií se hovoří o tzv. postžurnalistické (rezignace na původní aspekty žurnalistického poslání) nebo postpolitické době (projevuje se např. malou volební účastí)

Proměny mediální moci Historicky se role médií vyvíjela od ztotožnění se s názory politických aktérů, přes jejich zprostředkování a kontrolu politiky až k současné rezignaci na relevantní společenská a politická témata v rostoucí části médií (bulvární média). Bez ohledu na to, zda dominantní roli médií představují kontrolní funkce vládnoucí reprezentace společnosti či pouze zájem o nepodstatné detaily jejího soukromí, stojí dnes média ve významných mocenských pozicích v národním i globálním prostředí. Moc médií je sice teoreticky oslabována kritikou toho, že média zneužívají svou kontrolní funkci a také rostoucím vlivem příbuzných disciplín (komunikační a vlivové agentury, Public Relations, politický marketing, praktiky typu spin doctoring - falšování zpráv, nastolování falešné agendy), ale přesto nebo právě proto se jejich moc se v praktických důsledcích a vlivech na společnost nezmenšuje. Média mohou být mj. prostředkem medializace jakožto veřejné sankce, ať subjekty už tyto sankce samy zahrnují do své agendy, nebo jsou jim podsouvány – moc médií zůstává.

Kdo vytváří pravidla pro média nastavování pravidel pro fungování médií je spojeno s očekáváním společnosti, jak se budou média chovat pravidla vytvářejí aktéři veřejné politiky občanské veřejnosti mediálních organizací profesních sdružení

regulace a samoregulace Právo=ústava, zákony Tiskový zákon, vysílací zákon, zákony o médiích veřejné služby, z. o svobodném přístupu k informacím, z. o utajovaných skutečnostech atd. Závaznost bez ohledu na vnitřní přijetí či ztotožnění Sankce: pokuty, tresty, vězení, odnětí licence Instituce: soudy Etika=teorie způsobu života, součást filozofie morálka= souhrn soudů, zvyků, názorů, hodnot, ideálů, pravidel a norem identita=vnitřně přijímané a vyznávané hodnoty a normy Dobrovolnost, svědomí Instituce: ombudsmen, čestné soudy, komise, redakční a profesní kodexy

Česká mediální krajina Po r se ustavil mediální systém jako duální, z modelu autoritářského se vyvíjí jako libertariánský, s určitými prvky rozvojového modelu. Významné impulsy k proměně českého mediálního systému přineslo zapojení českých médií do nadnárodních a světových mediálních sítí.

Globalizační vlivy: vznik národních mutací globálních a nadnárodních médií konvergence a konglomerace médií homogenizace (zestejňování obsahu médií) regionalizace médií aj.

Společné vývojové rysy s postkomunistickými zeměmi neprůhlednost privatizačních procesů nedostatek domácího kapitálu vytváření vlastnických řetězců unifikovaných periodik na regionální úrovni opožďování regulace a samoregulace médií za ekonomickými změnami slabé profesní odborové mediální organizace vzestup elit z dřívějších autoritářských režimů aj.

Tiskový trh Je regulován velmi volně, k vydávání je potřebná pouze registrace. Vývoj deníků směřoval k postupnému grafickému zpřehlednění, regionalizaci a vydávání suplementů, které jsou příležitostí pro marketingovou publicistiku, představovanou buďto přímo jako reklama nebo v podobě nepřímé (poradny, spotřebitelské testy aj.). Deníky tak konkurují na zmenšeném (po osamostatnění Slovenska) trhu rovněž společenským časopisům a hobby titulům, z nichž některé se specializují na určité výrobky a tvoří tak specifickou, v českém mediálním systému novou skupinu marketingové publicistiky.

Tiskové agentury Dominantní postavení si udržuje národní agentura ČTK, od poloviny 90. let nezávislá na dotační politice. Stabilizovaná, ekonomicky úspěšná instituce, posiluje svou ziskovost rozvojem nových technologií, služeb a produktů (zvukové a obrazové zpravodajství, infografika aj.). V českém mediálním systému působí i pobočky mezinárodních tiskových agentur.

Vysílání (audiovizuální média) a nová média Vysílatelé se v České republice dělí na: vysílatele ze zákona (veřejnoprávní média) vysílatele s licencí (soukromí vysílatelé, kteří uspěli ve výběrovém řízení na udělení technicky omezeného počtu licencí rozhlasového a televizního vysílání) vysílatele s registrací (udělována bez výběrového řízení za současného splnění zákonných podmínek).

Na mediální systém mají vliv: Počet a druhy mediálních subjektů (struktura systému) Ekonomické změny (vydavatelské domy, reklamní sítě, globální média s národními mutacemi) Technologické změny (nová média, digitalizace) Kulturní změny -proměna hodnot, prezentovaných v médiích -změny chování publika (individualizace užití médií, aktivní, odmasovělé publikum, interaktivita)

Podle jakých pravidel fungují média? pravidla vytvářejí aktéři veřejné politiky občanské veřejnosti mediálních organizací profesních sdružení ke změnám pravidel může dojít prostřednictvím aktivit v různých oblastech společnosti, jako jsou: mediální politika a mediální právo Mediawatch, Mediaresearch instituce (odborná a občanská veřejnost) mediální výchova jako možnost individuální korekce informací publikem změny zevnitř novinářské profese alternativní směry a pracovní postupy v žurnalistice (public/civic journalism, investigativní žurnalistika) převažující zpravodajství dává přednost účinku před příčinou, konfliktu před shodou přebírání agendy z jiných médií před vlastní

Příklad z českého mediálního práva Tiskový zákon z r. 2000, který nahradil zákon z r přinesl dva nové instituty: § 10 Právo na odpověď §11 Právo na dodatečné sdělení

Kritika médií a možnosti změn (korekce informací v médiích) Lipovetsky shrnuje (staré) nároky vůči médiím takto: zlepšit zodpovědnost médií najít rozumné meze práva na svobodu informací začlenit etiku do praxe žurnalistické profese nové je to, že kritika přichází nejen ze společnosti (kulturní a intelektuální elity) ale i zevnitř novinářského prostředí zájmy mediálního průmyslu: upoutat pozornost a prodat

Závěr * Pokud by došlo k pozitivnímu propojení zájmů mediálního průmyslu a nároků veřejnosti na média, pak by bylo možné: posílit důvěryhodnost médií zlepšit kvalitu mediovaných sdělení * K pozitivním změnám ve fungování médií ve společnosti mohou přispět stálé a kvalitní aktivity médií (zejména veřejné služby), mediální politiky, odborné a občanské veřejnosti